• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wybrał tramwaje z Bydgoszczy za 305 mln zł

Michał Brancewicz
17 lipca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Tramwaje Pesy jeżdżą po Warszawie już prawie dwa lata. Po początkowych awariach, teraz sprawują się już dobrze. Tramwaje Pesy jeżdżą po Warszawie już prawie dwa lata. Po początkowych awariach, teraz sprawują się już dobrze.

Bydgoska Pesa wygrała przetarg na gdańskie tramwaje. 305,5 mln zł będzie kosztowało 35 nowych wozów, jakie do 2011 r. zostaną dostarczone do Gdańska - ogłosił w czwartek ZKM. Teraz pozostaje mu już tylko znaleźć brakujące miliony.



Zakup tramwajów Pesy:

Problem w tym, że nawet najtańsza oferta w rozstrzygniętym właśnie przetargu była wyższa, niż zakładał budżet. - Na wszystko brakuje nam około 23 mln zł - przyznaje Krzysztof Wojtkiewicz z ZKM Gdańsk.

Rozwiązaniem ma być zaciągnięcie przez spółkę większego kredytu. Miasto zapowiada pomoc w jego spłacie, poprzez większe dopłaty do przewozów. Kwota ma być rozłożona na wiele lat i - jak zapowiadają urzędnicy - nie wpłynie na wzrost cen biletów.

Oferta Pesy okazała się najtańsza (wybrany przez Gdańsk model będzie kosztował 8,7 mln), ale wśród czterech konkurentów tej firmy tylko jeden uzyskał mniej punktów za rozwiązania techniczne. Co ciekawe, chodzi o producenta jeżdżącego po Gdańsku Bombardiera. Pozostałe trzy zostały pod tym względem ocenione wyżej. Ponieważ jednak punkty zbierało się przede wszystkim za cenę (70 proc.), firma z Bydgoszczy zebrała ich najwięcej - 86,5 pkt. Na drugim miejscu uplasowała się firma Stadler Pankow z Berlina (84,75 pkt.)

Produkowanymi przez Pesę wozami od dwóch lat jeżdżą warszawiacy. W pierwszych tygodniach kursowania po stolicy tramwaje te psuły się tak często, że przedstawiciele Tramwajów Warszawskich chcieli, by w każdym z nich jeździł mechanik bydgoskiej firmy. Mimo to, w maju tego roku stolica znowu złożyła zamówienie w Pesie: za 1,5 mld zł kupi kolejne 186 sztuk bydgoskich tramwajów.

- Każdy pojazd szynowy przechodzi "chorobę wieku dziecięcego". Wynika ona z tego, że obsługa uczy się i poznaje nowy tabor, a producent wprowadza korekty dostosowane do specyfiki miasta - mówi Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich. - Po kilku miesiącach wszystko wraca do normy. Teraz Pesy spisują się bardzo dobrze, są mało awaryjne - przekonuje.

W gdańskim ZKM także zwycięża optymizm: - Mamy nadzieję, że nic złego nie będzie się działo - mówi Krzysztof Wojtkiewicz. - Nie możemy nie przyjąć tej oferty, bo ktoś gdzieś w Polsce mówi, że tramwaje Pesy się nie spisały.

Zakontraktowana ilość tramwajów ma dotrzeć do Gdańska najpóźniej do 2011 roku. Jeszcze nie ustalono harmonogramu dostaw tramwajów. Wszystko zależy od możliwości produkcyjnych Pesy i finansowych ZKM-u.

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • warszawiak

    Pesa to naprawde dobry tramwaj a wersja 120na jeszcze lepsza będzie unowocześnionai ładniejsza w wawie się sprawdza ok.

    • 0 3

  • (1)

    Po co w gdańsku 100% niskopodłogowe tramwaje ?!
    Wystarczyłyby takie z 60% niskiej podłogi i wtedy cena byłaby niższa i można by było kupić więcej.Niestety krótkowzroczność władz dała nam droższe tramwaje.
    Na zachodzie odchodzi się od 100% niskiej podłogi, ze względu na koszty, a także na fakt, że niska podłoga nie jest wykorzystywana w całości.
    Przyjadą Pesy do Gdańska, to dopiero będą ludzie narzekać ...
    Cieszę się, że w Krakowie mogę jeździć Bombardierami ;)

    • 9 4

    • adam

      Typowy krakowski prymityw chwali gorze z 60 % niskiej podłogi. Człowieku nie wiesz co to nowoczesnoś i pesa jest lepsza i niskopodłogowa a nie jak wasze psedudo niskopodłogowe wagony i nie pisz bzdur na zachodzie 90 % miast kupuje 100% low floor

      • 0 2

  • .Pretensie do posazerow zapraszam na zajezdnie wieczorem w porze zjazdow .Jeden wielki chlew .Tramwaje sa co pare dni dokladnie myte cale a podlogi mopowane codziennie tak samo jest z kurzem na siedzeniach rurkach itd.

    • 0 0

  • a czy miasto pomyslalo o osobach niepelnosprawnych przy zakupie nowych tramwaji, bo jak dotychczas to raczej z ich opinia sie nie licza . Te tramwaje co jezdza to jet ich tak malo i nie ma ich w rozkladzie ze to czyste polowanie na przejazd.Szczegolnie w dni deszczowe i chlodne

    • 0 0

  • a czy miasto pomyslalo o osobach niepelnosprawnych przy zakupie nowych tramwaji, bo jak dotychczas to raczej z ich opinia sie nie licza . Te tramwaje co jezdza to jet ich tak malo i nie ma ich w rozkladzie ze to czyste polowanie na przejazd.Szczegolnie w dni deszczowe i chlodne

    • 0 0

  • Postoicie sobie (za niewinność)...

    Podoba mi się design firmy PESA, ale 120Na mają pewien "drobny" problem :> Kojarzycie morze, jak we Wrocu lamentują na tamtejsze Skody? Siedzenia plecami do ściany, przez las nóg nie da się przejść.
    Mieszkańcom Gdańska polecam http://tramwar4.republika.pl/u120na-907.html
    - miłych wrażeń!

    • 1 1

  • Bydgoszczanin

    A propos tego ,co napisał powyżej "Marcin z Gdańska".
    Nie wiem czy Bydgoszcz zasługuje na epitet "spieprzone" .Ogólnie można rzec tak: Wygląd znacznie lepszy(obecnie)niż wnętrze.Mówiąc wnętrze mam na myśli ludzi.

    • 0 0

  • Bydgoszczanin

    Wkrótce przeprowadzam się do Gdańska.Tych z pesy Bydg. zakupiła zaledwie kilka sztuk.Na wiecej miasto za biedne.Kilka razy jechałem i to co uderza to nisamowite wygłuszenie,cisza.Dosc denerwujące dzwonki otwarcia drzwi.Ale wnetrze wypasione.W Gdańsku nie wiem czemu stare konstale nie mają osłon na koła(jak jest w Bydg.) Efekt:gdańskie tramwaje powodują o wiele większy hałas.Miałem okazję tę różnice obserwowac kilkakrotnie.

    • 0 0

  • Byłem motorniczym w Gdańsku przez 10 lat. i powiem Wam szczerze że to zachowanie i kulturę pasażerów trzeba zmienić a nie trmwaje. zapraszam do ANGLII. aż miło.

    • 1 0

  • jak zwykle PESA "pod stołem dała" (10)

    i przetarg wygrała,
    to norma w tej firmie,
    a produkują takie badziewie że szkoda gadać,
    chałupnicza produkcja - jeden tramwaj ponad 3 miechy a czasami dłużej,

    • 33 79

    • To bardzo sie mylisz bo wciągu miesiąca wychodziły cztery tramwaje!

      • 0 3

    • (3)

      A może Pankracy jest z CBA i wszędzie węszy podstęp????????

      • 1 4

      • i co debile? (2)

        a owszem - składajcie donosy!
        bo PESA robi badziewie i robi przekręty żeby je upchnąć!
        i dlatego po polskich torach jeździ to co jeździ czyli złom i eksperymenty PESY
        dlaczego PESA wygrywa w przetargach uwalając dobry towar?
        bo przetargi ustawia!
        i każdy o tym wie!

        • 6 5

        • swoją drogą to dziwne

          skoro takie awaryjne a jednak przetarg wygrały - czyżby nasz ZKM chciał mieć kilkumiesięczny paraliż miasta ?

          • 3 2

        • Ja nie wiedziałem

          Ale skoro Ty masz dowody, to przestępstwem jest zatajenie tak ważnych informacji. Więc tak czy inaczej, albo łamiesz prawo rzucając bezpodstawne oskarżenia, albo łamiesz prawo zatajając istotne fakty.

          • 5 3

    • Pankracy mysli (1)

      ze Bombardier to ma linie produkcyjne na ktorych tramwaj jest skladany przez roboty jeden na godzine :-)))))
      A w stoczniach koreanskich tak samo sa budowane statki
      hrheheheheheheheheheheheheh

      • 10 2

      • i co w tym takiego śmiesznego?
        niektórym to wystarczy klasnąć a będą się głupio śmiać przez 5 minut
        cóż, tacy też się zawsze muszą trafić...

        • 2 2

    • Pankracy idiota, forumowy troll. Nie rzucaj takich oskarżeń bo cie znajdą i prokurator się tobą zajmie.

      • 12 5

    • Masz jakieś dowody? Pamiętaj, że internet to złudna anonimowość, a bezpodstawne oskarżenia mogą być ścigane.

      • 15 7

    • A mnie ciekawi kto bedzie miał ciekawe wakacje :)

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane