• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: autobusy pojadą pod prąd, żeby ominąć korki

neo
6 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

W listopadzie ma już być gotowe rozwiązanie, które pozwoli zaoszczędzić czas pasażerom komunikacji miejskiej, jeżdżącym przez ul. Chwarznieńską. Poranny korek ominą buspasem, którym będą jechać "pod prąd". Prace już trwają, a jego uruchomienie planowane jest w grudniu.



Kontrapas dla autobusów na przeciwległej jezdni to dobry pomysł?

Prace nad budową kontrapasa autobusowego na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej w Gdyni już trwają. Większość z nich nie wymaga jednak wielkiej ingerencji w nawierzchnię, bo kluczem będzie oznakowanie. Autobusy mają bowiem poruszać się kontrapasem głównie podczas porannego szczytu, gdy ruch w kierunku centrum Gdyni jest duży, a w odwrotnym niewielki. Dlatego właśnie autobusy będą wykorzystywać trzeci pas, a kierowcy jadący od strony centrum w kierunku Chwarzna będą mieli do dyspozycji jeden.

  • Takie znaki będą oznaczać, że po lewym pasie (dla jadących w górę ul. Chwarznieńskiej) będą jechały autobusy.
  • Takie znaki będą oznaczać, że jadących w górę ul. Chwarznieńskiej mogą poruszać się dwoma pasami.
- Gdynia stawia na transport publiczny. Dlatego staramy się wprowadzać konkretne udoskonalenia właśnie w obrębie komunikacji zbiorowej. Jednokilometrowy kontrapas na ul. Chwarznieńskiej jest innowacyjnym rozwiązaniem, które będzie premiowało mieszkańców korzystających z gdyńskich autobusów. To właśnie oni, dzięki kontrapasowi, zaoszczędzą ok. 10 minut, bo ominą poranny korek na tym odcinku - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Kontraruch dla autobusów nie będzie jednak wyznaczony na konkretne, wybrane wcześniej godziny. Będą o tym decydować osoby obsługujące Tristar, które na bieżąco analizują natężenie ruchu i czas przejazdu na poszczególnych odcinkach dróg. Zastosowane zostanie również awaryjne zasilanie, które włączy się w przypadku zaniku prądu w sieci. Będzie działać przez 10 minut, co wystarczy autobusom na bezpieczne opuszczenie kontrapasa. Potem ruch będzie się odbywał jak dawniej - po dwóch pasach w każdym kierunku.

Inwestycja kosztuje nieco ponad 4 mln zł, z czego połowa współfinansowana jest z z Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych. Gotowa powinna być jeszcze w listopadzie, a jeśli testy wypadną pomyślnie, w grudniu 2019 roku kontrapasem pojadą już autobusy z pasażerami.
neo

Opinie (296) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Kiedy inwestycje a nie tylko biała farba? (7)

    W tym roku miała być przebudowa skrzyżowania na Witominie... Dno!

    • 228 21

    • a działanie budowlane o wartości ponad 4 milionów to wciąż nie inwestycja? :) (2)

      śmieszni jesteście

      • 14 7

      • Inwestycja (1)

        Jak malowana!

        • 13 8

        • tak edzio, wkleiłeś już dwieście postów tutaj, wszystkie znów twoje i stały bełkot o Polsce w ruinie

          wiemy, biale jest czarne, dzieci na ulicach się przewracają z głodu bo mają marazm, pancerne mgły itd.

          • 1 0

    • To jest niebezpieczne (3)

      Dla autobusów i pojazdów. Podobnie jak kontrpasy dla rowerów. Tyle że rowery prawie tam nie jeżdżą a tu będzie inaczej. Ciekawe czy taki pomysłowy urzędnik weźmie na siebie ewentualne ofiary tej inwestycji czy powie że byli nieostrożni.

      • 8 16

      • Jak ktoś jest zbyt tępy, żeby ogarnąć pas o zmiennym kierunku ruchu, który nie jest niczym nowym

        Powinien zrezygnować z prowadzenia pojazdów...

        • 27 1

      • Pora odświeżyć zapomnianą książeczkę pt. Kodeks drogowy i jeszcze raz obejrzeć te kolorowe strony ze znakami. Albo schować z powrotem prawo jazdy do chipsów.

        • 18 4

      • tylko głupek nie wie jakz tego bezpiecznie korzystać ... na autostradach tez pod prąd jeżdzą :P

        • 9 2

  • Jezdnia jest dość szeroka... (7)

    ... żeby zrobić tam na stałe buspas w obu kierunkach, więc po co tak kombinować?
    Wszystko jedno, czy samochody będą stały w korku na jednym czy na dwóch pasach.

    • 79 61

    • bardzo dobrze

      jestem za-wszystko dla komunikacji miejskiej

      • 14 15

    • Nie

      Bo wtedy korek zatka zjazdy z obwodnicy i sie na nią wyleje. Ćwiczone przed powstaniem 4 pasów w lesie

      • 18 1

    • Bzdura. Dwa pasy stojace to... (4)

      ... dwa razy wiecej samochodow na tym samym odcinku drogi... Dlatego zawsze nalezy dojezdzac do konca pasa ktory sie konczy a nie pakowac sie w kolejke i wtedy na zamek sie wlaczac do ruchu...

      • 18 3

      • (3)

        To fantazja Cię poniosła. Zapomniałeś , że z reguły żaden wać Pan nie chce nikogo wpuścić. Sory ale taki mamy klimat ,że się trzeba ładować w kolejkę inaczej byś stał do wieczora bo nikt Cię nie wypuści. Wiesz czemu na Matarni zjazd w stronę Gdyni na obwodnicy zaczął się korkować? Bo sobie linie domalowali, jest dużo aut , i dużo łosi którzy wyjeżdżają na obwodnice a raczej próboją z prędkością jeża (dosłownie 40 km/h) pod auta które jadą minimum 100 . Obwodnica to droga szybkiego ruchu . Płynne włączanie się do ruchu mówi Ci to coś? I właśnie taki co tak robi jedzie do końca widzi znak ustąp i sobie stoi i czeka aż mu się ktoś zatrzyma na obwodnicy! Codziennie widzę te obrazki . Ręce opadają. I uwaga ! I to nie tylko kobiety tak robią. Uwierz w większości faceci w wieku od 40/50 w wzwyż. Dziękuję za uwagę

        • 3 8

        • Bez przesady. Zdecydowana większość puszcza :)

          • 12 0

        • Na większości zwężeń (1)

          (nie mówię konkretnie o tym) w pewnym momencie stoi zakaz wyprzedzania. Dojeżdżasz do zakazu zrównując się z jadącym na pasie obok i tak jedziesz do końca, sygnalizując chęć zmiany pasa. Każdy, kto Ciebie nie puści, wyprzedza na zakazie. Dzisiaj co trzeci samochód ma kamerkę, więc hurtem na stop-agresji-drogowej. Oczywiście nie wskażą sprawcy, więc po 5 stówek per samochód. Wystarczy regularnie powtarzać procedurę i populacja chamów się kurczy.

          • 3 5

          • i jeżeli tam jest, to nielegalnie

            Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach zakazu wyprzedzania (znaku B-25) "nie stosuje się na jezdniach, na których istnieją co najmniej dwa pasy ruchu dla jednego kierunku, nawet w tych przypadkach, gdy następuje zmniejszenie liczby pasów ruchu, np. z czterech lub trzech do dwóch oraz z dwóch do jednego".

            Owszem, w wielu takich miejscach znaki B-25 jeszcze są, ale są zastosowane niezgodnie z cyt. przepisem.

            Poza tym, odnosząc się do tego, co napisałeś, cytuję:
            "Na większości zwężeń (nie mówię konkretnie o tym) w pewnym momencie stoi zakaz wyprzedzania. Dojeżdżasz do zakazu zrównując się z jadącym na pasie obok i tak jedziesz do końca, sygnalizując chęć zmiany pasa. Każdy, kto Ciebie nie puści, wyprzedza na zakazie.",
            to sprawa wygląda następująco:
            - jeżeli ktoś Ciebie wpuści (zwalniając), to wtedy to TY wyprzedzasz na zakazie, nawet jeżeli nie zwiększałeś prędkości,
            - jeżeli TY zwolniłeś, bo pas się tobie kończy, a ten ktoś obok Ciebie pojechał dalej swoim pasem, to wtedy to ON wyprzedzał, nawet jeżeli nie zwiększał prędkości.

            Większość kierowców nie zdaje sobie z tego sprawy, co wynika z nieznajomości przepisów, tu konkretnie z nieznajomości definicji manewru wyprzedzania. "Wyprzedzanie przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku".

            Przy takiej, a nie innej definicji manewru wyprzedzania, niestosowanie znaku B-25 przed miejscem zanikania pasa (pasów) ruchu jest zrozumiałe.

            • 1 0

  • (12)

    Zamiast budować nowe drogi lub poszerzać istniejące, bedą jeździć pod prąd:)

    • 151 23

    • To przypomina mi pewien dowcip

      O wprowadzeniu w Polsce ruchu lewostronnego, na razie tylko dla ciężarówek

      • 12 3

    • bareja

      • 9 3

    • Naprawde? Bzdura? (6)

      A moze sie Panowie wybiora do Holandii/ Belgii?
      Takie rozwiazania ze zmiana koerunku ruchu sa wyokrzystywane tam od lat z sukcesami. To bardzo dobry pomysl. Trzeba wykorzystywac max przepustowosc dojazdowek. Ja poszedl bym dalej i na godziny ranne lub popoludniowe zmienial kierunek calych wylotowek. Taka Wielkopolska w Gdyni, taka Armii Krajowej ... maja potencjal

      • 13 5

      • To się wyprowadź do Holandii/Belgii (3)

        i będziesz tam jeździł pod prąd razem z muzułmańskimi imigrantami.

        • 8 14

        • Wolę muzułmańskich imigrantów od polskich narodowców.

          No i belgijskie wypłaty.

          • 8 6

        • I od razu widać co to za opcja zbyt głupia by patrzeć na znaki drogowe (1)

          • 1 0

          • Nie mam co robic tylko patrzec na jakies znaki, bo jakis d**il je sobie poustawial..

            • 1 1

      • Tylko tam zmiana dotyczy wszystkich kierowcow a nie tylko autobusy!

        • 0 0

      • I z tych wielopasmowych dróg dojazdowych, nagle wszyscy utkną w centum..

        Naraz wszyscy nie wjadą, nawet jak będziemy mieć po osiem pasów w jednym kierunku

        • 0 0

    • Normalne rozwiązania w cywilizacyjnie

      zaawansowanych społeczeństwach.

      • 6 5

    • Czekamy na pierwsze czołówki heeheh (1)

      znajdzie się jakiś GKA i przywali w autobus.

      • 3 5

      • Albo GA, obetrze, bo "się zmieści"

        • 1 1

  • Władze miasta na imprezki wydają dziesiątki milionów złotych, dla mieszkańców zostaje farbai słupki. (11)

    Przecież to nic nie da, korki nie zmniejsza się a autobus utknie na zwężeniu

    • 188 21

    • (2)

      Albo zamiast jechać buspasem będą powodować jeszcze większe korki wciskając się na prawy pas ze skrajnie lewego (jak to się odbywa na zjeździe z Estakady Kwiatkowskiego na ul. Unruga)

      • 6 9

      • Autobusy skręcają z środkowego pasa,na prawy,wolno,za to wielu prowadzących auta osobowe skręca z pasa do jazdy na wprost w prawo,mędrcze.

        • 6 3

      • Jak nikt nie chce autobusu wpuścić to tak jest.

        Pewnie kwestia kultury...

        • 8 4

    • Ale nikt nie chce likwidować korków... (6)

      W miastach ze zrównoważonym transportem nie powinno się inwestować w rozwiązania zmniejszające korki, bo to tylko zachęca do korzystania z własnego samochodu. Należy jak najbardziej utrudniać korzystanie z własnego samochodu, z jednoczesnym usprawnianiem komunikacji miejskiej tak, aby była bardziej komfortowym i szybszym transportem niż własny samochód. U nas w Polsce niestety to pierwsze rządzącym wychodzi świetnie, to drugie póki co jeszcze nie.

      • 13 12

      • Nie spodziewałem się ża na tym portalu przeczytam rzeczowy i sensowny komentarz. Zgadzam sie w 100%.

        • 3 3

      • (3)

        U nas w Polsce. Powiedz mistrzu gdzie byłeś za granicą i widziałeś takie rozwiązania działające. Odpowiedz: w d*pie byłeś i g*wno widziałeś. W żadnym mieście we Włoszech, nie w Amsterdamie, w żadnym mieście w Wielkiej Brytanii, nie w Paryżu, nie w Kopenhadze, nie w Sztokholmie.

        • 4 5

        • A Ty byłeś ananasie? (1)

          żeby wjechać np do centrum Londynu musisz dodatkowo zapłacić do tego pełno parkingów park&ride, sprawnie działające metro oczywiście inna skala miasta ale działa na swój sposób i nigdy nie wybierałem się do centrum autem

          • 6 1

          • Zaplacic musisz jak jezdzisz starym szrotem co i tak nie zmienia problemu komunikacji miejskiej stoajacej w korkach mimo bus pasow.

            • 1 1

        • Jest za.Monachium przed GaPa.Kto jezdzi Na narty doskonale to zna.Regulacja jest swietlna I zmienia sie rano kierunek I odwrotnie Od 15 ej I dotyczy wszystkich kierowcow.

          • 2 0

      • Bardzo proste,przestac rejestrowac samochody w Gdyni I kupic jeszcze z 1000 autobusow,ryksze I raj Na ziemi

        • 1 1

    • nie utknie bo będzie tam sygnalizacja świetlna, w momencie dojazdu zapali się zielone światło dla autobusu.

      • 1 0

  • Hyperloop (4)

    Oczami wyobraźni widzę hyperloop z Chwarzna do Witomina. Wtedy żadne kontrapasy nie byłyby potrzebne.

    • 52 6

    • Hyperloop EN57? (3)

      • 11 0

      • (2)

        Po modernizacji, czemu nie.

        • 3 0

        • Wkrótce historyczne porozumienie z SKM (1)

          Synergia wyzwoli dodatkową energię która rozpędzi EN57 do prędkości bliskiej prędkości światła. Po dwukrotnym okrążeniu kuli ziemskiej składy delikatnie wyhamują i zatrzymają się w Chwarznie. Może wydobyć się swąd, ale nie będzie to groźne dla pasażerów.

          • 6 0

          • haha dobre

            • 3 0

  • To mistrzostwo świata. (5)

    Tylko w gdyni. Himalaje intelektów. Nigdy większej głupoty nie było. A wystarczyło by zrobić drogę tak jak było to planowane.

    • 154 38

    • (2)

      Inzynier ruchu sie odezwal, pewnie horala go uczyl liczyc vat

      • 21 10

      • Już po wyborach (1)

        Pracownicy UM mogą już przestać pajacować.

        • 0 5

        • Coś dzisiaj trolle zaspały :)

          • 3 2

    • Powiedzial medrzec....

      • 6 0

    • Mistrzostwo Gdyni Samorządnej

      Ale "wyskoczyło" lotnisko i plany sie rozmyły o wydumane ambicje prezydenta Przyspawanego.

      • 0 0

  • Mega i**otyzm (4)

    Można w godzinach porannych zrobić bus pas na istniejących pasach w kierunku Witomina. Po co tak kombinować?
    I wydawać bez sensu kasę miasta!

    • 60 31

    • I wydać dokładnie tyle samo, na gorsze rozwiązanie?

      Brawo Ty!

      • 14 4

    • bo wtedy zamiast na dwóch pasach to korek by był na jednym - pewnie już gdzieś od Wiczlina. Nikt by nie zyskał

      • 12 2

    • Jednak inzynierem nie jestes

      Takie rozwiazanie wykorzystuje odciążony pas wyjazdowy z miasta rano a po poludniu to samo powinno byc robione w drugim kierunku... Proponuje troche pojezdzic po Europie... przyklady sa w Holandii i Belgii i to dziala dobrz

      • 12 2

    • czy ty jestes niespełna rozumu

      podobnie jak wszyscy, ktorzy kilkaja tobie łapke w góre?

      • 8 1

  • Brawo (11)

    Panie Prezydencie czas odejść !Może pochwali się Pan jak często korzysta z komunikacji miejskiej ?Wiczlino zakorkowane ,karwiny zakorkowane ,Obluze Korek wszystko co się dzieje w tym mieście to remonty a gdzie nowe inwestycje ?co zostawicie po sobie ?kolejke na kamienna górę ?a może MTM panu postawi jakiś pomnik bo dom napewno

    • 161 22

    • Po co. Jeżdżę służbowym superbem 7026. (7)

      • 12 2

      • Łooo, służbowa 4 letnia Skoda :D (2)

        Już naprawdę nie było się do czego przywalić, co? :D

        • 3 12

        • A choćby była i dziesięcioletnia (1)

          Ale przy najlepszej w całym Wszechświecie komunikacji miejskiej?

          • 8 2

          • Jest lepsza, niż w dowolnym mieście zarządzanym przez PiS :)

            • 4 6

      • dlaczego to auta w najbogatszych wersjach? (3)

        • 9 0

        • (1)

          A czemu nie? Prezydent miasta to nie Zdzisław alkoholik po zawodówce.

          • 6 7

          • w tym przypadku niewiele sie rozni

            • 4 3

        • 120 tysi to najbogatsza wersja?

          Ludzie prezesa nawet by nie wsiedli do czegoś tak biednego :D

          • 3 2

    • pamietaj - 67% (1)

      więc porannegorzkie żale skieruj do sąsiadów

      • 5 2

      • Ale jego sąsiedzi nie głosowali w tych wyborach.

        Tylko siedzą i klepią komentarze w farmie, tak jak on...

        • 2 2

    • Tutaj nie ma odpowiedniego elektoratu

      Będzie rządził wiecznie....

      • 1 1

  • Podobne rozwiązanie by się przydało na Janka Wiśniewskiego. (6)

    • 20 46

    • (5)

      Tylko w którą stronę?Tam duży ruch jest w obu kierunkach tak rano,jak i po południu.

      • 11 0

      • wywalic pas zieleni po srodku i masz buspas. (4)

        rano do centrum popoludniu na obluze. zamiast przejscia kladka. dziekuje, pozdrawiam.

        • 0 4

        • Samochód się rzucił na mózg? (3)

          Nie, wystarczy wyznaczyć na każdej jezdni buspas w każdą stronę. Łapy precz od zieleni miejskiej.

          • 8 4

          • wez mnie nie rozsmieszaj (1)

            po 1 pasie w kazda strone to juz bylo i sie nie sprawdzilo. poza tym pamietaj - rozbudowa Janka Wisniewskiego byla wymagana przez NATO - dojazd do portu etc. . Zrobisz po 1 pasie w kazda strone to wszystko stanie. a ta "zielen" miejska na wisniewskiego i tak jest nic nie warta

            • 3 2

            • NATO?

              Chciałbym zobaczyć źródło tej rewelacji.

              • 1 0

          • kolejny społecznik gołodupiec z nadmiarem wolnego czasu

            • 0 0

  • Wielkopolska (2)

    A co z Wielkopolską? Duże osiedla jak Karwiny, Dąbrowa i Fikakowo są wiecznie zablokowane, a jak zacznie się na dobre budowa Trasy Kaszubskiej to już w ogóle będzie dramat...

    • 76 3

    • No nic, nie udało się kładki dla
      Pani Gruszeckiej-Spychały zalatwic to teraz się męczcie

      • 10 1

    • przez wielkopolska helikopterem.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane