• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: 7 mln zł na dziewięć zatok autobusowych

Michał Sielski
21 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia Remont przystanku Hutnicza/Estakada na ulicy Eugeniusza Kwiatkowskiego, 21.09.2020, Gdynia

Trzy firmy będą modernizować zatoki autobusowe w Gdyni. Pierwsze prace są już w toku, a ich efektem będzie nie tylko wymiana nawierzchni, ale też montaż wiat dla oczekujących pasażerów oraz tablic wyświetlających realny czas przyjazdu autobusów i trolejbusów.



Często korzystasz z komunikacji publicznej?

Prace wykonują trzy firmy, które już podobne prace w Gdyni prowadziły: MTM, Eurovia oraz WPRD Gravel. Prace kosztować będą 7 mln zł. 3/4 kwoty pochodzi z dotacji Unii Europejskiej.

- Rozpoczęły się rozbiórki i prace budowlane na trzech zatokach autobusowych na ul. Hutniczej. Na czas remontu tymczasowe przystanki zostały ustawione poza obszarem prac. Funkcjonują one zgodnie z normalnym rozkładem jazdy. W tym tygodniu rozpoczną się rozbiórki na zatoce przy przystanku na węźle Żołnierzy Wyklętych w kierunku Cisowej - informuje Tomasz Krzak z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje to zadanie.

Dziewięć zatok do grudnia, dwie w przyszłym roku



Prace potrwają do końca 2020 roku, ale w pierwszych miesiącach 2021 roku będą kontynuowane w następnych lokalizacjach.

- Do końca grudnia zmodernizujemy dziewięć zatok, a w przyszłym roku wykonamy przebudowy w dwóch kolejnych lokalizacjach. Łącznie 11 zatok zostanie przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Z kolei profilowane krawężniki ułatwią kierowcom łagodny podjazd do krawędzi peronu. Przy wiatach pojawią się tablice informacji pasażerskiej, które wyświetlają aktualny rozkład jazdy i komunikaty drogowe. Wszystkie te udogodnienia mają na celu podnieść standard i jakość podróży naszą miejską komunikacją zbiorową - wylicza Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Przystanki, które zostaną zmodernizowane w 2020 roku:

  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Węzeł Żołnierzy Wyklętych 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Zamenhofa/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Wiejska 01/ul. Morska, kierunek Śródmieście
  • Wiejska 02/ul. Morska, kierunek Cisowa
  • Hutnicza Estakada 01/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Morska
  • Hutnicza Estakada 02/Estakada Kwiatkowskiego kierunek Obłuże
  • Hutnicza Estakada 04/Hutnicza kierunek Rumia
  • Kilińskiego 02/ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana


Zatoki - potrzebne czy nie?



Istnienie zatok autobusowych pomaga jednak przede wszystkim kierowcom samochodów, a nie pasażerom, więc w wielu krajach odchodzi się od ich budowy i remontów. Autobusy zatrzymują się na jezdni - w ramach promowania transportu publicznego i jego konkurencyjności wobec aut.

- Z perspektywy pasażerów i pieszych mają one wiele wad, dlatego powinny być stosowane jak najrzadziej. Przede wszystkim zatoki spowalniają transport publiczny, bo autobus czy trolejbus potrzebuje więcej czasu na zjazd i wyjazd z przystanku. Pieszym zaś zajmują przestrzeń chodnika i wydłużają drogę dojścia do przystanku - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Dodaje, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki - to tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Lewandowski.

Miejsca

Opinie (265) 6 zablokowanych

  • Ciekawe na ile wycenia się takie roboty w sektorze prywatnym. (1)

    Dofinansowanie unijne i pieniądze z budżetu miasta fajnie się wydaje.

    • 33 0

    • Myślisz, że w Gdyni ktoś potrafi skutecznie zdobyć dofinansowanie z Unii? ;)

      • 7 0

  • Zatoki autobusowe powinny być polikwidowane !!!!!! (10)

    One tylko opóźniają komunikację publiczną i obniżają komfort podróżnym.

    Nie rozumiem dlaczego na każdym kroku faworyzuje się prywatne samochody. Komunikacja publiczna powinna być na pierwszym miejscu.

    • 28 46

    • Właśnie teraz jest równowaga. (1)

      Kiedy 100 samochodów stoi za autobusem czekając na eymianę pasażerów to jest dyskryminacja. A kierowcy maja obowiązek ustąpić jak autobus wyjeżdża z zatoki więc jest ok.

      • 5 6

      • Z kosmosu argument

        Chciałbym zobaczyć te 100 samochodów czekających za autobusem. Na zdjęciu najlepiej. A obowiązek jest, ale tylko teoretyczny, bo w praktyce kierowcy go olewają.

        • 1 2

    • a dlaczego ma być uprzywilejowana? (3)

      Jeden wybiera samochód prywatny, a drugi zbiorkom, dlaczego jeden ma mieć inne prawa niż drugi, zwłaszcza że właściciel auta płaci horrendalne podatki w paliwie, w akcyzie, płaci za parkowanie w mieście, itd. Dlaczego dokładając się do systemu w większym stopniu jeszcze mam mieć mniejsze prawa?

      • 14 9

      • Bo rowerzyści tak chcą

        Im się wszystko należy!

        • 6 2

      • dlatego że pasażer płaci za bilety, a kierowca to pasożyt, darmozjad. (1)

        • 4 8

        • No fakt, paliwo za darmo się z nieba leje. A za bilety płacicie, bo się dajecie dymać. Prawdziwy twardziel nie płaci za bilety. :P

          • 1 4

    • Zawsze możesz iść na SKM

      • 1 0

    • (2)

      Przez to że jeden autobus stoi na pasie ruchu, to robi się korek, w którym utyka kolejny autobus. Tak pomyśl..........................

      • 4 1

      • raczej nie. (1)

        jak autobusy jadący w odstepie co kilkanascie minut moze tworzyc korek?

        korek tworzy nadmiar samochodów pomiedzy autobusami. tak to powinno sie widziec.

        • 2 4

        • Niektóre autobusy jadą co kilka. Pomyśl....

          • 1 0

  • Zatoka Sztuki

    Czy te przepiękne zatoki za 7 mln zł będą posiadały w swoim standardzie pozłacany krawężnik, a tablica rozkładu jazdy będzie wysadzana diamentami?

    • 39 0

  • 770 tysięcy za jedną zatokę? (2)

    Nasze władze miasta Gdyni są gospodarne że Ho Ho

    • 50 3

    • Za tyle to dom się buduje (1)

      A nie zatoczkę. Ktoś tu chyba przytula kaskę

      • 12 0

      • dwa, jak sie postarasz.

        • 7 0

  • Zatoka na ulicy Morskiej przy kościele Św. Rodziny (1)

    w kierunku centrum od dłuższego czasu czeka na modernizację.

    • 11 0

    • Rzeczywiście fale Dunaju!

      • 1 0

  • miasto wspólne odleciało tak samo jak Marek Ł. i Wojtek S. (1)

    pierwsza litera nazwy (MW) i imienia (M i W) takie samo...przypadek nie sądzę

    • 31 2

    • Kajetan Lewandowski

      żal czyta się takie farmazony. Co trzeba mieć w głowie żeby wygłaszać takie bzdury. ?

      • 1 0

  • Skandal (1)

    7 mln za 9 zatok. To już nawet przekracza granice wstydu.

    • 42 1

    • Dlaczego? Jak kraść to tylko miliony!

      • 2 0

  • A kiedy budowa zatoki na ul. Rdestowej? (2)

    Przystanek Giełda Towarowa.

    • 10 6

    • Jak Rdestowa stanie się drogą krajową i przestanie być (nie)zarządzana przez samo(nie)rządnych polityków. Hehe.

      • 3 1

    • przegapili ten jeden przystanek i teraz nikt g nie tyka, pytałam już kilka lat temu

      • 2 0

  • Duży dom można postawić w cenie tej zatoczki (1)

    Dobre, głosujmy dalej na tą klikę która rządzi w Trójmieście od lat.

    • 46 1

    • :D

      Ktoś na pewno postawi duży dom :)

      • 2 0

  • Może zazbroic i beton dobry wylać

    Przeżyje tak dlugo jak berlinka Hitlera. I będzie taniej niż te wynalazki za 7 milionów

    • 25 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane