- 1 Deweloper remontuje miejsca rekreacji (90 opinii)
- 2 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (24 opinie)
- 3 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (204 opinie)
- 4 Nielegalna wycinka na działce Politechniki (302 opinie)
- 5 Zajrzyj do międzywojennych witryn (31 opinii)
- 6 Gdynia w ruinie czy rozwoju? (164 opinie)
Gdańsk: wszystkie reklamy muszą być już zgodne z uchwałą krajobrazową
Od czwartku, 2 kwietnia, obowiązuje w pełnym brzmieniu gdańska uchwała krajobrazowa. Nie ma już podziału na "stare" i "nowe" nośniki reklamowe. Właściciele wszystkich nieruchomości muszą dostosować się do nowych regulacji. Tymczasowo, ze względu na epidemię koronawirusa, urzędnicy odstępują od nakładania kar przedsiębiorcom, którzy nie zdążyli przez dwa lata wymienić szyldów.
Ostatecznie dopiero w Senacie dokonano poprawek, które przywróciły wysokość kar na poziomie pozwalającym oddziaływać na właścicieli nieruchomości, czerpiących zyski z dewastacji przestrzeni publicznych. I w takiej formie została podpisana w połowie maja 2015 r. przez prezydenta Bronisława Komorowskiego, który skierował ją do prac w Sejmie już w 2013 r.
Kary za każdy dzień niezgodności posesji z uchwałą
Przykładowo, zgodnie z gdańską treścią uchwały krajobrazowej, umieszczenie nielegalnej reklamy o powierzchni 18 m kw. (to odpowiednik dużego billboardu) wiąże się z nałożeniem kary w wysokości 244 zł za każdy dzień od momentu stwierdzenia przez urzędnika złamania postanowień uchwały.
porównać
Gdańsk podjął próbę regulacji reklam już w 2012 r.
Warto nadmienić, że Gdańsk znacznie wcześniej, bo już w 2012 r., rozpoczął prace nad własnymi standardami zasad sytuowania reklam w oparciu o tzw. Koncepcję Regulacji Estetyki Miasta, czyli zbiorem wytycznych przenoszonych następnie do planów zagospodarowania.
Problemem pozostawała jednak egzekucja nielegalnych reklam poprzez nadzór budowlany, dla którego reklamy (szczególnie niewielkie banery czy tablice na płotach) nie stanowiły żadnego priorytetu w działaniach.
Prawo i Sprawiedliwość przeciwko regulacji reklam
Dodajmy, że rząd PiS-u przed ostatnimi wyborami rozpoczął prace nad likwidacją ustawy krajobrazowej, której zapisy miały być przeniesione właśnie do planów zagospodarowania przestrzennego, a więc niejako miały cofnąć cały proces działań na rzecz regulacji sytuowania reklam o ponad osiem lat.
W skali lokalnej wojewoda pomorski Dariusz Drelich próbował bezskutecznie unieważnić przyjęty dokument przez Radę Miasta Gdańska.
Ponadto 12-krotnie i również bezskutecznie na drodze postępowania sądowego zapisy uchwały próbowali unieważnić przedstawiciele branży reklamowej oraz podmioty z nią związane.
porównać
Od czwartku wszystkie reklamy muszą być zgodne z uchwałą
Od czwartku (2 kwietnia 2020 r.) wszyscy właściciele nieruchomości muszą dostosować się do zapisów uchwały krajobrazowej. Dotychczas kary nakładano jedynie tym, którzy sytuowali nowe nośniki po wejściu w życie uchwały Rady Miasta Gdańska 2 kwietnia 2018 r. Pod koniec lutego z tego tytułu nałożono kary w łącznej wysokości ponad 208 tys. zł.
Gdańsk idzie na rękę spóźnialskim
Kilka dni temu Gdańsk postanowił jednak ugiąć się pod krytyką lokalnych firm reklamowych i w ramach tzw. pakietu wsparcia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju, zapowiedział wydłużenie vacatio legis w zakresie szyldów, informujących o prowadzonej działalności w danym miejscu (np. napis sklep spożywczy, serwis telefonów komórkowych, nazwa banku itp.).
porównać
Nie będzie zmiany uchwały krajobrazowej
Już wówczas zwracaliśmy uwagę, że tego typu rozwiązanie jest praktycznie niemożliwe do wdrożenia ze względów prawno-proceduralnych. Dzisiaj urzędnicy potwierdzają nasze słowa.
- Uchwała krajobrazowa Gdańska podjęta została na podstawie tych samych przepisów co miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Jej zmiana, w celu przedłużenia okresu dostosowawczego, wymaga długiej procedury - podjęcia kolejnej uchwały inicjującej, przygotowania projektu, uzyskania niezbędnych uzgodnień oraz opinii, wyłożenia projektu, uchwalenia przez Radę Miasta Gdańska oraz ogłoszenia. Przygotowanie uchwały zmieniającej zajęłoby nie mniej niż cztery-pięć miesięcy. We wrześniu (w optymistycznym wariancie) nie byłoby zatem możliwe przedłużenie terminu, który dawno minął [tj. 2 kwietnia - dop. red.] - wyjaśnia Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
porównać
Pomorscy przedsiębiorcy chcą dłuższego okresu dostosowawczego
Dodajmy, że po ogłoszeniu tzw. pakietu wsparcia, pod koniec z apelem do władz miasta (treść apelu w formie pdf) wystąpiły również organizacje zrzeszone w Sztabie Kryzysowym Pomorskich Przedsiębiorców (m.in. Loża Gdańska Business Centre Club, Pomorski Związek Pracodawców Lewiatan, Pracodawcy Pomorza, Gdański Klub Biznesu oraz Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza). Wnioskowali oni o wydłużenie tzw. okresu dostosowawczego w uchwale do końca 2020 r. lub o odstąpienie od nakładania kar.
Urzędnicy będą wyrozumiali wobec przedsiębiorców
Ostatecznie władze miasta zaleciły podległym urzędnikom "przymykanie oka" wobec przedsiębiorców, którzy wciąż nie dokonali wymiany szyldów. Tymczasowe nakładanie kar w tym zakresie ma być wstrzymane "do czasu ustania stanu epidemii". Nie przewiduje się jednak żadnej nowelizacji uchwały w zakresie vacato legis, co pierwotnie zapowiadał zastępca prezydenta.
Sopot: pełna moc uchwały od czerwca br.
W Sopocie uchwała krajobrazowa w kontekście nośników reklamowych wprowadzana jest dwuetapowo:
- w czerwcu 2019 r. minął czas na dostosowanie nieruchomości w zakresie wszystkich nośników reklamowych z wyjątkiem szyldów,
- w czerwcu 2020 r. minie czas na dostosowanie wszystkich szyldów.
Dotychczas władze Sopotu nie zapowiedziały żadnej taryfy ulgowej dla tych, którzy ociągają się z dostosowaniem swoich posesji do wymagań uchwały. Podkreślają jednak, że sytuacja jest dynamiczna i trudno dzisiaj ocenić, jaki wpływ na szeroko pojętą gospodarkę i codziennie życie będzie miała epidemia koronawirusa za kilka miesięcy.
Gdynia: wciąż bez uchwały krajobrazowej
W Gdyni dotychczas nie przyjęto uchwały krajobrazowej. W I kwartale 2020 r. planowano przedstawić jej projekt. Na razie jednak zagrożenie epidemiologiczne utrudnia prowadzenie jakichkolwiek konsultacji społecznych.
Czytaj też: Gdynia: sesja Rady Miasta odwołana
Poradnik Szyld Gdański (pdf)
Przewodnik po gdańskiej uchwale krajobrazowej (pdf)
Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)
Miejsca
Opinie (287) ponad 20 zablokowanych
-
2021-03-05 11:26
Taaa
Te rury ciepłownicze były warte wyeksponowania - lepiej żeby czyjaś hora chęć zarobku nie odebrała nam widoku na beton. Przecież ludzie muszą żyć z socjalu - jak ktoś ma firmę to dobić złodzieja. Taki bilbord led to koszt kilkuset tys zł - może bank się emituje i umoży ludziom kredyty. Skąd w was to przekonanie że Ci Ludzie robią to żeby złośliwie wam psuć widoki a nie po prostu aby zarobić na życie.
- 0 0
-
2020-08-12 10:42
Uchwała Krajobrazowa nie dla Kolesiostwa.
Wszystko fajnie ale troche przesadzili jeżeli chodzi o reklamę na lokalach usługowych. Nic niby nie wolno nakleić na witryny ale Żabka cała na Zielono kasetony wiszą i oni mogą. Jeśli zmiany to dla wszystkich. Tak naprawdę nikt w Gdańsku nie potrafi sprecyzować co wolno a co nie. Urzędnicy sami nie wiedzą i odsyłają do czytania ustawy. Masakra jakaś. Jestem za uchwałą ale chyba przesadzili i teraz nie wiedzą jak z tego wybrnąć.
- 1 0
-
2020-05-19 13:17
w usa nie ma takich dziwnych ograniczeń
W cywilizowanych i kapitalistycznych krajach np. w USA to obywatel ,przedsiębiorca który tworzy miejsca pracy jest na I miejscu a nie urzędnicze widzimisię .
Wolność to jest coś czego nam brakuje i ciągle władza dyktuje jak ma być .
Sam założyłem działalność w tamtym roku zapłaciłem za kaseton reklamowy 1000 zł i co teraz mam go zdejmować bo komuś się nie podoba? to absurd i głupota.- 2 0
-
2020-05-19 10:56
Uchwała krajobrazowa
Szanowni Państwo, którzy tak chwalicie tą źle opracowaną uchwałę to bubel, który uderza w małych sklepikarzy i właścicieli mikrofirm. Walka z dużymi reklamami i banerami na płotach to tylko zabieg marketingowy kilku etatowych urzędników dla własnej autopromocji w urzędzie. W CV będzie pisał o przeprowadzonym projekcie a zwykli mali przedsiębiorcy narażeni są na ogromne koszty wymiany często bardzo estetycznych reklam. Tak dla niezorientowanych wszystkie żabki są niezgodne z uchwałą, nawet tablica na urzędzie miejskim przy partyzantów, hala Leszka Blanika w Oliwie itp. Przy następnych wyborach samorządowych przedsiębiorcy będą pamiętać kto popierał ten projekt a przynajmniej ja.
- 3 0
-
2020-05-12 10:05
Ikea
Gdzie jest ikea? Castorama? Zlikwidowali?
- 1 0
-
2020-04-02 07:15
Mieli 2 lata czasu na demontaż a miasto im teraz przez wirusa odpuszcza??!! (6)
Kto z nas może liczyć na takie ustępstwa?
Z śmieci płacimy drogo, czynsze w lokalach komunalnych drogie w stosunku do standardu budynku i lokalu, remontów budynków nie ma a były obiecane przy podwyżkach, komujikacja miejska jak działa sami widzimy...
A miasto odpuszcza bo biedny przedsiębiorca przez 2 lata nie zdążył wymienić reklamy....
I jak tu nie wierzyć ze miasto idzie na uklady z deweloperka irt???- 161 38
-
2020-05-05 22:19
Prostaku załóż sobie działalność to zobaczysz jak kolorowo jest ją prowadzić w tym kraju jak co chwile rzucają Ci kłody pod nogi i nie ma dla Ciebie pomocy, a firmę zamykają Ci z dnia na dzień z powodu pandemii... Przedsiębiorcy nie mieli pojęcia o tej ustawie bo wprowadzili ją "po cichaczu" jak wszystko w naszym kraju, zero informacji w mediach tylko polityka!
- 0 0
-
2020-04-03 02:27
Bądźmy dla siebie uprzejmi.
Chodzi o to, żeby było piękniej, porządniej, bardziej harmonijnie i po prostu lepiej. Celem nie jest wlepianie mandatów, karanie, czy wyżywanie się na przedsiębiorcach, bo to tylko wszystkim psuje krew; Tobie też - odpuśc sobie i patrz jak Twoje miasto pięknieje.
Inne rzeczy, o których piszesz nie mają związku z reklamami.- 1 0
-
2020-04-02 16:38
Człowieku co drugi przedsiebiorca w Gdansku ma szyld niezgodny z nowa ustawą! Wszystkie te grube kasetony, banery i duze tablice sa niezgodne. Bardzo dobrze, że jeszcze to odpuszczają bo biedni restauratorzy, fryzjerzy itp nie dosc, ze maja teraz i tak prze***ne przez pandemie to jeszcze brakuje im naliczac dodatkowo kary za reklamę.
Uwierz mi wiekszosc z nich nawet nie wiedziała o tej ustawie bo informacja do nich nie poszla (swoja droga ciekawe dlaczego) i wiele z nich myślało, że dotyczy to tylko tych wielkich bilboardow czy reklam na pół budynku.- 2 3
-
2020-04-02 10:08
nie rozumiesz, ze urzednicy nie moga pracowac? (2)
przyjrzyj sie reklamom na nowej siedzibie Zak. masz jeszcze jakies watpliwosci czy to funkcjonuje?
- 1 7
-
2020-04-02 10:29
Tam nie ma żadnych reklam pajacu (1)
Boli że nie możesz niszczyć miasta nielegalnymi reklamami czy co?
- 10 1
-
2020-04-02 11:21
no oczywiscie. nie zdjeli ich tyle lat?
powiedz dlaczego, urzedasie?
- 0 4
-
2020-04-15 07:29
Lubię reklamy
Mnie reklamy nie przeszkadzają, po zdjęciu ich będzie szaro i smętnie jak w PRL. Podobają mi się kolorowe, nowoczesne miasta azjatyckie z neonami i reklamami. Niekoniecznie chcę oglądać fasady od lat nie remontowanych budynków. Bardziej zachwycałabym się gdyby wyremontowane były ulice i czyste chodniki.
- 1 0
-
2020-04-09 13:58
no i po co to?
Kolorowe reklamy zastępowane są czarno-białymi, wręcz pogrzebowymi szyldami... Świat kolorowej reklamy zastępowany jest szarą i ponurą rzeczywistością. Chociaż, teraz i tak wszyscy w domach siedzą. a wyjdą jak już kwiatki przekwitną to może to i lepiej, że będzie szaro i ponuro. Po co kolory wprowadzać...? Jeszcze ludzie się poczują szczęśliwi... Na pewno turystom będzie łatwiej dostrzec te powojenne zabytkowe kamienice i inne niby zabytkowe gdańskie budowle. Może gdyby w parze z tym i**otycznym przepisem szło tworzenie skwerów, altan, kwietników i innych form kolorowego roślinnego dopełnienia to miałoby sens estetyczny a tak jest po prostu smutne. Wiem, że administracja miasta sądzi, iż trzeba ludzi z kanałów wyprowadzić i dlatego inwestuje w naziemne przejścia dla pieszych w miejsce tych podziemnych przez co brakuje kasy na uzupełnienie natury. Jednak wydaje mi się, że w końcu ktoś, poza mną, dostrzeże, że działa UM są typowo po łebkach. Co im się uwidzi to zrobią nie bacząc na konsekwencje i faktyczne potrzeby mieszkańców.
Mieszkam w Gdańsku już 12 lat i niestety zauważam, że od pewnego momentu wszystko idzie w złą stronę. Od jakiego momentu to chyba nie muszę mówić bo to raczej wiadomo...
tyle ode mnie. Pozdrawiam!- 2 0
-
2020-04-05 14:50
Rok2020
Wspaniale, wszystko powinno być uporządkowane jedna z najlepszych decyzji Gdańska w historii. Teraz czas na Młode Miaste i kawałek nowoczesnego świata !
- 0 4
-
2020-04-02 18:02
likwidacja miejsc pracy w branży reklamowej oznacza powstanie innych miejsc pracy gdzie indziej (13)
Często przy tej okazji podnoszony jest argument utraty miejsc pracy. Pragnę Was jednak drodzy czytelnicy zapewnić, iż jako doświadczony ekonomista z całym przekonaniem stwierdzam, iż nie ma się czego obawiać. Gospodarka to nie jakaś próżnia, otchłań itp. tylko system naczyń połączonych i jeżeli ludzie, firmy przestaną wydawać pieniądze na szpetną reklamę to oznacza że wydadzą ni mniej, ni więcej na inne cele w innych sektorach gospodarki przyczyniając się do utworzenia dodatkowych miejsc pracy właśnie tam. Zatem po likwidacji miejsc pracy w branży reklamowej powstaną nowe miejsca pracy gdzieś indziej. Kiepski może być tylko moment przejściowy. Ale to już temat na kolejny wpis.
- 4 10
-
2020-04-03 10:30
Nikt z tego powodu pracy nie straci. (1)
Tylko np. Szyld Gdański sobie zarobi za dawanie porad i "świetnych" projektów, ale zgodnych z nową ustawą....
- 0 0
-
2020-04-04 00:48
Biznes polega na tym aby umieć się płynnie dostosować do potrzeb rynku albo wstrzelić się w nisze. Nie znam ludzi z szyldu gdańskiego ale opcje są dwie: dostosowali się do potrzeby chwili albo są po torbie z uchwałodawca. Jeżeli to drugie to tak szybko jak wskoczyli na rynek tak szybko z niego wylecą. Jeżeli to pierwsze to szapoba za tzw czutke w biznesie.
- 0 0
-
2020-04-02 22:52
Taaak, a gruszki rosną na wierzbie (1)
Jako doświadczony ekonomista powinieneś wiedzieć że to reklama jest dźwignią handlu i jako doświadczony praktyk zapewniam cię że tak rzeczywiście jest.
- 0 0
-
2020-04-03 19:56
handel ponad wszystko !
Zgadzam się w zupełności. Reklama dźwignią handlu. Ale po pierwsze są też inne dźwignie handlu i to często dużo lepsze a po drugie czy handel ponad wszystko ponad ład przestrzenny i ponad krajobraz ponad jakość życia ???
- 0 0
-
2020-04-02 20:14
(8)
A kto tutaj obawia się redukcji etatów w branży reklamowej? Przecież ta uchwała dodaje wiatru w żagle firmom reklamowym.80% reklam w Gdańsku jest do wymiany. Co ty bredzisz?
Doświadczony ekonomista-nie wierze- 2 1
-
2020-04-02 22:41
kultura to podstawa (7)
Januszu po pierwsze słowo "bredzisz" jest nie na miejscu. po drugie nie wiem kto się "tutaj" obawia. Ja się nie obawiam a kto "tutaj" to nie wiem. Po trzecie co to ma oznaczać "tutaj" - mało precyzyjne to twoje sformułowanie. Po czwarte proszę czytaj ze zrozumieniem nie pisałem że będą redukcje etatów tylko że i tu powtarzam "podnoszony jest argument". Po piąte wiara chyba cie opuściła w momencie pisania komentarza. Zachęcam następnym razem do kulturalnej merytorycznej i konstruktywnej krytyki.
- 1 1
-
2020-04-03 09:19
(1)
Cytuje koordynatora:
likwidacja miejsc pracy w branży reklamowej oznacza powstanie innych miejsc pracy gdzie indziej
Kolejny wpis:
nie pisałem że będą redukcje etatów
Ekonomista pełna gęba.- 0 0
-
2020-04-03 12:10
pytanie z logiki
Januszu pytanie z logiki: czy stwierdzenie że po deszczu jest mokro oznacza iż spadnie deszcz ?
- 0 0
-
2020-04-03 09:15
(1)
Koordynatorze, czy znasz zasady tejże uchwały? Czy wiesz czego ona dotyczy i w jaki sposób reguluje sprawy reklam? Proszę o konkretna odpowiedz.
- 0 0
-
2020-04-03 12:09
Nie nie znam. Jakby ode mnie zależało to zakazał bym reklam tych zewnętrznych w 95% w stosunku do tego co dzisiaj mamy Polsce.
- 0 0
-
2020-04-03 09:16
Zadam pytanie precyzyjniej. Kto z branży reklamowej obawia się redukcji etatów w związku z uchwała?
- 0 0
-
2020-04-02 23:17
Kiepski z Ciebie ekonomista (1)
Teraz jest najgorszy czas na wszelkie ,, okresy przejściowe "
- 0 0
-
2020-04-03 08:56
a gdzie ja napisałem że teraz jest dobry lub najlepszy czas na okres przejściowy ??? Proszę czytać i komentować logicznie.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.