• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie lotnisko zyska jeszcze lepszy system lądowania

Michał Brancewicz
14 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
System ILS III B pozwoli lądować w naprawdę trudnych warunkach. System ILS III B pozwoli lądować w naprawdę trudnych warunkach.

Rozpoczęły się prace związane z wprowadzeniem na lotnisku w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska systemu ILS kategorii III B. Pozwoli on pilotom lądować nawet wtedy, gdy w ogóle nie będą widzieli świateł podejścia, a widzialność pasa startowego wyniesie 75 m. Realizacja systemu nie powinna zakłócać ruchu samolotów, a jego uruchomienie ma nastąpić jesienią 2018 roku.



Czy zdarzyło się, że samolot, którym leciałe(a)ś nie mógł wylądować w Gdańsku?

Niemal równo dwa lata temu port lotniczy w Gdańsku świętował uruchomienie ILS-u kategorii II. Jak się okazało, system nie wyeliminował całkowicie problemu mgły, która momentami nadal paraliżowała ruch. Dodatkowo ILS musiał zostać wyłączony na pięć miesięcy zeszłego roku (od kwietnia do września), żeby Państwowa Agencja Żeglugi Powietrznej mogła zmodernizować swoje urządzenia. Jednak, jak podaje portal rynek-lotniczy.pl, uruchomienie wartej 70 mln zł inwestycji spowodowało zmniejszenie liczby odwołanych lotów z powodu złych warunków atmosferycznych o niemal 90 proc.

Całość została tak zaprojektowana, żeby możliwa była dalsza rozbudowa, która właśnie ruszyła. Za kwotę blisko 6 mln zł ILS zostanie podniesiony do kategorii III B. Dzięki temu pilot będzie mógł podjąć decyzję o lądowaniu nawet w sytuacji, gdy w ogóle nie będzie widział świateł podejścia, z kolei widzialność wzdłuż drogi startowej będzie musiała wynieść przynajmniej 75 m (patrz grafika).

Tak wygląda oświetlenie pasa startowego i drogi podejścia na lotnisku w Gdańsku, które ma obecnie system ILS kategorii II.  Tak wygląda oświetlenie pasa startowego i drogi podejścia na lotnisku w Gdańsku, które ma obecnie system ILS kategorii II.
To jednak nie będzie jedyne udogodnienie.

- Głównym elementem infrastruktury, jaki zostanie zrealizowany, będzie montaż pętli indukcyjnych w polu manewrowym lotniska. Dzięki nim, w sytuacji ograniczonej widzialności, kontrolerzy TWR [wieży - red.] będą wiedzieli w jakich sektorach, a będzie ich osiem, znajdują się pojazdy lub samoloty, umożliwiając tym samym bezkolizyjne kołowanie na stanowisko postojowe - wyjaśnia Michał Dargacz, rzecznik lotniska. - Natomiast PAŻP w ramach swojej inwestycji zainstaluje dodatkową antenę monitoringu pola dalekiego odpowiedzialną za pomiar jakości sygnału kierunku systemu ILS.
ILS kategorii III B ma zacząć funkcjonować jesienią 2018 roku. Obecnie żadne lotnisko w Polsce nie posiada takiego systemu. Trwają prace nad jego uruchomieniem na warszawskim Okęciu. Ostatnią, najwyższą kategorią jest ILS kat. III C.

Zobacz, jak dba się o powierzchnie gdańskiego lotniska

Opinie (156) ponad 10 zablokowanych

  • no i super ! ...wazne ze tem MASZT na kartuskiej rog zielony stok zniknal !

    ja NIE wierze ze maszty sa takie dobre i nie wplywaja na samopoczucie ! czy maszty wywoluja raka ? zostawmy to ekspertom ,ale dobrze ze rozebrali ten zlom !

    • 0 0

  • System to jedno, a pilot? (2)

    Pewnie nie każdy jest wyszkolony do operacji z ILS cat. III

    • 8 6

    • odp.

      tak, nie każdy pilot (np. tylko kapitan), wręcz nie każdy samolot; CAT III umożliwia tzw. autoland;

      • 0 0

    • Pytanie tylko czy to jest problem lotniska? Przecież możliwości przyjęcia samolotu będą. To z winy przewoźnika

      będą samoloty przekierowywane w takim wypadku.

      • 5 1

  • (33)

    czy dzięki temu samoloty będą później obniżać lot i przelatując nad budynkami mieszkalnymi będą wyżej niż teraz?

    • 14 122

    • odp.

      nie; ścieżka podejścia się nie zmienia;

      • 1 0

    • (15)

      Pobudowali się / kupili mieszkania nad ścieżkami podejścia i pretensje mają, że im nad dachem samoloty latają. Jeszcze lepsi od tych, którzy zamieszkali przy wysypisku śmieci i narzekają, że im śmierdzi. Co za ludzie.

      • 65 7

      • (4)

        Odezwał się ten, który na przedmieściach mieszka oddalony 100km od lotniska.
        Na sopotem nie przelatywały, a teraz non stop i to czasem nawet o 1 w nocy, a ci z żeglugi powietrznej przez kilka dni nie dali spać, bo sobie latali cały czas nad miastem w nocy, jak modernizowali swoje urządzenia

        • 6 13

        • (1)

          Mieszkam w Gdyni przy lotnisku. Po wymianie okien nie przeszkadzały mi wojskowe MiGi-21 latające na dopalaczach nad Gdynią, teraz nie przeszkadzają mi wojskowe turbośmigłowe Bryzy i śmigłowce latające po nocach.

          • 9 0

          • Jako dziecko pamiętam jak w innej lokalizacji jeden pilot mig-21 przelatywał nad domem swojej matki tak, że z kasztanowca na mojej działce liście i małe gałęzie leciały. Huk taki, że padałem na ziemię. Nie mniej w odróżnieniu do większości tu wpisujących się z przyjemnością bym zamieszkał na podejściu i to dość blisko.

            BTW. Obecnie samoloty są dość ciche - więc nie wiem co wam przeszkadza.
            BTW2. Mam wrażenie, że większość ludzi chce mieszkać w mieście, ale nie chce mieć w pobliżu wielkich budynku, przystanek autobusowy ma być blisko, ale nie ma być hałasu, dojazd ma być dobry, ale nie daj Boże mieć drogę pod domem. Identycznie jest z tym lotniskiem i hałasem...

            • 4 0

        • nas Sopotem zaczyna się CTR od samej ziemii i on tam był zawsze

          więc zawsze latali

          • 5 2

        • nad sopotem lataja na wysokosci niemal 2000 metrów

          i nawet przy otwartych oknach ledwo je slychać.

          • 16 2

      • o czym ty mówisz....a może pracownik lotniska? (7)

        jeszcze 10 lat temu samoloty nad dzielnicą Chełm nie latały. Obecnie kilkanaście dziennie. Składam pozew przeciwko lotnisku.

        • 9 37

        • Niesamowite. To znaczy, że 10 lat temu albo pas startowy był zorientowany w inną stronę (przebudowali?) (1)

          albo nigdy nie wiało z zachodu. Cuda się dzieją.

          • 50 1

          • 10 lat temu lotniska nie rozbudowano i takiego ruchu nie było

            • 0 2

        • . (2)

          Mieszkam na trasie podejścia, gdzie samolot przelatuje już bardzo nisko i bez przesady idzie to wytrzymać... Tylko już na klatce wiszą karteczki prawników, którzy zajmą się sprawą oddziaływania lotniska

          • 31 3

          • Hahaha - "prawnicy" gatunku Zero lub ByleJaki (1)

            no - TW Przyłgłębska

            • 13 4

            • Klempa tyż prawnik

              bo skończyła wydział prawa i administracji, ale zapomniałą na jakim kierunku

              • 4 0

        • zawsze latały, od 1983 roku tam mieszkam

          ale żeby to zaraz przeszkadzało... Chyba jakiejś mendzie

          • 12 3

        • Hahahaha cymbał

          • 1 3

      • a ty gdzie mieszkasz? w Żukowie? (1)

        Nad Zaspą też latają jak nienormalni. A kiedyś tego nie było. Brzydkie Szwedki przylatują i straszą w galerii

        • 4 5

        • Jak nie było? Junkersy z pocztą codziennie startowały

          • 8 0

    • nie (10)

      trzeba było się zastanowić wcześniej i kupić mieszkanie w innej lokalizacji niż Banino czy Myśliwska.

      • 83 8

      • nieprawda (7)

        Niestety piszesz nieprawdę, obecnie nawet nad gdańską starówką (okolice ul długiej) samoloty potrafią bardzo nisko przelecieć (zwłaszcza po godz 23)

        od pewnego czasu daje sie zauważyć znaczne obniżenie wysokości na kórej samoloty przelatują nad starym miastem i innymi dzielnicami

        • 8 20

        • w Gdańsku nie ma Starówki :P (2)

          Jest Stare i Główne Miasto

          • 5 3

          • nudne

            • 2 0

          • Piwa mu nalać!

            Wie co mówi!

            • 4 1

        • (1)

          Wizzairy tak latają.
          Najlepsze jest to, że nad starym i głównym miastem jest zakaz lotów.

          • 9 9

          • zakaz obejmuje wszystkie loty z wyjątkiem podchodzenia do lądowania oraz startu

            nad miastem masz CTR od samej ziemii

            • 11 1

        • No niestety

          ale po 23 tam wysoko jest ciemno jak w d*pie więc latamy niżej coby nam światło z latarni pomagało cokolwiek zobaczyć.

          • 21 1

        • Widziałam - jeden to o mało co nie zahaczył o Neptuna

          latają te samoloty tak nisko jak perszingi zwłaszcza w nocy

          • 36 2

      • ej ej (1)

        ja mieszkam na morenie 35 lat i nie spodziewałam sie wtedy takiego ruchu lotniczego!

        • 16 21

        • kurde - ja tesz

          składam pozew zbiorowy
          ogólnonarodowy

          • 13 6

    • ścierzka podejścia się nie zmienia (2)

      a jak nie będzie widoczności to i tak nie wyląduje na ILS IIIB

      • 5 18

      • a u mnie ścieszka się wygła i jest kżywa (1)

        • 8 0

        • kszywa...

          • 4 0

    • Wymieńcie okna na szczelne..

      będzie cicho, a i taniej na ogrzewaniu ;)

      Mieszkam od roku przy Myśliwskiej i praktycznie nic nie słychać.. Ludzie narzekają na takie pierdoły bo chyba nigdy nie mieszkali przy torach tramwajowych, kolejowych, albo ruchliwej drodze... Byście przenocowali parę razy w Pruszczu Gd. przy lotnisku gdzie śmigłowiec bojowy o 3 nad ranem trzęsie kieliszkami w szafce, to by Wam takie pasażerskie przeloty w ogóle nie robiły. Czepianie się pierdół i tyle

      • 13 1

    • ILS III kat.

      W wysokościach przelotu nad przeszkodami nic się nie zmieni. Zmieni się wyposażenie dróg kołowania tak aby kontroler wiedział, ( nie widząc ), gdzie na tych drogach znajdują się samoloty lub samochody.

      • 3 0

  • to teraz będą latać nad osiedlami bez ustanku (11)

    Jakiś głąb wpakował lotnisko ze ścieżkami podejścia biegnącymi nad centrum miasta i od kiedy lotnisko zaczęło się rozwijać dynamicznie zaczęła się gehenna. Niemcy wiedzieli że lotnisko ma być nad morzem. Samoloty jak w każdym cywilizowanym kraju z warunkami jak nasze piękne miasto gdańsk startują i lądują z kierunku morza na lotnisku w linii brzegowej. Ogranicza to hałas i zagrożenia dla ludności cywilnej. Tylko u nas jak zwykle myślący inaczej. Ps. Nie wspomnę o przedmiotowych mgłach i kosztach systemów ils, silniejszym mrozie i większych opadach śniegu w rębiechowie (same "zalety" lokalizacji)

    • 21 53

    • lotnisko jest na gorce

      dlatego jest w takim, a nie innym miejscu. jakby było nad morzem to znad gorek trzebaby stroma ścieżka podchodzić, a przy lądowaniu znad morza byłby problem przy przerwanym lądowaniu i awarii silnika wyrobić się nad gorkami. tyle

      • 1 0

    • Hahaha!!

      Na Zaspie jakby było nadal lotnisko, to faktycznie nie byłoby hałasu na mieście. A starty, jak i lądowania uzależnione są od kierunku wiatru, a nie tego w która strone będzie bezpieczniej, czy milej.

      • 1 1

    • Ale brednie obserwatora...

      Dawno takich bzdur nie czytałem. Dobrze, że są tu wysokiej klasy specjaliści bo jest się z czego pośmiać...

      • 3 1

    • co to jest 'przedmiotowa mgła" ? (1)

      Zgaduje-tyrasz w policji że używasz takiego języka ?

      • 11 0

      • A ty gdzie tyrasz?

        Jak mniemam z wykształcenia jesteś oborowym.

        • 1 2

    • Nie pisz bzdur

      bo lądowania we Wrzeszczu w 99% były znad lądu w kierunku morza. Wymuszał to wiatr zwany bryzą). Mieszkałam na podejściu i do dziś lądujące samoloty mi nie przeszkadzają, nie słyszę ich - to są dla mnie dźwięki naturalne jak szum miasta, tramwajów, samochodów.

      • 9 0

    • Tanie mieszkania

      Nie rozumiem ludzi którzy najpierw na wszystkich imprezach chwalą się znajomym że kupili tanio mieszkanie lub co lepsze dom w cenie mieszkania a teraz wylewają smutki że im samoloty nad głową latają,człowieku nie zastanawiało Cię to dlaczego kupiłeś w tak korzystnej cenie? I co teraz mają przenieść lotnisko komuś innemu pod dom?a jak przeniosą nad morze to myślisz że będą podchodzić tylko od morza?

      • 7 1

    • A kto kazał budować osiedla na ścieżce do lądowania a tym bardziej je kupować

      Pretensje do garbatego że ma dzieci proste

      • 8 1

    • Niemcy to mieli lotnisko dla testowania torped lotniczych

      gdyby im się urwała nad miastem (a parę zgubili) to by było "bum" i ofiary. A jak fajeczka spadła do wody to się nic nie stało.

      • 6 1

    • Urzekła mnie twoja opowieść

      Te okropne zagrożenia dla ludności cywilnej,
      samoloty w kierunku linii brzegowej,
      te mgły, śnieg, mróz - w innych krajach nie spotykane,
      myślę co te okropne lotnisko należy zlikwidować

      • 9 3

    • "startują i lądują z kierunku morza na lotnisku w linii brzegowej" - ty tak na serio?

      • 14 0

  • kiedy wreszcie obiecane lotnisko w Gdyni ? (6)

    Mam dosyc dojezdzania do Gdanska.

    • 36 67

    • jak doliczysz korki na kwiatkowskiego w wiecznym remoncie, buspasy i inne atrakcje to ci wyjdzie, że do rębiechowa masz bliżej

      • 3 1

    • przeprowadz się do Gdańsk (2)

      Koszt uruchomienia lotniska w Gdyni to kilkadziesiąt milionów złotych.
      Kup mieszkanie w Gdańsku za 250 tyś i będzie po sprawie.

      • 18 1

      • kilkadziesiat milionow to chyba nie jest duzy wydatek ? (1)

        Lotnisko jest bardzo potrzebne

        • 3 12

        • tak samo jak

          Pod Warszawą hehe

          • 2 1

    • Lotnisko

      Nigdy

      • 2 2

    • niegdy

      • 6 1

  • Carna magia te jielesy

    Przelatując teraz będą zmieniać propagację fal radiowych i tylko Tvpis i radio maryja będą dostępne i to we mgle do 75m. ;-)

    • 1 1

  • Trzeba nadać nazwę temu systemowi! (2)

    Ja proponuje "na Bolka"!

    • 15 24

    • Zemsta Jarosława

      • 2 0

    • Lotnisko Imienia Marszu Faszystów czyli wiecu poparcia Partii.

      • 7 3

  • Na bagaże czeka się godzinę. Czasami krócej.

    • 3 3

  • Oksywie

    Wygląda na to że Gdyńskie lotnisko staje się wielkim posmiewiskiem. Lotnisko bez dróg i żadnej infrastruktury hotelowo turystycznej. Gdynia nie potrafi zejścia zrobić nad morze na oksywiu. Czas zrobić porządek z urzędasami.

    • 8 3

  • A dlaczego od razu nie zrobili ILS III kat

    Kto tak lekko wydaje kasę na coroczną zminianę iLS-a. Parę baniek wtopione

    • 4 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane