• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk da więcej czasu na wymianę szyldów

Krzysztof Koprowski
20 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przesuń aby
porównać

Gdańsk zamierza przedłużyć dwuletni okres dostosowawczy w uchwale krajobrazowej tym firmom, które muszą wymienić swoje szyldy. Chodzi o pomoc przedsiębiorcom dotkniętym trudnościami finansowymi w związku z pandemią koronawirusa, którzy dopiero teraz rozpoczęli dostosowywanie swoich szyldów do wymagań dokumentu. Urzędnicy deklarują, że pozostałe wymagania uchwały będą obowiązywały jak zapowiadano - od 2 kwietnia.



Jak długo powinien być wydłużony okres dostosowawczy?

Przypomnijmy, że pod koniec lutego branża reklamowa wnioskowała o kolejne trzy lata bezkarności w zakresie umieszczania nośników reklamowych.

Teraz z podobną inicjatywą, ale jedynie w zakresie szyldów, wychodzą władze Gdańska, o czym poinformowano podczas czwartkowej konferencji prasowej dot. pakietu wsparcia dla przedsiębiorców w związku z koronawirusem.

- W tej chwili pracujemy nad szczegółowymi rozwiązaniami prawnymi, głównie w zakresie szyldów. Chcemy, by vacatio legis na szyldy zostało przesunięte na kolejny rok. Nie chcielibyśmy z powodu szyldów dokładać dodatkowych obciążeń dla przedsiębiorców - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.

Prace nad uchwałą krajobrazową od początku?



Nie wiadomo jeszcze, w jaki sposób włodarze pod względem prawnym zmienią termin, który jest "na sztywno" zapisany w uchwale przyjętej dwa lata przez Radę Miasta Gdańska.

Co do zasady procedura sporządzania uchwały krajobrazowej jest zbliżona do planów zagospodarowania. Jej zmiana wymaga zatem powtórzenia całego procesu konsultacji społecznych, które będzie niezmiernie trudno przeprowadzić w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego (obecnie odwołano nawet dyskusje publiczne nad projektami planów zagospodarowania).

Dłuższy termin nie będzie dotyczył wielkich nośników reklamowych czy banerów, które muszą zniknąć do 2 kwietnia br. Nz. tzw. Wysepka we Wrzeszczu i budynki, które należą do miasta. Dłuższy termin nie będzie dotyczył wielkich nośników reklamowych czy banerów, które muszą zniknąć do 2 kwietnia br. Nz. tzw. Wysepka we Wrzeszczu i budynki, które należą do miasta.

Kolejna obawa o unieważnienie całej uchwały krajobrazowej



Podczas pracy nad obecnym dokumentem wniesiono 313 uwag oraz 12-krotnie próbowano unieważnić ją na drodze sądowej. Dokument bezskutecznie próbował również unieważnić wojewoda pomorski, Dariusz Drelich, zaś na szczeblu krajowym rozpoczęto prace nad całkowitą likwidacją ustawy regulującej reklamy (prace zostały tymczasowo wstrzymane przed ostatnimi wyborami).

- Działania Gdańska są obarczone bardzo dużym ryzykiem całkowitego unieważnienia uchwały, o co z pewnością będą zabiegały firmy branży reklamowej. Przedsiębiorcy o potrzebie dostosowania szyldów wiedzieli od pięciu lat, gdy zapowiedziano jej wprowadzenie w Gdańsku. Zamówienie i produkcja szyldu zajmują więcej niż dwa tygodnie, które zostały do wejścia w życie postanowień uchwały. Na decyzji miasta skorzystają zatem wyłącznie ci, którzy od samego początku nie zamierzali przestrzegać zapisów uchwały krajobrazowej - ocenia działania miasta Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Warto dodać, że uchwała krajobrazowa nie nakazuje wymiany szyldów, lecz demontaż nośników niezgodnych z zaleceniami. Tymczasowo można zatem umieścić informacje o prowadzonej działalności np. w formie informacji na szybie - oczywiście zgodnie z treścią uchwały.

Sopot bez zmian, Gdynia nadal bez uchwały krajobrazowej



Podobnych zmian jak w Gdańsk nie planuje wprowadzać obecnie Sopot.

- Obecnie mieszkańcy nie zgłaszają nam konieczności zmiany tego terminu. Jesteśmy w trochę innym położeniu niż Gdańsk, ponieważ termin na dostosowanie szyldów mija w czerwcu br. Sytuacja jest jednak bardzo dynamiczna i nie wiemy, co przyniesie najbliższa przyszłość - mówi Anna Dyksińska z Biura Promocji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Sopotu.
Czytaj też: Ponad 100 tys. zł kar za reklamy szpecące Gdańsk i Sopot

W Gdyni dotychczas nie rozpoczęto prac nad projektem uchwały krajobrazowej. W I kwartale 2020 r. planowano przyjąć uchwałę inicjującą proces sporządzania. Na razie jednak zagrożenie epidemiologiczne utrudnia zwołanie jakiejkolwiek sesji Rady Miasta.

Czytaj też: Gdynia: sesja Rady Miasta odwołana

Poradnik Szyld Gdański (pdf)


Szyld Gdański from Trojmiasto.pl


Przewodnik po gdańskiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Przewodnik po uchwale krajobrazowej Gdańska from Trojmiasto.pl


Przewodnik po sopockiej uchwale krajobrazowej (pdf)


Katalog dobrych praktyk - przewodnik po uchwale krajobrazowej Sopotu from Trojmiasto.pl

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (136) 6 zablokowanych

  • Olka odpuść już sobie i odejdź...

    Niech PiS w końcu przejmie to miasto nim to zrobią developerzy i lobby

    • 7 3

  • Rozpadające się budynki

    Wolę oglądać szmaty niż to co jest pod nimi, odpadający tynk czy jakies tam konstrukcje

    • 4 6

  • pozbyć sie tych szmat natychmiast

    ! ! !

    • 2 1

  • Kto zna uchwale ?

    Ciekawe ile osób z piszących przeczytało uchwałę ?
    Są zapisy logiczne , zasadne , ale i całkowicie nietrafione .
    Diabeł tkwi w szczegółach .
    Np : kaseton o grubości 3cm - zgodny z przepisami , a te o. gr .10 cm już nie ????
    (Stanowią 99%) i nie chodzi mi o obszar starego miasta .

    • 2 0

  • TAK, dla estetycznych reklam. (1)

    Niestety ustawa krajobrazowa jest mocno przesadzona. Likwiduje się lokalizacje banerów , ktore nie kolidują z krajobrazem i są estetyczne. Oczywiscie jest cała masa reklam oblepionych obskurnym banerami na płotach i budynkach- przerażająca pstrokacizna , te powinny zniknąć bezpowrotnie!!!

    • 3 3

    • Niestety. Przez cwaniactwo januszy reklamy trzeba potraktowac wszystkich jednakowo, czyli surowo. Dotychczas bylo duzo furtek prawnych i efekt widoczny caly czas na naszych ulicach. Januszy biznesu nie obchodzi lad przestrenny, tak jak grabarza nie obchodzi na co zszedl jego "klient".

      • 1 0

  • Reklama - kaseton

    Na zmiane reklamy potrzebuje 5000zł ile dołoży miasto ?
    Nie mam złej reklamy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane