• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: autobusy pojadą pod prąd, żeby ominąć korki

neo
6 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

W listopadzie ma już być gotowe rozwiązanie, które pozwoli zaoszczędzić czas pasażerom komunikacji miejskiej, jeżdżącym przez ul. Chwarznieńską. Poranny korek ominą buspasem, którym będą jechać "pod prąd". Prace już trwają, a jego uruchomienie planowane jest w grudniu.



Kontrapas dla autobusów na przeciwległej jezdni to dobry pomysł?

Prace nad budową kontrapasa autobusowego na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej w Gdyni już trwają. Większość z nich nie wymaga jednak wielkiej ingerencji w nawierzchnię, bo kluczem będzie oznakowanie. Autobusy mają bowiem poruszać się kontrapasem głównie podczas porannego szczytu, gdy ruch w kierunku centrum Gdyni jest duży, a w odwrotnym niewielki. Dlatego właśnie autobusy będą wykorzystywać trzeci pas, a kierowcy jadący od strony centrum w kierunku Chwarzna będą mieli do dyspozycji jeden.

  • Takie znaki będą oznaczać, że po lewym pasie (dla jadących w górę ul. Chwarznieńskiej) będą jechały autobusy.
  • Takie znaki będą oznaczać, że jadących w górę ul. Chwarznieńskiej mogą poruszać się dwoma pasami.
- Gdynia stawia na transport publiczny. Dlatego staramy się wprowadzać konkretne udoskonalenia właśnie w obrębie komunikacji zbiorowej. Jednokilometrowy kontrapas na ul. Chwarznieńskiej jest innowacyjnym rozwiązaniem, które będzie premiowało mieszkańców korzystających z gdyńskich autobusów. To właśnie oni, dzięki kontrapasowi, zaoszczędzą ok. 10 minut, bo ominą poranny korek na tym odcinku - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Kontraruch dla autobusów nie będzie jednak wyznaczony na konkretne, wybrane wcześniej godziny. Będą o tym decydować osoby obsługujące Tristar, które na bieżąco analizują natężenie ruchu i czas przejazdu na poszczególnych odcinkach dróg. Zastosowane zostanie również awaryjne zasilanie, które włączy się w przypadku zaniku prądu w sieci. Będzie działać przez 10 minut, co wystarczy autobusom na bezpieczne opuszczenie kontrapasa. Potem ruch będzie się odbywał jak dawniej - po dwóch pasach w każdym kierunku.

Inwestycja kosztuje nieco ponad 4 mln zł, z czego połowa współfinansowana jest z z Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych. Gotowa powinna być jeszcze w listopadzie, a jeśli testy wypadną pomyślnie, w grudniu 2019 roku kontrapasem pojadą już autobusy z pasażerami.
neo

Opinie (296) ponad 10 zablokowanych

  • Super pomysł:)

    • 4 14

  • Prowizorka za 4 miliony (2)

    Zamiast udroznic droge (zbudowac obwodnice Witomina). Buduja kompletnie zbedna prowizorke za 4 miliony PLN. Autobusy dalej beda stac w korkach.... kilometr dalej...

    • 29 4

    • (1)

      Ale przynajmniej ten kilometr pojadą. Widocznie Gdynia nie ma pieniędzy na lepsze rozwiązanie.

      • 4 4

      • Dokładnie

        Openery, Red Bulle i inne igrzyska dla gawiedzi same się nie sfinansują.

        • 4 0

  • 10 min za 4 miliony!!

    Brawo Ja pytam za co ? obserwuje pracę które tam trwają poważnie tyle kasy ? słyszałem o 2 milionach ale tyle koszmar.I jaki będzie efekt..uwaga! Od od Sokółka do obwodnicy stop....na odcinku kładka Witawa stop...ci jeżdżą codzienne wiedzą o czym jest mowa.

    • 20 3

  • kiedy nastąpi realizacja programu wyborczego? oto któtki wycinek (2)

    104/ Remont ul. 10 Lutego;
    105/ Remont Al. Zwycięstwa;
    106/ Realizacja woonerfu (strefy współdzielonej przez pieszych i ruch kołowy) na części ul. Abrahama;
    107/ Nowa organizacja ruchu i przejścia dla pieszych przy Hali Targowej;
    108/ Droga rowerowa wzdłuż ul. Wielkopolskiej i Al. Zwycięstwa (od PPNT do ul. Orłowskiej);
    109/ Droga rowerowa wzdłuż ul. Waszyngtona;
    110/ Urządzenie ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż Al. 17-go Grudnia;
    111/ Modernizacja ul. Legionów wraz z chodnikami i pasami rowerowymi;
    112/ Uporządkowanie parkowania i przestrzeni wokół Placu Górnośląskiego;
    113/ Budowa parkingów na obrzeżach Śródmieścia;
    114/ Zapewnienie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i starszych oraz wózków do stacji SKM: Gdynia Redłowo, Gdynia Orłowo, Gdynia Główna Osobowa;
    115/ Przystanek PKM Wzgórze św. Maksymiliana (współpraca z PKP i Samorządem Województwa by wspólnie zrealizować tę inwestycję);
    116/ Modernizacje i remonty ulic i chodników w Orłowie;
    117/ Poprawa estetyki bulwaru nadmorskiego, remont uszkodzonych nawierzchni, wprowadzenie większej liczby ławek, elementów małej architektury i urządzeń rekreacyjnych;
    118/ Budowa ścieżki dla biegaczy wzdłuż bulwaru nadmorskiego;
    119/ Modernizacja Skweru Arki Gdynia;
    120/ Spacerowo-rekreacyjne zagospodarowanie ciągów wzdłuż rzeki Kaczej w Orłowie;
    121/ Budowa wybiegu dla psów przy ul. Tetmajera;
    122/ Rozwój miejsca piknikowego na Polance Redłowskiej;
    123/ Zagospodarowanie szlaku pieszego pomiędzy Płytą Redłowską a Polanką Redłowską;
    124/ Urządzenie parku w narożniku ulic Abrahama i Kilińskiego;
    125/ Budowa placu street workout/parkour przy bulwarze nadmorskim;
    126/ Kreatywny plac zabaw dla młodzieży w Orłowie;
    127/ Wymiana pomostów w marinie;
    128/ Remont kładek spacerowych na Plaży Śródmieście;
    129/ Ogólnodostępny plac zabaw przy ul. Korczaka;
    130/ Budowa boiska wielofunkcyjnego o nawierzchni poliuretanowej w X LO przy ul. Władysława IV;
    utd

    • 27 0

    • Stan realizacji (1)

      106 powstało (projekt z BO), 107 jest właśnie wykonywane, 108 projektowane i wykonane (droga rowerowa od PPNT do Orłowskiej niedawno oddana), 114 za to odpowiada PKP/SKM i będą remontowali dworce, 128 kładka przy rybkach już wymieniona. To są ich punkty na pięć lat, więc nie powinno być trudno zdążyć. Oczywiście fajnie jakby były te rzeczy jak najszybciej.

      • 3 3

      • tych punktów jest ponad 180...

        • 3 3

  • Tragedia

    Najpierw niech puszczą więcej autobusów w stronę Wiczlina i do Gdyni. Ta ilość przy tej ilości mieszkańców to jakiś żart. Mam nadzieję, że przy następnych wyborach będzie jakiś normalny kandydat na prezydenta Gdyni.

    • 27 3

  • Chwarznieńska, w prawie niezmienionej formie (pomijam węzeł obwodnicowy i odcinek lesny) isnieje odkąd pamiętam

    W tym czasie Wiczlino i Chwarzno, z terenów wiejskich o gęstości zaludnienia na poziomie Norwegii, zmieniły się w 40 000 sypialnie miejskie.
    Liczba aut wzrosła pewnie z 5 000 - krotnie

    A przekrój drogi się nie zmienił.

    • 24 1

  • Będą bęcki!

    • 9 1

  • (3)

    Do wszystkich, którzy tylko marudzą że dróg się nie buduję: idąc Waszym tokiem myślenia, to za 50 lat nie powinno w Gdyni być miejsca na nowe mieszkania, domy, parki itd. tylko same drogi. Wyciąć las, byleby droga była! Drogi wszędzie, ważne żeby tylko samochodzem można było dojechać. Reszta nieważna. Drogi też zajmują miejsce. Pomyślcie czasem nad konsekwencjami Waszych propozycji.

    Mimo że inwestycje drogowe i komunikacyjne w Gdyni od wielu lat zasługują na naganę, to i tak ludzie za to odpowiedzialni są krok do przodu przed wypisującymi tutaj bzdurne komentarze.

    • 11 27

    • Naprawde jestes taki glupi? (1)

      • 5 4

      • Napisz proszę co głupiego napisałem. Łatwo nazywać ludzi głupimi gdy nie trzeba się pod tym podpisać.

        • 3 1

    • Naprawde

      Naprawdę jest!

      • 2 0

  • miasto jest zaniedbane i niedoinwestowane. jedyna odpowiedź władz to kilka znaków, pędzel i farba.

    • 20 3

  • Gdynia nowoczesnie!

    Bardzo dobra decyzja.
    Widzialem podobne rozwiazania w Holandii 10 lat temu.
    Brawo Wy

    • 5 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane