Fakty i opinie

Gdynia: 7 mln zł na dziewięć zatok autobusowych

Najnowszy artukuł na ten temat

Opóźnienie budowy wind przy przystankach wzdłuż al. Armii Krajowej

Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia
Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Trzy firmy będą modernizować zatoki autobusowe w Gdyni. Pierwsze prace są już w toku, a ich efektem będzie nie tylko wymiana nawierzchni, ale też montaż wiat dla oczekujących pasażerów oraz tablic wyświetlających realny czas przyjazdu autobusów i trolejbusów.



Często korzystasz z komunikacji publicznej?

regularnie 38%
co jakiś czas 15%
okazjonalnie 19%
praktycznie nigdy 28%
zakończona Łącznie głosów: 839
Prace wykonują trzy firmy, które już podobne prace w Gdyni prowadziły: MTM, Eurovia oraz WPRD Gravel. Prace kosztować będą 7 mln zł. 3/4 kwoty pochodzi z dotacji Unii Europejskiej.

- Rozpoczęły się rozbiórki i prace budowlane na trzech zatokach autobusowych na ul. Hutniczej. Na czas remontu tymczasowe przystanki zostały ustawione poza obszarem prac. Funkcjonują one zgodnie z normalnym rozkładem jazdy. W tym tygodniu rozpoczną się rozbiórki na zatoce przy przystanku na węźle Żołnierzy Wyklętych w kierunku Cisowej - informuje Tomasz Krzak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje to zadanie.

Dziewięć zatok do grudnia, dwie w przyszłym roku



Prace potrwają do końca 2020 roku, ale w pierwszych miesiącach 2021 roku będą kontynuowane w następnych lokalizacjach.

- Do końca grudnia zmodernizujemy dziewięć zatok, a w przyszłym roku wykonamy przebudowy w dwóch kolejnych lokalizacjach. Łącznie 11 zatok zostanie przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei profilowane krawężniki ułatwią kierowcom łagodny podjazd do krawędzi peronu. Przy wiatach pojawią się tablice informacji pasażerskiej, które wyświetlają aktualny rozkład jazdy i komunikaty drogowe. Wszystkie te udogodnienia mają na celu podnieść standard i jakość podróży naszą miejską komunikacją zbiorową - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przystanki, które zostaną zmodernizowane w 2020 roku:

  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana


Zatoki - potrzebne czy nie?



Istnienie zatok autobusowych pomaga jednak przede wszystkim kierowcom samochodów, a nie pasażerom, więc w wielu krajach odchodzi się od ich budowy i remontów. Autobusy zatrzymują się na jezdni - w ramach promowania transportu publicznego i jego konkurencyjności wobec aut.

- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki - to tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.

Opinie (265) 6 zablokowanych

  • Zatoki, przeżytek - pieniądze wywalone w błoto (21)

    • 44 81

    • Zatoki żle zrobione to pieniądze wywalone w błoto.

      • 0 0

    • z700 (15)

      A niby gdzie te autobusy mają się zatrzymywać?

      • 18 9

      • Według leo (6)

        Pewnie należy zlikwidować zatoki i wyrysować w miejscu przystanku zygzaki aby zmniejszyć przepustowość ruchu drogowego. Ot taki trend aby spowalniać ruch w mieście.

        • 25 5

        • no tak... (5)

          a wszyscy mają posłusznie stać za autobusem, który się wypróżni i napełni z powrotem. Baaardzo mądre. Gratuluję pomysłu.

          • 28 12

          • (3)

            To nowa fizyka alternatywna - będziesz jechać szybciej względem stania w korku, choć wolniej za busem. Taki relatywizm. Bus wykrzywia czasoprzestrzeń i co prawda będziesz wolniejszy ale za to Twój czas się wydłuży i bez oporu powietrza mniej spalisz i zużyjesz mniej gumy ;)

            • 7 6

            • (2)

              Będziesz szybszy, bo nie będziesz musiał przepuszczać pięciu aut, które koniecznie muszą cię wyprzedzić jak już migasz kierunkowskazem, sygnalizując włączanie się do ruchu z zatoki.

              • 6 2

              • Tak, a za pięcioma samochodami będzie stać kolejny autobus. Który mógł w tym momencie stać w zatoczce i wypuszczać pasażerów, zaraz za pierwszym autobusem.

                • 1 0

              • Teoria kwantowa. Bo busy mają nadal tendencje do dłuższych postojów awaryjnych, awanturowych, osłabieniowych, a nawet romantycznych ;)
                Czasem da radę do stanku, ale potem ni wuja!

                • 1 3

          • A co? Chcesz pędzić setką do czerwonych świateł?

            • 8 5

      • Na drodze. (7)

        I tak autobus po ruszeniu z przystanku z powrotem dogania korek przed nim.

        • 9 11

        • ale ileś samochodów zdąży przejechać (6)

          Dlaczego zbiorkom ma być uprzywilejowany jeszcze bardziej od indywidualnego?

          • 13 13

          • Bo zbiorkom wiezie na raz 50-100 ludzi, a nie max 4. (5)

            Dokładnie ten sam powód dla którego obwodnica ma po 3 pasy w dwie strony, a osiedlowa uliczka jeden w jedną.

            Kierowcy przesuną się o długość autobusu do przodu, co nic praktycznie nie zmieni w czasie dojazdu, a autobus przesunie się o kilkadziesiąt miejsc do tyłu, co robi różnicę.

            • 16 17

            • nie rozumiem analogii (4)

              Ktoś chce jeździć zbiorkomem - jego wybór. Miasto chce wytyczać bus pasy - proszę bardzo, byle nie kosztem istniejących, ogólnodostępnych pasów ruchu, natomiast jeżeli ja zatrzymam się na środku jezdni, żeby wypuścić pasażera, to tamuję ruch i dostaję za to mandat, jeżeli mnie policja przyuważy. Dlaczego mi nie wolno wypuścić jednego pasażera, a autobus ma prawo zatrzymać się i wypuścić 50 osób i wpuścić drugie 50? Mamy równe prawa, c'nie?

              • 15 11

              • Skąd pomysł o równych prawach? (3)

                Pierwsza część Twojej wypowiedzi miała by sens przy projektowaniu nowego miasta od zera.
                Niestety przeznaczyliśmy każdy możliwy skrawek miejsca w mieście na drogi i parkingi, więc zwyczajnie nie ma komu innemu zabrać powierzchni na buspas.

                A zbiorkom należy promować, bo gdyby wszyscy się na niego przesiedli, korków nie byłoby wcale.

                • 16 16

              • widzisz ile osób uważa cie za dekla? (2)

                popatrz na łapki w górę i w dół aktywisto miejski od 7 boleści. Poza tym autobus wyjeżdżając z zatoki w mieście ma pierwszeństwo. Tego już twój ograniczony móżdżek aktywisty nie obejmuje co nie?

                • 8 14

              • trafnie się przedstawiłeś

                obrażanie osób mających inne poglądy to typowe działanie człowieka nie rozumiejącego zasad życia w cywilizowanym kraju.

                • 3 1

              • Ma pierwszeństwo, ale tylko teoretyczne.

                Polecam kiedyś sobie zobaczyć ile samochodów przejeżdża obok autobusu, gdy ten już włączy kierunkowskaz. Zazwyczaj co najmniej kilka.

                • 9 2

    • za kazdym autobusem z 10 samochodów dodatkowo sobie posmrodzi (3)

      najpierw zahamuje i ponownie ruszy.

      • 7 5

      • zezłomuj swój to jeden bedzie mniej smrodził (2)

        proste

        • 4 4

        • A może zagłosuj na takiego co usprawni komunikację miejską (1)

          A nie doradzasz złomowanie

          • 1 2

          • likwidowanie zatok to jest jedna z metod usprawniania komunikacji miejskiej

            to wyraźnie wynika z treści artykułu i praktycznych doświadczeń. Osoby nieświadomie cierpiące na samochodozę mają trudności ze zrozumieniem tej prostej prawdy.

            • 2 5

  • Klient ZKM (1)

    to jet masakra i kpina te "remonty" , brak jakiegokolwiek nadzoru utrudnione dojazdy , przejścia .. no i ta jakość tymczasowa ...

    • 3 0

    • Wlaśnie tak jest. Bez glowy. Ale to może mieć sens ukryty.

      • 0 0

  • (1)

    Zatoki same w sobie, może i nie są tak potrzebne jak się to większości kierowcom osobówek wydaje ale skoro się już je buduje, to po co i dlaczego nawierzchnia tam kładziona jest brukowa? Nie do końca to rozumiem zważywszy ze takie akcje remontów tychże, organizowane są cyklicznie w miejsce porządnego wykonania podbudowy tychże - podbudowy, która wytrzyma nacisk kół autobusów przez dziesięć a może i więcej lat? Ktoś za to brakoróbstwo albo brak umiejętności jednak płaci cyklicznie. Nie widzę w tym sensu innego jak - Job security.

    • 2 0

    • Rzecz w tym, że te podbudowy nie zostały wykonane jak należy. Może po to, by ciągle "modernizować" za wielkie pieniądze.

      • 0 0

  • Kto wybierał te zatoki? (1)

    Tylko trzy z nich są w złym stanie. Jest za to sporo zatok w Gdyni, które są w fatalnym stanie. Czym się kierowali ludzie odpowiedzialni za ten remont? Czy ktoś kiedyś zapyta o zdanie kierowców? Przecież to my wiemy gdzie i z czym są problemy. Co chwilę jest poprawiane coś, co działa dobrze.

    • 2 2

    • Raczej poprawianie, bo żle zrobione.

      • 0 0

  • A najważniejsze dalej w tyle... (1)

    Potrzebne sprawy przekładane latami i dalej nie zdobione, tutaj zatoka autobusowa za prawie 1mln zł... Pytam co to za zatoka panie Prezydencie, jakiemu znajomemu pan teraz daje zarobić...?

    • 2 0

    • Firma MTM, która podobne zatoki już robiła nie tak dawno temu. Robiła, robi i robić będzie, bo tu chodzi o to, żeby wiecznie rob

      • 0 0

  • przekręt ????

    900.000zł za 100-150 metrow warstwy scieralnej asfaltu , wiate i laweczke?
    zrobię to za pół ceny !!!!

    • 2 0

  • "Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego." Ta wypowiedź dyskredytuje owego pana jako myślącego człowieka.

    • 2 0

  • nie wiedziałem ze jedna zatoka kosztuje tyle co dwa mieszkania!!!!!!

    niesamowite. co na to organa scigania???

    • 4 0

  • ja tylko przypomninam

    prezydent zeby dac stolki swoim najlepszym ludziom dal je w spolkach . i mamy w komunikacji prezesow ktorzy dostali stolek za pucowanie prezydenta.wystarczylby jeden ale co tam... da sie 3 pod przykrywka lepszego zarzadzania ludzmi :) co wiecej, jeden z prezesow dostal stolek jak nie udalo mu sie zrobic?? tak tak. lotniska :) . jak jeden z dyrektorow zkm musial odejsc ze wzgledu na emeryture nastepny zostal sciagniety z PLO zeby dostac stolek jako dyrektor zkm gdynia. nagle :D .coz..... i tak to sie kreci :) a ludzie dalej wierza w intencje prezydenta :) nie nie..... nie jestem za pisem ani za platforma ani za niczym innym :) przedstawilem tylko bardzo niewygodne fakty :) jak nie wierzycie to nie wierzcie.wasza sprawa :)

    • 3 1

  • Kasa

    Skąd oni biorą te kwoty 7 mln????

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.