Fakty i opinie

Gdynia: 16 mln za ładowarki do autobusów elektrycznych

Najnowszy artukuł na ten temat

Midibusy wyjechały na gdyńskie ulice

Elektryczny autobus w ramach testów jeździł po Gdyni kilka dni, m.in. w Tłusty Czwartek.
Elektryczny autobus w ramach testów jeździł po Gdyni kilka dni, m.in. w Tłusty Czwartek. fot. Trojmiasto.pl

Ok. 16,5 mln zł mają kosztować ładowarki do 24 elektrycznych autobusów, które będą pojawiały się w Gdyni od 2022 roku. Część z nich znajdzie się w bazie PKA, a pozostałe zostaną zamontowane na pętlach i przystankach w mieście. Przetarg na dostawę urządzeń ma zostać rozstrzygnięty w maju.



Przypomnijmy:

  1. Władze Gdyni w lutym podpisały umowę na unijne dofinansowanie, które umożliwi zakup 24 nowych elektrycznych autobusów.
  2. Będzie to 16 standardowych i osiem przegubowych pojazdów.
  3. Wartość projektu jest szacowana na 80 mln zł, z czego 70 mln to pieniądze z UE.

By pojazdy mogły swobodnie jeździć po Gdyni konieczny jest również montaż odpowiedniej infrastruktury w postaci ładowarek.

Wolne ładowarki w bazie, szybkie na pętlach



Zanim miasto zamówi autobusy, chce otrzymać 11 urządzeń, każde składające się z dwóch stanowisk, które zostaną zamontowane w bazie Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej przy ul. Platynowej. Dodatkowo zostanie zamontowanych siedem stacji szybkiego ładowania na pętlach w mieście.

- Ogłoszenie przetargu z długim terminem realizacji w trakcie epidemii koronowirusa może pozwolić na uzyskanie atrakcyjnej ceny od oferentów. Przypominam, że zakup elektrobusów i ładowarek dofinansowuje w 85 proc. Unia Europejska - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM.
Inwestycja w bazie PKA obejmuje także budowę miejsc postojowych, rozbudowę placu manewrowego na zajezdni autobusowej. Ładowarki do tzw. wolnego ładowania typu plug-in mają zostać dostarczone w ciągu 17 miesięcy od daty podpisania umowy. Szacunkowa wartość tej części zamówienia to ok. 6,5 mln zł.

Druga część zamówienia obejmuje zaprojektowanie oraz i budowę siedmiu stanowisk szybkiego ładowania autobusów wraz z niezbędną infrastrukturą i ewentualną korektą układu drogowego w różnych częściach miasta.

Podwójne stacje szybkiego ładowania pojawią się przy Dom Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera. Kolejne dwie na Witominie Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.

Pojedyncze ładowarki staną przy Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji - na przystanku końcowym na ul. Polskiej, na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego oraz na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.

6 maja otwarcie kopert z ofertami



Każda z ładowarek ma zapewniać ładowanie z mocą nie mniejszą niż 400 kw. Wartość urządzeń wraz z pozostałymi inwestycjami to ok. 10 mln zł. Mają być dostarczone i zamontowane półtora roku po podpisaniu umowy.

Otwarcie kopert z ofertami nastąpi 6 maja. Najważniejszym kryterium będzie cena (74 proc.), później okres gwarancji (13 proc.) i sprawność energetyczna (13 proc).

Elektryczny autobus jeździł po Gdyni testowo m.in. w Tłusty Czwartek

Opinie (97) 2 zablokowane

  • Czasami myśle aby zmienić branże. (2)

    Bo aż oczy potrafią wyskoczyć.

    • 31 1

    • Na zdrowie ci wyjdzie (1)

      Zamiast trollować za marny grosz ruszysz się sprzed komputera

      • 3 3

      • To akurat robie dla przyjemności :)

        Więc nie zrezygnuje nawet z milionami na koncie ;)

        • 7 0

  • Półtora roku po przetargu dostawa???! (1)

    • 33 1

    • No chyba że masz gdzieś na osiedlu sklep z ładowarkami do autobusów to wtedy popytaj na kiedy.

      • 0 0

  • Piekne macie plany rok 2022 Wow! (1)

    • 31 1

    • urzednikowi nie wytlumaczysz ze pieniadze ma od tych znienawidzonych prywaciarzy ktorzy bankrutują

      • 3 2

  • Dużo mądrzejszym rozwiazaniem są trolejbusy . (6)

    Komunikacja w Gdyni zaczęła poruszać się w bardzo dobrym kierunku opierając rozwój na sieci trolejbusowej . Przy obecnej technologii jaką są trolejbusy z zestawem bateryjnego zasilania jest to idealne rozwiązanie . Zakup elektrobusów to zbędny wydatek i chyba tylko próżna dążność za modą .

    • 80 15

    • no nie wiem (3)

      dla porównania powinni podać koszty budowy kilometra trakcji trolejbusowej wraz z infrastrukturą

      • 4 9

      • ale są trolejbusy z akumulatorami

        a łatwość ładowania (z sieci) jest jedsnak [plusem

        taki 'kawałek trakcji' czyuli ładowarkę mozna przecież ustawić na petlach (autobusowych), podejrzewam, że jednak to powinno być tańsze rozwiązanie

        no i jest jednak także bardziej sensowne

        • 10 1

      • dziecko!

        co ty robisz na przerwie?!

        • 0 0

      • Autobusy elektryczne szybciej niszczą drogi.

        To ciężkie pojazdy. Nie widzę sensu ich zakupu (przynajmniej teraz) skoro Gdynia ma trojlebusy. Lepszym i tańszym rozwiązaniem będą autobusy hybrydowe.

        • 0 1

    • Są miejsca, gdzie nie da się załośyć sieci trakcyjnej (1)

      • 1 2

      • tam można zjechać z trasy i przejechać na bateriach

        • 6 0

  • (2)

    Czy po za 3 kryteriami bedzie brana pod uwagę grubość koperty?.

    • 32 6

    • słownik

      • 0 1

    • tak twojej

      • 0 0

  • Eeeee !!! (1)

    Przecie to tylko kabel !!!

    • 4 6

    • A pieniądze mama wyjmuje ze ściany?

      • 0 0

  • 16,5 miliona... (5)

    za 11 stacji i wylanie kawałka asfaltu w zajezdni - wychodzi ponad bańka za jedną stację. WTF? xD Wallbox do samochód elektrycznych (dla zainteresowanych do sprawdzenia w google) kosztuje ok. 3000 PLN, to nawet zakładając - na bogato - 100-krotną przebitkę, koszt nie powinien przekroczyć 300 000 PLN. :) Pomijam już fakt ekonomicznego uzasadnienia - za 80 mln PLN można kupić 60 standardowych lub 40 przegubowych trolejbusów, które... działają tak samo. :)

    • 60 9

    • (1)

      Pudełko wallbox pewnie poda prąd z mocą max 22kW. A to jest prąd AC i sprawdza się w garażu ewentualnie pod marketem. 400 kW to przyłącze DC. Sama stacja DC dla cywilnych samochodów elektrycznych to wydatek od 200 tys PLN za 50kW do nawet 500 tys PLN za 150 kW.

      • 6 3

      • dodatkowo będzie to zapewne ładowarka pantografowa

        takie jak np. na pętlach w Zielonej Gorze

        • 3 0

    • nieźle, to jakieś 1/4 tego co wydano na lotnisko w Gdyni :-)

      • 2 3

    • 400kW to nie jest moc za darmo

      • 2 0

    • Mistrzu tylko trzeba Utrzymać całą sieć trolejbusową.... A to dopiero koszty...

      • 0 0

  • (1)

    Ciekawe na ile by starczyło paliwo za 16mln?

    • 33 7

    • Może i by paliwa było więcej, ale to nie jest zgodne z linią naszej ekopropagandy...

      • 7 3

  • Dopiero w 2023 r. (2)

    Zobaczycie że te elektryczne autobusy wraz z ładowarkami pojawia się dopiero w 2023 r. w roku wyborów.

    • 10 6

    • jakich wyborów?

      Wybór jest jeden! Trolejbus lub rower MeVo.

      • 0 0

    • Elektyczne autobusy

      Takowe już jeżdżą po Gdyni

      • 0 0

  • przeciez to bez sensu (4)

    z ekonomicznego punktu widzenia tragedia

    • 69 6

    • Dziękujemy za tą cenną uwagę panie ekonomisto

      • 3 19

    • kalkulację

      poproszę

      • 2 5

    • (1)

      Cala komunikacja miejska jest bez sensu z ekonomicznego punktu widzenia. To co? Zlikwidowac?

      • 3 6

      • Nie zlikwidować ale też nie ładować miliony

        Na zakup co jest drogie i mało efektywne .

        • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.