• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie tramwaje: najniższa flota w Polsce

Krzysztof Koprowski
29 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Po Gdańsku miały jeździć kolejne tramwaje sprowadzone z Niemiec. Mimo że ich nie będzie, miasto jest liderem pod względem niskopodłogowej floty pojazdów szynowych w Polsce. Po Gdańsku miały jeździć kolejne tramwaje sprowadzone z Niemiec. Mimo że ich nie będzie, miasto jest liderem pod względem niskopodłogowej floty pojazdów szynowych w Polsce.

Żadne miasto nie ma takiego odsetka tramwajów niskopodłogowych jak Gdańsk. Nie zmienia tego nawet odwołanie kupna kolejnych wozów z Niemiec.



Niskodłogowy tramwaj - lepszy od innych?

W czerwcu ZKM ogłosił przetarg na modernizację czterech tramwajów M8C, czyli wąskotorowych odpowiedników jeżdżących po Gdańsku "Dortmundów". Pisaliśmy o tym w artykule: Gdańsk sprowadzi kolejne tramwaje z Niemiec. Miały one pochodzić z Niemiec - prawdopodobnie z Augsburga. Planowano je zmodernizować: m.in. wstawić niskopodłogową część, nowe fotele, klimatyzację kabiny motorniczego. Wymianie miały ulec oczywiście wózki, niedopasowane do gdańskiego rozstawu szyn.

Pod koniec czerwca gdański przewoźnik zrezygnował jednak z tych zamierzeń podając oficjalnie jako powód "istotną zmianę w planach inwestycyjnych zamawiającego - rezygnację z zakupu używanych wagonów tramwajowych". Nieoficjalnie jednak mówi się o zmianach planów niemieckiego miasta, które chce jeszcze eksploatować swoje tramwaje jeszcze przez kilka lat.

- Pomimo unieważnienia przetargu, nie odchodzimy od polityki zakupu tramwajów używanych. To jedyna możliwość, przy ograniczonym budżecie miasta, na sukcesywną wymianę najbardziej wyeksploatowanych tramwajów. Będziemy nadal poszukiwać kolejnej możliwości na sprowadzenie tramwajów - informuje Krzysztof WojtkiewiczZKM Gdańsk.

Nawet pomimo rezygnacji z zakupu kolejnych tramwajów, Gdańsk stał się liderem pod względem niskopodłogowego udziału taboru w całej flocie pojazdów. Od 2009 roku po mieście jeżdżą wyłącznie autobusy niskopodłogowe, zaś tramwaje z wygodnym wejściem stanowią blisko 40 proc. całej floty. Wkrótce wskaźnik ten wzrośnie ze względu na dostawy kolejnych Dortmundów (w Gdańsku jest ich 38 sztuk, docelowo będzie 46) oraz Pes 120NaG (odpowiednio 20 i 35 pojazdów).

Dla porównania w Poznaniu odsetek tramwajów z niską podłogą stanowi ok. 9 proc. wszystkich (28 sztuk). Co ciekawe, stolica Wielkopolski, oprócz zakupu 45 zupełnie nowych tramwajów marki Solaris, zleciła Modertransowi przebudowę (a właściwie budowę niemal od podstaw) 24 tramwajów na podstawie połączonych ze sobą niskopodłogowym członem dwóch wagonów 105Na.

Po Warszawie porusza się obecnie ok. 89 niskopodłogowych tramwajów (ok. 8,6 proc. wszystkich), jednak miasto to będzie posiadać docelowo 186 tramwajów Pesa 102Na (podobnych konstrukcyjnie do gdańskich Pes).

W Krakowie ok. 1/4 wszystkich tramwajów to pojazdy niskopodłogowe. Eksploatowane są tu m.in. znane gdańszczanom Bombardiery oraz nieco zbliżone konstrukcyjnie do Dortmundów - pojazdy N8S-NF.

We Wrocławiu wskaźnik ten wynosi ok. 11 proc., jednak w trakcie dostawy i wprowadzania do ruchu liniowego są Skody 19T, które podobnie jak nasze Dortmundy są pojazdami dwukierunkowymi, niepotrzebującymi pętli do zawracania.

Miejsca

Opinie (207) 7 zablokowanych

  • (4)

    Akurat jeśli chodzi o tabor to w Gdańsku jest rzeczywiście dobrze - wystarczy pojeździć w innych miastach żeby się o tym przekonać. Kuleje natomiast organizacja - ale najwyraźniej łatwiej wydać 200.000.000zł na nowe tramwaje niż ustalić kto jest winny tego, iż SIP nie działa jak powinien.

    • 11 1

    • podpisuję się ręcyma i nogimi

      • 0 0

    • (1)

      Sip nie działa tak jak powinien tylko dlatego że nikt motorniczych nie pogania żeby włączali lokalizatory GPS, po za tym system działa bez zarzutów (pomimo że na wielu przystankach odczytanie elektronicznej tablicy jest niemożliwe ze względu na dogodne oświetlenie itp.)

      • 2 1

      • Sip

        dodaj jeszcze że spora ilosć Dortmundów systemu SIP zainstalowanego nie ma. To samo dotyczy Pes. Dokładnych danych, numerów tab. który sip ma a który nie teraz pod ręką nie mam. Stanowisko Nadzoru Ruchu może "poganiać" motorniczych żeby się zalogowali, ale jak widać pracująca tam pani i dwóch panów maja to gdzieś.

        • 1 1

    • Dobrze? Raczysz żartować. Tramwaje brudne, zdewastowane. A zobacz, jak wyglądają krakowskie wagony, dla porównania. Tam nawet stopiątki wygladają, jakby dopiero z fabryki wyjechały. A gdańskie - jak cofnięte z kolejki do pieca hutniczego.

      • 0 0

  • Swingi z PESY są ozdobą naszego miasta - to jest fakt.

    Jak najwięcej na tory.

    • 14 3

  • Nie przesadzajmy nie jest źle. W Poznaniu i Wrocławiu to dopiero jeździ złom. (3)

    I rzeczywiście powinniśmy postawić na Swingi od PESY zamiast ściągać używane Dortmundy.

    • 17 3

    • (2)

      Koszt jednego wyremontowanego dortmunda to około 1mln zł włącznie z remontem... jedna nowa PESA kosztuje około 3 mln jak się nie myle... Skoro efekt ten sam (tramwaj do którego może wsiąść inwalida) to po co przepłacać?

      • 3 3

      • A jednak z jakichś powodów Niemcy się ich pozbywają i kupują nowsze - w tym od PESY. Jeśli wydajemy po 300mln zł na nikomu niepotrzebne pomniki to nie powinniśmy żyłować kilku milionów na kupno dobrych, nowych tramwajów od polskich producentów.

        • 3 1

      • A jednak się mylisz. N8C wraz z remontem to około 0,6mln zł a nowy Swing około 7mln. Stosunek ceny Swinga do Dortmunda przekracza 10:1.

        • 4 1

  • Żadne miasto w Polsce (1)

    Zapewne żadne miasto w Polsce nie ma takiej "SUPER" komunikacji tramwajowej jak to posiada Gdańsk. Wczorajszego dnie z powodu awarii Nooowych Tramwajów nie można bylo na czas dojechać do pracy w kierunku Nowego Portu. A droga powrotna była koszmarem żeby pokonać trasę którą zalicza się w 20 minut autem. Wczoraj z Marynarki Polskiej potrzeba było 2 godz. 20 minut. To jest poprostu porażka żeby nie było normalnej komunikacji od Stadionu Areny w kierunku Gdańska gł. przez ponad godzine. Po godzinei koczowania na przystanku tramwajowym przy Arenie nikt oczywiście nie wiedział co się dzieje bo nikt z komunikacji nie raczył poinformować co się stało, ludzi wracajacych z pracy na przystanku była gromada. zjawiła się autobus zastępczy który oczywiście pomknął prawie na pusto w kierunku Nowego Portu wrócił za 15 minut zabrał pasażerów i wysadziła gdzieś prze węzłem Klinicznej oczywiście nic nadal nie jeździło. Trzeba było sobie organizować powroty we własnym zakresie. Nie wiem kto tym Ztm zarzadza? Wysyłają staruszków do awarii a młodzi, sprytni są bezrobotnii bo rzekomon nie mają doświadczenia w pracy. Może czas bwymienić kadrę w Ztm-ie...
    WIĘC NIE ROZUMIEM DLA KOGO TEN SZPAN Z TYCH NIEMIECKICH WOZÓW???

    • 19 2

    • droga do portu

      dziś też sie rozkraczył tramwaj przy "nowych" światłach do areny. Nikt nie czekał na autobus (bo po co)

      • 0 0

  • Najniższe tramwaje, jedne z najwyższysch ceny biletów.

    przyroda nie lubi stanów nierównowagi

    • 12 0

  • wiadomo Gdansk szyk i elegancja

    • 6 1

  • Taakie Tramwaje

    Żeby się chwalić tymi tramwajami to niech one najpierw zaczną jeździć bez awarii i na czas dowozić pasażerów do pracy. A nie z przystanku trzeba sobie zorganizować transport we własnym zakresie bo tramwaje właśnie mają awarię... Gdzie z taką komunikają na EURO to przecież wstyd i porażka jak kibice z zagranicy nie będa mogli dojechać do hotelu...

    • 10 1

  • Super, że tramwaje (2)

    Byleby na morenę wjeżdżały

    btw. niedługo również Newag pochwali się swoim pierwszym tramwajem: PESA, Solaris, Newag - Polska staje się powoli zagłębiem producentów tramwajów.

    • 4 0

    • (1)

      do wyboru masz jeszcze Czechy i ewentualnie Niemcy bo to jedyne kraje cywilizowane w których w poprzednim wieku nie likwidowano wszystkich tramwajów wzorem USA (bo autobusy są lepsze), tu zwyczajniej łatwiej sprzedać towar...

      • 0 0

      • Po Toronto też jeżdżą tramwaje, sam widziałem. Solaris np. sprzedał swoje Tramino do Indii

        Tramwaje przeżywają akurat swój renesans na całym świecie, nawet w USA miasta chcą w nie inwestować (!)

        • 1 0

  • Nie sie pochwalą spóźnieniami.. (2)

    Autobusy nie przyjezdzaja wg rozkładu. Czasami wogóle nie przyjezdzaja. Kontrolerzy są bezczelni - wpychaja sie na chama na przystankach, blokuja wyjscie. Czasem autobus zatrzymuja caly.. Kpina z pasażera. Tramwaje i autobusy smierdzące..

    • 3 2

    • śmierdzące (1)

      Widać pasażerowie myją się zbyt rzadko. Nie raz "doświadczyłem" tego węchem, zwłaszcza wiosną i latem.

      • 1 0

      • Wcale nie. Jak jest upał i duszno to wiele nie trzeba. Sam się myję jak opętany a i tak 3 minuty po wejściu do autobusu jestem spocony. Taka już ludzka natura i nie ma tu złej woli.

        • 0 0

  • tylko jeden! (2)

    te tramwaje i autobusy, te remonty i korki, to jest reklama rowerów.

    niczym nie da się jeździć po mieście równie szybko. A gdy dodać do tego możność podskoczenia tramwajem niskopodłogowym, komunikacja zaczyna się domykać, tworzyć system, gdzie samochód nie jest niezbędny.

    brakuje mi tylko jednego biletu na SKM, ZTM i ZKM:
    "Jeden, by wszystkimi rządzić, Jeden, by wszystkie odnaleźć,
    Jeden, by wszystkie zgromadzić i w... portfelu? związać"

    • 6 1

    • A czym wozi ZTM ? (1)

      SKM- składy kolejowe . ZKM - tramwaje i autobusy . ZTM - ?

      • 0 1

      • SKM, ZKM (Gdynia), ZTM (Gdańsk) czaisz

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane