• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańska komunikacja potrzebuje reformy, a nie bezpłatnych przejazdów

Krzysztof Koprowski
12 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jest źle, a może być jeszcze gorzej. Jeżeli prezes Maciej Lisicki nie zreformuje w najbliższych miesiącach GAiT-u, spółkę czeka nieciekawa przyszłość. Jest źle, a może być jeszcze gorzej. Jeżeli prezes Maciej Lisicki nie zreformuje w najbliższych miesiącach GAiT-u, spółkę czeka nieciekawa przyszłość.

Sytuacja w gdańskiej komunikacji miejskiej jest zła. ZTM ograniczył właśnie kursowanie trzech linii i zawiesił kolejną. Oficjalnym powodem jest "malejące zapotrzebowanie na przewozy w kierunku szkół", nieoficjalnym - problemy miejskiego przewoźnika. Zamiast wdrożenia planu naprawczego w GAiT, mieszkańcy otrzymają bezpłatne przejazdy dla uczniów - pisze Krzysztof Koprowski.



W jaki sposób rozwiązać kłopoty w GAiT?

W poniedziałek (11 czerwca) Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził zmiany na liniach 108, 188, 154161. Na dwóch pierwszych dokonano korekty rozkładu (czytaj: autobusy jeżdżą rzadziej), zaś linia 154 funkcjonuje, jak w dni wolne od nauki szkolnej. Linia 161 została natomiast całkowicie zawieszona.

Oficjalnym powodem zmian jest "sukcesywnie malejące zapotrzebowanie na przewozy w kierunku szkół", choć do końca zajęć szkolnych pozostały jeszcze dwa tygodnie.

Zmiany wprowadzane są w trybie nagłym. Ogłoszono je dopiero w czwartek, a rozkłady opublikowano w niedzielę. W poniedziałek część pasażerów była kompletnie zaskoczona, przychodząc na przystanek i licząc na kurs autobusu, którego już nie ma.

Nie ma kto jeździć autobusami, brakuje motorniczych



Nieoficjalną przyczyną zmian na wcześniej wymienionych liniach są coraz większe trudności miejskiego przewoźnika, czyli Gdańskich Autobusów i Tramwajów. Już teraz bywają dni, że nieobsadzonych zostaje 20-30 tzw. zadań, zaś do realizacji umowy z miastem brakuje ok. 70 kierowców i 10 motorniczych.

Prezydent Adamowicz promuje bezpłatne przejazdy komunikacją dla dzieci i młodzieży. Tylko czy będą one miały czym podróżować po wakacjach, skoro już teraz brakuje kierowców? Prezydent Adamowicz promuje bezpłatne przejazdy komunikacją dla dzieci i młodzieży. Tylko czy będą one miały czym podróżować po wakacjach, skoro już teraz brakuje kierowców?

Promocja bezpłatnej komunikacji zamiast jej reformy



Włodarze miasta zdają się zupełnie tym nie przejmować - wszak sami z komunikacji miejskiej praktycznie nie korzystają. Prezydent Paweł Adamowicz, w czasie gdy pasażerowie czekają na kolejny pojazd - widmo, pozuje do zdjęć z uczniami, promując tym samym uchwałę o zwolnieniu ich z opłat za przejazd komunikacją miejską.

Na ten cel w budżecie miasta bez problemu znaleziono pieniądze. W tym roku pochłonie on ok. 3,6-4 mln zł, zaś w kolejnym 9 mln zł. O dodatkowych pieniądzach dla kierowców i motorniczych nie słychać, podobnie jak o reformie GAiT-u.

Czytaj też: Darmowa komunikacja dla dzieci nie jest rozwiązaniem, a jedynie hasłem wyborczym

Najwyższa stawka za wozokilometr i najniższe wynagrodzenie



Choć GAiT otrzymuje od ZTM za każdy wozokilometr autobusowy 8,13 zł, obsługę kilku linii zleca prywatnemu przewoźnikowi PKS Gdańsk, płacąc mu za to 8 zł za wozokilometr. Ten z kolei, mimo niższej stawki za przewozy, płaci swoim kierowcom znacznie wyższe wynagrodzenie niż GAiT.

Jeszcze mniej, bo 5,79 zł za każdy wozokilometr, dostaje BP Tour, który obsługuje przewozy na liniach tzw. pakietu południowego i północnego, czyli do Pruszcza Gdańskiego, Sopotu i Gdyni. Tu także kierowcy mogą liczyć na wyższą pensję niż w GAiT.

GAiT kupił w tym roku 14 dziewięcioletnich Mercedesów z Niemiec (nz. jeden z nich po lewej), które mają zaledwie dwie pary drzwi. W Niemczech takie rozwiązanie się sprawdza, ponieważ rozkłady są tak ułożone, by w autobusie nie było tłoku, a każdy pasażer posiadał miejsce siedzące. GAiT kupił w tym roku 14 dziewięcioletnich Mercedesów z Niemiec (nz. jeden z nich po lewej), które mają zaledwie dwie pary drzwi. W Niemczech takie rozwiązanie się sprawdza, ponieważ rozkłady są tak ułożone, by w autobusie nie było tłoku, a każdy pasażer posiadał miejsce siedzące.
Należy zatem zastanowić się, dlaczego GAiT przy tak wysokiej stawce nie jest w stanie zaoferować lepszych warunków zatrudnienia niż pozostali przewoźnicy? Czy pieniądze, które dostaje z budżetu miejska spółka, wpadają do studni bez dna?

Mimo szumnych obietnic, pensje kierowców i motorniczych wzrosły tylko symbolicznie. Prezes Maciej Lisicki obiecując podwyżki zapomniał, że nie jest już politykiem, który rozliczany jest tylko co kilka lat przy urnie, a szefem zakładu pracy, w którym obietnice są weryfikowane co miesiąc, przy każdej wypłacie.

Czytaj też: Burzliwe spotkanie kierowców z szefostwem GAiT

Kierujący od półtora roku spółką prezes dotąd nie ingerował w istotny sposób w działanie kadry kierowniczo-administracyjnej, związanej z firmą często nawet od kilkudziesięciu lat. To właśnie m.in. przekonanie jej członków o własnej nieomylności odbija się przede wszystkim na pracownikach najniższego szczebla, czyli kierowcach i motorniczych. To osoby prowadzące pojazd muszą nieraz dokonywać wyboru między wyruszeniem w trasę niesprawnym autobusem czy tramwajem, a dobrowolnym odejściem z pracy w myśl zasady, że "praca w GAiT nie jest obowiązkowa".

Czytaj też: Kierowca autobusu miejskiego: Nasza firma potrzebuje zmian

Przemalowanie tramwajów lekarstwem na ich wysoką awaryjność? To zbyt skromne działania, by poprawić sytuację na gdańskich torach. Przemalowanie tramwajów lekarstwem na ich wysoką awaryjność? To zbyt skromne działania, by poprawić sytuację na gdańskich torach.
Tymczasem Maciej Lisicki skupił się na zmianie nazwy spółki oraz wdrożeniu przedwojennego wzorca malowania tramwajów na pojazdach polskiej myśli technicznej z końca lat 90. (przy okazji zwężając w nich drzwi). Do tego sprowadził wyeksploatowane autobusy z Niemiec z zaledwie dwiema parami drzwi, co ogranicza wymianę pasażerów na przystankach.

Zakupiono też (obecnie są w trakcie produkcji) nowe autobusytramwaje, choć w tym przypadku była to jeszcze kontynuacja działań poprzedniego prezesa (wówczas jeszcze ZKM Gdańsk) Jerzego Zgliczyńskiego.

Spotkanie prezesa GAiT z kierowcami w kwietniu br.



Bunt załogi i masowa rezygnacja z pracy w obecnej sytuacji nie powinny być zaskoczeniem. Czy władze miasta chcą utrzymać obecnych kierowców i motorniczych? Niekoniecznie.

Zamiast podwyżek i reformy, pracownicy z Ukrainy i Indii



Paweł Adamowicz otwarcie mówi o sprowadzeniu do Gdańska pracowników z Ukrainy, a nawet Indii. Te działanie wydają się z góry skazane na porażkę. Przecież obywatele tych krajów, podobnie jak Polacy, doskonale potrafią liczyć i zawsze wybiorą pracodawcę, którzy zaoferuje im wyższe wynagrodzenie i lepsze warunki pracy. A GAiT płaci najmniej na rynku.

Potencjalna forma zabudowy na terenie zajezdni przy al. Hallera. Potencjalna forma zabudowy na terenie zajezdni przy al. Hallera.

Likwidacja GAiT i wyprzedaż majątku?



A może działania prezesa GAiT-u mają ciche poparcie władz miasta? Może chodzi o spieniężenie majątku miejskiej spółki transportowej i przekazanie obsługi większości linii autobusowych prywatnym firmom?

Pierwsze kroki w tym celu już wykonano - sporządzono plan zagospodarowania pod osiedle mieszkaniowe na terenie zajezdni przy al. Hallera. Mówi się o pozbyciu siedziby przy ul. Jaśkowa Dolina.

Środki pozyskane ze sprzedaży tych nieruchomości mają być przeznaczone na nową zajezdnię autobusową, ale jeżeli sytuacja nie ulegnie poprawie, wkrótce jej budowa może okazać się niepotrzebna.

Miejsca

Opinie (631) ponad 10 zablokowanych

  • zwolnic Lisickiego

    • 0 0

  • Koniec równoległego obsługiwania tras PKM-ką/SKM-ką/tramwajami i autobusami! (1)

    Porównywanie GAiT do innych przewoźników (PKS Gdańsk, BP Tour) jest na tyle nie sprawiedliwe, bo GAiT utrzymuje autobusy i tramwaje. Inni przewoźnicy utrzymają tylko autobusy. Redakcja trójmiasto.pl powinna podać, ile kosztuje utrzymanie tramwajów i autobusów. Czy stawka za wozokilometr różnych pojazdów jest tak samo wysoka? Prąd jest pewnie tańszy, ale zakup autobusów i tramwajów różni się nieco w cenie.

    Jedną sprawą jest brak kierowców i niskie płace. Drugą sprawą jest równoległe prowadzenie linii autobusowych wzdłuż linii tramwajowych. Jeżeli jest już mowa o linii 108, to powinna ona kursować z Reformackiej do przystanku Odrzańska i wracać do Buczka. Odcinek Reformacka – Wały Piastowskie można zupełnie zawiesić. Przystanek Zaroślak obsługują linie w kierunku Oruni. Przystanek Cmentara może obsługiwać linia 227, która ulicą Cienistą wracałaby na stary Chełm. 118 powinna kursować od Jeleniogórskiej do Osiedla Jary i dalej do pętli Siedlce i trasą 262 do Wrzeszcza.

    154 można by wpierw przekierować do pętli Świętokrzyska. Kto nie przesiądzie się na tramwaj, może zostać w autobusie, ale zostanie tylko przewieziony do stacji Śródmieście SKM. Stamtąd linia kursowałaby dalej po trasie linii 130 do przystanku Jasień PKM.

    • 2 7

    • "Jeżeli jest już mowa o linii 108, to powinna ona kursować z Reformackiej do przystanku Odrzańska i wracać do Buczka. Odcinek Reformacka – Wały Piastowskie można zupełnie zawiesić. Przystanek Zaroślak obsługują linie w kierunku Oruni. Przystanek Cmentara może obsługiwać linia 227, która ulicą Cienistą wracałaby na stary Chełm."
      Totalna bzdura! Co z odcinkiem od Buczka do- Grabowskiego, Szkoła i dalej?! 227 jedzie od Cienistej przez nowy Chełm, Łostowicką, Morenę, Niedźwiednik, Wrzeszcz, Zaspę do Jelitkowa.
      Owszem, można korzystać z tramwajów, tyle że przy Bramie Wyżynnej i Dworcu Głównym są schody - nie ma windy. I jak przejść na druga stronę?! Nie każdy potrafi fruwać, szczególnie w pewnym wieku. Myślmy o innych i o własnej starości, nie zawsze sprawnej tak, jak w wieku 20 lat.

      • 0 0

  • Naprawić gdańską komunikację!

    Scalić całą miejską komunikację w jedną firmę tak, jak było dawniej. Przestać kupować jakieś niemieckie stare pojazdy. Kupować jedynie pojazdy produkowane przez polskie firmy!

    • 1 0

  • Lisicki łgasz jak pies

    • 3 0

  • Hmm.. (2)

    Odnośnie Gait mnie zastanawia po co aż tyle dużo droższych tramwajów dwukierunkowych? Miasto chcę nagle zamknąć wszelkie pętle? Dlaczego pomimo posiadania standardowych krańców miasto ciągle rozrasta florę dwukierunkowych pojazdów?

    • 12 2

    • To nie flora

      To fauna jest

      • 0 0

    • na Brętowie i Migowie pętli nie masz

      • 3 1

  • brak opcji w ankiecie (1)

    przeprowadzić kontrolowaną upadłość, rozwiązać spółkę, zarząd oddać kompetentnym ludziom i ustawić komunikację od nowa. Czasem łatwiej coś zbudować od zera niż pudrować trupa.

    • 27 2

    • Czas warto dobrze upaść....

      Ze starego szmoncesu:"w razie upadłości spółki udziałowcy podzielą się zyskiem"

      • 1 0

  • No i na kogo teraz zagłosować? (3)

    Stara betonowa ekipa widać jak rządzi...
    Do wyboru jeszcze Kacperek, który pozmienia połowę nazw ulic i zrobi nam miasto pomników smoleńskich.

    Wiem, są jeszcze inni kandydaci, ale w drugiej turze będzie tylko taki beznadziejny wybór.

    • 27 12

    • (2)

      Adamowicz! Nie pozwól na dojście pisu władzy. To miasto jest wolne!

      • 0 14

      • Szczególnie w godzinach szczytu

        Wtedy jest bardzo wolne, nawet...

        • 0 0

      • Wolne

        Zniewolone przez zasr*nych platfusów.

        • 8 0

  • Za co się Adamowicz z Lisickim nie wezmą (1)

    To zamienią to w g*wno

    • 47 1

    • Nie ten temat

      To nie jest artukuł o zmienionej w kloakę Motławie

      • 0 0

  • (4)

    Jak dla mnie, najlepszym rozwiązaniem byłoby wybudowanie buspasów kompletnie niezależnych od jezdni i puszczenie kilka linii autobusowych przez miasto gdzie jedna linia biegnąca przez całe miasto zastąpi kilka linii... tak zwany BRT, szybki autobus, jak nie ma kasy na tramwaje ani dla kierowców należy wybierać tańsze rozwiązania, a w przyszłości jak będzie kasa to się walnie tam tory i tramwaj

    • 13 13

    • (1)

      prosze o czytanie ze zrozumieniem :) kilka takich autobusow puscic przez miasto likwidujac inne kilka linii ktore by sie nakladaly na jedna, tym sposobem mozna zredukowac ilosc autobusow biegnacych przez miasto
      a co do pana mowiacego ze mamy juz to, nazywa sie tramwaje, nie mialem na mysli puszczenie linii autobusowych sledzacych tramwaje, prosze nie udawac glupiego i czytac ze zrozumieniem, i uzyc wyobrazni :)

      • 0 2

      • Mamy coś takiego.

        To są linie nocne, gdy ilość pasażerów do przewożenia jest znacząco niższa

        • 0 0

    • Już mamy takie coś

      Nazywa się tramwaj. Polecam.

      • 11 1

    • a co ci po pasie, skoro nie ma kogo za kółkiem posadzić?

      • 7 2

  • Hahaha (7)

    Można się tego było spodziewać jak Lisicki dostał stołek w prezencie.

    • 266 5

    • A ciągle się mówi,że Gdańsk się rozwija... (1)

      ...treść tego artykułu to potwierdza, rozwija ale chyba wstecz!

      • 12 0

      • I co z tego, że się rozwija....?

        Papier toaletowy też.....

        • 0 0

    • Nikt o zdrowych zmysłach nie ma wątpliwości, że stołek prezesa w GAiT to była synekura dla wiernego giermka - Liska (3)

      najpierw nowo utworzony stołek dyrektorski w GAiT nie wiadomo po co, potem niby konkurs na prezesa z wymganiami pod Liska. Prawdopodobnie to też część szerzej zakrojonego planu opędzlowania działek deweloperom (zamknięcie stacji, która przynosiła dochód) i uwłaszczanaia się na majątku publicznym w zamian za sowite pensje.
      Konsekwentny upadek tej spółki pod rządami Budynia i LIska wspomagany pr i propagandą medialną aż do momentu gdy nie da się tego dłużej zamiatać pod dywan - oto ponury obraz rzeczywistości

      • 34 0

      • pytanie za 100 punktów - kto dziś pracuje na tym nowowykreowanym stanowisku dla Lisickiego?

        • 2 0

      • (1)

        No właśnie też jestem w szoku, że Trójmiasto.pl wogóle o tym pisze...

        Co do samej sytuacji - tylko gruntowna reforma, zaczynając od prezesa.

        • 12 0

        • pisali o tym, inni tez pisali wiele razy i co z tego

          Gdańsk to prywatny folwark Budynia i robi tu co chce. A te głupole i trolle co go ślepo popierają nie przyjmują do siebie żadnych argumentów tylko jak w amoku powtarzają: brawo prezydencie, najlepszy prezydent, dziękujemy prezydencie itd.

          • 15 0

    • Jak u Barei

      Mój mąż z zawodu jest Dyrektorem...

      • 46 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane