• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?

Krzysztof Koprowski
16 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł. Za 46 tramwajów Duewag N8C z Dortmundu Gdańsk zapłacił tylko ok. 1,4 mln euro. Dla porównania jedna dwukierunkowa Pesa Jazz Duo dla Gdańska kosztować będzie ok. 8,6 mln zł.

Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.



Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł. Modernizacja wszystkich tramwajów z Dortmundu w wielkopolskim Modetransie kosztowała ok. 29,6 mln zł.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).

Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.

- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.

Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę

Czy kolejne tramwaje typu N8C powinny być modernizowane?

- W obecnej sytuacji będziemy gotowi, by wziąć udział w zakupie kolejnych używanych tramwajów poprzez licytację. Jesteśmy zdeterminowani, by takie pojazdy kupić, a następnie zmodernizować je w podobny sposób, jak te z Dortmundu - dodaje Wojtkiewicz.

Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.

- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.

Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.

Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.

- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.

Miejsca

Opinie (389) 4 zablokowane

  • Dla Darfuru Kaszub 40 letnie by

    z pewnością wystarczyły... Kupić NORMALNIE ze szrotu za 1EUR
    od sztuki a nie się napinać na 20 letnie z Kessel

    • 9 2

  • Ale siara - stare tramwaje (3)

    Kupimy stare używane tramwaje zamiast wspierać dobre i tanie polskie produkty - tramwaje PESA z Bydgoszy sprzedawane są w wielu krajach Europy nawet w Niemczech tylko jakoś cholera nasze władze tak kombinują żeby niemieckie kupić

    • 19 8

    • ...

      Masz downa.

      • 3 3

    • Nowa PESA kosztuje tyle, co kilka używanych tramwajów.

      • 5 2

    • Za jakiś czas

      kupimy używane PESY:)

      • 3 0

  • ..."Niemcy kupują bydgoskie PESy które są dobre i tanie"... (4)

    Ponoc czytanie ze zrozumieniem w ostatnim czasie bardzo sie w Polsce poprawilo, widac jednak, ze nie u wszystkich.
    Skoro 46 starych Duewagow kosztowalo tyle co polowa jednej nowej Pesy, to nie wiem co tutaj porownywac.

    • 13 5

    • Pół Pesy to 150 starych niemieckich, nie wciskaj kitu (3)

      a może i 200-cie !!!

      • 4 0

      • (1)

        Nawet pińćset?!

        • 2 0

        • Tysiąc pięćset sto dziewięćset !!!

          • 5 0

      • Widać, że Bułgar

        A co to jest 200-cie?

        • 2 1

  • Nie wiem czy one nie za nisko zawieszone....

    NA te nasze trójmiejskie dziurawe ulice...:)

    • 2 3

  • Aldi na kółkach (1)

    Tyle tu narzekań na "dortmundy", ale na przystanku ludzie odpuszczają wsiadanie do 105-ki gdy widzą,że szwab nadjeżdża.Jakoś tam kulturalniej i wsiąść dużo łatwiej zwłaszcza z poziomu jezdni.No i miękko pod tyłkiem gdy się usiądzie.I jeszcze z głośników leci:przygotować się do lądowania.

    • 10 6

    • a orgazm jak wysunie stopień w drzwiach na przystanku ulicznym

      • 5 0

  • na logike (1)

    Z Chelmu dlugi okres czasu jezdzily Dortmundy i nie bylo dnia zeby nie bylo awari.Po wybudowaniu nowej trasy na Swietokrzyska jezdza same tramwaje PESA bo stare nie podjechalyby pod gorke.To jak sprawdza sie na trasie na Bretowo i z powrotem jak tam jest tylo pod gorke albo z gorki podobnie jak na Chelmie?

    • 13 5

    • A ty mieszkasz w nowym porcie? Na chelm i lostowice jezdza tez dortmundy bez zadnego problemu, pes jezdzi wiecej tylko z tego powodu ze sa wystawiane dla lini 2 i 6 jako podstawowy tabor.

      • 7 0

  • Malkontenci (1)

    "Bez uśmiechu, zawsze smutni, często też nieśmali. W słowach - bardzo rezolutni, w krytyce - wytrwali. Dobrzy, trochę niezaradni, sądzą, że są święci - tylko życie jest do bani... wieczni malkontenci. Wszystko im się nie podoba, każda rzecz jest źle zrobiona. Narzekacze w gestach, w słowach - jak rzucona narzeczona. Wierzą, że się im nie ziści, nawet miłość ich nie kręci. Biedni ludzie, pesymiści, narzekacze, MALKONTENCI"
    Oto tramwaje jeżdżące na codzień w Mediolanie https://www.google.it/search?q=tram+milano&oe=utf-8&rls=org.mozilla:it:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=it&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=sAY8T9X5CYaWOoiUgd8C&biw=1600&bih=751&sei=sQY8T7aSLcmJ4gTxpLykBg w światowej stolicy mody,miasta Leonarda da Vinci oraz Interu i Milanu itd.

    • 11 6

    • piękne, stary i nowy tabor w ruchu liniowym.

      • 3 0

  • Ekonomia, synu! (5)

    PESA za taką cenę powinna wjeżdżać na schody pod same drzwi.Połowa ceny to bajery: monitorki,klima,szkło.
    Żadna PESA nie wyprzedza 105-ki na trasie,to o co chodzi? Tramwaj to nie pociąg do Zakopanego,którym jedzie się dwa dni.Śmierdziel w PESIE nadal śmierdzi.

    • 14 11

    • (3)

      W PESIE rzuca się w oczy jej obszerność, jednak gdy się w niej stoi to wychodzą na wierzch jej mankamenty, bo czasem brakuje miejsca. Bardzo denerwująca jest także pochyła podłoga, do tego dość długa, co utrudnia stanie na niej bo człowiek ma nogi zawsze pod jakimś kątem, co nie należy do komfortowej sytuacji. Bombardiery czy Alstomy sa dużo lepsze, choc umiejscowienie kasowników w nich woła o pomstę. Dortmundy są nawet i nie zgorsze do podróży ale część niska to śmiech na sali a awaryjność spora, bowiem sam na bodaj 30 jazd tym tramwajem, przytrafiły mi się 3 awarie. Jedna na dziesięć to raczej kiepski wynik.

      • 6 0

      • (2)

        Awarie dortmundow to wynik zlomu zamiast torowiska no i mechaniory sie nie zawsze przykladaja. Ze swingami jest podobnie, zaczynaja padac jak muchy.

        • 2 1

        • torowiska w Gda są ok (z wyjątkiem przeróbki) (1)

          raczej stawiałbym na "mechaniorów" w standardzie taśma klejąca+młotek

          • 2 0

          • jeśli Przeróbka zaczyna się na Okopowej i trwa aż do Stogów Plaży, a potem na Zamenhoffa aż do Opackiej to faktycznie torowiska mamy pierwsza klasa.

            • 2 0

    • idąc twoim rozumowaniem

      po co w ogóle wymieniać...

      • 2 0

  • Nie badźmy Pewexami (1)

    Czemu autor artykułu miesza już na wstępie dwa rózne systemy walutowe? (pytanie retoryczne)

    • 10 2

    • moze dlatego, ze tamta operacja zostala sfinansowana w euro, ktorego wartosc dla nas ulegla znacznej zmianie w stoaunku do wartosci w niemczech, gdzie wciaz znaczy mniej wiecej to samo, co piec lat temu?

      • 1 0

  • koszmarrrr

    i tyle

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane