• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

Krzysztof Koprowski
17 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Plaża na Stogach: zdecyduj o zmianach
Gdańszczanie wybierają samochód ze względu na większą wygodę (40,4 proc. odpowiedzi) oraz krótszy czas podróży (25,9 proc.). Zaletami transportu zbiorowego, w ocenie mieszkańców, są niski koszt podróży (21,8 proc.) oraz brak trudności z parkowaniem (15,5 proc.). Gdańszczanie wybierają samochód ze względu na większą wygodę (40,4 proc. odpowiedzi) oraz krótszy czas podróży (25,9 proc.). Zaletami transportu zbiorowego, w ocenie mieszkańców, są niski koszt podróży (21,8 proc.) oraz brak trudności z parkowaniem (15,5 proc.).

Gdańszczanie częściej i chętniej korzystają z samochodów, a coraz rzadziej z transportu zbiorowego. Rośnie też ruch rowerowy, choć podróży wykonywanych rowerem jest 3,5-krotnie mniej niż pieszo. Urzędnicy przedstawili właśnie podstawowe dane statystyczne z tegorocznych badań ruchu.



Jaki środek transportu wybierasz najczęściej przy podróżach w mieście?

Badania ruchu w Gdańsku ostatni raz były prowadzone w 2009 r., czyli jeszcze przed okresem wielkich inwestycji drogowych oraz dotyczących transportu zbiorowego, a także przed budową wielu dróg rowerowych. W tym roku zostały powtórzone m.in. w związku z pracami nad nowym studium.

Najważniejszy wskaźnik, czyli podział zadań przewozowych pokazuje, że gdańszczanie coraz chętniej korzystają z transportu indywidualnego samochodowego. Stanowi on już 41,2 proc. tzw. podziału zadań przewozowych (w 2009 r. - 39 proc.).

Bardzo duży spadek zanotowano w transporcie zbiorowym, który wykorzystywany jest do realizacji 32,1 proc. podróży (w 2009 r. - 38 proc.).

Wciąż znaczący udział w podziale zadań przewozowych posiada ruch pieszy - 20,8 proc. (21 proc. siedem lat temu). Wykorzystanie roweru jest na poziomie 5,9 proc., czyli o 3,9 punktów proc. więcej niż w 2009 r.

Średnie napełnienie samochodu osobowego wynosi 1,5 osoby, zaś średni czas codziennej podróży gdańszczanina (dowolnym środkiem transportu) to 25 minut. Średnio w ciągu doby każdy mieszkaniec miasta dokonuje 2,1 podroży - na ogół na trasie inne (zakupy, rozrywka) - dom oraz dom - praca.

Samochód obecny jest już w 67,2 proc. gospodarstw domowych. 51,2 proc. gospodarstw dysponuje jednym autem, a 14,3 proc. dwoma pojazdami.

Rower posiada 67,4 proc. gospodarstw domowych. W 22,9 proc. gospodarstw znajduje się jeden rower, a w 24,2 proc. dwa rowery.

Badania ruchu w Gdańsku
Create bar charts


Wykorzystywane środki transportu przekładają się na oczekiwania mieszkańców (w ankiecie można było wskazać kilka odpowiedzi). Aż 45,2 proc. ankietowanych opowiada się za dalszą rozbudową układu drogowego, ale tylko 7,1 proc. za powiększeniem strefy płatnego parkowania.

44,8 proc. badanych popiera rozbudowę układu tramwajowego, zaś 31,9 proc. zwiększenie oferty przewozowej transportu zbiorowego. 27,5 proc. chce rozbudowy tras rowerowych, a 10,8 proc. utworzenia systemu roweru miejskiego.

W tegorocznych badaniach ruchu postanowiono sprawdzić także, jakie środki transportu wykorzystywane w celu dotarcia do portu lotniczego. Pomimo budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, najczęściej używany jest samochód (38,6 proc. jako pasażer, 29,2 proc. jako kierowca). Z pociągu skorzystało tylko 10,2 proc. ankietowanych, a z taksówki - 8,7 proc.

  • Podział zadań przewozowych na dolnym i górnym tarasie.
  • Udział podróży w dobie.
  • Liczba pasażerów w transporcie zbiorowym w podziale w godz. 6 - 18.
  • Udział przemieszczeń wewnętrznych i zewnętrznych na dolnym i górnym tarasie.
  • Suma pojazdów wjeżdżających do Gdańska w szczycie porannym.
  • Suma pojazdów wyjeżdżających z Gdańska w szczycie popołudniowym.
  • Gdańsk na tle innych miast 350 - 600 tys. mieszkańców
- Takie badania to już standard we współczesnych dużych miastach. Stanowią dla nas materiał wyjściowy do dalszych prac, w tym prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Dzięki wynikom badania będzie można też zweryfikować politykę miasta w zakresie planowania przestrzennego czy mobilności - mówi Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Gdańskie Badania Ruchu 2016 przeprowadzono w okresie między 4 kwietnia a 11 czerwca br. na reprezentatywnej grupie ponad 11 tys. osób (w tym 1 tys. na lotnisku). Pytania dotyczyły m.in. wielkości gospodarstwa domowego, wykorzystywanych środków transportu czy kierunków codziennych podróży. Badano również natężenie ruchu na wybranych skrzyżowaniach oraz napełnienie pojazdów transportu zbiorowego. Przedstawione w artykule wyniki to tylko niewielki fragment większego opracowania.

Gdańskie Badania Ruchu 2016 from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (442) 10 zablokowanych

  • Wole samochód po co męczyć nóżki ? :D

    Jak mam na autobus iść prawie 2km ponieważ nie chcą w naszym kierunku puścić zadnego autobusu mimo coraz większej liczby mieszkańców to jednak wole wygodnie posiedzieć w ciepłym samochodzie i postać w korkach słuchając dobrej muzyki :)

    • 3 0

  • spróbujcie czekać na przystanku we Wrzeszczu na 199----nigdy o czasie, mega spóźnienia (2)

    • 1 0

    • Ma za długą trasę

      • 0 0

    • On jest spóźniony już na Przymorze SKM, a jeszcze musi przebrnąć wiecznie zakorkowaną Grunwaldzką

      • 0 0

  • Wspaniale tramwaje z Niemiec

    Tylko Niemiecke dobre i wspaniale tramwaje rozwiazuje problemy gdanskiej komunikacji

    • 2 1

  • Kidy autonomia Pomorza i powrot Pomorza do Niemiec (1)

    Tlko Niemcy gwarantuja rozwoj tego miasta

    • 0 5

    • ciebie chyba porąbało szwabie

      spadaj do swoich szkopów folksdojczu jeden

      • 2 0

  • Bolączki komunikacji miejskiej

    1) Przede wszystkim jest droższa od poruszania się autem
    2) Niedostateczna sieć połączeń - jak np dostać się z Oruni Górnej na Osową? Trzy przesiadki? Dziękuję.
    3) Niedostateczne dbanie o porządek i bezpieczeństwo - w komunikacji rządzą bandyci, kibole, menele. Służby nie reagują
    Reasumując - komunikacja MIEJSKA to alternatywa dla zdesperowanych oraz emerytów i dzieci bez auta. A powinna być podstawą w MIEŚCIE.

    • 6 0

  • Problemem nie jest czystość i czas jazdy tylko tłok - w soboty i niedzielę średni czas oczekiwania na tramwaj to 20-25 minut. Komunikacja jest spoko, ale zarówno tramwaje jak i autobusy jeżdżą za rzadko i kończą kursować o 22:30 zamiast o północy.

    • 2 0

  • smrod

    Smierdzi w komunikacji zabierzcie bezdomnych z miejsc dla pasazerow .
    Jechac bez biletu kazdy moze ale pracujacego czlowieka to kanarki zlapia ale bezdomnego nie to jest zycie

    • 2 0

  • Drogie bilety!!

    Jak mam kupic bilet na ZKM to wole zalać sobie samochód który pali 5l/100 i jeździć bez meneli smrodu spoconych pach i zatłoczonych autobusów z ryczącymi bachorami.

    • 0 0

  • Wydajcie kolejne miliony na ścieżki rowerowe, dodajcie podpórki na każdej krzyżówce, a udział cyklistów na poziome 6.2% gwarantowany już w 2020r.

    • 0 0

  • Wcale sie nie dziwię skoro miasto zafundowalo nam po tzw reformie ciągle przesiadki co nie tylko wydłużylo i skomplikowalo dojazdy ale też zwiększyło ich ocenę

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane