- 1 Mała uliczka, duży problem (160 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (431 opinii)
- 3 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (110 opinii)
- 4 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (272 opinie)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (169 opinii)
- 6 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (109 opinii)
Gdynia: Trasa rowerowa zamiast zaniedbanej alei?
O rewitalizacji alei 17 Grudnia w Gdyni mówi się od lat. Wciąż jednak nie ma nawet gotowego projektu, więc sprawę w swoje ręce chcą wziąć aktywiści rowerowi. W ramach budżetu obywatelskiego chcą zmienić trasę w przyjazną cyklistom i pieszym drogę łączącą bezkolizyjnie Wzgórze z dworcem.
Przymiarki miasta
Miasto od kilkunastu miesięcy przymierza się do rewitalizacji alei. Jak mówią urzędnicy z ZDiZ, w tym roku zostanie zlecony projekt. O terminie wykonania nic na razie nie wiadomo, choć niewykluczone, że inwestycję przyspieszy przebudowa skrzyżowania Dworcowa, Podjazd, 10 lutego zaplanowana na ten rok. Póki co, kończy się na drobnych lub poważniejszych - jak w przypadku zakończenia montażu ekranów akustycznych przy torach przez PKP - pracach porządkowych. Tymczasem bez względu na nie, na stan infrastruktury narzekają spacerowicze napotykający tam amatorów alkoholu.
Trasa ma powstać w śladzie istniejącej alejki parkowej. Idealnym rozwiązaniem będzie uzupełnienie jedną lub dwoma lekkimi kładkami w miejscach obniżenia terenu.
Najbardziej niezadowoleni z dotychczasowego wykorzystania terenu są jednak rowerzyści, którzy - nie chcąc czekać na działania miasta - coraz mocniej naciskają na poprowadzenie w tym miejscu porządnej drogi rowerowej. Biegnąca wzdłuż Władysława IV, dzięki swojemu położeniu, omijałaby skrzyżowania z ulicami Obrońców Wybrzeża oraz Żwirki i Wigury.
Oszczędność czasu
Entuzjaści poprowadzenia trasy w tym miejscu przekonują, że dzięki temu zostanie zaoszczędzony m.in. czas cyklistów.
- Przejazd obecną trasą jest dłuższy o pół kilometra. Liczy ona teraz 1600 metrów, a po drodze trzeba pokonać liczne punkty kolizyjne, cztery sygnalizacje świetlne, łącznie z niebawem wybudowaną przy ul. Obrońców Wybrzeża. Do tego nachylenia terenu oraz brukowaną nawierzchnię na ul. Starowiejskiej. Przejazd trwa ok. 10 minut. Gdyby trasa wiodła przez aleję 17 Grudnia, skróciłby się według naszych wyliczeń do 3 minut - przekonuje Jakub Furkal, ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Plany zakładają uporządkowanie terenu i przystosowanie go do jazdy rowerem. W tym celu konieczne jest zbudowanie m.in. łagodnego podjazdu przy węźle Cegielskiej.
Bez strat dla pieszych
- Trasa ma powstać w śladzie istniejącej alejki parkowej. Idealnym rozwiązaniem będzie uzupełnienie jedną lub dwoma lekkimi kładkami w miejscach obniżenia terenu. O pełnym zakresie zdecyduje kosztorys. Przestrzeń dla spacerowiczów zostanie zachowana - przekonuje Furkal, dodając, że to na razie wstępne przymiarki, które mogą przyjąć kształt konkretnego projektu do budżetu obywatelskiego.
Wiadomo, że gdyby koncepcja miała trafić pod głosowanie, konieczna byłaby zgoda właścicieli części działek, po których biegnie droga, co w ramach projektów realizowanych z budżetu obywatelskiego jest dopuszczalne. Sprzymierzeńcem pomysłodawców jest fakt, że plan miejscowy dopuszcza w tym miejscu przebieg trasy rowerowej.
W puli dla śródmieścia Gdyni w tym roku ma być ok. pół miliona złotych, więc jest o co walczyć. Przypomnijmy, że do jej zgarnięcia przymierzają się też przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska, planujący zaproponować mieszkańcom zmiany na ulicach Zygmunta Augusta , Abrahama na odcinku od 10 Lutego do Batorego oraz lewej części ul. od Batorego do Armii Krajowej. Chodzi o stworzenie strefy Woonerf, która przywędrowała do Polski z Holandii. Po ulicach brzmiącego bardziej swojsko podwórca mogą jeździć auta, ale mają ograniczone możliwości parkowania i muszą poruszać się bardzo wolno, a pierwszeństwo mają piesi i rowerzyści.
Opinie (152) 1 zablokowana
-
2016-03-08 09:26
Żyłam już tymi rowerzystom
- 4 4
-
2016-03-08 10:09
Dziwne, tak blisko UM a tam taki syf!?
Dobrze że w końcu ma ktoś pomysł na to miejsce, szkoda że te paskudne ekrany akustyczne nadal będą szpecić!
- 13 2
-
2016-03-08 13:47
fajnie ,bravo, ale kto bedzie sprzatal te trasy rowerowe ? (1)
- 3 3
-
2016-03-08 19:15
Nikt nie sprząta, dlatego na zimę zakładam opony odpowiednie na piach :-)
- 3 1
-
2016-03-08 14:32
Rowerki
Obecnie jest to dziecinana co chwile jakiś pomysł z kapelusz przestancie z nas robić durni to są poważne sprawy.Przypomina mi to zabawe dzieci w piaskownicy
- 5 6
-
2016-03-08 15:22
Gdańszczanin (4)
Zazdroszczę wam,macie projekty, marzeniaa,niunie tanczącą na rureczce.w Gdańsku nuuuda co chwila otwierają to i tamto,człowiek nie nadąża ze zmianami,tunele podwodne,muzea co 100 metrów,parki,deptaki,Budyń bee.
- 7 6
-
2016-03-08 19:02
Mają też czirliderki w en-bi-ej (1)
- 2 2
-
2016-03-08 23:40
No i mają tez klub piły kopanej, któremu ostatnio wreszcie urosły ambicje etraklasowe. Brawo brawo, zapraszamy na Letnicę na derby, sami też chętnie na Olimpijską się wybierzemy. Chirliderki się wtedy bardzo przydadzą, żeby sie nasi z waszymi jaskiniowcy nie pogryźli.
A dróżka fajna tylko pachnie zamalizną. Za mało jej.- 1 3
-
2016-03-08 19:41
Poporszę konkrety a nie propagandę
Co chwila otwierają tunele podwodne? Proszę o konkretny termin, kiedy otwarto w Gdańsku jakikolwiek tunel podwodny :P
- 2 2
-
2016-03-09 06:18
Oj Bolkowiaku
jakiś ty żałosny,,,
- 1 2
-
2016-03-08 17:12
Rowerzyści to bardzo ciekawa grupa społeczna (3)
Wiarygodne badania ruchu pokazują że rowerzyści mają około 0.5% średnioroczny udział w transporcie osób w miastach.
Przy czym w wielu miastach infrastruktura rowerowa dorównuje skalą i nakładami do infrastruktury dla pieszych (których jest kilkadziesiąt razy więcej).
Taka chyba słabość demokracji że dostaną nie ci którzy potrzebują, a ci którzy wrzeszczą.- 5 10
-
2016-03-08 17:57
(1)
kto wrzeszczy niby?
- 5 0
-
2016-03-12 13:11
trójpedałowcy :-(
- 2 0
-
2016-03-13 19:20
udział przejazdów rowerowych w ogólnej liczbie podróży sięga 5%
w miastach o wysokiej jakości życia dużo więcej - do 55%
Drogi rowerowe nie są budowane dla rowerzystów czy kolarzy - oni potrafią sobie dać radę na jezdni
Drogi rowerowe budowane są dla mieszkańców, którzy potrafią zrozumieć, że rower to szybki, bezpieczny i wygodny sposób poruszania się po mieście: tych jest dużo więcej niż 0,5%- 0 0
-
2016-03-08 17:32
To miejsce aż krzyczy o jakąś interwencję.
- 8 2
-
2016-03-08 22:45
(2)
Pomysł fajny. Szkoda,że nikt nie wpadł na niego, aby zrobić to przed wybudowaniem ścieżki rowerowej na Władysława IV i 3Maja
- 6 3
-
2016-03-09 10:39
Pomysł fajny (1)
A ścieżka na 3-go Maja nie musi być wieczna. Po prostu trzeba ją zlikwidować gdyż spowodowała niepotrzebne korki w centrum miasta.
- 0 4
-
2016-03-13 19:20
niepotrzebne korki powoduje nadmiar samochodów
oraz lub nadmierna skłonność do korzystania z samochodu do odbywania przejazdów na krótkie odległości.
- 0 0
-
2016-03-09 00:43
Niech będzie pochwalony Przenajświętszy Rower i Pedały Jego
Oby był Fit, hip i trendy kto Reweru dosiada, albowiem sam Prezydent zsyła uśmiech na los jego i powiada: żył będzie wiecznie ten co obcisłe rajstopy przywdziewa i rączo pedałuje. Powiadają internety: rodzinę na ramę i do teściowej. Teściową na ramę i do ortopedy. Ortopedę na ramę i na golfa. Tak postępują najwięksi z Gdynian: Cionek i Boczek gdy cukierki i błyskotki niewidomym sierotom darują, czym na aureole zasłużyli i Wielki Szacunek tych, co w Nowej Wspaniałej Gdyni uśmiechy rozdają. AVE Rower!
- 3 3
-
2016-03-09 18:17
dopiero???
ile to trzeba czekac zeby polepszyc wielu ludziom poruszanie sie po miescie....
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.