• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk da więcej czasu na wymianę szyldów

Krzysztof Koprowski
20 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przesuń aby
porównać

Gdańsk zamierza przedłużyć dwuletni okres dostosowawczy w uchwale krajobrazowej tym firmom, które muszą wymienić swoje szyldy. Chodzi o pomoc przedsiębiorcom dotkniętym trudnościami finansowymi w związku z pandemią koronawirusa, którzy dopiero teraz rozpoczęli dostosowywanie swoich szyldów do wymagań dokumentu. Urzędnicy deklarują, że pozostałe wymagania uchwały będą obowiązywały jak zapowiadano - od 2 kwietnia.



Jak długo powinien być wydłużony okres dostosowawczy?

Przypomnijmy, że pod koniec lutego branża reklamowa wnioskowała o kolejne trzy lata bezkarności w zakresie umieszczania nośników reklamowych.

Teraz z podobną inicjatywą, ale jedynie w zakresie szyldów, wychodzą władze Gdańska, o czym poinformowano podczas czwartkowej konferencji prasowej dot. pakietu wsparcia dla przedsiębiorców w związku z koronawirusem.

- W tej chwili pracujemy nad szczegółowymi rozwiązaniami prawnymi, głównie w zakresie szyldów. Chcemy, by vacatio legis na szyldy zostało przesunięte na kolejny rok. Nie chcielibyśmy z powodu szyldów dokładać dodatkowych obciążeń dla przedsiębiorców - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.

Prace nad uchwałą krajobrazową od początku?



Nie wiadomo jeszcze, w jaki sposób włodarze pod względem prawnym zmienią termin, który jest "na sztywno" zapisany w uchwale przyjętej dwa lata przez Radę Miasta Gdańska.

Co do zasady procedura sporządzania uchwały krajobrazowej jest zbliżona do planów zagospodarowania. Jej zmiana wymaga zatem powtórzenia całego procesu konsultacji społecznych, które będzie niezmiernie trudno przeprowadzić w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego (obecnie odwołano nawet dyskusje publiczne nad projektami planów zagospodarowania).

Dłuższy termin nie będzie dotyczył wielkich nośników reklamowych czy banerów, które muszą zniknąć do 2 kwietnia br. Nz. tzw. Wysepka we Wrzeszczu i budynki, które należą do miasta. Dłuższy termin nie będzie dotyczył wielkich nośników reklamowych czy banerów, które muszą zniknąć do 2 kwietnia br. Nz. tzw. Wysepka we Wrzeszczu i budynki, które należą do miasta.

Kolejna obawa o unieważnienie całej uchwały krajobrazowej



Podczas pracy nad obecnym dokumentem wniesiono 313 uwag oraz 12-krotnie próbowano unieważnić ją na drodze sądowej. Dokument bezskutecznie próbował również unieważnić wojewoda pomorski, Dariusz Drelich, zaś na szczeblu krajowym rozpoczęto prace nad całkowitą likwidacją ustawy regulującej reklamy (prace zostały tymczasowo wstrzymane przed ostatnimi wyborami).

- Działania Gdańska są obarczone bardzo dużym ryzykiem całkowitego unieważnienia uchwały, o co z pewnością będą zabiegały firmy branży reklamowej. Przedsiębiorcy o potrzebie dostosowania szyldów wiedzieli od pięciu lat, gdy zapowiedziano jej wprowadzenie w Gdańsku. Zamówienie i produkcja szyldu zajmują więcej niż dwa tygodnie, które zostały do wejścia w życie postanowień uchwały. Na decyzji miasta skorzystają zatem wyłącznie ci, którzy od samego początku nie zamierzali przestrzegać zapisów uchwały krajobrazowej - ocenia działania miasta Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Warto dodać, że uchwała krajobrazowa nie nakazuje wymiany szyldów, lecz demontaż nośników niezgodnych z zaleceniami. Tymczasowo można zatem umieścić informacje o prowadzonej działalności np. w formie informacji na szybie - oczywiście zgodnie z treścią uchwały.

Sopot bez zmian, Gdynia nadal bez uchwały krajobrazowej



Podobnych zmian jak w Gdańsk nie planuje wprowadzać obecnie Sopot.

- Obecnie mieszkańcy nie zgłaszają nam konieczności zmiany tego terminu. Jesteśmy w trochę innym położeniu niż Gdańsk, ponieważ termin na dostosowanie szyldów mija w czerwcu br. Sytuacja jest jednak bardzo dynamiczna i nie wiemy, co przyniesie najbliższa przyszłość - mówi Anna Dyksińska z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
Czytaj też: Ponad 100 tys. zł kar za reklamy szpecące Gdańsk i Sopot

W Gdyni dotychczas nie rozpoczęto prac nad projektem uchwały krajobrazowej. W I kwartale 2020 r. planowano przyjąć uchwałę inicjującą proces sporządzania. Na razie jednak zagrożenie epidemiologiczne utrudnia zwołanie jakiejkolwiek sesji Rady Miasta.

Czytaj też: Gdynia: sesja Rady Miasta odwołana

Poradnik Szyld Gdański (pdf)


Szyld Gdański from Trojmiasto.pl


Przewodnik po gdańskiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Przewodnik po uchwale krajobrazowej Gdańska from Trojmiasto.pl


Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Katalog dobrych praktyk - przewodnik po uchwale krajobrazowej Sopotu from Trojmiasto.pl

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (136) 6 zablokowanych

  • Reklama - kaseton

    Na zmiane reklamy potrzebuje 5000zł ile dołoży miasto ?
    Nie mam złej reklamy

    • 0 0

  • przepraszam, ale czy zawsze musi komentować jakiś Frag? (5)

    • 20 39

    • Ggg

      Ok

      • 0 0

    • polska jest 20 lat za stanami a im jakoś bilbordy świetlne i kolorowe nie przeszkadzają a w naszym mieście nie będziesz wiedział gdzie sklep a gdzie usługi pogrzebowe

      • 0 2

    • gdzie można znaleźć rozliczenia finansowe FRAG? (1)

      Bo na ich stronie nie podają

      • 4 11

      • Na stronie FRAGu. FRAG jest organizacją pożytku publicznego i co roku je publikuje.

        • 12 1

    • Nie, nie musi. Proszę bardzo.

      • 11 2

  • TAK, dla estetycznych reklam. (1)

    Niestety ustawa krajobrazowa jest mocno przesadzona. Likwiduje się lokalizacje banerów , ktore nie kolidują z krajobrazem i są estetyczne. Oczywiscie jest cała masa reklam oblepionych obskurnym banerami na płotach i budynkach- przerażająca pstrokacizna , te powinny zniknąć bezpowrotnie!!!

    • 3 3

    • Niestety. Przez cwaniactwo januszy reklamy trzeba potraktowac wszystkich jednakowo, czyli surowo. Dotychczas bylo duzo furtek prawnych i efekt widoczny caly czas na naszych ulicach. Januszy biznesu nie obchodzi lad przestrenny, tak jak grabarza nie obchodzi na co zszedl jego "klient".

      • 1 0

  • Kto zna uchwale ?

    Ciekawe ile osób z piszących przeczytało uchwałę ?
    Są zapisy logiczne , zasadne , ale i całkowicie nietrafione .
    Diabeł tkwi w szczegółach .
    Np : kaseton o grubości 3cm - zgodny z przepisami , a te o. gr .10 cm już nie ????
    (Stanowią 99%) i nie chodzi mi o obszar starego miasta .

    • 2 0

  • pozbyć sie tych szmat natychmiast

    ! ! !

    • 2 1

  • Warto przeczytać artykuł (5)

    Duże reklamy mają zniknac w pierwotnym terminie. Czas jest wydłużony tylko na zmiany szyldów. Kto nie ma sklepu ten nie wie, jak wyglądają nowe przepisy. Między innymi że na swoim banerze na sklepie nie możesz mieć tła graficznego, a witrynach plakaty nie mogą mieć więcej jak 20%. Dodatkowe nowe banery na mały sklep z podświetleniem to koszt około 10k. Co przy obecnej epidemii, i tym jak niektóre branże tracą na tym( obuwie, odzież, zabawki itp) to też nie mało.

    • 4 15

    • Przepisy miały być wprowadzone od kwietnia a problem z wirusem zaczął się na dobre 2 tyg. temu. (1)

      To oznacza, że niektórzy przedsiębiorcy czekali z wymianą banerów do ostatniej chwili a teraz mają być traktowani inaczej niż ci, którzy wydali pieniądze i sprostali wymaganiom wcześniej. To jest nie fair! Nagradzamy tych co nie bardzo się tym przejęli. Niestety okoliczności są teraz faktycznie takie, że trudno byłoby egzekwować nowe przepisy, ale najpóźniej do końca wakacji wszystko powinno wejść w życie.

      • 4 0

      • Złożyłem pismo o opinię dużo wcześniej lecz do tej pory nie dostałem odpowiedzi. Cały czas jestem przygotowany do zdjęcia szyldów. Mogło też być odwrotnie, że zapobiegliwi zmienili szyldy wcześniej, a maruderzy czekali do ostatniej chwili i zaskoczyły ich wysokie ceny. Wtedy oni mieli by pretensje, że producenci z nich zdzierają wykorzystując koniunkturę. Tak jest w biznesie, raz zyskujesz, raz tracisz, bo nie wszystko da się przewidzieć.

        • 0 2

    • (2)

      Od 5 lat o tym wszyscy wiedzą, ale teraz nagle przebudzenie. To zdejmij ten badziew i naklej sobie kartkę na drzwiach z nazwą sklepu.

      • 8 2

      • Widzisz kolego, nie mam badziewia. Mam ładny baner zrobiony chwilę przed pomysłem na którym mam niestety grafikę . Wiesz mam sklep z butami i mam tam buty narysowane ;). Ale Ty i tak nie rozumiesz o co w tym wszystkim chodzi , przerasta Cię to

        • 2 2

      • Urzad miasta niech pierwszy zdejmie i nie produkuje nowych biloardów.

        Na miejskiej publicznej przestrzeni. OK?

        • 3 0

  • Przecież od 2 lat wiadomo że muszą zlikwidować szmaty z elewacji. (7)

    Nie przesadzajmy z tymi 12 miesiącami, bo idę o zakład, że za 12 miesięcy i tak nie wyrobią się.

    • 104 8

    • (1)

      szmaty ok ale zmiana szyldów np. castorama ikea to jest kpina pokazać gębe tego kretyna co to wymyślił wszystko będzie wyglądać jak usługi pogrzebowe naprawdę pięknie miasto będzie wyglądać

      • 1 1

      • Ale motłoch klaszcze, bo im urząd pokazuje szmaty jako przykład. Głupcy nawet nie podejrzewają, że sklepików na osiedlu też to dotyczy. Obi wczoraj zdejmowało napis z totemu. A ten kretyn widocznie ma w tym interes, że przyklepał uchwałę. Może zięć ma firmę reklamową.

        • 1 1

    • Dulkiewicz i jej świta (4)

      Nadają się co najwyżej do składania długopisów, a nie rządzenia.

      • 12 4

      • Świetny pomysł (2)

        Może niech jej ochroniarze skręcją długopisy.

        • 10 2

        • a jak jest teraz z ochorniarzami? w jakiej odleglosci musza przebywac od siebie i dentki? (1)

          • 2 1

          • Zmiana terminu nie dotyczy szmat. Poczytaj uchwałę. Sklepikarze na twoim osiedlu walczą, by nie musieli zdejmować szyldów, tylko dlatego, że się nie mieszczą w uchwale. 90% szyldów które widzisz chodząc po osiedlu jest niezgodna z uchwałą. A czy one szpecą? I te wszystkie blachy, plastiki i elektronika zasili wysypisko miasta, które walczy o ochronę środowiska.

            • 0 4

      • pisuarom z cywilizowanym swiatem nie po drodze, nie potrafia zrozumiec co to sa wybory wladz i jake sa tego konsekwencje, prowadza platny hejt, trolling od pierwszego dnia po wyborach

        • 3 3

  • (7)

    serio? przecież wirus nie ma z tym nic wspólnego, czyj znajomy królika ma drukarnię albo agencję reklamową? ten syf jak najszybciej powinien zniknąć z naszych ulic, w dobie internetu wieszanie szmat i świecących billboardów to przeżytek!

    • 125 12

    • (2)

      Poczytaj uchwałę. Nie tylko szmaty. Zdziwisz się, ale szyldy nad sklepami na twoim osiedlu też. Urząd pokazuje płoty obwieszone szmatami dla przykładu, a kretyni klaszczą. A uchwała jedzie po wszystkich równo. Każda apteka, Żabka musi zmienić szyld! Bo jest za długi, za wysoki, za gruby lub świeci się w złym kolorze.

      • 1 1

      • (1)

        No i dobrze. Porządek musi być. Na uj na jakieś aptece czy żabce ogromny świecący napis???

        • 0 0

        • Ale on już tam sobie wisi od lat. Teraz trzeba go zdjąć, jako odpad zasili Szadółki, a do zrobienia nowego zostanie zużyty nowy plastik, nowe blachy i energia, bo tych starych nie da się przystosować od nowych wymogów. Ot gdańska ekonomia i ekologia.

          • 0 1

    • Jprdl przecież to czas na usunięcie starych szyldów się przedłuża, co ma drukarnia fo tego

      • 0 0

    • (1)

      Sam zniknij

      • 1 3

      • Na łeb sobie naklejaj takie plakaty.

        I pacę jakąś normalną sobie znajdź szkodniku.

        • 0 0

    • może ma dolę?

      • 0 0

  • Przecież to UM stworzył tę uchwałę (1)

    Wydali ogromne pieniądze, właściwie wypowiedzieli wojnę jako jedni z pierwszych w Polsce lobby reklamowemu i uważacie, że teraz nagle chcą się wycofać?

    • 0 3

    • to miasto zawsze się wychyla bilety wolnej jazdy dla pracowników zkm obecnie geit ha ha zabrali a wszyscy w Polsce mają ale dla siebie i policji zostawili kpina.

      • 1 1

  • Czy np w Nowym Jorku taka ustawa obowiązuje? (1)

    Bo to duże miasto i jakoś reklamy tam nikomu nie przeszkadzają

    • 9 7

    • ale pani dulkiewicz przeszkadzają bo to jest bardzo ważna sprawa zajmijcie się służbą zdrowia no tak ale to dla was zbyt trudne to może pomalujcie pasy na przejściach i oświetlić je porządnie żeby było widać z daleka,za trudne .Proponuje ruszyć d*py i przejechać się do nowego dworu gdanskiego i zobaczyć jak powinny wyglądać przejścia dla pieszych.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane