• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdański "kret" nabiera kształtów

mn, ms
15 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcia wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.
  • Tak wyglądają przygotowania do rozpoczęcie wiercenia tunelu przez maszynę TBM.


Silniki elektryczne, łożysko, na którym zostanie zamontowana tarcza, elementy napędu hydraulicznego - m.in. te elementy maszyny TBM znajdują się już w szybie startowym, czyli w miejscu, z którego rozpocznie się drążenie tunelu pod Martwą Wisłą. Montowanie "kreta" powinno zakończyć się na początku marca.



Tak będzie wyglądał tunel pod Martwą Wisłą. Tak będzie wyglądał tunel pod Martwą Wisłą.
Złożona już maszyna rozpocznie drążenie po wschodniej stronie tunelu, czyli na Wisłoujściu. Zacznie od tunelu południowego. Po przewierceniu się na zachodnią stronę Martwej Wisły, tarcza zostanie zdemontowana i przetransportowana ponownie na wschodni brzeg. Korpus maszyny cofnie się wydrążonym wcześniej tunelem. Budowlańcy złożą maszynę i rozpoczną drążenie północnego tunelu.

Przypomnijmy, że maszyna TBM, w celu przetransportowania z firmy Herrenknecht w Niemczech do Gdańska, została rozłożona. Większość jej elementów docierała do nas od września drogami, ale te największe do Gdańska przypłynęły.

Gdański kret w sumie waży 2,2 tys. ton i mierzy 90 metrów. By poruszyć jego tarczę o średnicy 12,56 potrzeba 3,5 megawatów mocy. Gdy maszyna znajdzie się już pod ziemią i zacznie pracę, na przodku ciśnienie wynosić będzie 3,5 bara. Dlatego pracownik, który będzie serwisował elementy w tej części maszyny, będzie musiał przejść dekompresję.

Odcinek tunelowy jest ostatnim z powstających fragmentów Trasy Słowackiego. Od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska liczy dokładnie 2,4 km, z czego sam tunel pod Martwą Wisłą będzie mieć 1072 metry. Budowa trasy, która połączy Drogę Zieloną przy PGE Arenie w Letnicy z Trasą Sucharskiego na Wisłoujściu, ma zakończyć się w październiku 2014 roku. Roboty prowadzi firma Obrascon Huarte Lain - ta sama, która dokończyła prace na wrzeszczańskim odcinku Trasy Słowackiego po bankructwie Hydrobudowy Polska. Koszt budowy tunelu z połączeniami do ul. Marynarki Polskiej i Trasy Sucharskiego wynosi 885 mln zł.

Tak wyglądał plac budowy tunelu pod Martwą Wisłą w styczniu.

mn, ms

Opinie (109) 8 zablokowanych

  • Żeby tylko kasy starczyło na zakończenie inwestycji...

    OHL NIE PŁACI PODWYKONAWCOM! Zeby zaraz nie rokładali z powrotem tego SUPER KRETA...

    • 0 0

  • KRZYWA DROGI W TUNELU (6)

    Jeżeli droga bedzie miała taki kształt w tunelu jak pokazują to gratuluję odwagi.

    Pod takim kątem będzie woda w zimę pieknie przymarznie i TIR czy osobówka będzie miała mega problem z odjazdem..
    Kto to projektował???

    • 12 68

    • Nie karmcie trolla (1)

      przecież nie ma w Polsce aż tak głupich ludzi

      • 0 0

      • I wierzą że samolot przecina drzewa jak nóż masło.

        • 0 0

    • Zapewne zagraniczny po to by nam na złość zrobić

      • 4 0

    • meteoorrit bęc

      • 8 1

    • rysunek nie ma proporcji

      ale na wszelki wypadek jak już skończą to i tak jeździj dokoła geniuszu.

      • 47 0

    • Na pewno nie ty

      jeśli nie odróżniasz rysunku poglądowego od projektu to nie miałeś nic wspólnego z techniką

      • 42 0

  • (7)

    Przetarg wygrała hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain. Czy jakakolwiek polska miała szansę?

    • 18 60

    • oczywiście, zwłaszcza, że OHL był w konsorcjum z trzema polskimi (6)

      z drugiej strony żadna polska firma jeszcze samodzielnie nie realizowała takiego zlecenia, więc się na tym niespecjalnie znają ;)

      • 34 3

      • (5)

        tak to jest, gdy laik zacznie się s****, że polskich firm nie dopuścili, tylko że polskie firmy maja zero, przecinek zero doświadczenia w tego typu robotach. No ale on by chciał, żeby Polska była Polską, i polskie firmy, i wogóle... a zresztą, napijmy się.

        • 17 8

        • Jak się ma pewną wiedzę techniczną i doświadczenie w różnych sprawach (2)

          to nie trzeba mieć doświadczenia akurat z kretami żeby umieć kreta zbudować. Wymaganie takiego doświadczenia jest nieuzasadnione. Sam takiego kreta mógłbym zbudować (mam wiedzę, umiejętności i doświadczenie, może tylko finansowania brak ale to się da załatwić :), ale jak w przetargu trzeba się wykazać akurat TAKIM doświadczeniem, to każda Polska firma odpadnie.

          • 3 8

          • Ty de..u (1)

            autostrady budowały wspaniałe Polskie firmy i co? Niezbudowały...

            Ty piep.... patrioto od siedmiu boleści.

            • 6 2

            • Polskie firmy nie zbudowały... a o jakim odcinku autostrady piszesz?

              • 0 0

        • Laik, nie wie że Polski już nie ma, nie wie dla kogo się to wszystko buduje. (1)

          • 8 13

          • 3/4 ziemi nalezy do Watykanu

            Po sukcesach komisji majątkowej

            • 6 5

  • a tramwaje wodne z gdańsk znikają

    Taki mamy efekt przeinwestowania, a zakłamany Pan L. zwala cos że miasto Hel się nie dokłada...

    No ale tunel to w sumie potrzebna rzecz, nie tak jak .... już nie powiem bo szkoda języka.

    • 0 0

  • Zaraz sie zarwie ten TUNEL zlodziejski kraj

    Zapewne jeszcze nie skoncza budowy a TUNEL sie ZARWIE
    Polaka jakosc to smiech zlodziej na zlodzieju
    Autostrady sie rozpadaja to i tunel sie zarwie
    Zlodziejski kraj

    • 0 0

  • A kiedy pierwszy remont i poprawki, już zaplanowane ?

    • 0 0

  • ostatni odcinek trasy Słowackiego?

    wydaje mi się że brakuje jeszcze odcinka od ETC do ronda Hallera czyżby budyń nie znał topografii miasta kiedy brakujący odcinek , teraz jest to bez sensu cały ruch przez zaspe.

    • 0 0

  • Żenada

    Super, w końcu będzie ten tunel. Nie mogę się już doczekać, w końcu Gdańsk to metropolia, a nie te śledzie z Gdyni.

    • 0 1

  • Czy poza skomunikowaniem portu z S7

    ten tunel jest do czegoś potrzebny? Zwłaszcza że nie ma
    w nim ani ciągu pieszego ani rowerowego?

    Jeżeli zaś Budyń buduje infrastrukturę za GDDKIA
    to wpółczuję mieszkańcom...

    • 2 3

  • Przypomnijmy, że maszyna TBM, w celu przetransportowania z firmy Herrenknecht w Niemczech

    ciekawe co Niemcy kupują w Polsce, kiełbase i papierosy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane