• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?

Krzysztof Koprowski
16 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł. Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł.

Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.



Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł. Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).

Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.

- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.

Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Czy kolejne tramwaje typu N8C powinny być modernizowane?

- W obecnej sytuacji będziemy gotowi, by wziąć udział w zakupie kolejnych używanych tramwajów poprzez licytację. Jesteśmy zdeterminowani, by takie pojazdy kupić, a następnie zmodernizować je w podobny sposób, jak te z Dortmundu - dodaje Wojtkiewicz.

Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.

- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.

Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.

- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.

Miejsca

Opinie (389) 4 zablokowane

  • babcia mawiala po niemcach sie nie poprawia i to cos albo CUS znaczy !!!

    zobaczcie niemcy jaka potega wielka rosja tylko zyje z surowcow za 30 lat przestanie istniec a wielkie niemcy sa i beda na zawsze !!! mozna lubic nie lubic ale oni sobie odbiora te 650 km najlepszej lini brzegowej co ma pl niestety !!!

    • 2 1

  • (3)

    Do
    Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku
    ul. Na Stoku 49
    80-874 Gdańsk

    Witam Państwa serdecznie, mamy do Państwa pytanie czy prawdą jest że ZKM w Gdańsku planuje zakup tramwajów typu Dortmundów pojazdów typu N8C ? i czy modernizacja po zakupie tego typu pojazdu będzie zmodernizowana następujący sposób że w Tramwajach znajdzie się rampa najazdowa dla osób niepełnosprawnych?. Jeśli w pojazdach zakupionych i zmodernizowanych nie znajdzie się ta rampa najazdowa to będzie krok do tyłu dla osób niepełnosprawnych które poruszają się na wózkach, chcielibyśmy żeby Państwo zwrócili uwagę na to że osoba poruszająca się na wózku który ma przednie koła o rozmiarze 200x50 ma następującą sytuację że między przystankiem a tego typu tramwajów (Dortmundów) jest odległość taka że te koła wpadają i jest wtedy bardzo poważny problem z dostaniem się do tramwaju i wydostaniem się z zaklinowanego miejsca. A bardzo chcielibyśmy też korzystać z komunikacji miejskiej bo przecież jesteśmy równo uprawieni do korzystania z niej tak jak inni, a Państwa zadaniem jest to Nam umożliwić. Ostatnim czasie Polska ratyfikowała Konwencję o prawach osób niepełnosprawnych więc mamy postawę by komunikacja miejska była dostępna też dla Nas a przecież wymieniona wyżej Konwencja mówi o niedyskryminacji, równo uprawnieniu itp. a najbardziej zwraca uwagę np. Art. 9 tej Konwencji, bo przecież te tramwajem mają służyć nam wszystkim i na lata.
    Więc zwracamy się z wielkim Apelem żeby podjęto z nami rozmów i działało na rzecz wspólnego dobra.

    Mgr. Nauk Prawnych
    Krzysztof

    • 5 3

    • Nawiedzony inwalida (1)

      Kup sobie swój tramwaj, to będziesz mógł do niego wjeżdżać nawet traktorem!

      • 2 2

      • Niech spotka się taka sytuacja, bo ja mam tak całe życie .... a kupić jest łatwo niż zmodernizować.

        • 2 0

    • Co prawda inwalidą nie jestem

      ale miałem swego czasu powązne problemy z kręgosłupem i na zabiegi rehabilitacyjne jeździłem tramwajem. Tak się składało że na linii z której korzystałem były tramwaje N8C. Z początku wsiadałem do części obniżonej i tam zajmowałem miejsce siedzące, jednakże od samego początku bardzo mnie to męczyło ponieważ nie jestem jakoś wysokiego wzrostu (170 cm) a siedziska zamontowane były tak, że nie bylem w stanie położyć całych stóp na podłodze i w zasadzie niemal cały ciężar obciążał chory kręgosłup. Wolałem zatem (z pewną trudnością) wejść po schodkach na normalny poziom i zasiąść na znajdujących się tam siedziskach, bo są one zamocowane niżej i dzięki temu opierając się mocno na nogach, mogłem dać nieco odetchnąć kręgosłupowi. Raz jechałem świątecznym starym przegubowcem Konstal 102 Na i byłem w siódmym niebie jaki on był wygodny.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane