• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

Krzysztof Koprowski
17 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Plaża na Stogach: zdecyduj o zmianach
Gdańszczanie wybierają samochód ze względu na większą wygodę (40,4 proc. odpowiedzi) oraz krótszy czas podróży (25,9 proc.). Zaletami transportu zbiorowego, w ocenie mieszkańców, są niski koszt podróży (21,8 proc.) oraz brak trudności z parkowaniem (15,5 proc.). Gdańszczanie wybierają samochód ze względu na większą wygodę (40,4 proc. odpowiedzi) oraz krótszy czas podróży (25,9 proc.). Zaletami transportu zbiorowego, w ocenie mieszkańców, są niski koszt podróży (21,8 proc.) oraz brak trudności z parkowaniem (15,5 proc.).

Gdańszczanie częściej i chętniej korzystają z samochodów, a coraz rzadziej z transportu zbiorowego. Rośnie też ruch rowerowy, choć podróży wykonywanych rowerem jest 3,5-krotnie mniej niż pieszo. Urzędnicy przedstawili właśnie podstawowe dane statystyczne z tegorocznych badań ruchu.



Jaki środek transportu wybierasz najczęściej przy podróżach w mieście?

Badania ruchu w Gdańsku ostatni raz były prowadzone w 2009 r., czyli jeszcze przed okresem wielkich inwestycji drogowych oraz dotyczących transportu zbiorowego, a także przed budową wielu dróg rowerowych. W tym roku zostały powtórzone m.in. w związku z pracami nad nowym studium.

Najważniejszy wskaźnik, czyli podział zadań przewozowych pokazuje, że gdańszczanie coraz chętniej korzystają z transportu indywidualnego samochodowego. Stanowi on już 41,2 proc. tzw. podziału zadań przewozowych (w 2009 r. - 39 proc.).

Bardzo duży spadek zanotowano w transporcie zbiorowym, który wykorzystywany jest do realizacji 32,1 proc. podróży (w 2009 r. - 38 proc.).

Wciąż znaczący udział w podziale zadań przewozowych posiada ruch pieszy - 20,8 proc. (21 proc. siedem lat temu). Wykorzystanie roweru jest na poziomie 5,9 proc., czyli o 3,9 punktów proc. więcej niż w 2009 r.

Średnie napełnienie samochodu osobowego wynosi 1,5 osoby, zaś średni czas codziennej podróży gdańszczanina (dowolnym środkiem transportu) to 25 minut. Średnio w ciągu doby każdy mieszkaniec miasta dokonuje 2,1 podroży - na ogół na trasie inne (zakupy, rozrywka) - dom oraz dom - praca.

Samochód obecny jest już w 67,2 proc. gospodarstw domowych. 51,2 proc. gospodarstw dysponuje jednym autem, a 14,3 proc. dwoma pojazdami.

Rower posiada 67,4 proc. gospodarstw domowych. W 22,9 proc. gospodarstw znajduje się jeden rower, a w 24,2 proc. dwa rowery.

Badania ruchu w Gdańsku
Create bar charts


Wykorzystywane środki transportu przekładają się na oczekiwania mieszkańców (w ankiecie można było wskazać kilka odpowiedzi). Aż 45,2 proc. ankietowanych opowiada się za dalszą rozbudową układu drogowego, ale tylko 7,1 proc. za powiększeniem strefy płatnego parkowania.

44,8 proc. badanych popiera rozbudowę układu tramwajowego, zaś 31,9 proc. zwiększenie oferty przewozowej transportu zbiorowego. 27,5 proc. chce rozbudowy tras rowerowych, a 10,8 proc. utworzenia systemu roweru miejskiego.

W tegorocznych badaniach ruchu postanowiono sprawdzić także, jakie środki transportu wykorzystywane w celu dotarcia do portu lotniczego. Pomimo budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, najczęściej używany jest samochód (38,6 proc. jako pasażer, 29,2 proc. jako kierowca). Z pociągu skorzystało tylko 10,2 proc. ankietowanych, a z taksówki - 8,7 proc.

  • Podział zadań przewozowych na dolnym i górnym tarasie.
  • Udział podróży w dobie.
  • Liczba pasażerów w transporcie zbiorowym w podziale w godz. 6 - 18.
  • Udział przemieszczeń wewnętrznych i zewnętrznych na dolnym i górnym tarasie.
  • Suma pojazdów wjeżdżających do Gdańska w szczycie porannym.
  • Suma pojazdów wyjeżdżających z Gdańska w szczycie popołudniowym.
  • Gdańsk na tle innych miast 350 - 600 tys. mieszkańców
- Takie badania to już standard we współczesnych dużych miastach. Stanowią dla nas materiał wyjściowy do dalszych prac, w tym prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Dzięki wynikom badania będzie można też zweryfikować politykę miasta w zakresie planowania przestrzennego czy mobilności - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Gdańskie Badania Ruchu 2016 przeprowadzono w okresie między 4 kwietnia a 11 czerwca br. na reprezentatywnej grupie ponad 11 tys. osób (w tym 1 tys. na lotnisku). Pytania dotyczyły m.in. wielkości gospodarstwa domowego, wykorzystywanych środków transportu czy kierunków codziennych podróży. Badano również natężenie ruchu na wybranych skrzyżowaniach oraz napełnienie pojazdów transportu zbiorowego. Przedstawione w artykule wyniki to tylko niewielki fragment większego opracowania.

Gdańskie Badania Ruchu 2016 from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (442) 10 zablokowanych

  • 140pln za bilet miesieczny zkm/skm (6)

    a do tego masa przesiadek i tramwajowe trasy krajoznawcze (z przystankami co 100m i awariami co 2 dzień) więc nie dziwcie się ze ludzie wolą samochody

    • 90 5

    • Cena za bilety miesięczne jest wyssana z palca. 100zł za bilet na ZKM+SKM to jest max co powinniśmy płacić. (4)

      • 10 2

      • ZKM+SKM do Gdyni (2)

        to już 200zł

        • 5 2

        • Dostałes minusa od jakiegoś idioty (1)

          • 3 3

          • ty też...

            • 3 0

      • reklamacje do Rządu, któy obiecał zmianę kwoty wolnej od podatku

        a tak ludziom zostaje mniej z wypłaty,
        gdyby dotrzymali obietnicy to każdego na luzaku by było stać na bilety miesieczne dla całej rodziny

        • 0 0

    • Ale nie pojedziesz na tym do z Gdyni do Gdańska

      czy z Gdańska do Gdyni. Na taką trasę musisz mieć mietropolitalny za ok 220, czyli drożej niż samochód

      • 4 0

  • Dalej zmniejszajcie ilość połączeń bezpośrednich (3)

    Z południa Gdańska do centrum i nie róbcie żadnego do oliwy czy Wrzeszcza a ilość samochodów będzie rosła

    • 71 3

    • (2)

      Nkt cię nie zmusza do mieszkania na wsi a poza tym ja już dawno wiedziałem, że będą budowane węzły integracyjne i będziecie musieli się przesiadać, żeby dojechać do waszego ukochanego śródmieścia. Wy dowiadujecie się dopiero o tym jak jest bezpośredni komunikat na stronie internetowej.

      • 1 13

      • Jesteś płytki

        Po zrobieniu tramwaju na Morenie zabrano połączenia bezpośrednie z innych rejonów. Ot taka to polityka.
        Wolę jeździć autem przynajmniej mam połączenie bezposredniw

        • 7 0

      • Nikt go nie zmusza, ale on mieszka. Jeździ sobie samochodem i jest zadowolony.

        Niezadowolone jest miasto, więc niech miasto zrobi coś, by go do zbiorkomu zachęcić. On sobie radzi super, miasto gorzej.

        • 2 1

  • Nie dziwi mnie to (1)

    Komunikacja miejska jest po prostu slaba. Tramwaje minimum raz w tygodniu awaria albo inne cuda na patyku. Autobus stoi w korku wiec wole siedziec w swoim d*powozie niz stac w busie. Ceny biletow to tez absurd. Skm niestety mam watpliwa przyjemnosc uzywac ale ceny biletow i jakosc taboru skutecznie odstraszaja innych i mnie tez jak pogoda jest zla. I to ze na wszystko trzeba miec inny bilet wiec skm plus ztm 2 bilety. I my placimy wiecej.

    • 62 3

    • Nie raz w tygodniu a codziennie a wczoraj kilka razy dziennie

      • 14 1

  • Odpowiadają za to bezmyślne władze platformy obywatelskiej Adamowicz Lisicki grzelak i spółka (15)

    Ile wczoraj było awarii tramwajów? 1, 2, 3, 4, 5 nie więcej!
    A jak się dzięki polatformie spóźnie 3 razy w każdym tygodniu do pracy to najpierw szef przymknie oko następnie karze zpostać po godzinach a w końcu karze się zabierać skoro mam problem z punktualnością.
    I tak każdy nawet gdy nie ma dzieci inwestuje w auto naturalnie taniego biednego diesla i dodatkowo truje bo władze Platformy Obywatelskiej mają taką koncepcję.

    Nie bez powodu od zawsze mojemu pokoleniu (mam 35lat) platforma obywatelska kojarzyła się z milicją obywatelską.
    Rozłożyli całe miasto bezmyślne i niestety niewykształcone kreatury. Może niech ściągną kolerzankę partykjną Panią Krzywonos z emerytury krtórą przyznał jej szef Obywatelskiej Tusk i ona poradzi sobie z tramwajami? Ona nawet w czasie strajku dała radę wyjechać na miasto to da radę i teraz.

    • 49 25

    • Dysgrafia? Czy nieuctwo? (2)

      Koleżanka i pohybel ....

      • 8 3

      • I jeszcze karze/każe. Widać, że to jakiś imbecyl bez szkoły.

        • 2 1

      • nie chce się / tablet

        a coś to zmienia?

        Bardzo ładnie komponuje się z opowieścią.

        • 0 0

    • na "pochybel" przygłupom (2)

      skoro masz 35 lat, to nie jesteś już dzieciakiem, a opinie jak u podwórkowego mędrca. PO i milicja? a może rozrabiaka byłeś/jesteś i cię ścigali? ale za PRL byłoby to samo, za Pislamistów też...więc nie w tym jest problem

      • 5 5

      • Akurat

        PO i milicja to dobre skojarzenie. Dysortografii nie pochwalam, ale to nie przekłada się na nietrafność wywodów.

        • 3 1

      • Platforma ma z obywatelskością dokładnie tyle lub nawet mniej niż milicja obywatelska

        • 2 0

    • eh

      szkoda gadac

      • 1 1

    • Trzeba mieć tupet lub być nieskończenie głupim (1)

      Żeby publicznie za bycie łajzą obwiniać opcję polityczną włodarzy miasta :D

      • 4 4

      • Jesteś łajzą?

        Szczere wyrazy ubolewania. Nie przejmuj się. Sa gorsze fetysze. Głowa do góry tylko opłać składkę w PO.

        • 3 1

    • tiaaaaa (2)

      oczywiście wszystko wina PO............wyprowadź się do innego miasta jak Ci źle gdzie jest ktoś inny niż PO.

      Budynia nie lubię........ale pojedź do innych miast i zobacz jaki tam jest tabor autobusowy/tramwajowy......ujadanie to jest najprostsza rzecz na świecie

      Zobaczymy jakie emerytury będą mieć koledzy tych z PIS-u............przekonamy się za kilka lat. Nie bądź tak hop.......oni wszyscy są podobni do siebie....lewa, prawa, centrum

      Dziś pada deszcz też przez PO

      • 2 7

      • Dobrze dobrze

        Pracuj na rzecz swojej partii. Dostaniesz może ochlap z pańskiego stołu w podziece.

        • 4 1

      • Patrzę na Gdańsk i Warszawę

        korzystam w obu miastach i to jest przepaść. Tramwaje i autobusy w Gdańsku notorycznie spóźnione, bądź wcale ich nie ma. Awarii od metra. Niemiecki złom, tramwaj nr 8 ostatnio jechał do Zaspy 27 min. z Dworca Głównego, gdzie w rozkładzie jest 20 min. Z Zaspy i Przymorza w ogóle ciężko gdzieś dojechać tramwajem, bo rozkład układał imbecyl.
        W Warszawie nawet gdyby nie wspominać o metrze, wszystko działa o niebo punktualniej, to co na rozkładzie analogowym i cyfrowym pokrywa się z rzeczywistością. Dlatego mnóstwo osób w ogóle nie wjeżdża do centrum samochodem. Korki mniejsze niż w Gdańsku. Polecam sprawdzić.

        • 0 0

    • heh (1)

      jak masz 35 lat to za komuny miałaś/miałeś 10 lat jak się ona skończyła. Weź nie kpij. Co Ty o tym wiesz ? Bawiłaś/bawiłeś się wtedy na podwórku w klasy, podchody lub inne rzeczy. ?

      skok między Gdańskiem sprzed 10 lat choćby, a tym co jest teraz jest niewyobrażalny...........nie wszystko jest cacy, ale.........

      • 4 0

      • Jak pan starszy to pan wie że 10 latek może pamiętać dużo z komuny. Zwłaszcza jak go rodzice wysłali po papier toaletowy i stał w kolejce cały dzień.

        • 0 2

    • kipisz koleś nienawiścią ...

      nie wszystko da się poszufladkować i zwalać na jedną partię czy drugą. To ludzie, tępi ludzie odpowiedzialni ze rozwój miasta i podejmujący głupie decyzje, nieważne z jakiej by byli opcji, tu i tu się tacy znajdą. Proponuje poszerzyć horyzonty myślowe

      • 3 0

  • W sumie mnie to nie dziwi (2)

    Obwodnicą jeździ dziennie kilkadziesiąt tys. aut. Mimo tego miasto nie puściło tą trasą żadnego autobusu.

    • 41 3

    • 4A (1)

      Gdynia puściła - 4A na lotnisko.
      Za który trzeba oczywiście dodatkowo zapłacić bo bilety miesięczne się tam nie liczą ;)

      • 12 1

      • Na jakie lotnisko? W Gdańsku? Nie życzymy sobie gdy niackich dziwadeł.

        • 0 2

  • Miasto - bez rowerów (5)

    W mieście powinien być zakaz jazdy rowerem.

    • 27 52

    • Zacznijmy od zakazu pisania kretyńskich komentarzy.

      • 19 7

    • (1)

      Zgnił byś wtedy w korku i spalinach

      • 14 8

      • 5.9% - to jest twoim zdaniem różnica między być a nie być?

        może on by zgnił, ty za to już dawno masz mózg zgniły z powodu obcisłych gatek

        • 7 15

    • Raus

      Chcesz miasto bez roweru to po przeprowadź się do Krakowa, piewco smogu i trucia spalinami.

      • 3 0

    • masz uraz do roweru?

      jeździłeś bez siodełka?

      • 2 0

  • Udział rowerów w ruchu (2)

    2009 - 2%
    2016 - 5,9%
    Wzrost prawie 3x.
    To najlepszy dowód, że jak się zbuduje infrastrukturę to użytkownicy się pojawią. Tak trzymać,
    Gdańsk staje się powoli coraz lepszym miastem do życia, chociaż dalej niestety jest opanowany przez samochody.

    • 40 28

    • z tego badania wynika, że w Gdańsku jest 414 aut na 1000 osób. Jak na Polskę to bardzo dobry wynik (1)

      oczywiście im mniej aut w mieście tym lepiej

      • 8 1

      • Im więcej aut w mieście tym lepiej!

        Mniej aut powinno być na przedmieściach, bo to z przedmieść dojeżdżają generując korki!!!

        • 0 12

  • "Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją" (6)

    Chyba coś się pomyliło z tym tytułem rower 5,9. Transport zbiorowy 32,1.

    Powinno być tak:

    Gdańszczanie chętniej podróżują autami i komunikacją, rzadziej rowerami

    Nawet jeśli transport rowerowy miałby większą dynamikę wzrostu

    • 26 9

    • (1)

      No jak rzadziej, skoro z raportu wynika prawie trzykrotny wzrost udziału ruchu rowerowego od poprzedniego badania?
      Gołym okiem zresztą widać, że z roku na rok coraz więcej ludzi na rowerach...

      • 8 8

      • czyli rowerami chetniej porownujac do 2009

        Ale rzadziej porównując do innych środków transportu

        • 2 0

    • tendencyjny tekst

      Jak zwykle Koprowski wali w ZTM

      • 9 3

    • Ale to jest w porównaniu z 2009 rokiem

      W ciągu 7 lat wzrósł udział samochodów i rowerów, a spadł komunikacji

      • 1 1

    • (1)

      spokojnie chłolpie przy takim poziomie zakorkowania za 7 lat ruch rowerowy będzie stanowił ponad 10% udziału a komunikacja miejska znowu straci z 8%

      • 3 3

      • jestem bardzo spokojny

        Ale stwierdzenie "rzadziej komunikacja" jest po prostu nie prawdziwe. Co do sytuacji za X lat to czas pokaże. Bardziej syawilbym na pojazdy elektryczne: rowery, skutery itd

        • 1 1

  • Ja jeżdżę tramwajem od ponad roku (4)

    I niedługo kupuję auto. Mam już dość tych awarii, ostatnio jest jakaś kulminacja. Dodatkowo gburowaci motorniczy, którzy zamiast ładnie przeprosić w imieniu firmy i się uśmiechnąć to wyganiają jak bydło i nic ich nie obchodzi, nie podadzą żadnej informacji co dalej (czy ruszy za chwilę, czy będzie autobus zastępczy). Fajnie, że są nowe tory, "nowe" tramwaje, itp. ale pozioma całej tzw. "obsługi" to jest jakaś porażka.

    • 53 2

    • No i wykrakalem, znowu stoja na jana z kolna...

      • 1 1

    • Wytrzymałem w komunikacji miejskiej prawie 20 lat

      Teraz uważam, że to prawie 20 lat za dużo.

      • 3 2

    • Na kartuskiej wywalił (1)

      ludzie do autobusu, a pod dworcem "zepsuty tramwaj" zabrał podróżnych w dalszą drogę. To sie nadaje do filmu. Autor autor autor!
      i premia dla la presidente adamovicius

      • 2 0

      • Naprawili :)

        • 0 0

  • "duży spadek zanotowano w transporcie zbiorowym" (6)

    przyczyną chyba były "świetne" pociągnięcia urzędników - z Moreny praktycznie zlikwidowano autobus do dworca we Wrzeszczu bo w to miejsce wprowadzono tramwaj do Śródmieścia itp ruchy przy komunikacji ,np na Siedlcach.

    • 55 3

    • (3)

      162 i 262 do wrzeszcz pkp, 139 184 210 do centrum. Faktycznie nie ma czym dojechac

      • 1 2

      • puste tramwaje jeżdzą na Morenę

        • 1 1

      • 162 i 262 akurat omijają połowę osiedla (1)

        139 184 210 połowę dzielnicy

        • 1 0

        • Przypomnijmy, co do tego doprowadziło

          Otwarcie trasy tramwajowej na Morenę dało korzyści mieszkańcom tej dzielnicy, ale zadziałało jednocześnie na niekorzyść innych.
          1 zlikwidowana. Włączenie 1 na rzecz 10 jest bez sensu. 1 jechała na pętlę na Chełm, a nie na Siedlce i dalej na Morenę. Ludzie po 18:00 dalej tłoczą się w tramwajach jadąc na Łostowice. Prościej byłoby zwiększyć ilość tramwajów na linii 7 i w efekcie doprowadzić, aby pasażerowie mogli korzystać z 7 przez cały dzień (albo przynajmniej do 20:00).
          183 zlikwidowana. Zamiast tego mamy 184 i 283 na Niedźwiednik. Jakaś alternatywa jest.
          167 miało skróconą trasę. Mieszkańcy Kokoszek wywalczyli przywrócenie trasy. Szacunek
          168 - trasa z Wrzeszcza do Kiełpina Górnego przez Siedlce zamiast z Dworca Głównego. Najlepsza zmiana, jaką można było wprowadzić (sarkazm).
          174 i 175 ze skróconą trasą do Siedlec. Do tego doszło 156. Władze uważają, że pasażerowie będą się wygodnie przesiadać drzwi w drzwi na pętli. Błąd! Pasażerowie przesiadają się na Emaus w 167 lub 161, ponieważ tymi liniami dojadą szybciej do Dworca Głównego niż tramwajem z Siedlec*. Alternatywnie na Przemyskiej pasażerowie przesiadają się z autobusu w tramwaj, którym dojadą pewniej niż z Siedlec.
          164 z przedłużoną trasą nie było dobrym pomysłem. Autobusy częściej się spóźniają niż kiedy miały trasę tylko do Jasienia Pólnicy.
          264 zlikwidowana. Zdecydowanie lepiej było zostawić tę linię i właśnie ją przedłużyć do Kiełpinka. Kursowała cały dzień, nie jak 164 w godzinach szczytu.

          *Tu przesiadka jest o wiele wygodniejsza nawet, jeśli trzeba przejść dłuższy kawałek drogi (z jednego autobusu do drugiego). Przypomnę: od przystanku Wilanowska do Dworca Głównego autobusy jechały ulicą Kartuską niecałe 20 min (zgodnie z informacjami podanymi w rozkładzie jazdy. W rzeczywistości przy braku korków na Kartuskiej autobusy dojeżdżały w 15 min). To była trasa BEZPOŚREDNIA. Teraz, z przesiadką w tramwaj na Siedlcach przejazd trwa co najmniej 20+ min. Należy uwzględnić, że przesiadka na Siedlcach prawie nigdy nie przyniosła oczekiwanego rezultatu. Otwierały się drzwi autobusu, a równocześnie zamykały drzwi tramwaju i tramwaj od razu jechał w stronę Nowego Portu / Oliwy. Likwidacja niektórych świateł na Kartuskiej to jedno, ale system przesiadki zawiódł. Raz spróbowałem przejechać 10, która "ścigała się" ze 167. Autobus dotarł do Dworca Głównego podczas, gdy tramwaj był dopiero przy "Powstańców Warszawskich"!

          Próbowałem też w drugą stronę z Brętowa PKM podjechać tramwajem, aby przesiąść się na pętli Siedlce w 156, 174 lub 175. Przejazd przez Morenę jest zbyt długi i przesiadka, która pozwoliłaby z Siedlec wsiąść z którąkolwiek z tych linii autobusowych w celu dojazdu na Chełm lub Ujeścisko, jest niewygodna Stoi się na pętli na kolejny autobus w stronę Chełmu. Lepszą opcją jest zaczekać 10 min przy PKM Brętowo na 227 i dojechać pod Cmentarz lub wysiąść na Piekarniczej i przesiąść się w 162 lub 262.

          Z niecierpliwością czekam, aż 227 zostanie skrócona do pętli Siedlce. Doprowadzi to do znacznej likwidacji przychodów.

          • 3 0

    • (1)

      Co chcesz od Siedlec?

      • 0 0

      • konieczność przesiadki

        na tramwaj na Siedlcach, bo taki np. 156 nie dojeżdża do centrum.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane