- 1 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (137 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (140 opinii)
- 3 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (74 opinie)
- 4 Wzięli pod lupę punktualność SKM (56 opinii)
- 5 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (406 opinii)
- 6 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (129 opinii)
Gdańsk wylicytuje używane tramwaje z Niemiec?
Wszystko wskazuje na to, że Gdańsk będzie negocjował bezpośrednio z niemieckim zakładem komunikacyjnym zakup kolejnych używanych tramwajów. Będą to niemal na pewno pojazdy typu N8C z Kassel.
W piątek po raz kolejny bez rezultatów zakończył się przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C - zwanych w Gdańsku Dortmundami (bo stamtąd je sprowadzono).
Gdańsk marzy jednak już od dłuższego czasu o kolejnych pojazdach tego typu i - choć nikt nie potwierdza tego oficjalnie - w kuluarach wymienia się wprost niemieckie Przedsiębiorstwo Transportu Publicznego w Kassel, które wciąż zastanawia się nad sprzedażą tych ponad 20-letnich wagonów.
- Przeprowadzając kolejne przetargi bez wpłynięcia jakiejkolwiek oferty, wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby w razie potrzeby mieć możliwość wzięcia udziału w ewentualnej licytacji tramwajów. Nie można nam też zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz, główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.
Potencjalna licytacja mogłaby się odbyć na początku przyszłego roku, o ile faktycznie do niej dojdzie. Wcześniej spekulowano, że Kassel chce sprzedać tramwaje już w listopadzie 2012 r., a następnie w styczniu lub lutym br. Do dzisiaj to jednak nie nastąpiło.
Czytaj też: Artykuł z września 2012 r.: Kolejne używane tramwaje w Gdańsku. Muszą wjechać na Morenę
Zakład Komunikacji Miejskiej nie chce mówić, ile konkretnie pieniędzy planuje przeznaczyć na zdobycie nowego-starego taboru, aby tym samym nie odsłonić kart potencjalnej konkurencji w przetargu. Na tramwaje z Kassel ostrzy sobie zęby bowiem Gorzów Wielkopolski, w którym tramwaje są w o wiele gorszej kondycji niż w Gdańsku, a jeszcze niedawno rozważano nawet całkowitą likwidację sieci, by w ostatnich dniach zapowiedzieć jej... rozbudowę.
- Oczywiście będziemy działać w oparciu o pewne realia ekonomiczne przy zakupie używanych tramwajów. Nie będziemy przecież ryzykować posądzeniem o niegospodarność. Jeżeli uda nam się sfinalizować zakup, a następnie modernizację, pieniądze pozyskamy z emisji obligacji - mówi główny specjalista ds. eksploatacji w ZKM Gdańsk.
Nie wiadomo, czy kolejnych 16 tramwajów pozwoli na całkowite wyeliminowanie ze służby wszystkich tramwajów Konstal 105Na. O ile jeszcze niedawno ten ambitny plan chciano wdrożyć w życie nawet przed Euro 2012, to rozbudowa sieci o trasę na osiedle Morena (a wkrótce być może wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej), sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na większy tabor.
Z drugiej strony ZKM musi trzymać się narzuconych limitów, które nie pozwalają na większą rezerwę tramwajów niż 12,5 proc. ponad średnioroczne zapotrzebowanie, wynikające z realizacji usług przewozowych. Na to nakłada się też fizyczna "pojemność" zajezdni Nowy Port i Wrzeszcz, przy czym na tej ostatniej podczas modernizacji wygospodarowano nieco więcej miejsca na tramwaje.
- Gdyby doszło do potrzeby zezłomowania lub sprzedaży "stopiątek", to stosowalibyśmy, wzorem poprzednich lat, przelicznik jeden N8C - dwa wagony 105Na - kończy Wojtkiewicz.
Miejsca
Opinie (389) 4 zablokowane
-
2013-12-16 09:28
tramwaj to przezytek !!! (3)
nie po to wymyślono opone zeby cągle jezdzić po szynach.nie taniej i lepiej rozwijać transport autobusowy ?? autobus dojedzie praktycznie wszedzie a tramwaj tylko tam gdzie ma szyny.
- 6 16
-
2013-12-16 10:31
(2)
Szyna jest ok, ale pod ziemią. Marzy mi się takie metro jak w Nowym Jorku albo w Paryżu. Wtedy byłbym nawet skłonny w niektórych przypadkach zrezygnować z samochodu. A jak u nas jest takie dziadostwo niedostosowane do potrzeb to o czym mowa.
- 2 2
-
2013-12-16 12:02
jak jesteś szczurem, to i kanały ci się marzą (1)
ja wolę jeździć po powierzchni ziemi
- 0 4
-
2013-12-16 12:45
A ja wolę po prostu szybko i wygodnie przemieścić się z punktu A do B. Metro jako miejski środek komunikacji jest bardzo szybkie i żaden tramwaj czy SKM mu nie dorówna. Wymogiem jest tylko odpowiedniej gęstości siatka połączeń, ale tej w Polsce nawet w Warszawie nie ma. Szczury nie mają tu nic do rzeczy, ale skoro o nich wspomniałeś to współczuję domowych problemów.
- 2 0
-
2013-12-16 09:28
znowu będą jeździły na Stogi, bo tam motłoch może jeździć w tłoku i smrodzie (1)
już były kupowane Dortmundy z myślą o stromym podjeździe na ul. Armii Krajowej. Tylko dlaczego te rzęchy nie jeżdżą na Chełm a zostały przekierowane na trasy: Brzeźno - Stogi i Wrzeszcz Strzyża - Przeróbka
- 11 1
-
2013-12-16 09:53
Jezdza na lostowice, tylko zadko. Pewnie dlatego ze tylko dortmundy i 105tki pokonaja most siennicki i daja rade na zdezelowanym torowisku.
- 0 1
-
2013-12-16 09:29
To jest sukces i zaszczyt dla Gdańska
jako gdańszczanin czuje zaszczyt i dumę mogąc usiąść na tym samym siedzisku, na którym siadali Niemcy. Zawsze specjalnie czekam na Dortmunda
- 12 2
-
2013-12-16 09:30
(1)
do redakcji: gwoli ścisłości - Modertrans nie Modetrans :)
- 5 1
-
2013-12-16 09:34
taaaak ?
- 4 2
-
2013-12-16 09:33
Dojczland Dojczland uberales
- 7 2
-
2013-12-16 09:55
GDANSK
budyn z kolesiami znowu KRADNIE
- 5 3
-
2013-12-16 09:56
:) :) ;) :O
Fuj--jaki wstyd,,20-letnie szroty,,graty z wypier...onymi fotelami,,oblane niemieckim pifskiem,i potem,smród,,,brrr za o,5 mln euro,,kupowac z Polskich fabryk,,podatki i kasa w polsce--mniejsze bezrobocie!,,cóz jaki prezydent takie tramwaje!,,niemiecki budyń....
- 11 1
-
2013-12-16 09:57
złomu ci u nas dostatek ale ... (1)
kiedyś szroty to sobie indywidualnie sprowadzano, teraz sprowadzaniem śmieci zajmie się miasto. tandeta jakich mało, w środku jak w jakimś składzie z rurami ale jak co do czego nto nie ma się czego trzymać. pewnie znowu ktoś na wycieczkę pojechał.
- 5 1
-
2013-12-16 12:03
przecież to polska modernizacja zrobiła z nich cyrk na kołach
- 2 0
-
2013-12-16 09:59
(3)
"przetarg na zakup 16 używanych tramwajów ze specyfikacją techniczną, w której mieszczą się parametry pojazdów typu N8C"
"Przeprowadzając kolejne przetargi (...) wyczerpujemy wszystkie kroki prawne, aby mieć możliwość wzięcia udziału w licytacji tramwajów. Nie można nam zarzucić, że nie staraliśmy się pozyskać taboru w drodze przetargu, bo procedurę tę przeprowadzaliśmy kilkukrotnie - mówi Krzysztof Wojtkiewicz"
Panie Krzysztofie czy nie popełnia Pan przestępstwa wykorzystując luki w prawie przetargów publicznych, zmuszając zakład do zakupienia jednych konkretnych tramwajów które spełniają wymogi? Prokuratura i CBŚ powinna się przyjrzeć sprawie - skąd tyle zainteresowania jednym konkretnym modelem sprzed 20 lat dostępnym na licytacji z jednym mieście???- 12 0
-
2013-12-16 10:16
(1)
to przeciez tlumaczy, ze kazdy mogl sie zglosic z n8c lub czyms podobnym, ale skoro nikt tego nie zrobil, to bedzie z wolnej reki zakup.
- 1 1
-
2013-12-16 10:33
Nie można przecież robić przetargu pod jeden konkretny model. Ustawa o zamówieniach publicznych zabrania tego. Jeśli nikt się nie zgłosił i dalej uparcie nie zmieniacie warunków przetargu to powinna zająć się tym prokuratura.
- 3 0
-
2013-12-16 12:11
Cena? :)
- 2 0
-
2013-12-16 09:59
Drodzy Gdańszczanie
800 baniek wsiąkło w Arinę na Letnicy
więc muszą starczyć 20 letnie... bo inaczej nie
starczy na ratę kredytu (43 mln/rok)- 10 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.