• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie inwestycje: miejska spółka lepsza niż urzędnicy?

Jacek Stańczyk
19 lipca 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Choć nowa spółka miałaby w nazwie "Euro 2012", byłaby odpowiedzialna m.in. za przedłużenie trasy tramwajowej z Chełmu na Ujeścisko... Choć nowa spółka miałaby w nazwie "Euro 2012", byłaby odpowiedzialna m.in. za przedłużenie trasy tramwajowej z Chełmu na Ujeścisko...

Gdańsk chce powołać kolejną spółkę, która zrealizuje najważniejsze inwestycje niezbędne przy organizacji Euro 2012. Także te, które z mistrzostwami łączy tylko podobny czas realizacji.



...a także budowę Europejskiego Centrum Solidarności. ...a także budowę Europejskiego Centrum Solidarności.
Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 to spółka, której jedynym akcjonariuszem ma być miasto Gdańsk. Jak napisano w akcie założycielskim, jej zadaniem będzie: przygotowanie i wykonanie przedsięwzięć związanych z organizacją mistrzostw Europy. Wszystkich, poza budową Baltic Areny. Tym projektem zajmuje się już inna miejska spółka - Biuro Inwestycji Euro Gdańsk 2012.

- Chcemy utworzyć tę spółkę z powodów organizacyjnych. Przyjęliśmy na siebie bardzo wiele poważnych projektów i potrzebujemy do tego dodatkowych ludzi, fachowców, którzy się tym zajmą. Nasze struktury urzędnicze są do tego niewystarczające - tłumaczy radny Platformy Obywatelskiej Maciej Krupa.

Tę opinię potwierdza jeden z urzędników, który prosi o nieujawnianie jego nazwiska: - Wiadomo, że specjaliści wysokiej klasy do pracy w urzędzie nie przyjdą. Co innego do firmy, która może zapłacić więcej.

Spółka będzie więc mogła zatrudniać ludzi, pozyskiwać w imieniu miasta fundusze i je wydawać. - Ale będzie oczywiście z tego rozliczana - zaznacza Maciej Krupa. Do jej zadań będzie również należało przygotowywanie dokumentacji, zawieranie umów, występowanie z wnioskami np. o pozwolenie na budowę itd.

Wśród inwestycji, którymi GIKE 2012 miałby się zająć są m.in. budowa parkingów koło Baltic Areny, dróg wokół stadionu, trasy W-Z na odcinku Kartuska-Otomińska, Trasy Sucharskiego, Trasy Słowackiego, wprowadzenie systemu Tristar... a nawet budowa Europejskiego Centrum Solidarności.

- To również wielkie przedsięwzięcie do którego potrzebujemy fachowców w dziedzinie zarządzania. Poza tym jego budowa zbiega się w czasie z Euro [spółka przestanie istnieć z końcem roku 2012 - przyp. red] - wyjaśnia jeden z urzędników.

Opozycyjni radni są raczej sceptyczni wobec pomysłu powołania nowej struktury. - To może być potwór, który będzie generował dodatkowe, niepotrzebne koszty. Poza tym nad jej wydatkami nie będziemy już mieli nadzoru - mówi Kazimierz Koralewski z PiS.

Powstanie nowej spółki uzależnione jest od decyzji gdańskich radnych. Będą oni głosować w tej sprawie na najbliższej sesji Rady Miasta, w czwartek 24 lipca.

Lista projektów, za które odpowiedzialna będzie nowa spółka

- realizacja Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap III,
- budowa Europejskiego Centrum Solidarności,
- usprawnienie ruchu transportu miejskiego w obszarze centralnym Trójmiasta z zastosowaniem Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR,
- budowa Trasy W-Z (odcinek Kartuska - Otomińska),
- budowa Trasy Sucharskiego,
- budowa odwodnienia terenu pod stadion Arenę Bałtycką,
- przebudowa węzła integracyjnego Gdańsk-Śródmieście (przebudowa węzła Śródmieście wraz z wiaduktem Biskupia Górka),
- budowa parkingów zewnętrznych i połączenia ciągów komunikacyjnych pomiędzy parkingiem a stadionem Arena Bałtycka,
- budowa Trasy Słowackiego (odcinek Port Lotniczy-stadion Arena Bałtycka)

Miejsca

Opinie (77) 1 zablokowana

  • Adamowicz musi odejść !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane