• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wycofuje się z tramwaju wodnego

Szymon Zięba
27 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami
Tramwaj wodny w 2019 roku. Atrakcja cieszyła się popularnością, choć nie przynosiła zysków. Tramwaj wodny w 2019 roku. Atrakcja cieszyła się popularnością, choć nie przynosiła zysków.

Zarząd Transportu Miejskiego i Żegluga Gdańska, które do tej pory organizowały tramwaj wodny, nie planują uruchomienia atrakcji w 2021 roku. Urzędnicy chcą, by przedsięwzięciem zajęły się komercyjne podmioty. Oznacza to, że tramwaj wodny musiałby zacząć na siebie zarabiać. Do tej pory Gdańsk dopłacał do niego średnio od 1,6 mln do 2 mln zł rocznie.



Ile był(a)byś w stanie zapłacić za bilet na tramwaj wodny (w jedną stronę)?

  1. Do 2017 r. tramwaj wodny działał w ramach realizowanego przez Gdańsk od 2012 r. programu ożywienia dróg wodnych. Zgodnie z jego założeniami wybudowano przystanki tramwaju wodnego, a same statki, funkcjonujące na liniach F5 i F6, należały do wyłonionego w przetargu przewoźnika, czyli Żeglugi Gdańskiej.
  2. W 2018 r., po zakończeniu programu ożywienia dróg wodnych, zarówno w funkcjonowaniu tramwaju, jak i organizacji samych rejsów opracowano wizję marketingową, promującą tramwaj wodny jako publiczny transport zbiorowy, a jednocześnie jako ofertę turystyczną umożliwiającą poznawanie Gdańska od strony wody.
  3. We wrześniu 2020 r. zakończyła się umowa zawarta między ZTM a Żeglugą Gdańską. Nie przedłużono jej na kolejne lata. Jak ustaliliśmy, urzędnicy chcą, by tramwaj wodny funkcjonował komercyjnie. Oznacza to, że będzie musiał na siebie zarabiać.

Do tej pory bowiem Gdańsk do interesu dopłacał - i to niemało. W ostatnich latach średnio od 1,6 mln do 2 mln zł rocznie. Traktowano go jednak jako formę komunikacji miejskiej (z tego powodu za organizację tramwaju odpowiadał ZTM), która przede wszystkim ma służyć mieszkańcom, a nie przynosić zysk.

W czasie funkcjonowania tramwaju wodnego podniesiono ceny biletów:
  • Do 2019 r. bilet pełnopłatny kosztował 10 zł, ulgowy 5 zł, za rower trzeba było zapłacić 5 zł.
  • Po zmianie cen w 2019 r. pełnopłatny bilet kosztował 20 zł, ulgowy 10 zł, za rower 5 zł.

Bilety na tramwaj wodny drożeją o 100 proc.



Teraz charakter tramwaju wodnego miałby się zmienić. Jeżeli będzie organizowany - to bez udziału Zarządu Transportu Miejskiego.

ZTM i Żegluga Gdańska tramwaju wodnego nie zorganizują



- Uwzględniając potrzeby przedsiębiorców świadczących usługi transportem wodnym, zdecydowaliśmy się otworzyć ten segment transportu dla szeroko rozumianego rynku, by zwiększyć ofertę. Każdy chętny podmiot komercyjny we własnym zakresie może zorganizować linie tramwaju wodnego. Ubiegłoroczna praktyka pokazała, że nastąpił wzrost oferty w obszarze transportu drogą wodną - mimo warunków pandemicznych - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM.
Sęk w tym, że w formie komercyjnej organizowaniem tramwaju wodnego nie jest na razie zainteresowany dotychczasowy partner ZTM, czyli Żegluga Gdańska.

- Na pewno w tym roku nie przystąpimy do organizacji tramwaju wodnego. Pandemia sprawiła, że w tej chwili jest to nieopłacalne. By pokryć koszty i odnieść jakikolwiek zysk, ceny biletów musiałyby jeszcze wzrosnąć. A przy załamanym ruchu turystycznym nie spodziewam się dużego zainteresowania tramwajami wodnymi - podkreśla Jerzy Latała, prezes Żeglugi Gdańskiej.

Co dalej z tramwajem wodnym? Urzędnicy się przyglądają



Z kolei w gdańskim magistracie usłyszeliśmy, że niewykluczone, iż w kolejnych latach miasto w jakiś sposób tramwaj wodny wesprze.

- Być może w jakiejś formie miasto będzie wspierać funkcjonowanie tramwaju wodnego, jednak za wcześnie, aby mówić o szczegółach. Niestety, tym roku raczej nie uda się uruchomić tramwaju wodnego, na co wpływ ma trwająca pandemia koronawirusa. Jak będzie wyglądało to w przyszłości, tego jeszcze nie wiemy. Na pewno będziemy obserwować zainteresowanie komercyjnych podmiotów świadczeniem tej usługi. W zależności od rozwoju sytuacji podejmiemy decyzję o tym, czy i na jakich zasadach miasto włączy się w organizację tej atrakcji - mówi Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

11 "komercyjnych chętnych"



O zainteresowanie komercyjnym wykorzystaniem przystanków do tramwaju wodnego zapytaliśmy także w Gdańskim Ośrodku Sportu, które odpowiada za przystanki tramwaju wodnego.

- Mieliśmy wiele sygnałów od osób zainteresowanych korzystaniem z przystanków. Obecnie mamy 11 chętnych podmiotów, chcących prowadzić działalność w oparciu o istniejącą infrastrukturę. Ze względu na tak duże zainteresowanie dostępne jednostki godzinowe pozostały do zagospodarowania już tylko na przystanku Muzeum II Wojny Światowej - tłumaczy Grzegorz Pawelec, rzecznik GOS.

Ile kosztuje utrzymanie przystanków?



Tymczasem utrzymanie infrastruktury, z której korzystał tramwaj wodny, rocznie kosztuje spore pieniądze. GOS przekazał nam dane z 2019 r. Na sumy składają się m.in. koszty zużycia energii elektrycznej, dzierżawa, wykonanie pomiarów batymetrycznych i sonarowych, utrzymanie czystości i  wykonywanie przeglądów.

Nie uwzględniono natomiast kosztów wynikających z napraw i bieżącej konserwacji, ochrony obiektów oraz kosztów amortyzacji:

  • Zielony Most - ok. 19,5 tys. zł,
  • Targ Rybny - ok. 19,5 tys. zł,
  • Wiosny Ludów - ok. 8,5 tys. zł,
  • nabrzeże Zbożowe - ok. 14,5 tys. zł,
  • nabrzeże Obrońców Westerplatte - ok. 34 tys. zł,
  • Narodowe Centrum Żeglarstwa - 63 tys. zł,
  • twierdza Wisłoujście - 13 tys. zł,
  • Górki Zachodnie - 10 tys. zł,
  • Żabi Kruk, Sienna Grobla, Tamka - koszt utrzymania zawarty jest w całościowych kosztach utrzymania przystani Żabi Kruk.

W 2020 r. tramwaju wodnego nie było



Problemy z uruchomieniem tramwaju wodnego były też w 2020 r. Wówczas urzędnicy zawieszenie atrakcji także tłumaczyli pandemią koronawirusa.

Już wtedy wskazywano, że mimo sporej liczby pasażerów w poprzednich latach dochód z biletów kształtuje się na bardzo niskim poziomie 15-19 proc. Funkcjonowanie tramwaju wodnego wymagało około 81-85 proc. dofinansowania z budżetu miasta.

Przed pandemią koronawirusa tramwaje wodne sezon rozpoczynały wraz z początkiem maja.

Wyprawa tramwajem wodnym w 2014 roku. Film archiwalny.



Miejsca

Opinie (580) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (25)

    Wielka szkoda,fajna atrakcja dla turystów...dziwne że miasto zamiast więcej takich inicjatyw to się wycofuje...o co kaman??Przecież z turystyki są największe pieniądze...dziwne.

    • 141 21

    • (1)

      Turystow z tego powodu nie ubedzie, a 2mln mozna lepiej zagospodarowac.
      Zawsze mozesz uruchomic swoj biznes oparty na tramwaju wodnym.

      • 10 18

      • Zwłaszcza że ostatnio tanio były do kupienia wycofane 105-iątki.

        Można postawić na pontonach i pływać takim tramwajem.

        • 3 2

    • Lepiej dać na serial w TVN (1)

      • 18 5

      • Lepiej dać na TVPiS 1000 takich tramwajów rocznie.

        • 10 8

    • Na Rydwany i sztuczne stołki kasa zawsze się znajdzie (11)

      • 17 6

      • W tych sztucznych stołkach to Pisowskiej dziczy nikt nie przebije (10)

        tyle tego narobili w spółkach skarbu państwa i państwowych fundacjach wydmuszkach .

        • 15 6

        • (2)

          Oj tam za PoKo było więcej.

          • 5 10

          • Więcej? (1)

            To dziwne bo PiS dołożył nowe, nie likwidując starych.

            Sugerujesz że np 10+5=8?

            :D

            • 6 1

            • Jak odejmiesz 7 to jak najbardziej))

              • 1 5

        • Jedni warci drugich.

          Dlatego gardzę politykami, to zwykle świnie przy korycie.

          • 12 4

        • Usprawieliwiasz nepotyzm i układy w Gdańsku tym, że ktoś inny jest jeszcze gorszy? (4)

          Skąd się biorą tacy ludzie?

          • 10 8

          • Problem jest w tym, że ci jeszcze gorsi chcą przejąć w Gdańsku władzę. (3)

            • 8 3

            • (2)

              Jak nie przejmą nie będzie wiadomo czy gorsi.Na razie PoKo to symbol samych podwyżek i marazmu.Ale obietnic mają setki,tyle że już nikt tego nie łyka.

              • 6 7

              • Wiadomo będzie, bo był już prezydent miasta od Jarosława.

                Przypomnisz mi czym zasłynął i jak zakończył swoją kadencję?

                • 3 1

              • PiS to same obniżki i brak inflacji.

                Ropa najtańsza od lat a narodowy koncern drenuje nasze kieszenie . To samo NBP doprowadza do tego że wkrótce za trzymanie pieniędzy w banku trzeba będzie płacić. I ta hołota chce abyśmy oszczędzali w ich systemach emerytalnych?

                • 5 2

        • A wiesz w jakim mieście jest największy nepotyzm i kto tym miastem rządzi?

          A układy takie ze mózg staje

          • 2 0

    • Pokłosie przerzucania coraz większej ilości wydatków na samorządy (7)

      Mało się o tym mówi.

      • 10 6

      • (6)

        To niech samorządy w końcu biorą się do pracy a nie wieczne narzekanie.

        • 8 10

        • Co masz na myśli? Jeśli samorządy nie mają wpływów, a większe wydatki to o jaką robotę ci chodzi? (3)

          • 6 2

          • (1)

            Od tego są żeby mieć wpływy.Jeśli nie potrafią rządzić to widać nie nadają się do.samorządu.

            • 3 6

            • Jak to było?

              "Dulkiewicz tylko pcha się do centralnej polityki"?

              A może właśnie dlatego?

              • 2 4

          • Może powinni zaczać ciąć niepotrzebne wydatki? Budżet taki sam jak domowy, chyba że liczysz na zaciąganie kredytów, które spłaci ktoś za następnej kadencji.

            • 4 0

        • Całe przychody budżetowe są wypracowywane na poziomie samorządów (1)

          Władza centralna to tylko wydatki

          • 1 1

          • Spolki SP sa na poziomie centralnym.

            Ale ze te spolki prowadza dzialanosc w Polsce, to i ich zysk jest de facto tylko kolejnym podatkiem.

            • 0 0

    • Po co nam tramwaj wodny

      skoro jest już w Hamburgu?

      • 1 1

  • Nic się nie opłaca.. (7)

    Tylko ceny za parkingi podnosić..

    • 208 15

    • i za smieci

      • 27 3

    • Tyle, że kasa z opłat na parkingi...

      ... Szła na tramwaj.

      • 4 11

    • Bo w tym kraju to jest złodziejstwo jest, tylko kasę brac żeby ludzie płaciły. To nie takie powinno być, to jest zle i tak nie może się być.

      • 9 2

    • Parkingi się też nie opłacają wiec się je likwiduje (2)

      • 8 0

      • W tym mieście nic się nie opłaca, tylko wydanie 800 tyś na socjal media naszej jaśnie panującej pani D... i jej serdeczne serduszka.

        • 8 1

      • Bo nie dbają władze o miasto, nie dbają, robią zle, kradno i oszukujo. Mówią że to wina wirusu, ale on przecie parkingów nie zabiera, nie?

        • 1 1

    • I klocki z betonu

      • 0 0

  • Plandemia koronaświrusa dobra na wszystko! (2)

    Coś trzeba zamknąć, zlikwidować, zwolnić pracowników... Pandemia! To nie my, to wirus zrobił...

    • 125 20

    • Widzę dzisiaj trolle Putina w formie. (1)

      Zakażenia spadają za szybko i nie udało się przygotować polskiej gospodarki do wykupu przez Rosję?

      • 6 14

      • Wszędzie trolle putina. Schizofrenie się leczy

        • 13 2

  • aż tak pusta jest kasa miasta?! (12)

    chyba mieszkańcy nie wiedzą

    • 136 8

    • w tym roku tylko 500 milionów długu dojdzie.

      • 17 1

    • Rząd doi samorządy na potęgę.

      • 8 19

    • Spoko wazne ze na zloty rydwan starczylo.... (7)

      • 11 3

      • Wytnie sie troche drzew, sprzeda 3/4 miasta deweloperowi i kasa bedzie (6)

        • 11 0

        • Tak jak PiS właśnie robi na Westerplatte? (5)

          • 2 8

          • I właśnie dobrze robi, bo to historyczne miejsce (4)

            Wcześniej tam nawet jeździć się nie chciało

            • 7 4

            • I nagle 260 100-letnich drzew to nie problem? (2)

              Nie wiem czy to hipokryzja czy schizofrenia...

              • 4 5

              • A kto zrobił wielki ajwaj o wycięte drzewa? (1)

                Przecież to pomaska zaczęła.

                • 4 1

              • Nie, zaczal Kacper ze swoim rudym totumfackim.

                • 1 4

            • A teraz, gdy pisowcy postawili tam kilkaset metrow ogrodzenia z siatki i wycieli troche drzew, to juz Ci sie chce?

              • 1 0

    • pusta kasa to byłby sukces

      tam jest rów mariański miliardy na minusie.

      • 2 0

    • piss walczy z samorządami nie po ich linii ...

      i ile było na gdańsk -nic . ***** *** tyle w tym temacie

      • 2 4

  • (6)

    Co to jest 2mln dopłaty? Prawie nic. Na taki ecs, stadion i inne tzw. miejskie "perełki" to jest dopiero dopłata.

    • 206 9

    • Prawda? Jak bardzo cicho jest z dopłatami do stadionu... (2)

      na który przychodzi garstka zainteresowanych. Mówię o tych dopłatach oficjalnych i przez spółki dookoła... A tu brakuje 2 baniek na coś, co powinno być naszą chlubą: Gdańsk od strony wody.

      • 44 4

      • Powiedz to grupie trzymającej władzę:)

        • 12 0

      • Zdaje się, że stadion to taka głęboka dziura bez dna.

        • 7 0

    • Teatr szekspirowski

      • 20 1

    • ecs.. kilkanascie milionow

      portal kilka milionow

      • 16 0

    • 2mln dopłaty przy 0 mln dotacji w czasach covidowych dla miasta turystycznego to bardzo dużo

      • 0 0

  • Smutne, bo to fajna atrakcja nawet dla mieszkańców Trójmiasta :( (6)

    • 162 6

    • (4)

      Cały ten tramwaj to przepalenie kasy z UE, w czym to miasto się specjalizuje. Kursowanie tego "tramwaju" to był śmiech na sali.

      • 4 3

      • czyli teraz powinni oddac kase (1)

        skoro nie funkcjonuje.

        • 3 2

        • Minęło 5 lat i papa.

          • 0 0

      • Bełkot jakiś (1)

        Na tramwaj wodny nigdy nie było dotacji z UE

        • 1 4

        • na rozbudowe i nowe przystanki owszem tak

          • 1 0

    • Atrakcja? Za wolne i za mało przystanków. Do tego stateczki kupione z Rosji mało pojemne i halasliwe

      • 1 2

  • Gdynia już wcześniej zrezygnowała i nikt nie płacze (1)

    Statki które pływały jako tramwaj wodny miały chyba 50 lat i tyle samo warstwy farby białej farby. Żegluga Gdańska nie chce pływać komercyjnie bo wie jakimi jednostkami dysponuje.

    • 27 83

    • gdynia od lat robi szach mat normalnym miastom w xcałej Polsce

      nie porównuj d.. do oka

      • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Szkoda (19)

    Jezeli będzie komercyjne to pewnie ceny biletów pójdą w górę. A jeżeli nie, to pewnie będzie działał na krótszych trasach. Miasto nad wodą i nie ma takiej atrakcji...

    • 398 28

    • (9)

      Za to ma stadion, w który trzeba sypać non stop grosiwem, a który mało kogo interesuje.

      • 85 10

      • Tak, a jak banda złamasów z reprezentacji na nim gra, to nagle najważniejsze święto. (5)

        Hipokryzja elektoratu PiS nie zna granic.

        • 32 46

        • (3)

          Sam jesteś złamas

          • 10 20

          • Jak są tacy dobrzy, to niech na siebie zarobią (2)

            A nie stadion zbuduj z podatków, milionową pensję wypłać za sponsoring spółki Skarbu Państwa...

            • 17 0

            • (1)

              Z moich podatków budują i ja jestem za ładnymi stadionami .

              • 6 10

              • jednego krzesła by nie kupili z "twoich podatków"

                karnetowy żebraku za 12zł...

                • 2 0

        • To ile razy tam grali? Może taniej by było całemu trójmiastu bilety do stolicy kupić?

          • 13 5

      • Odczep się od stadionu !!!!

        • 4 12

      • ecs - kilkanscie milionów (1)

        portal kilka milionow rocznie.. widac priorytety wladz miasta portowego.

        • 12 4

        • pORT centralny ... tylko maly szkopół - nie istnieje - a kosztuje kilkanaście milionów rocznie - widać że złodziej z pis jest z namaszczenia tepego ludu

          • 8 5

    • Droższe nie będą

      • 1 1

    • (3)

      Ważne że Berlin i Hamburg mają)

      • 19 6

      • (1)

        Hamburg nie ma żadnego tramwaju wodnego. po co te kłamstwa? Nie kłam tyle, bo premierem cię wybiorą.

        • 13 15

        • Hamburg ma tuzin tramwajów hahahahahaha

          • 8 4

      • masz za dużo kasy to zrzuć się na tramwaj wodny w Gdańsku a jak nie - to ciesz się, że miasto nie będzie sypało groszem na prawo i lewo. Od tego jest rząd, który sobie buduje kanały dla kaczek (i rzuca ci durne hasła, które łykasz jak łabądek na plaży)

        • 1 2

    • To jeszcze są miasta które myślą że promy mają się opłacać????

      • 4 1

    • A jak dotychczas ceny były niskie, to kto dopłacał? te 1.6-2mln rocznie? (1)

      A miasto skąd ma kasę?

      • 7 0

      • Z podatków.

        • 7 1

    • A po co to komu ? Hałas, fale, smród spalin. Wow super atrakcja.

      • 1 13

  • A stadion pusty tyle kosztuje miesiecznie

    • 173 6

  • I cała infrastruktura rzeczna pójdzie jak krew w piach! (18)

    Tyle wydanej kasy, taka inwestycja... a będzie się marnować przez kolejną udolność polityków.

    POPIS niszczy ten kraj!

    • 120 27

    • przecież to nie PiS rządzi w Gdańsku tylko potomkowie Adamowicza!!!! (9)

      • 44 6

      • Nie psuj narracji czytelnika wyborczej

        • 38 6

      • Dlatego napisałem POPIS.

        Bo te dwie partie głównego ścieku najbardziej szkodzą.

        • 17 14

      • Jak PiS nie rządzi, to skąd wbrew mieszkańcom wzięła się ulica Kaczyńskiego? (6)

        • 5 19

        • bo dabrowszczakow tez byla wbrew mieszkancom (2)

          • 11 6

          • A mogła to być ulica Wolna od Polityki.

            • 5 3

          • Ani jednego protestu nie było.

            • 4 1

        • To się nazywa demokracja. (2)

          Adamowicz miał czas na zmianę nazwy i tego nie zrobił. Pewnie specjalnie, bo wiedział, że będą o to kłótnie.

          • 5 3

          • Przepraszam, gdzie ta demokracja? (1)

            Było jakieś głosowanie w tej sprawie, czy Jaśnie Panujący Nam Dyktator powiedział że chce ulicę brata w każdym mieście i je dostał?

            Przypominam, że żadna inna ulica nie zmieniła nazwy. Nawet Mariana Buczka.

            • 4 2

            • Protesty jak w Warszawie?Gdzie Trzaskowski chciał zachować ulice armi ludowej a mieszkańcy zmiany na prezydenta Lecha Kaczyńskiego..

              • 1 1

    • ach - to POPIS rzadzi w Gdansku? To nowosc.

      • 3 0

    • Zmarnuja sie tylko przystanki w nierentownych miejscach. (1)

      Po rentownych bedzie plywal przeciez prywaciarz i z tej infrastruktury korzystal. I jeszcze przyklasniemy, bo przynajmniej nasze inwestycje na marne nie pojda, a to przeciez taki plan byl.

      • 1 1

      • Nie, nie będzie

        Liberałowie jak zawsze zapominają, że gospodarka to system ciut bardziej złożony niż KPiR dwóch stron transakcji.

        • 1 0

    • kraj niszczy PiS drastycznie ucinając fundisze samorządów lokalnych

      • 1 7

    • tramwaj był dofinansowany z budżetu eu - przystanie za gruba kasiore wybudowane

      kto miał zarobić zarobił wiec można zamknąć i robić interesy na kolejnych dofinansowanych z eu projektach które się nie spinają finansowo...

      • 4 0

    • Od kiedy to POPIS rządzi w Gdańsku/ (1)

      mrotek

      • 1 0

      • POPiS rzadzi w Polsce, z jedna kadencja SLD przerwy, od 1997 roku. Sporo.

        • 0 1

    • Mevo nie działa, tramwaj wodny nie działa

      Dobrze, że jeszcze PKM-ka jakoś działa...

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane