• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zamówi auta elektryczne. Czy to początek eko zmian w Trójmieście?

Maciej Naskręt
9 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Na ulicach Gdańska ma pojawić się więcej samochodów elektrycznych. Na ulicach Gdańska ma pojawić się więcej samochodów elektrycznych.

W przyszłym roku Gdańsk zamówi cztery pojazdy elektryczne. Będą z nich korzystać urzędnicy, straż miejska i pracownicy ogrodu zoologicznego. Przy tej okazji miasto szykuje zwolnienia m.in. z opłat za parkowanie eko pojazdów w strefie płatnego parkowania. Sprawdzamy, czy korzystanie z aut elektrycznych w Trójmieście się opłaca.



Podczas ubiegłorocznego Maratonu Solidarności samochody elektryczne wspomagały działania organizatorów biegu. Podczas ubiegłorocznego Maratonu Solidarności samochody elektryczne wspomagały działania organizatorów biegu.
Gdańsk chce w przyszłym roku zakupić cztery eko pojazdy, napędzane energią elektryczną. - Korzystać z nich będą pracownicy urzędu miejskiego, ogrodu zoologicznego, Zarządu Dróg i Zieleni, a także funkcjonariusze straży miejskiej. By obsłużyć - naładować akumulatory - pojazdy, zostaną urządzone cztery stanowiska dystrybucji energii. Będą one dostępne także dla prywatnych posiadaczy samochodów hybrydowych i elektrycznych - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Władzom miasta trudno w tej chwili rozmawiać o kwocie, jaką będą musieli przeznaczyć na wspomniane przedsięwzięcie. Nie wiadomo też, czy i ile kierowcy prywatnych aut elektrycznych zapłacą za ładowanie swoich pojazdów w miejskich dystrybutorach energii. - Inwestycja jest rozwojowa, a jej projekt może ulegać zmianom - mówi Kuczyńska.

Czy ulgi dla posiadaczy samochodów elektrycznych zwiększą ich sprzedaż?

Wiadomo już na pewno, że właściciele aut elektrycznych nie będą musieli płacić, obowiązującego od 1 października, 500-złotowego abonamentu za stawianie auta w strefie płatnego parkowania. Podczas ostatniej sesji Rady Miasta w listopadzie radni przegłosowali zerową stawkę opłaty dla kierowców parkujących pojazdy elektryczne i hybrydowe na specjalnie wydzielonych (z dystrybutorem energii) stanowiskach postojowych w Strefie Płatnego Parkowania.

- Chcemy być inteligentną - smart metropolią, więc promujemy ekologiczne pojazdy. Zerowa stawka za parkowanie to sygnał dla użytkowników, że ich postawa jest godna naśladowania i warta promowania poprzez zwolnienie z opłat - mówi Maciej Lisicki, zastępca prezydent miasta Gdańska.

Identyfikator zerowej stawki dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych ma być wydawany przez ZDiZ na podstawie wniosku, do którego załączyć należy dowód rejestracyjny i kserokopię wyciągu ze świadectwa homologacji. Przepisy dotyczące bezpłatnego parkowania oczekują na publikację w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.

O zmiany we wspomnianych przepisach zabiegali nie tylko właściciele pojazdów elektrycznych, ale także Organizacja Pracodawców Pomorza. To jednak nie koniec ich działań. Właściciel pojazdów elektrycznych oczekują także ułatwień w ruchu na ulicach Trójmiasta.

Ilu kierowców będzie mogło skorzystać z okazji ładowania pojazdu w strefie miejskiej? Niewielu. W Gdańsku zarejestrowano dotychczas 24 pojazdy elektryczne i 15 hybryd, ale w przypadku tych ostatnich nie wszystkie posiadają możliwość ładowania akumulatorów.

Użytkownikiem trzech samochodów elektrycznych - marki Fiat Panda - od ponad roku jest redakcja Radia Gdańsk. Jak po względem kosztów wygląda korzystanie z tego rodzaju pojazdów? - Miesięcznie na przejazdy elektrycznymi pojazdami wydajemy ok. 250 zł. Gdybyśmy pokonane kilometry wykonali samochodem tej samej marki, ale napędzanym silnikiem spalinowym przy cenie 5,60 zł za litr benzyny wydawalibyśmy ok. 940 zł - mówi Jacek Czeszejko z Radia Gdańsk.

Redakcja dotychczas nie miała poważnych problemów technicznych z użytkowaniem pojazdów elektrycznych. Akumulatory pojazdów powinny wytrzymać 5 tys. cyklów ładowań, czyli ok. 20 lat. Do pełnego "zatankowania" ze zwykłego gniazdka auto potrzebuje około sześciu godzin, co wystarcza na przejechanie nawet 150 kilometrów.

- Jednak sporą barierą przed powszechnym korzystaniem z aut elektrycznych jest ich wysoka cena. Koszt użytkowanych przez nas samochodów - czyli zakup i przerobienie auta na elektryczne - to wydatek ok. 80 tys. zł. W tej cenie mamy bardzo dobre auto kompaktowe - dodaje Czeszejko.

Właścicielem samochodów, z których korzysta redakcja radia, jest spółka Energa.

Auta elektryczne coraz tańsze

W maju na Amber Expo odbyło się seminarium "Trendy rozwoju napędów alternatywnych - wyzwania dla aglomeracji Trójmiasta", zorganizowane przez lokalnych dealerów, zajmujących się sprzedażą samochodów elektrycznych i hybrydowych: Toyotę Carter i Opel Haller oraz Pracodawców Pomorza. Jej celem było przekonanie trójmiejskich samorządowców do systemu ułatwień, które promowałyby napędy alternatywne także w Trójmieście. W trakcie rozmów po konferencji okazało się, że Miasto Gdańsk myśli nad wprowadzeniem takich ulg i zakupem pojazdów.

Był czas, kiedy Trójmiasto zajmowało pozycję lidera inicjatyw w zakresie rozwoju i propagowania ekologicznych napędów elektrycznych i hybrydowych w motoryzacji. W pewnym momencie oddaliśmy jednak pierwszeństwo w tym zakresie innym polskim miastom. Zabrakło nam realnych rozwiązań strukturalnych, które pojawiły się szybciej między innymi w Krakowie, Toruniu, Szczecinie, czy Katowicach.

Jeżeli Gdańsk zrealizuje swój nowy pomysł, będzie to powrót na należne nam miejsce. Realizowany w dodatku we właściwym czasie. Na naszym rynku pojawiają się bowiem coraz bardziej dostępne samochody elektryczne - choćby Renault Twizy, który kosztuje nieco ponad 30 tysięcy zł, a zza granicy można go przywieźć nawet za 15 tysięcy złotych. Tanieją też zaawansowane hybrydy.

Bartosz Gondek, dziennikarz motoryzacyjny.

Miejsca

Opinie (185) 6 zablokowanych

  • Będą z nich korzystać urzędnicy, straż miejska i pracownicy ogrodu zoologicznego.

    Urzędnicy - wiadomo, należy się, Straż M. - jak najbardziej, ale Ogród Zoologiczny to już przesada.

    • 4 8

  • Wygląda na nową pasję Budynia... (1)

    Pewnie był gdzieś służbowo np w Szwajcarii
    coś tam zobaczył i teraz to samo ma być w jego Bantustanie

    Koszty nie grają roli... jak to w Bantustanach bywa

    • 13 3

    • Anus OK tylko dlaczego kaszubski, skoro budyniowe plemię gdzies z okolic Wileńszczyzny pochodzi.

      • 1 1

  • eko pojazd

    gdy cały prąd mamy z Bełchatowa

    ahahahahahahahahahahahahahah

    • 11 2

  • "Chcemy być inteligentną - smart metropolią..."

    Panie Lisicki, kto tym razem posmar(t)ował?

    • 9 1

  • "Chcemy być inteligentną - smart metropolią" mówi Lisicki

    Oczywiście, zaraz wszystko będziemy mieć smart. Tylko radni i włodarze miasta nie są jakoś smart.

    • 16 2

  • super pomysł - głosujcie na PO ponownie!

    • 2 1

  • EKO ZMIANY W GDAŃSKU

    Farsa... Niech zaczną od blokowania kontraktów na spalanie toksycznych śmieci swoich do spalarni i szodolek. Trucie systematyczne i przez lata gdańszczan toksynami chcą wybielac samochodzikami na prąd!!? To hipokryzja i arogancja tradycyjna władz gdańskich!

    • 4 2

  • Gdańsk niech raczej zrezygnuje z tych spalinowych

    przedmuchiwarek liści, wwożonych samochodami do lasu.

    Jesień, ścieżka nad morzem... hałas i cuchnie spalinami na kilkadziesiąt metrów w głąb lasu!!!
    Dlaczego? Bo ktoś wygrał przetarg na zakurzacze, przedmuchujące liście z miejsca na miejsce, a wydmuchujące spaliny.
    Naturalnie w środek lasu trzeba te śmierdzące graty wwzieźć samochodem.

    Miotły, pieniądze za pracę dla ludzi i będzie ekologicznie i do pochwalenia się naprawdę, lepiej niż kolejnym zakupem.

    • 8 1

  • Pierwsze słyszę że potężne akumulatory kt po niedługim czasie użytkowania są toksycznym złomem...

    są ekologiczne.

    • 4 2

  • Tesla Model S (4)

    Obejrzyjcie sobie rożne materiały o samochodzie elektrycznym Tesla Model S. Na jednym ładowaniu ma zasięg do prawie 490 km.

    Tutaj filmik na temat Tesli Model S w Polsce:

    youtube.com/watch?v=HFhTD7LGUdk&hd=1

    • 6 6

    • tutaj masz filmik z Top Gear ile to cuda na bateryjki jest warte

      • 1 5

    • Clarkson sie smieje (2)

      ocena z programu Top Gear
      topgear.com/uk/videos/electric-shocker

      • 2 3

      • Tesla Roadster to całkowicie inny samochód niż Tesla model S. (1)

        • 2 0

        • Wszystko jedno.

          Samochód elektryczny w warunkach polskiej zimy? Wolne żarty.

          • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane