Fakty i opinie

Gdynia: Kierowcy przegubowców nie mieszczą się na rondach

Najnowszy artukuł na ten temat

Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz

Kierowcy przegubowców twierdzą, że mają problemy z manewrowaniem na części tras przejazdowych.
Kierowcy przegubowców twierdzą, że mają problemy z manewrowaniem na części tras przejazdowych. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Kilkanaście dni temu na pętli Tesco Karwiny zobacz na mapie Gdyni przegubowy autobus wpadł w poślizg i zatrzymał się na drzewie. Według kierowców - oprócz oblodzonej jezdni - przyczyniła się do tego także organizacja ruchu na pętli, która utrudnia manewrowanie także na niektórych rondach.



Jak oceniasz umiejętności kierowców autobusów jeżdżących po Gdyni?

bardzo dobrze, nie mam zastrzeżeń 42%
dobrze, choć bywa, że zdarzają się dziwne manewry 33%
średnio, często jazda nie jest płynna 12%
kiepsko, większości przydałyby się dodatkowe szkolenia 13%
zakończona Łącznie głosów: 1068
Do kolizji na pętli przy hipermarkecie doszło dwa tygodnie temu. Autobus przegubowy linii 171, wykonując manewr skrętu, wpadł w poślizg i wypadł z drogi. Oparł się o gałęzie rosnących nieopodal przydrożnych drzew. Pogniecione zostały m.in. mieszki harmonijkowe. W listopadzie, w tym samym miejscu doszło do podobnego zdarzenia, po awarii w autobusie obsługiwanym przez firmę przewozową Warbus.

Kierowcy: Nawet doświadczeni pracownicy mają problem

Przedstawiciele ZTM Gdańsk, na którego zlecenie autobusy linii 171 kursują pomiędzy Karwinami i pętlą w Oliwie podkreślali, że nie byłoby zdarzenia, gdyby nawierzchnia pętli była odpowiednio utrzymana, a nie oblodzona, co skutkowało dwukrotnym uderzeniem w drzewa.

W ostatnich dniach w tej sprawie zgłosili się do nas kierowcy z Gdyni twierdzący, że problemy z manewrowaniem na pętli to codzienność, nie tylko w czasie największych mrozów.

Styczniowa kolizja była spowodowana - zdaniem przedstawicieli ZTM Gdańsk, obsługujących linię - oblodzoną jezdnią.
Styczniowa kolizja była spowodowana - zdaniem przedstawicieli ZTM Gdańsk, obsługujących linię - oblodzoną jezdnią. fot. Trojmiasto.pl
- Owszem, nasilają się zimą, kiedy może być ślisko, ale przez cały rok nie jest nam tam łatwo. A to dlatego, że by podjechać na przystanek początkowy, trzeba zrobić nawrót o 180 stopni, co wymusza na kierowcach maksimum precyzji. Nawet najbardziej doświadczeni mają z tym olbrzymie kłopoty. A wystarczyłoby inaczej zaplanować organizację ruchu na pętli - opowiada pan Dawid, jeden z kierujących.
Jak dodaje, nie tylko przemieszczanie po pętli na Karwinach jest kłopotliwe dla kierowców przegubowców.

- Również jazda po niektórych rondach potrafi mocno podnieść nam ciśnienie. Chodzi o pętlę na Sokółce, do której dojazd prowadzi w ten sposób, że trzeba objeżdżać małe rondo, a także na skrzyżowaniu Bosmańska i Nasypowa, które już po zakończeniu przebudowy wykonanej w 2009 roku było pod ostrzałem kierowców Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. Zdaję sobie sprawę, że trudno wnosić o poważne zmiany trasy linii, ale może przedstawiciele ZKM pomyśleliby o takich - wydawałoby się - prozaicznych sprawach i zmienili choć trochę trasę - uzupełnia.
ZKM Gdynia: Nie obserwujemy problemów

Szefostwo ZKM Gdynia nie pozostawia wątpliwości, że zarzuty kierowców dotyczące pętli nie mają pokrycia w ich obserwacjach.

- Problematyczny jest natomiast wyjazd z pętli w kierunku Dąbrowy - trzeba przekroczyć ruchliwą jezdnię ulicy Nowowiczlińskiej - ale problem ten zostanie rozwiązany w ciągu najbliższych lat. Przebudowa tej ulicy jest częścią ogromnego projektu Węzła Karwiny. Zgodnie z założeniem, na wysokości pętli zostaną wybudowane dla obydwu kierunków ruchu przystanki z zatokami, bezpośrednio przy jezdniach ul. Nowowiczlińskiej, dzięki czemu autobusy przelotowe nie będą zajeżdżały na pętlę - wyjaśnia Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM Gdynia.
Podobnie sceptycznie odnoszą się do uwag dotyczących przejazdu przez wspomniane ronda. W przypadku ulic Bosmańskiej i Nasypowej zobacz na mapie Gdyni, co do którego zaraz po przebudowie było szereg uwag, żadnych zmian nie będzie. Inaczej za to mają jeździć autobusy na Chwarzno, ale powodem nie jest brak miejsca dla przegubowców na rondzie przy osiedlu Sokółka zobacz na mapie Gdyni.

- Rozważamy wycofanie z pętli na Sokółce linii 147 ze względu na postulaty zmniejszenia czasu jazdy z Wiczlina do śródmieścia. Wówczas opisane rondo będą pokonywać w większości już tylko autobusy nieprzegubowe - wyjaśnia Olgierd Wyszomirski.

Opinie (135) 7 zablokowanych

  • Zacieśniać zacieśniać ! (3)

    • 53 2

    • ach to PO ...

      • 3 3

    • Zacieśniać i koniecznie przyciaśniać karwasz twarz !

      • 6 0

    • zbudować obrotnice

      jak kiedyś na PKP ;-p
      w Gdyni to się uda większe absurdy tam się robi także #obrotnica na każdej pętli

      • 6 4

  • Ach ta Gdynia! (9)

    Nawet porządnego ronda nie potrafią zaprojektować!

    • 104 51

    • (1)

      Dyrektorze, profesorze!
      Nie czas już na emeryturę?

      • 13 6

      • a merytorycznie to co proponujesz?

        • 0 2

    • szczur najlepszy prezydent w kraju:)!! (2)

      • 4 6

      • Może nie najlepszy, ale najlepszy z tych co mamy do wyboru.

        • 10 7

      • Daleko mu do najlepszego, ale w porównaniu z Budyniami i tymi z Sopotu

        to zdecydowanie się wybija na korzyść.

        • 12 3

    • Najlepsze są w Gdańsku. To podwójne na osiedlu, na którym

      Śmierdzi szadółkami to mistrzostwo :)

      • 16 5

    • ilość hejterów jest miarą sukcesu

      Dziekuje ci. Trzymaj tak dalej. Pozdrawiam ;)

      • 6 1

    • a co w Gańsku są lepsze ,raqczej lepiej spitolone słowackiego spacerowa co debil z gdańska je zaprojektował

      • 2 0

    • Wy, ludzie z Wejcherlandii Rumuni i okolic. Współczuję wam, bo nie radzicie sobie na zwykłych rondach a co dopiero na jakichś mniejszych w Gdyni :D

      • 1 0

  • Kierowcy przegubowców nie mieszczą się na rondach (4)

    Niech przejdą na diete.

    • 76 37

    • szczur to ty? (1)

      Polany jestem ze śmiechu.

      • 6 6

      • lecz się czubku

        • 3 1

    • racja (1)

      kłania się niska umiejętność prawidłowego budowania nagłówka!

      • 3 0

      • ale za to tanio było

        • 1 0

  • Kierowca z Gdańska nie umie kierować przegubowcami (1)

    Gdynianie nie mają problemów. Niech ich zatrudnia w 171.

    • 46 61

    • W Gdyni nigdy z niczym nie było problemów. Bo Gdynia to miasto mlekiem i miodem płynące :)

      • 12 5

  • (5)

    > Szefostwo ZKM Gdynia nie pozostawia wątpliwości, że zarzuty kierowców dotyczące pętli nie mają pokrycia w ich obserwacjach.

    Ależ oczywiście, bo to KIEROWCY AUTOBUSÓW, a nie szefowstwo ZKM musi przedzierać się przez te ronda. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia: to samo rondo stanowi zupełnie inna przeszkodę dla kierowcy kilkunasto-metrowego przegubowca, i kierowcy osobowej BMW.

    • 175 4

    • (1)

      Po prostu nie da się zapyerdalać i trzeba zwolnić, a to polskiemu kierowcy zawsze nie na rękę. W Sopocie na Armii Krajowej i Bitwy pod Płowcami też lament był. Nauczyli się...

      • 1 25

      • nie, po prostu promień skrętu Urbino 18 wynosi nieco ponad 12 metrów

        przy czym automatyka lubi wtedy "wykryć złamanie" i zatrzymać pojazd, przez co przegubowce lecą po zewnętrznej krawędzi ronda o R=14m. Gorzej, jeżeli jest ono odśnieżone zgodnie z gdyńskimi standardami (odśnieżanie z morza i marzeń) - wtedy no niestety, tworzy się problem

        • 10 1

    • pętla przy Tesco na Karwinach pamięta jszcze czasy Ikarusów i Jelczy (2)

      wtedy dawali radę a teraz jest problem? I jeszcze jedno pytanie "organizacja ruchu na pętli, która utrudnia manewrowanie także na niektórych rondach" że co? W jakiż to magiczny sposób organizacja ruchu na pętli utrudnia ruch na rondach?

      • 6 13

      • Może to się wyda dziwne, ale Ikarus był na tyle wysoki że nawet po krawężnikach się jechało jak było trzeba. Nowoczesny niskopodłogowy autobus by na tym utknął. Poza tym Ikarus miał silnik na środku i bardzo wysoko nad jezdnią, a niskopodłogowce mają go z tyłu i jest wleczony nisko nad ziemią, łatwo nim zahaczyć.

        • 29 0

      • stwierdziłeś sam, że nie wiesz i się nie znasz

        to po co te dywagacje?
        po co teoretyzujesz nie mając żadnych podstaw?
        po co gdybasz?

        • 4 0

  • Kim jest kierowca w Gdyni? (2)

    Dla ZKM nikim!
    Po co słuchać kierowców, lepiej uprawiać propagandę sukcesu. Nawet jak coś jest źle, to i tak będą udawać że jest dobrze.

    • 149 6

    • Ile zarabia kierowca w naszym Dubaju północ M (1)

      szczur da zarobić?

      • 6 8

      • lepiej niz w gdansku

        Potwierdzone infoł

        • 8 5

  • Jak stworzyli to rondo na Sokółce II (15)

    to sobie pomyślałem, że to jest chyba jakiś żart- Hossa była zobligowana do stworzenia drogi i zrobili to najmniejszym kosztem, a jak autobusy mają się przeciskać przez to mini rondo?! To zauważyłem ja, jako postronny pasażer, a ZKM problemu nie widzi.

    • 130 3

    • Sokółka miała być luksusowym osiedlem (4)

      A została peryferią z mnóstwem pozadłużanych po uszy frankowiczów którzy topią swe smutki w alkoholu . Ot taka mini patola .

      • 27 4

      • nadzieja w 500+

        dużo dzieci i młodych małżeństw daje jakąś szansę

        • 6 2

      • No elita to tu może nie mieszka, ale patologii nie widać. Większość pewnie i ma kredyty ale skoro je dostała to znaczy że zarabiali dość dobrze. Skoro zarabiają to znaczy że nie są patologią, przynajmniej w sensie ekonomicznym. Popatrz na dzielnice gdańska gdzie żul na żulu. Tutaj zero żulostwa.

        • 14 7

      • Oj chyba nigdy nie miała być luksusowa czy elitarna

        Tzn. może w materiałach marketingowych tak o niej pisali, ale trzeba umieć czytać między wierszami: lokalizacja i sposób zabudowy zdecydowanie plasuje ją w segmencie popularnym

        • 11 0

      • mieszkaj dalej na pekinie......jak cie nie stać na mieszkanie gdzie indziej...

        zawsze za 5 stówek możesz spić lepsze piwko heheh

        • 1 0

    • ...nie widzi, bo nikt z ZKM tam nie był...

      Coś takiego jak koordynacjam miedzy ZKM, UM itd przy projektowaniu ulic/rond - przerasta mozliwosci umyslowe najjasniej nam panujacych.

      • 23 0

    • dlaczego szczur czy stepa nie jeżdżą komunikacją? ? (3)

      4 luksusowe limuzyny to przesada!

      • 10 5

      • ja też jeżdżę luksusową limuzyną

        rowumiem, że jako niewykształcony chłoporobotnik
        masz problem z klasami wyższymi i będziesz z kosą szedł bić burżuja,
        taka dobra, bolszewicka zmiana

        • 3 1

      • Pan Stępa (1)

        Pan Stępa jeździ komunikacją miejską. Często widzę go wsiadającego do 147, którym kieruję :)

        • 5 0

        • czyli komunista

          • 2 0

    • a jaki problem na Sokółce mają kierowcy? (3)

      wielokrotnie wsiadałem na pętli i nie zauważyłęm, zeby którykolwiek kierowca miał tam problem, rondo jest wystarczająco szerokie. Ale skoro 147 na pętle nie zjedzie to gdzie będzie jego przystanek?

      • 2 11

      • Obydwa ronda są źle wyprofilowane. Jak do tego dodamy słabe odśnieżanie (1)

        To na rondzie się robi ślizgawka. Jakby trzeba jechać prosto to by problemu nie było, ale że siłą rzeczy na rondzie cały czas skręcamy to utrata przyczepności nie należy w tym miejscu do rzadkości. Najłatwiej ją utracić jak się od Almy wjeżdża na osiedle, ze względu na zły profil drogi. Wpadnięcie w poślizg w tym miejscu powoduje że auto wjeżdża na chodnik - oby akurat tam nikogo nie było...

        • 8 1

        • ale autobusy nie jadą od strony byłej Almy w osiedle.

          Faktycznie, raz mnie poniosło w stronę chodnika, ale to raczej wynikało z nieostrożnej jazdy. Jak sie jedzie z odpowiednią prędkością i po obwiedni a nie kamiennym środku problemu nie ma(auto osobowe). Autobusy mieszczą się tam doskonale - niektórzy kierowcy skracają sobie drogę i jadą rondem pod prąd (co doskonale widać po śladach). Co do odsnieżania...jadę tą drogą codziennie, o 7 i 16:30 - poza nielicznymi przypadkami droga była odśnieżona.

          • 1 7

      • Ja też nie zauważyłam, żeby mieli problem. Jak zdejmą 147 z pętli będzie trzeba wsiadać na przystanku Sokoła... Dla mnie to absurd zwłaszcza argument o skróceniu czasu przejazdu bo to są tylko 3 minuty. Niech puszczą autobus przez Patio Róży i Sokółkę Zielenisz to pozbedą się problemu nawracania a przystanek będzie " po drodze". Więcej osób by skorzystało z komunikacji. Oczywiście musiałaby powstać nowe przystanki.

        • 3 0

    • ...bo ZKM nigdy nie widzi tego, co widza Jego kierowcy. Taki LIFE

      • 16 1

  • (1)

    Rondo Bosmańska-Nasypowa jest idiotycznie zaprojektowane od samego początku. Linie z autobusami przegubowymi jeździły tam od dawna, więc wystarczyło zrobić projekt, który uwzględnia ich potrzeby.

    Ale to Gdynia właśnie.

    • 88 5

    • bo władze mają w głębokiej d*pie północne dzielnice, co widać nie od dziś

      • 5 1

  • Szczurek robi... (2)

    Szczurek robi przy skwerze duże koło za 4miesiące. To kto mówi że w Gdyni za małe ronda. Niech pospulstwo się cieszy. Wieczne igrzyska a reszta w...

    • 57 8

    • b jak bełkocik

      " Szczurek robi koło " a statek wjechał na mielizne. Musisz sie bardziej przygotowac i poduczyć. Cios jest z dobrej strony, niestety chybiony

      • 6 4

    • Pan Prezydent Szczurek

      kindersztuba się klania...

      • 2 1

  • to trzeba chudszych kierowcow wysyłac na trasy z rondami (1)

    • 20 19

    • kolejny "żart " trolla z urzędu miasta.

      • 11 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.