• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk zleca analizę ruchu z ostatnich siedmiu lat, by wyciągnąć wnioski

rb
1 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ma uwzględniać głównie niechronionych użytkowników dróg, a więc rowerzystów, pieszych, dzieci czy motocyklistów. Analiza ma uwzględniać głównie niechronionych użytkowników dróg, a więc rowerzystów, pieszych, dzieci czy motocyklistów.

Gdańscy drogowcy szukają wykonawcy raportu o bezpieczeństwie w ruchu na ulicach miasta. Analiza ma uwzględniać szczególnie najmniej chronionych użytkowników dróg: pieszych, dzieci, rowerzystów i motocyklistów, a także młodych kierowców, zbadać przyczynę wypadków czy określić miejsca, w których w latach 2013-2019 najczęściej dochodziło do zdarzeń drogowych. To pozwoli na wdrożenie w przyszłości odpowiednich działań zapobiegawczych.



Kto według ciebie stwarza największe zagrożenie na drogach w mieście?

Podobna analiza powstała przed kilkoma laty i uwzględniała lata 2004-2012. Raport dotyczy całego obszaru miasta oraz odrębnie poszczególnych dzielnic. Powstały dokument może być wykorzystany na wiele sposobów.

Z jednej strony jest punktem wyjścia do dyskusji o koniecznych zmianach w mieście, z drugiej - pomaga w koncepcyjnej pracy radom dzielnic i urzędnikom. Korzystają też sami mieszkańcy - np. przy podejmowaniu różnego rodzaju inicjatyw społecznych (fachową wiedzę można później wykorzystać przy opracowaniu projektów w Budżecie Obywatelskim).

- Nie ma wymogu prawnego robienia takiego opracowania - podkreśla Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Po 2012 roku korzystaliśmy z danych udostępnianych przez policję z systemu SEWIK [System Ewidencji Wypadków i Kolizji - dop. red.] oraz z bazy danych udostępnianej przez Pomorską Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Jak dodaje, wspomniana baza przestała być aktualizowana w 2017 roku i stąd decyzja o wykonaniu raportu BRD dla Gdańska za lata 2013-2019.

2012 from Trojmiasto.pl


RAPORT BRD z 2012 r.

Analiza ma uwzględniać:

  • rodzaje zdarzeń drogowych
  • miejsca występowania zdarzeń drogowych
  • porę występowania zdarzeń drogowych
  • przyczyny i okoliczności zdarzeń drogowych
  • ofiary wypadków drogowych
  • sprawców wypadków drogowych


Śmiertelny wypadek na Drodze Zielonej w lipcu 2017 r. Śmiertelny wypadek na Drodze Zielonej w lipcu 2017 r.

Czy piesi, rowerzyści i inni "niechronieni" użytkownicy dróg w Gdańsku są na nich bezpieczni?

Analiza ma się skupić głównie na grupach ryzyka, tj. pieszych, dzieciach, młodych kierowcach, rowerzystach, motocyklistach oraz problemach dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, tj. nadmiernej prędkości, alkoholu spożywanego przez kierowców przed tym, jak usiądą za kierownicą, czy koniecznych zmian w infrastrukturze drogowej.

W raporcie uwzględnione mają być także zachowania uczestników ruchu oraz przedstawione tendencje zmian dla poszczególnych grup ryzyka i problemów w latach 2013-2019. Znajdzie się w niej także wykaz miejsc niebezpiecznych obejmujący przyczyny i okoliczności zdarzeń drogowych (skrzyżowania, ulice) ze szczególnym uwzględnieniem niechronionych uczestników ruchu drogowego. Jednym z punktów dokumentu ma być też analiza porównawcza dla Głównego i Starego Miasta.

- Raporty BRD są źródłem informacji o charakterze i przyczynach zdarzeń drogowych na sieci dróg w Gdańsku. Stanowią podsumowanie problemów w ruchu drogowym i wskazują obszary wymagające poprawy, podjęcia działań. Pozwalają również na analizę efektywności wprowadzanych zmian. Relacje pomiędzy liczbą i ciężkością i miejscem wypadków drogowych pozwalają na ocenę ich lokalizacji, przyczyn i okoliczności, a w efekcie wdrożenie odpowiednich działań zapobiegawczych - mówi Kiljan.
rb

Opinie (234) ponad 10 zablokowanych

  • mniej naziemnych (1)

    i zwolnić się ze smyczy ekoterrorystów

    • 13 16

    • ha ha jakie slangowe teksty skrótowe jak w więzieniu

      • 2 2

  • A może tak umożliwienie rowerom przejazdu przez wiadukt Biskupia Górka? (3)

    Bo w tej chwili chyba tylko rowerem w autobusie.

    • 7 15

    • zakazu tam nie ma (2)

      normalnie jezdznia jedziesz.
      jest tam nawet ograniczenie do 30kmh.
      zabierac prawka tym co jezdza szybciej i problemu nie bedzie

      • 5 2

      • (1)

        a tam nie ma chodnika z dopuszczeniem roweru, który docelowo i tak będzie ciągiem pieszo-rowerowym?

        • 0 1

        • jak z dopuszczeniem to można i jezdnią jechać.

          • 1 1

  • nadmierna prędkość?

    Zdecydowanie większość dróg nie nadaje się do przepisowej jazdy a o przekraczaniu prędkości nie wspomnę! Słabo oznakowane (zmazane pasy), śliskie pasy na przejściach kiedy zmokną (serio?!). Nieadekwatne oświetlenie ścieżek rowerowych oraz przejść dla pieszych (zwłaszcza w okolicach szkół). Łatane jezdnie asfaltem różnej jakości, które powodują, że skaczemy jak króliczki na niektórych trasach. Kierowcy którzy wiecznie się gdzieś spieszą...? gdzie się tak spieszysz? dzisiaj Ci się udało, a jutro możesz nie mieć nogi po wypadku... Rowerzyści którzy zamiast zwolnić pędzą wprost na pieszych i ścinają bo nie chce im się czekać na światłach. Piesi wiecznie z nosem w telefonie. To się musi źle skończyć, i oczywiście tak jest. Może chwila refleksji by się przydała, po co tak wszędzie pędzić, przyjechać 5 minut później ale bezpieczniej, nie ryzykować całej rodziny, jak nie swojej to w innym aucie.

    Czas na zmiany, zacznijmy od siebie.

    Pozdrawiam

    • 24 7

  • wynik ankiety (6)

    pokazuje niestety , że większość jest głupia ... stara prawda... rowerzyści i młodzi zagrożeniem ? jeżeli dla kogoś rower jest zagrożeniem na drodze to nie powinien mieć prawka i w ogóle myśleć o jeżdżeniu samochodoem, za chwilę jeszcze ktoś napisze, że przez rowerzystów są korki :D

    • 21 27

    • (3)

      Rowerzyści są często zagrożeniem sami dla siebie, nie dla innych.
      Wystarczy zabronić przejazdu bez zatrzymania się i wszystko będzie cacy.

      • 7 5

      • (2)

        Sami dla siebie? Ile było wypadków i kolozji rower-rower, a ile i z jakimi skutkami typu samochód-samochód? Jakim glupimctrzeba być żeby twierdzić że rowerzyści są dla siebie zagrożeniem. Pojedź do Holandii, tam rowerzyści mijają się na żyletki i nie ma nawet ułamka kolizji, których mamy w Polsce w przypadku samochód-samochod.

        • 6 2

        • (1)

          Tylko tam są po pierwsze warunki do jazdy na rowerze a dwa inna kultura i samoświadomość rowerzystów, nikt tam nie jeździ jak u nas a to trochę ulicą a to trochę chodnikiem bo akurat czerwone światło jest

          • 2 1

          • W Holandii super warunki, jasne

            Pizga wiatrem i deszczem prawie cały rok, tylko śniegu nie ma, super warunki.

            • 2 2

    • Nie jestem kierowcą a uważam że rowerzyści są najgorsi!

      • 4 6

    • Rowerzysci sa zagrozeniem dla dzieci. W miejscach gdzie nie ma samochodow niektorzy z nich zachowuja sie jak buraki. Potrafia pedzic wsrod pieszych 40km/h. To jest rownie bezmyslne jak jezdzenie samochodem po miescie wiecej niz 70km/h.

      • 0 0

  • Na głupotę ludzką (1)

    ...żadna analiza nie pomoże

    • 11 1

    • praktyka dowodzi czego innego

      perswazja skutkuje

      • 1 2

  • a dlaczego nie ma w opracowaniu wg. miejsca zamieszkania ?

    • 0 6

  • Dziwna sprawa, przeciez można sie zwrocic do policji

    Oni przecież mają statystyki dot. wypadków
    Z drugiej strony były podejmowane różne decyzje bez żadnych raportów, a więc można było. Pieniądze wyd,uczone w błoto.

    • 9 0

  • Karać tą dzić na rowerach! Za nic mają zasady ruchu. (2)

    Jazda pod prąd, na czerwonym, wzdłuż przejścia dla pieszych, po chodniku, bez oświetlenia, pod wpływem to dla nich codzienność. W przypadku kolizji z samochodem uciekają.

    • 18 16

    • Zwolnij to zobaczysz (1)

      Jazda pod prąd? Gdzie? Na ulicach jednokierowncych gdzie zazwyczaj ruchu rowery jest dopuszczony w obie strony? Warto czasem patrzeć na znaki, a nie jechać 50 na godzinę przy ograniczeniu do 30

      • 4 2

      • No właśnie panie jaśnie rowerzysto co ma d. wszystkich innych.

        • 0 1

  • Analiza jest po zeby stwierdzic ze (4)

    Jest za duzo pasow, za malo naziemnych przejsc dla pieszych i skrzyzowan. A tym samym trzeba zwolnic ruch, najlepiej do 30 km w calym miescie, wprowadzic pierwszenstwo rowerzystow na wszystkich drogach. Tak wogole samochody powoduja smog, co z pewnoscia wykaze kolejna analiza, wiec trzeba ograniczyc im wjazd do miasta, np. podnaszac oplaty parkingowe. Na koniec kaza wszystkim przesiasc sie na zbiorkom i rowery.

    • 15 6

    • Jest dużo wypadków bo nie ma dobrego zbiorkomu i sieroty drogowe, muszą tak czy siak jechać samochodem, bo komunikacją nie dojadą do pracy.

      • 2 1

    • (1)

      W europejskich miastach, gdzie poziom życia jest najwyższy i zadowolenie z niego największe, dozwolona prędkość to 30 km/h. Powiedzmy, że jedziesz przez miasto 10 km. Z prędkością 60/h przejedziesz tę odległość w 10 minut, przy 30/h - 20 minut. Uważasz, że te 10 minut Cię zbawi? Natomiast pieszego lub rowerzystę uchroni przed skutkami kolizji.

      • 2 4

      • Natomiast średnia prędkość tramwaju w Gdańsku to 12km/h, co daje już 40 min różnicy względem przejazdu autem.

        • 4 1

    • Jak jeżdżę do pracy samochodem średnia poniżej 25.

      Rowerem szybciej. Tu analizy są zbędne ale trzeba się dzielić kasą z PO trzebujacymi.

      • 0 0

  • Rowerzyści tworzą mityczne zagrożenie, a kierowcy realne 40tys wypadków rocznie (5)

    w których ginie ponad 3tys osób ponad 45tys zostaje kalekami. Kosztuje nas to wszystkich podatników 56mld rocznie. To więcej niż uzbiera się w podatkach w paliwie.

    • 20 10

    • (1)

      95 % rowerzystów jeździ normalnie, pozostałe 5% to wyczynowcy - jezdnia, chodnik, pasy i wciskanie się między samochód a krawężnik - to oni są sprawcami wypadków lub stwarzają realne niebezpieczeństwo

      • 1 5

      • bzdura. najwięcej wypadków powodują niestety dzieci i osoby po 65 roku życia.

        To nie są żadni wyczynowcy ani obcisłogaciowcy jak to kierowcy ich nazywają ;)

        • 2 2

    • Jakoś żadne auto jeszcze mnie nie potrąciło za to rowerzysta owszem! (2)

      • 3 5

      • to ciesz sie ze to rower, a nie samochod

        jak cie rower potraci to mozesz jeszcze dalej potem pisac tu komentarze. po potrąceniu przez samochod raczej już nie.

        • 4 0

      • Dzięki temu możesz tu wypisywać komentarze

        Inni nie mieli tyle szczęścia, nie mają już tu głosu, ich opinii na ten temat nie poznamy

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane