• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?

Krzysztof Koprowski
16 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł. Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł.

Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.



Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł. Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).

Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.

- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.

Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Czy kolejne tramwaje typu N8C powinny być modernizowane?

- W obecnej sytuacji będziemy gotowi, by wziąć udział w zakupie kolejnych używanych tramwajów poprzez licytację. Jesteśmy zdeterminowani, by takie pojazdy kupić, a następnie zmodernizować je w podobny sposób, jak te z Dortmundu - dodaje Wojtkiewicz.

Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.

- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.

Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.

- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.

Miejsca

Opinie (389) 4 zablokowane

  • Tak kochamy niemieckie szorty (56)

    Tym tramwajem jeździli ludzie tylko do kościoła i raz w miesiącu do sklepu, stan igła.

    • 586 51

    • (18)

      Tramwaj to nie samochod, resurs jest o wiele wiekszy, moga swobodnie sluzyc kilkadziesiat lat.

      • 47 58

      • (13)

        słyszałeś o sarkazmie?

        • 94 9

        • Dobre tramwaje, od razu widac, ze garazowane i nie bite (7)

          • 114 4

          • Przebieg jedynie 50 tys. km (6)

            • 41 0

            • Chyba po 5 miesiącach :) (5)

              Tramwaj robi ponad 300 dziennie :) czyli 10 000 miesięcznie - 120 000 rocznie czyli 2 400 000 to minimum przez 20lat :)

              • 32 1

              • nieważne (4)

                Po przekroczeniu granicy będzie miał 50 i to potwierdzone książką serwisową.

                • 57 1

              • a do tego od pierwszego wlasciciela i niepalone! (3)

                • 28 0

              • (2)

                i do tego niemiec płakał jak sprzedawał :)

                • 30 1

              • :)

                Niemiec płakał jak sprzedawał i do granicy, aż gonił by mu oddać jednak :)

                • 9 2

              • co tydzień dzwoni

                żeby posłuchać jak chodzi

                • 10 0

        • (3)

          słyszałeś o niemieckich szortach?

          • 30 0

          • nie, (1)

            słyszałem tylko o bawarskich skórzanych spodenkach :P

            • 44 0

            • hahahaha dobre nawiązanie do szortów :D

              • 18 0

          • Dobre nawiazanie do waszej nieudolnosci

            • 0 2

        • Nie słyszał, bo w TVN nic nie mówili :)

          • 3 2

      • skoro jest taki super to dlaczego niemcy go sprzedają? (3)

        wymieniają na gorsze i droższe?

        • 27 2

        • Jasne, Niemcy wymieniają na gorsze.

          • 25 0

        • W Dortmundzie sprzedawali bo nie są przystosowane

          do jazdy pod ziemią, a budują tam podziemne linie tramwajowe

          • 9 3

        • Niemcy kupują nowe

          Niemcy kupują nowe tramwaje z Polski a my stare używane z Niemiec.

          • 8 0

    • (1)

      Niemcy płakali jak ostatni raz jechali

      • 151 3

      • chyba ze śmiechu jak dowiedzieli się kto ten złom kupił

        • 7 2

    • nie byle Niemcy, jedynie dziadki i lekarze. Oczywiście zimą tramwaj nie jeździł.

      • 87 2

    • Niemcy kupują nowe tramwaje w PESA z Bydgoszczy :)))))) (3)

      Niemcy kupią za swoje stare sprzedane do Polski nowe tramwaje PESA - to jest biznes HAHAHA

      • 89 5

      • a my za 20lat będziemy mogli je odkupić

        • 40 1

      • Niemcy kupują (1)

        bo ich stać, jak my za 50 lat się dorobimy to też będziemy kupować nowe, nie ma co się spinać, ważne że nowa linia powstaje, no ale ponarzekać zawsze fajnie.

        • 8 2

        • cymbale lemingu a wywalic miliard na stadion to nas było stac???

          • 3 1

    • niemiec pod kocem trzymał :)

      .

      • 56 3

    • Szorty

      to, obojętnie czy niemieckie, czy chińskie, na d*pie się nosi, a tą do tramwaju można wsadzić...

      • 24 1

    • Czerwone TDI

      Panie, czerwone TDI, przebieg 170 tys., pierwszy właściciel, taka okazja sie nie powtorzy, sam bym sobie zostawil, w Koscierzynie to szpan Panie ma maxa :)

      • 48 3

    • zwłaszcza, że jeździli nim głównie niepalący lekarze :-D

      • 30 2

    • Jak zwykle trzeba marudzić.Jak się nie podoba to kupić sobie chińskie sandałki i z buta zap.......ć (1)

      • 8 23

      • leming nwazeliniarzu niepoto placimy ogromne POdatki by jeździć Niemieckim złomem

        • 5 10

    • Tylko nie niemiecki szrot kupić mniej ale nowe z pesy !!!! (7)

      • 24 9

      • (6)

        46 "Dortmundów" z modernizacją kosztowało mniej niż 5 nowych Pes Jazz Duo.

        • 26 6

        • z pewnoscia (2)

          tak samo jako 30 kaszlakow kosztuje mniej niz... chociazby 1 nowy ford focus...

          • 15 7

          • (1)

            Jesteś lekko niedoinformowany.Dwa bdb zachowane kaszlaki kosztują tyle co Ford Focus

            • 8 6

            • Ale te kaszlaki od fabryki w formalinie zalane.

              • 11 1

        • do ceny dortmudu (niskiej bo złom) należy doliczyć koszt absolutynegho remontu. To już nie tak tanio. (2)

          LEpiej mniej z PESY nowe zakupić niż hurtem złom.

          • 8 4

          • 46 "Dortmundów" z modernizacją kosztowało mniej niż 5 nowych Pes Jazz Duo

            • 5 4

          • rozumiem, że na niegospodarność rajców nie będziesz narzekał, jak z oddali zobaczysz nową pesę do której nigdy nie wsiądziesz bo będzie na innej lini śmigać. Ty ją będziesz oglądał ze ścieżki rowerowej bo na inne tramwaje zabraknie pieniędzy.

            • 4 1

    • Niemiec płakał jak sprzedawał!
      To był 4 tramwaj w rodzinie.

      • 45 3

    • I był garażowany (4)

      Jeżdziła kobieta w starszym wieku

      • 24 2

      • (1)

        Wezmę, ale jak zejdzie pan o pincet w dół i dorzucisz zimówki.

        • 24 2

        • ależ macie doświadczenie...

          • 8 3

      • Chyba kobieta z wąsami i brodą pod pachami. Jak wsiadała to dzieci we Wrześni płakały, że po niemiecku muszą mówić. To już lepszy od niemieckiego tramwaju wóz Drzymały bo w****** się w środku można. Narzekajmy dalej.

        • 3 3

      • Panie ten tramwaj ma tylko jeden minus, ten na akumulatorze.

        • 0 0

    • zamiast jednego dziurawego stadionu potrzebnemu tylko dla kiboli mozna było by kupic (4)

      wymienić na same nowe wszystkie tramwaje i kolejki SKM!!Gratulujemy Budyniowi i jego partyjnym koleżkom za niesamowitą niegospodarność!!

      • 12 9

      • (3)

        kup se bilet i zobacz kto chodzi na mecze. Trzeba być debiIem żeby pisać takie bzdury. Chodzę co jakiś czas z synem na mecze i pozdrawiam innych kibiców!

        • 5 5

        • "chodzę co jakiś czas" (1)

          a tramwajem spora część społeczeństwa jeździ po kilka razy dziennie ;)

          • 9 2

          • tak ja chodzę częściej na mecze niż jeżdżę tramwajem

            • 1 0

        • jak kazdy leming kolejny raz udowodniłes swoją głupote

          stadion prtzynosi głabie po 40 mln długu rocznie które my spłacamy a jego budowa kosztawała miliard!!Tramwajami jezdza co dziennie tysiace ludzi stadion stoi pusty cały rok na meczach kibole zajmuja tylko 30% miejsc!!

          • 5 1

    • bez wypadek oczywiscie

      • 0 1

    • (1)

      Często psuje się w nich otwieranie drzwi.
      Motorniczy musi wychodzić i grzebać coś w skrzynce nad drzwiami.

      • 1 1

      • ....... PO DWUDZIESTU LATACH !!!!! - tylko drzwi !! ??????

        SZOK !

        • 0 0

    • Gdańsk to taka smieciuwa zebrana z całe Europy

      • 2 1

    • Niemcy aż do granicy gonili...

      Żeby odkupić :P

      • 1 0

  • (18)

    podwójna 105Na to jednak jest trochę więcej przestrzeni niz jeden N8C. Dlatego momentami jest w nich tak ciasno.
    Poza tym, nie mam większych zastrzeżeń

    • 112 15

    • (13)

      Ja mam duże zastrzeżenia do porównania w podpisie pierwszego zdjęcia. To wygląda na gruuubą manipulację. Po pierwsze zestawia się cenę w euro ze złotówkami, co nieuważną osobę już może zmylić, po drugie podano cenę N8C przed remontem. Trzeba doliczyć szacowany koszt remontu wtedy można porównywać.

      • 35 7

      • (12)

        Nie przesadzaj z tą manipulacją, to jest przecież prosta matematyka. Nie podoba mi się pomysł kupowania starych tramwajów, ale nawet z remontem (który kosztował niecałe 30 mln. zł) zakup wszystkich 46 jest niewiele droższy, niż JEDNA Pesa. Mimo wszystko to powinno być jednak rozwiązanie tymczasowe, no ale cóż- jesteśmy biednym krajem, skoro nie stać nas nawet na własne wyroby:)

        • 21 3

        • jesteśmy biedni bo jesteśmy głupi i wybieramy głupie władze (7)

          wydajemy majątek na stadion,
          sprzedajemy za psi grosz GPEC, który jest kurą znoszącą złote jaja - i znosi te jaja (w formie dywidendy) ale juz dla Lipska a nie dla Gdańska; Lipsk pewnie stać na nowe tramwaje,
          Przy takiej polityce do końca świata będziemy jeździć niemieckimi szrotami.

          • 25 8

          • (6)

            Fakt, ale żeby coś zmienić, trzeba poświęcić bardzo dużo czasu. Ja niestety go nie mam, a polityka jest mi obca. Władzę chętnie bym wybrał inną, ale niestety teraz mam tylko wybór mniejszego zła. Tego statusu quo nie zmienię, choćbym staną na głowie. Tu jest potrzebna totalna rewolucja i wypieprzenie tych wszystkich złodziei- z rządu i urzędów. Niestety jednak istnieje spora szansa, że następni po nich będą tacy sami.

            • 6 6

            • mniejsze zło tak tobi lemng Donald wmawia z budyniem od 7lat!! (5)

              A tyle co na kradli i nagrabili ile miliardów zmarnowali to nikt jeszcze w historii kraju poza komunistami nie zrobił.

              • 8 5

              • (4)

                Nikt mi nic nie wmawia, bo nie wierzę w ani jedno słowo kogokolwiek z rządzących. Nie twierdzę, że obecny rząd jest idealny (bynajmniej), ale jeśli myślisz, że kaczor jest święty, to jesteś sam naiwny jak dziecko.

                • 8 7

              • mam wrażenie, że trochę się usprawiedliwiasz (1)

                Widzisz drzazgi u jednych a lekceważysz belki u innych. Takie sprawy jak sprzedaż GPEC to są sprawy nieodwracalne. Potrzeba by wojny żeby to Niemcom teraz wyrwać. Co roku miliony będą wędrowały do Niemiec.

                • 5 2

              • Rządy PO są jednymi z gorszych jakie mieliśmy.

                • 5 2

              • gdybys niebył lemingiem to bys wiedział ze Pis to nie jedyna alternatywa (1)

                tak jak ty właśnie każdy leming odpowiada

                • 3 1

              • Teraz mi jeszcze z Korwinem wyskocz, to już chyba kupię spluwę i wyjdę na ulicę.

                • 1 1

        • ? (3)

          Co ty za bzdury piszesz? z matematyką słabo widzę :) 1 pesa to około 10 starych po remoncie, a nie 46 :)
          wychodzi na to ze za 46 starych tramwajów po remoncie gdańsk zapłacił około 35,5mln zł :) jeżeli 27mln dla Ciebie to niewiele to widać,że się powodzi

          • 1 1

          • No fakt, mea culpa, ale to i tak 10:1, więc o wiele taniej mimo wszystko.

            • 2 0

          • (1)

            Mając wybór między samochodem nowym za 100tys. i dziesięcioletnim po generalnym remoncie za 10tys. jednak bym się zastanawiał. A w przypadku tych trajtków dochodzi jeszcze fakt, że wyprodukowane w PESA dają pracę wielu ludziom w Polsce.

            • 4 1

            • A dortmundy to rozumiem roboty remontują.

              • 1 1

    • dziurawy stadion 1,5miliarda i koszt rosnie co roku o 50 baniek (3)

      za te kasę można było kupić pesa 8,6 mln zł X 100 sztuk 860 mln zł i jeszcze kupę kasy by zostało na nowe składy SKM!!Dla przypomnienia SKm to samo robi tylko ze modernizuje stary złom za miliony z naszych podatków!Płacimy podatki poto bymiec nowe tramwaje i kolejke SKM!

      • 4 3

      • (1)

        a ja mam samochód i wali mnie jaki będzie tramwaj. Cieszę się ze stadionu. Jest dumą Gdańska. Ktoś inny pewnie woli muzeum a jeszcze inny basen. Wszystkim nie dogodzisz więc po co te krzyki? Jesteś taki mądry to na prezydenta...

        • 3 3

        • leming ale nikt cie nieposadza o to zebys posiadał rozum

          gdybys niebył głupi to niebył bys lemingiem cymbale jak mozna byzc a ztak głupim by porównywac stadion za miliard z basenem czy teatrem albo muzeum

          • 1 0

      • Przede wszystkim kanalizację deszczową można było zrobić. Żeby nie zalewało miasta przy każdej większej burzy. Ale co tam taka kanaliza, nie widać, zdjęcia sobie przy niej nie można zrobić na plakat. A stadion świetnie się nadaje na plakaty wyborcze...

        • 0 0

  • Hugoboss (5)

    3-mam kciuczki by morena była choc lekko odkorkowane z powodu tramwajów i PKM, aktualnie jest masakra. 30 min na marynarki polskiej w godzinach porannych, jest to czas zdecydowanie zbyt długi ...

    • 46 21

    • (1)

      No rzeczywiście, jak nic, Marynarki Polskiej to cześć Moreny

      • 30 6

      • przedmówcy chodziło o to że na marynarki polskiej tyle jedzie

        no ja można nie skumać?

        • 9 10

    • Marynarki Polskiej?

      Co ma piernik do wiatraka? Że niby jest tramwaj a korki i tak się robią? :)
      Ciekawy tok myślenia

      • 7 5

    • tramwaje niewątpliwie pomogą w odkorkowaniu dzielnicy

      • 5 2

    • hugoboss

      chodziło mi o fakt iż gdy będą inne alternatywy dojazdy z moreny na marynarki polskiej i inne dzielnice GD nie powinno być korków, ależ z nielicznych matołki!!!

      • 5 6

  • Gdynia ostrzy sobie zęby na gdańskie Konstale (11)

    Chce je kupić i wyremontować jako trolejbusy.

    • 257 24

    • Ma juz trase dla nich.

      Beda jezdzic do lotniska Kossakowo w przyszlosci im. "Wojciecha Szczurka"

      • 58 4

    • Nie Konstale tylko Ikarusy (3)

      Przeróbkę tychże na trolejbusy mamy opanowaną.

      • 22 8

      • Gdynia pierwsza w PL wycofała ikarusy (2)

        także szczekaj dalej

        • 23 11

        • nie wiem gdzie żyjesz ale ja w RP nie w PL (1)

          • 12 16

          • w 3 czy 4 RP?

            • 7 3

    • Chyba na krzesełka

      By ustawić je na tamtejszym dworcu

      • 13 3

    • Gdynia taka, Gdynia owaka (2)

      a do roboty zasuwacie do tej Gdyni. Zapyziałe i zakompleksione kargule z poniemieckiego Danziga.

      • 16 23

      • Masz rację .Ja osobiście już na emeryturze ,przez 40lat pracowałem w Gdyni

        • 4 5

      • A ile z tego wASZEGO śledziowa jeździ do Gdańska? Zawsze gdynia chciała dorównać Gdańskowi, ale jej to zbyt dobrze nie wychodzi.

        • 13 11

    • Debilu (1)

      Gdynia ma najnowocześniejsze autobusy na gaz, a trolejbusy są również extra nowoczesne. Gdańsk z taborem 100 lat za murzynami. Przkręt goni przekręt.

      • 14 11

      • o przekrętach to dawno się pisało o Szczurku ,ale ucichło ,a nie wspomnę o waszym klubiku zwanym drukarką

        • 7 6

  • Nowe? Stare! Szkoda ze przez kilka lat nie opanowano w tych nowych-starych sposobu taniej konserwacji (2)

    Ale co tam, byle do przodu. 105-tki są nie do zabicia skoro wiązane drutem i łatane gazetą dalej jeżdzą.

    • 104 7

    • (1)

      105Na jezdzi, najczesciej z zajezdni do pierwszej petli. Koszt czesci przekracza wartosc wagonu dlatego naprawa jest tylko z czesci zlomowanych dawcow.

      • 11 4

      • Waść Pan nie lej wody. 105tki mimo że olane zimnym moczem uratowały KM 2 zimy temu kiedy używańce się sypały (ogrzewanie, drzwi, hamulce) a 105tki kręciły kilometry. Jeszcze za nimi zatęsknisz specjalisto od wszystkiego.

        • 1 1

  • zenada... (14)

    Nie mogą kupić normalnie nowe pojazdy tylko zawsze jakiś złom?!.. I chwalą się tym na całą Polskę... Bleee

    • 150 92

    • Nowe tramwaje PESA z Bydgoszczy są polskie, a tu jest Gdańsk !!! (6)

      lepsze stare niemieckie

      • 19 13

      • Nowe tramwaje PESA z Bydgoszczy są polskie............................ (4)

        Piszesz bzdety, gdzie w Pesie jest coś polskiego???? Nawet pompka spryskiwacza jest czeska,reszta z Niemiec.

        • 5 11

        • mam dobry pomysł

          załóż fabrykę pompek spryskiwaczy
          polską

          • 18 3

        • (1)

          produkcja w Polsce,pracują Polacy a i podatki są płacone w kraju ...to chyba różnica niż kupować z zagranicy i wspierać czyjąś gospodarkę ,ludzi niż swoje

          • 10 1

          • oczywiście, że tak

            wszystkie koszty korporacyjne zostają w Polsce, biura konstrukcji itp Też marzy mi się więcej ale szanujmy to co mamy.

            • 3 0

        • to znawco

          Powiedz mi czy falowniki tez sa niemieckie? Bo firma modecom jest polska

          • 0 0

      • No są polskie kmiocie, a Dortmundy to kanadyjskie tramwaje volksdojcztrollu.

        Twoja niemiecka stara za rzadko daje ci po łbie! a polski ojciec musial was zostawic bo nie wytrzymał i taki głupi jestes.

        • 2 11

    • (4)

      Wytlumaczysz mi dlaczego nie kazdy kupuje nowe salonowe BMW za 100tys tylko wystarcza wiekszosci uzywany samochod za 10-20tys? Bo nie rozumiem...
      (sarkazm)

      • 22 11

      • może dlatego, że przepuścił całą kasę na stadion? (3)

        albo dlatego, że sprzedał GPEC i dywidenda płynie do Lipska a nie do Gdańska?
        Lipsk pewnie stać na nowe tramwaje bo gdańszczanie płacą im kilkadziesiąt milionów rocznie dywidendy,

        • 21 7

        • gdyby nie Euro w Gdansku nie byloby (2)

          - obwodnicy Poludniowej
          - dokonczonej trasy W-Z
          - Nowej Slowackiego

          poniekad takze PKM.

          A stadion, spokojnie. To jest inwestycja szerzej rozumiana niz tylko tyle konkretnie ze stadionu zarabiam. Przejdz sie w okolice stadionu w sloneczny weekend. Zobacz, jak to miejsce sie zmienilo. Gdansk odzyskal olbrzymi kawalek ziemi blisko centrum.

          Pewnie mozna bylo wybudowac stadion troche taniej. Pewne jest jednak, ze stal sie on jednym z symboli Gdanska, a Gdansk stal sie bardziej rozpoznawalny.

          Moze nie na poziomie Paryza czy Wiednia, ale na pewno wiecej osob wie o Gdansku niz podobnej wielkosci Lodzi.

          • 13 10

          • brednie

            Dlaczego obwodnica płd. albo trasa w-z nie miałaby powstać gdyby nie budowa stadionu? Nowa Słowackiego powstała raczej później przez euro.
            O tej rozpoznawalności Gdańska przez stadion - jakieś mity i brednie.
            Na słowacji euro nie było a drogi pobudowali. Przed wstąpieniem do ue.

            • 10 7

          • ty leming wybarca tepy PO to ze takie bzdury wypisuje to norma

            Gdyby niebyło euro wszystkie te inwestycje powstały by nawet szybciej były zaplanowane od lat !!

            • 3 1

    • za kase stadionu mozna by kupic ponad 100 nowych tramwajów!! (1)

      nawet za sam roczny koszt utrzymania stadiony ponad 40 milionów mozna by rocznie kupowac 5 nowych trawajów!!

      • 7 5

      • a gdyby dywidenda z GPEC zostawała w Gdańsku

        to co roku kilka nowiutkich tramwajów moglibyśmy kupić

        • 4 2

  • (2)

    sprzedam niemiecki złom tanio tylko budyniowi

    • 97 26

    • Dortmundy to kanadyjskie tramwaje ale tu nikt tego nie wie widzę..

      ale fakt za ten złom adamowicz kopie sobie dołek juz o jeden raz za głęboko, nie wylezie debil jak po tej akcji z Leninem itp.!

      • 2 4

    • budyń chetnie kupi bo to kase podatnika nie jego

      • 3 3

  • hahaha (10)

    Jaki prezydent takie tramwaje ;)

    • 167 40

    • Sprawne, oszczędne i przede wszystkim są. :-) (7)

      • 15 15

      • gdzie są ??? jak włądza kupi i jeszcze wyremontuje to bedą stare 20-to letnie (3)

        za to można kupić polskie nowe z PESA

        • 14 14

        • (2)

          mozna kupic 10 dortmundow (po remoncie) lub 1 swing :) Wiec jak bedziecie sie mocno konpresowac i nie lazic tyle po bilety to kupimy wam Pese.

          • 12 6

          • (1)

            a wiesz ,to może się pochwalisz ile będzie kosztował Gdańszczanina koszt utrzymania tego szrotu ,remonty ,postoje w naprawie oraz na ile lat będą służyć te gruchoty w porównaniu z nową Pesą ???? przelicz to ,to może dojdziesz do wniosku innego i nie wyjdzie wskaźnik 1 Pesa = 10 złomów

            • 5 5

            • chyba zapomniał lub nie douczyli go co to koszta utrzymania,u niego koszta to tylko zakup

              • 3 2

      • (2)

        I niby taki też jest prezydent? Ha ha ha, ja bym go porównał do oszczędnego stadionu piłkarskiego za 1 mld zł.

        • 4 3

        • (1)

          a nawet do rozmachu z ECS w którym nie będzie nawet tablic 21 postulatów ,będą dalej w Muzeum Morskim ,to będzie barak za grubą kasę jako biurowiec dla Dudy i kolesi oraz kolesi a może i rodzinki prezydenta i innych polityków ,na koszt miasta i polskiego podatnika

          • 2 2

          • dla Dudy to chyba nie

            Raczej rodzinki PO

            • 2 1

    • Czy to trzeci świat ?? NIe to Gdańsk, urrraaaaa (1)

      • 14 11

      • no jak w sledziowie

        przerabiaja stare szwabskie autobusy na trajtki to jest szczyt innowacyjnosci

        • 15 5

  • pomalu (9)

    nie remontowac tylko zakupywac nowe i dac zarobic plskiej gospodarce w bydgoszczy robi blisko i odrazu serwis badz naprawa blisko jak by sie cos stalo.... A nie jeszcze stare jezdza -w gdyi przynajmniej nowa cala komunikacja jako jenda z pierwszych w pl-i gdansk odkupywal Ikarusy... swego czasu

    • 116 28

    • No tak, ale... (1)

      ...jak się Pesa skasztani to trzeba śmigać na serwis do Bydgoszczy.
      Jak się skasztani Konstal albo Dortmund to naprawa odbywa się na miejscu przy użyciu młotka, przecinaka, puszki farby i pędzla. Gniotsa nie łamiotsa.

      • 27 4

      • Helmuty ostatecznie klepia w Modertransie jak mlotkiem nie da rady.

        • 8 2

    • taka nowa, że autobusy mają po prawie 20 lat

      a autobus to tylko 1 mln zł. a nie 9 mln jak tram

      • 11 3

    • czy nikt nie czytał po ile są nowe pesy????

      • 20 2

    • zakupywać oraz odkupywał? W jakim to jest języku? (1)

      • 9 0

      • w gdyńskim

        • 10 0

    • To by

      było za proste !!! niemieckie tramwaje w niemieckim Gdańsku to pasuje !!

      • 2 7

    • Lepiej mniej zakupiś ale nowe z pesy na wiele lat isłużące i piękne w gdańsku jak wizytówka!!! (1)

      • 5 10

      • i będziesz jeździć w tłoku?

        • 3 0

  • Niedawno (9)

    kiedy to Adamowicz chwalił się jaki to nowoczesny tabor mamy w Gdańsku i że ponad 75% tegoz to tramwaje niskopodłogowe, pisałem ze nie umie liczyć, bo jest ich tylko ledwie 60% a odliczając "Dortmundy" to ledwie 30%.
    Odliczam "Dortmundy" bo w wersji zakupu czy to z miasta od którego przyjęły nazwę czy z Kassel, są to pojazdy w wersji normalnej. Dopiero po przeróbkach w zakładach w Poznaniu i wstawieniu na przegubie wózka o niskim położeniu, utarło się je zaliczać do pojazdów niskopodłogowych. Swoją drogą to rodzaj obciachu, bowiem na lewo i prawo formacja Adamowicza promuje zasadę naśmiewania się z zakupu "używek" a tu proszę, nie dość że raz kupiono, to sytuacja się powtarza.
    Na koniec konkluzja, strasznie ch....o musi byc z finansami miejskimi.

    • 142 30

    • jedź do Warszawy.. (3)

      i zobacz jaki tam jest tabor, w weekend byłem i jeździłem...
      w Gdańsku jest super!

      • 19 11

      • (1)

        Nie odnosiłem się do taboru, bo jest jaki jest i wcale nie taki zły ale do informacji jaką Adamowicz puścił jakieś tydzień temu i do jego manipulacyjnych zdań odnośnie taboru.

        • 13 5

        • wymagasz wyższej matematyki od kogoś kto nie potrafi policzyć ile ma mieszkań?
          Mamy prezydenta w tym Gdańsku, że hoho. No ale dalej lemingi głosujcie na posiadacza udziałów, bo przecież nie ma nikogo lepszego.

          • 13 3

      • A wiesz leming wazeliniarzu jeden ze warszawka wzieła kredyt na miliard złotych na wymiane taboru na całkowicie nowy!

        W Warszawce nie kupuja dortmundów beda wszystkie tramwaje i atobusy nowe!!To nie sklep ze za za 2 wymienia wszystkie

        • 9 6

    • Adamowicz powie wszystko czego ludzie tylko zechcą usłyszeć na tym patencie zaliczył już kilka kadencji darmozjad

      • 14 3

    • mam propozycję, jak Budyniowi będą wymieniać służbowe fury, to niech się rozejrzą za używanymi niemcami

      dobre, solidne, niemieckie, tanie - same plusy.
      Niestety w czasie zakupów służbowych fur urzędnicy dostają amnezji i pchają się tylko w nowe limuzyny przepłacając okrutnie za nowe samochody

      • 28 3

    • Bydyń z kolesiami woleli wydac 1,5 miliarda naszych podatków na stadion (2)

      wybudowany na 2 mecze i by zjechała sie hołota z całej europy i zaszczała trakt królewski i uszkodziła nowo wyremontowana fontannę Neptuna!!Koszt stadionu rośnie co roku o 40 milionów bo przynosi tylko straty dodatkowo jeszcze trzeba opłacać kolesiów co udają ze nim zarządzają za kilka milionów rocznie !! Za te kasę można było kupić SAME NOWE Polskie TRAMWAJE i same nowe składy do SKM!!Lemingom przypominam ze SKM to nie prywatna firma ale państwowa utrzymywana z naszych podatków!

      • 9 7

      • gdzie Wy wszyscy byliscie, gdy promowano Euro (1)

        Wtedy jakos nie bylo zadnych przeciw. Wszyscy mowili jedynie, ze stadiony powinny byc wieksze, nowoczesniejsza, ladniejsze.

        Teraz sie nagle wszyscy zbiegli, ze zle, bo stadion istnieje.

        Poza tym, spokojniej z tym stadionem. Budzet Gdanska to blisko 3mld zlotych. 40mln to kropla przy tym. Ja uwazam, ze choc stadion mogl byc bardziej funkcjonalny (chocby zamykany dach) to ma prawo sie utrzymywac sam lub byc jedynie troche nierentowny.

        Czy jak sie buduje droge, to kazdy sie pyta, czy ta droga na siebie zarobi? Miasto wielkosc Gdanska moim zdaniem powinno miec stadion tej wielkosci, choc ja bylem na nim akurat tylko raz na dniach otwartych. Niedaleko stadionu bylem jednak niejednokrotnie. Uwazam, ze to jak bardzo sie zmienila cala okolica i ja kduzy potencjal drzemie w tym terenie bedzie widoczne za 5-10 lat.

        • 7 6

        • Stadion miał byc na 33 tys widzów

          W zamian za jeden mecz więcej wzrosły stawki, wymogi itd., a cena wzrosła o ponad 50%.
          Nie udawaj większego idioty niż jesteś.

          • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane