• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk. Inwestycje w strefach płatnego parkowania

rb
5 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Od końca czerwca kierowcy korzystający ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania za pierwszą godzinę parkowania zapłacą 5,5 zł. Od końca czerwca kierowcy korzystający ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania za pierwszą godzinę parkowania zapłacą 5,5 zł.

Pod koniec czerwca w Gdańsku zacznie obowiązywać Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania. Powstaną też dwie nowe strefy: na Przymorzu oraz we Wrzeszczu Dolnym oraz zmienią się ceny za godzinę postoju. Aby poprawić wydajność kontroli wnoszenia opłat we wszystkich strefach urzędnicy zamierzają podwoić w nich liczbę kontrolerów. Przybędzie też parkomatów, a dotychczasowe zostaną zmodernizowane. Łącznie w ciągu trzech lat miasto na obsługę i inwestycje w płatnych strefach chciało przeznaczyć 15 mln zł, ale cięcia kosztów spowodowane epidemią koronawirusa mogą spowodować, że na inwestycje GZDiZ będzie miał mniej pieniędzy.



Czy podwojenie liczby kontrolerów to dobry pomysł?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania ma być lekiem na zalew samochodów w ścisłym centrum Gdańska. Wyższe opłaty mają wymusić większą rotację miejsc postojowych, skłonić kierowców do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej a także zmniejszyć ruch w Śródmieściu, ograniczyć hałas i zredukować zanieczyszczenie powietrza.

Zmiany wejdą w życie 29 czerwca.

Od tego czasu kierowcy będą musieli zwrócić uwagę, w jakiej strefie parkują (wokół centrum będą też strefy bez poboru opłat), będą też musieli wprowadzić w parkomacie numery tablic rejestracyjnych. W przyszłości ma to umożliwić wprowadzenie w Gdańsku warszawskiego modelu kontroli płatności przez samochody z systemem kamer skanujących tablice zaparkowanych w SPP aut.

  • W sumie na obsługę i doposażenie stref płatnego parkowania Gdańsk wyda w ciągu trzech lat 15 mln zł.
  • Niewykluczone, że za parkowanie trzeba będzie wkrótce płacić na całym Przymorzu Małym.
  • Nowa strefa płatnego parkowania we Wrzeszczu Dolnym (na razie bez poboru opłat).
Do już istniejących stref dołączą też dwie kolejne: na Przymorzu oraz we Wrzeszczu Dolnym. W kolejce czekają już kolejne dzielnice zainteresowane uporządkowaniem anarchii parkingowej. To m.in. Strzyża.

Planowane zmiany powodują, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni już teraz musi się do ich wprowadzenia przygotować: zarówno pod względem logistycznym, infrastruktury, jak i zatrudnienia.

Dwukrotnie więcej kontrolerów, nowe parkomaty



Obecnie we wszystkich strefach pracuje 19 kontrolerów. 13 z nich to pracownicy firmy zewnętrznej, a sześciu pozostałych to kontrolerzy GZDiZ. Jak ustaliliśmy, od lipca liczba zewnętrznych kontrolerów będzie systematycznie rosła, by w ciągu dwóch lat (do lipca 2022 r.) podwoić się. Szacowane koszty dodatkowego zatrudnienia wynoszą ok. 3,2 mln zł.

Warto jednak dodać, że są to szacunki sprzed epidemii koronawirusa. Na razie żadne decyzje jeszcze nie zapadły, ale po zapowiedziach cięć wszelkich wydatków bieżących i inwestycyjnych, można założyć, że zarówno te, jak i pozostałe koszty mogą zostać ograniczone.

- Jeżeli wprowadzimy pojazdy skanujące tablice, to liczba kontrolerów zewnętrznych będzie ograniczana, adekwatnie do potrzeb - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Podobnie w przypadku pracowników Działu Strefy Płatnego Parkowania w GZDiZ. Obecnie w biurze pracuje siedem osób. Do 2022 r. przewidujemy zwiększenie liczby pracowników biura o dwie kolejne osoby. W terenie pracuje obecnie sześć osób i nie planujemy zwiększenia zatrudnienia w tym zakresie.
Wkrótce na ulicach pojawi się 30 nowych parkomatów, a dotychczasowe zostaną zmodernizowane. W ciągu dwóch lat podwoi się też liczba kontrolerów. Wkrótce na ulicach pojawi się 30 nowych parkomatów, a dotychczasowe zostaną zmodernizowane. W ciągu dwóch lat podwoi się też liczba kontrolerów.
Do obsługi wszystkich stref potrzebnych będzie też więcej parkomatów. GZDiZ przed kilkoma dniami rozstrzygnął przetarg na zakup nowych parkomatów - na początek 30 z zaplanowanych 347 sztuk. Na postępowanie odpowiedziała jedna firma. Za dostawę i montaż nowych urządzeń otrzyma 805 tys. zł.

Urzędnicy chcą też w ciągu trzech najbliższych lat zmodernizować 361 dotychczas eksploatowanych urządzeń. Zostaną one przeprogramowane, by kierowca nie mógł zapłacić za postój bez wcześniejszego wprowadzenia numerów tablic rejestracyjnych. Pojawi się w nich także możliwość płatności przez BLIK. Łącznie na zakup parkomatów GZDiZ ma zabezpieczone ok. 11 mln zł, kolejny 1 mln zł ma kosztować modernizacja już posiadanych parkomatów. Przetarg w tej ostatniej zostanie rozstrzygnięty w połowie kwietnia.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania

Pobór opłat w ŚSPP będzie obowiązywać w Śródmieściu na Starym i Głównym Mieście oraz Długich Ogrodach.

Opłaty w ŚSPP będą pobierane codziennie w godz. 9-20.

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w ŚSPP ma wynosić:

  • 5,50 zł,
  • drugą - 6,60 zł,
  • trzecią - 7,90 zł,
  • czwartą i kolejne - 5,50 zł.


Strefa Płatnego Parkowania

Opłata jednorazowa za pierwszą godzinę w SPP ma wynosić:

  • 3,90 zł,
  • drugą - 4,60 zł,
  • trzecią - 5,50 zł,
  • czwartą i następne - 3,90 zł.
rb

Opinie (327) ponad 10 zablokowanych

  • Miasto upadłe (5)

    Ja ..owalski opłacam podatek drogowy. Z tych pieniędzy budowane są ulice, a na tych ulicach stawiane są prywatne parkingi. To ..owalski może wnieść sprawę do sądu o bezumowny handel jego udziałami i zażądać odszkodowania od miasta.

    • 44 11

    • na całym świecie kierowcy płacą podatek drogowy... i za parkingi w centrach miast (1)

      • 7 6

      • Od kiedy Przymorze to centrum miasta?

        napisz coś jeszcze, pośmiejemy się głośniej

        • 8 5

    • podatek drogowy idzie do budżetu centralnego a nie nie miasta (2)

      • 6 1

      • A z budżetu centralnego...

        ... Miasto dostaje dotacje. Wiedziałeś?

        • 4 3

      • Wszystko mi jedno gdzie idzie. Jakos nie wierze, ze minister kazal w Gdansku na Przymorzu zrobic strefe. Pewnie nawet nie wie gdzie jest to Przymorze.

        • 3 0

  • Rotacja aut? (1)

    Tylko jeżeli pół godziny byłoby za darmo. Hałas? Może zamiast bruku lepiej asfalt albo kostka, która tworzy gładką powierzchnie... bo co by nie robić każde auto hałasuje bardziej na bruku... całe życie z thebilami

    • 18 6

    • I progi zwalniające!

      Najlepsza recepta na hałas....

      • 4 1

  • No i pięknie (2)

    Wszyscy liczą kasę z drżeniem rąk i martwią się jak będzie z pracą i biznesem po kolejnym tygodniu zamknięcia a urząd planuje zatrudnić kolejnych urzędników niezbędnych do funkcjonowania miasta. Brawo p.prezydent

    • 64 5

    • Bo tak się tu walczy z bezrobociem. (1)

      • 6 1

      • i tak się tworzy miejsca pracy (bo samej pracy to nie bardzo)

        • 5 1

  • Budka i nasi

    Teraz to najważniejsza sprawa dl prezydium gdanska

    • 21 4

  • Grzelak won na krzywy ryj

    Banda nieudaczników. I pitol się moderator kiju PO wski. demokracja i wolnośc słowa mendo podległa d*pcewiczowej.

    • 39 5

  • Masz na samochod miej na parkowanie (2)

    • 10 48

    • To może ci cykliści na rowerach po kilka tysięcy (1)

      Też zapłacą za ścieżki rowerowe? Ich stać jeszvze bardziej.

      • 16 2

      • ale placimy, w podatkach

        bo moze nie jestes swiadom, ze drogi w miescie miasto buduje z podatkow zbieranych u siebie, nie z akcyzy za benzyne. Za to powstaja drogi krajowe. Wiec ekonomiczniej budowac drogi rowerowe

        • 1 1

  • Haha "inwestycje" .. dobrze to nazwaliście... Czy to miasto nie ma naprawdę lepszego pomysłu na korki ? Czy już rzeczywiście upadliśmy tak nisko ?

    • 36 4

  • Do tej pory cieniutko z tymi inwestycjami.Na parkingu przed hotelem Mercure od lat nie odświeża się pasów,wyznaczających miejsca parkingowe.Praktycznie już wcale ich nie ma.

    • 16 2

  • na taczkę pijaczkę

    • 27 3

  • mam wrażenie,

    że przy nadchodzącym kryzysie jeszcze władze miasta będą prosić o przyjeżdżanie do centrum - czymkolwiek

    • 42 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane