• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk wymienia parkomaty. Będą duże zmiany

Maciej Korolczuk
16 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowe parkomaty pojawią się na ulicach Gdańska jeszcze w tym roku. Nowe parkomaty pojawią się na ulicach Gdańska jeszcze w tym roku.

Płatność kartą oraz konieczność wprowadzenia numerów rejestracyjnych parkowanego pojazdu to dwie nowości, jakie czekają na kierowców w Gdańsku po wprowadzeniu nowych parkomatów. 165 nowych urządzeń ma stanąć na ulicach jeszcze w tym roku. W kolejnym - następne 156.



Jak oceniasz zmiany w systemie opłat w Strefie Płatnego Parkowania?

Dotychczasowe zasady parkowania w Strefie Płatnego Parkowania w Gdańsku pozostawiały wiele do życzenia. Stare i wyeksploatowane urządzenia były awaryjne, o czym mogliśmy się przekonać kilka miesięcy temu, gdy pierwsze niskie temperatury sparaliżowały system. Za parkowanie przez bardzo długi czas można było płacić tylko gotówką (od pewnego czasu także przez aplikacje mobilne), zaś system nie był też szczelny finansowo, bo kierowcy mogli przekazywać sobie niewykorzystane bilety.

321 nowych parkomatów

Wkrótce ma się to zmienić. Jeszcze w tym roku na ulicach pojawi się 165 nowych parkomatów. Kolejnych 31 sztuk zostanie przeniesionych, a 79 - zdemontowanych. 78 maszyn nie nadaje się do dalszej eksploatacji, dlatego zostaną one zutylizowane. Dodatkowo ponad 100 miejsc, w których stały dotychczasowe urządzenia będzie zabrukowane.
W przyszłym roku liczba nowych parkomatów zwiększy się o kolejne 156 urządzeń. Na wszystkie wykonawca udzieli 36-miesięcznej gwarancji.

W pierwszej kolejności nowe urządzenia pojawią się w Śródmieściu, Głównym i Starym Mieście (95 szt.), Siedlcach (13), Aniołkach (30) i Wrzeszczu (27). W przyszłym roku drogowcy dostawią parkomaty na Starym Przedmieściu, Śródmieściu, Wyspie Spichrzów, Długich Ogrodach, Wrzeszczu Dolnym, Oliwie i Przymorzu.

Urzędnicy zapewniają, że nowe parkomaty będą dostosowane do niezawodnej pracy na otwartej przestrzeni, przy temperaturze od minus 25 do plus 55 stopni Celsjusza, przy wilgotności względnej do co najmniej 95 %. Mają być też odporne na akty wandalizmu, a stalowa obudowa ma być zabezpieczona powłokami antygraffiti oraz antyplakatowymi.

Trzeba będzie wprowadzić nr rejestracyjne

Na parkomatach pojawią się klawiatury, bo aby wykupić bilet w parkomacie trzeba będzie wprowadzić numery tablic rejestracyjnych pojazdu. Dlatego wszystkie przyciski funkcyjne mają być podświetlane w warunkach słabej widoczności oraz odporne na uszkodzenia mechaniczne i możliwość zablokowania (np. klejem szybkoschnącym). System obsługi ma być intuicyjny i trwale opisany słownie w trzech językach (polskim, angielskim i niemieckim). Zmiany uszczelnią system i sprawią, że kierowcy nie będą już mogli przekazywać sobie niewykorzystanych biletów parkingowych.

- Nie mamy żadnych powodów, by wątpić w uczciwość kierowców, dlatego nie rozpatrujemy tego w kategorii obostrzenia, bardziej jako jedną z kwestii technicznych - tłumaczy Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Za postój będzie można płacić bilonem (monetami w złotówkach lub euro), przy pomocy telefonów komórkowych, opłatami abonamentowymi i zryczałtowanymi, a także żetonami i kartami bankomatowymi metodą zbliżeniową.

Nowe parkomaty - podobnie jak te obecne - nie będą wydawać reszty, a w przypadku awarii powinny wyświetlać lokalizację najbliższego sprawnego parkometru.

Otwarcie ofert przetargu nastąpi 6 maja. Na podpisanie umowy z miastem wykonawca będzie miał 60 dni. Nowe parkomaty mają się pojawić na ulicach Gdańska jeszcze w tym roku.

Wysokość opłaty za postój w strefie płatnego parkowania:

- do upłynięcia pierwszej godziny: 3,00 zł/h
- w czasie upływania drugiej godziny: 3,60 zł/h
- w czasie upływania trzeciej godziny: 4,30 zł/h
- w czasie upływania czwartej godziny i następnych: 3,00 zł/h

Opinie (237)

  • DO REDAKTORA (2)

    Dlaczego pan kłamie, że system był nieszczelny, bilety wykupiony na np. 1h obowiązuje, że możemy parkować w danym miejscu przez 1h jeśli wyjedziemy szybciej to miasto nie oddaje nam pieniędzy, a jeśli kierowca przekaże bilet innemu kierowcy to ten nie ma dłuższego czasu parkowania tylko te pozostałe minuty z tej 1 godziny, to miasto wprowadzając wpisywanie nr tablic chce oszukiwać kierowców i dublować opłaty, w wielu miastach jest tak, że można jeśli przed czasem wyjeżdża się iść do parametru i ten oddaje resztę pieniędzy za nie wykorzystany czas. Panie Macieju to nie system jest nie szczelny tylko miasto chce zarabiać więcej

    • 91 7

    • Chyba nie chodzi o takie przekazywanie w trakcie trwania "wykupionych godzin", tylko o to, że gdy kierowca dostanie karę za brak biletu, to potem idzie i pokazuje jakiś "znaleziony" bilet i mówi, że postój był opłacony.

      • 9 7

    • do obywatel

      Obywatel napisze w którym Polskim mieście można iść do "parametru" który oddaje pieniądze za nie wykorzystany czas??

      • 5 0

  • (1)

    A może jeszcze imię, nazwisko, adres, pesel i numer dowodu osobistego?

    • 43 5

    • i numer

      Buta

      • 1 0

  • Bardzo dobrze. Trzeba jeszcze rozszerzyć strafy płatnego parkowania o okolice biurowców w Oliwie i we Wrzeszczu (7)

    Za darmo to może być co najwyżej dla mieszkańców

    • 28 14

    • Kto wydaje zgodę na budowę biurowca bez wybudowania bezpłatnego parkingu dla pracowników (3)

      • 10 9

      • Wystarczy że są płatne. Za darmo to można w mordę dostać

        • 7 2

      • dla ilu pracowników?

        dla każdego z osobna, sprzątaczki i 1,4razy tyle potencjalnych klientów? 90% kubatury zająłby parking.

        • 7 3

      • Po to jest biurowiec w centrum miasta żebyś nie musiał korzystać z samochodu ajjeździć komunikacja miejską.

        • 2 2

    • mieszkańcy za darmo to sobie mogą parkować na swojej działce !!! Teren miasta należy do wszystkich, więc reguły powinny być takie same dla każdego !

      • 0 0

    • A dlaczego się nie płaci za stanie na czerwonym świetle? To mógłby być dochodowy biznes dla miasta! (1)

      Jadąc z Gdańska Głównego (czyt.Centrum) do Sopotu, trzeba zatrzymać się na około 25 sygnalizatorach (bo triastar nadaje często czerwoną falę niezależnie od prędkości) na: Hucisko, Scandic/Zieleniak, Plac zebrań, przed czołgiem, przy Traugutta, Opera, Miszewskiego, Manhattan, Cristal, Galeria, ŻAK, Abrahama, 20 nowych sygnalizatorów na 200m od Kołobrzeskiej, Kołobrzeska, Derdowskiego, Piastowska, Pomorska, Bitwy Oliwskiej, Inter marche/Statoil, przy Smolnej, Jana z Kolna, 3 maja, Podjazd.
      Kasując po 20gr od każdego kierowcy za stanie na czerwonym dłużej niż 30 sekund, z Gdańsk do Sopotu mamy w jedna stronę około 5zł.
      No i wiadomo z roku na rok cena o symboliczne 10gr w górę.
      Zapraszam do kontaktu włodarzy obydwu miast. Za pomysł pobiorę symboliczną kwotę. Jeszcze raz POzdrawiam

      • 0 0

      • usuwac taki wpis nie przychylny POebom

        na wdrożeniu systemu niczym Windows 3.11 już zarobiono, tylko zllllyyyyyy pisior nie daje na przygłupach trójmiejskich z PO zarobić na mandatach!!!!

        • 0 0

  • miasto oszukuje (2)

    miasto chce ze jeśli ktoś kupi bilety na pół h a wyjedzie po 15 minutach to na jego miejsce wjedzie ktoś inny i kupi znowu bilet np. na kolejne 30 minut i dzięki temu z jednego miejsca parkingowego można kasować podwójnie.
    oczywiście sytuacja nie zadarzaa się za każdym razem ale mało jest sytuacji że ktoś kupuje bilet na 60 min. i wyjeżdza równo pop 60 min. to może wydawać się błahostka ale w skali miesiąca roku tyle miejsc parkingowych to się robi ogromna kwota

    • 39 6

    • (1)

      prawda w wielu miastach europejskich parkometry wydają pieniądze za nie wykorzystany czas parkowania czemu w Gdańsku tak nie może być

      • 12 3

      • Nie wiesz tego jeszcze ? Bo w Gdańsku rządzi PO

        • 4 1

  • A co z Kartą Miejską? (1)

    Moźnaby do niej na stałe przypisać numer(y) rejestracyjne. I byłaby zachęta do korzystania z różnych sposobów komunikacji.

    • 8 2

    • Niezły pomysł, pytanie ilu kierowców korzysta z KM

      no i jak to Polsce - zaraz byłyby przepychanki, bo dwa różne urzędy, dogranie systemu informatycznego, kompetencji, podział finansów, bla, bla, bla...

      • 5 1

  • bilet kupiony na 1h daje możliwość zajęcia miejsca parkingowego na 1h przez ten samochód czy jak przekażę ten bilet innej osobie, zapłaciliśmy za parkowanie miejsca na 1h miasto nie oddaje pieniądze za 45 min parkowania więc dlaczego chce aby dublować opłaty

    • 48 3

  • Bardzo dobrze (1)

    Jeszcze tylko straż miejska powinna wystawiać 10x więcej mandatów za zastawianie chodników i niszczenie zieleni. Zwłaszcza w okolicach Alchemi, OBC i WSB

    Inaczej Januszy co kupili sobie starego grata i myślą że mogą go wszędzie za darmo postawić nie nauczysz prawidłowego parkowania

    • 22 21

    • SM celowo dokumentuje wykroczenia tak, żeby wykroczeniami nie były

      • 3 1

  • Nie wiem czy mam jakieś szczególne szczęście, ale...

    ...na kilkadziesiąt parkowań w strefie płatnego parkowania, tylko raz miałem kartkę za wycieraczką i zapłaciłem raptem 30zł mandatu. A za samo parkowanie w sumie zapłaciłbym jakieś dwie stówy.

    • 15 3

  • Długie ogrody (2)

    kończy się sielanka, jeden z ostatnich bastionów wolnych od opłat za parkowanie przestanie istnieć w takiej formie :(

    • 16 3

    • jestem szpilek łowca i hejter gdyńskich świnek

      • 2 6

    • Pazerne miasto.

      Powaznie mysle o wyprowadzce. Nie chce finansowac fanaberii budynia. Swiatyni Bolka, teatrzyku, nocnika, itp.

      Miasto sie nazadluzalo po uszy bawiac sie w przedsiebiorce (nie ryzykowali swoimi pieniedzmi to rozwineli w pelni skrzydla nierentownych inwestycji) i teraz zaczyna sie KRADZIEZ pieniedzy drobnymi kroczkami od obywateli.

      • 6 6

  • Po co "miasto" ma wiedzieć, gdzie i kto parkuję? Inwigilacja? (1)

    Dzięki wprowadzaniu numeru rejestracyjnego takie dane można zbierać. Będzie wiadomo, że Kowalski np. co drugi dzień parkuje to i tu, od do.

    • 41 7

    • Wszyscy się tak cieszą z platnosci karta, to jest dopiero inwigilacja. Im więcej płacicie karta, tym wiecej o was wiedzą.

      • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane