• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: autobusy pojadą pod prąd, żeby ominąć korki

neo
6 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

W listopadzie ma już być gotowe rozwiązanie, które pozwoli zaoszczędzić czas pasażerom komunikacji miejskiej, jeżdżącym przez ul. Chwarznieńską. Poranny korek ominą buspasem, którym będą jechać "pod prąd". Prace już trwają, a jego uruchomienie planowane jest w grudniu.



Kontrapas dla autobusów na przeciwległej jezdni to dobry pomysł?

Prace nad budową kontrapasa autobusowego na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej w Gdyni już trwają. Większość z nich nie wymaga jednak wielkiej ingerencji w nawierzchnię, bo kluczem będzie oznakowanie. Autobusy mają bowiem poruszać się kontrapasem głównie podczas porannego szczytu, gdy ruch w kierunku centrum Gdyni jest duży, a w odwrotnym niewielki. Dlatego właśnie autobusy będą wykorzystywać trzeci pas, a kierowcy jadący od strony centrum w kierunku Chwarzna będą mieli do dyspozycji jeden.

  • Takie znaki będą oznaczać, że po lewym pasie (dla jadących w górę ul. Chwarznieńskiej) będą jechały autobusy.
  • Takie znaki będą oznaczać, że jadących w górę ul. Chwarznieńskiej mogą poruszać się dwoma pasami.
- Gdynia stawia na transport publiczny. Dlatego staramy się wprowadzać konkretne udoskonalenia właśnie w obrębie komunikacji zbiorowej. Jednokilometrowy kontrapas na ul. Chwarznieńskiej jest innowacyjnym rozwiązaniem, które będzie premiowało mieszkańców korzystających z gdyńskich autobusów. To właśnie oni, dzięki kontrapasowi, zaoszczędzą ok. 10 minut, bo ominą poranny korek na tym odcinku - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Kontraruch dla autobusów nie będzie jednak wyznaczony na konkretne, wybrane wcześniej godziny. Będą o tym decydować osoby obsługujące Tristar, które na bieżąco analizują natężenie ruchu i czas przejazdu na poszczególnych odcinkach dróg. Zastosowane zostanie również awaryjne zasilanie, które włączy się w przypadku zaniku prądu w sieci. Będzie działać przez 10 minut, co wystarczy autobusom na bezpieczne opuszczenie kontrapasa. Potem ruch będzie się odbywał jak dawniej - po dwóch pasach w każdym kierunku.

Inwestycja kosztuje nieco ponad 4 mln zł, z czego połowa współfinansowana jest z z Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych. Gotowa powinna być jeszcze w listopadzie, a jeśli testy wypadną pomyślnie, w grudniu 2019 roku kontrapasem pojadą już autobusy z pasażerami.
neo

Opinie (296) ponad 10 zablokowanych

  • Niedługo pajace zrobią buspas na Rolniczej.

    • 15 0

  • Opinia wyróżniona

    Jeżdzę codziennie autobusem z Chwarzna . (14)

    Korek tworzy się przed Witominem co jest zrozumiałe bo to jest wąskie gardło. Akurat w korku działała jazda na zakładkę i jadący lewym pasem autobus zawsze był wpuszczany , postój w korku autobusu nigdy nie trwa długo a nawet teraz mimo rozpoczecia roku szkolnego nie tworza sie korki więc mamy kolejne 2 mln wyrzucone w błoto. Należało zrobić coś innego. Od Witawy w strone Chwarzna praktycznie do lasu po prawej stronie są parkingi - należało zlikwidować parkingi i stworzyć bus-pus .

    • 115 23

    • (2)

      a jadąc autobusem z Wiczlina tracisz dodatkowo kilkanaście minut na korek, który jest jeszcze przed obwodnicą :)

      • 5 3

      • nie rozumiem po co ludzie tworzą korki skoro są dla nich taką przeszkodą później (1)

        bez sensu

        • 14 3

        • Bo stoja, zamiast jechac.

          • 0 1

    • Obwodnica Witomina potrzebna jak najszybciej! Tak samo większa przepustowość skrzyżowań na Wielkopolskiej. (3)

      Trzeba działać z większym rozmachem, panie Szczurek. Gdańsk co rusz rzuca szalonymi pomysłami i dostaje kasę z Unii. Jak się chce, to można.

      • 10 8

      • I efektem tego rozmachu (1)

        jest spadek średniej prędkości poruszania się samochodem, konsekwentnie odnotowywany w badanich. Bo nadwagi nie leczy się poprzez popuszczanie pasa, ale w Polsce, Rosji i Chinach ludzie się jeszcze nie zorientowali. Wszędzie indziej tak, nawet w USA.

        • 12 1

        • tłumczysz osobnikowi, który ksiązkami w piecu pali

          nie nada

          • 2 1

      • więcej miejsca, więcej samochodów

        wszyscy spotkamy się albo na skrzyżowaniu z Kielecką albo na Chwarzniejskiej. Po prostu będzie więcej miejsca dla czekających na wjazd na te ulice, bo część będzie stała na obwodnicy Witomina, a część na Rolniczej/Chwarznieńskiej. Wyżej d. nie podskoczysz...

        • 1 1

    • ok. 10 minut mniej stania dla korzystającychz TZ!

      • 4 0

    • Kiedy Rondo na Witominie? (2)

      Zgadzam się. Dodatkowo uważam, że o wiele bardziej przydałoby się w ramach tych pieniędzy wpisać w ten przetarg przebudowę skrzyżowań na Witominie, a zwłaszcza przy Witawie i budowę rond zamiast skrzyżowań ze światłami, które ustawione są fatalnie w godzinach szczytu komunikacyjnego. Witomino obecnie to jedna z głównych tranzytowych dzielnic z tylko 1 pasem w obu kierunkach! bus pas w tym wypadku to kosztowny "mały plaster przyklejony na otwartą i krwawiącą ranę tamtejszej tkanki miejskiej" . Podobny "plaster" przyklejono na Estakadzie Kwiatkowskiego przed skrzyżowaniem w stronę Pogórza i Kosakowa, gdzie do dziś jedziemy 1 pasmową słabą drogą. Czas najwyższy na poważną operacje!

      Drodzy Włodarze Miasta, może jednak mniej imprez masowych, zamykania miasta i ulic oraz bali i zabaw dla kilku lub kilkunastu tysięcy ludzi i czas zrobić coś dla mieszkańców Gdyni? Może to już właściwy czas na koniec polityki zastaw się, a postaw się tylko dla turystów i samych gości? Gdynia to przecież jedna z gospodarczych perełek Polski, korzystajmy z tego co mamy, gdzie doszliśmy jako miasto przez te ponad 90 lat i idźmy dalej z rozwojem naszej infrastruktury.
      Dobra infrastruktura to więcej miejsc pracy, więcej pracy to więcej mieszkańców, więcej mieszkańców to więcej wpływów podatkowych i pieniędzy na kolejne inwestycje oraz rozwój.

      • 4 5

      • tal, karuzelę jeszcze

        pacan

        • 0 1

      • przeprowadź się bliżej centrum

        będzie taniej

        • 1 0

    • Naprawdę? (1)

      Powiedział jeden człowiek, na podstawie swojej opinii wyrobionej podczas obserwacji jednej trasy.
      #statystyka

      • 3 1

      • wiadomo, na tym portalu "artykuły na zlecenie pisane przez tajemniczego czytalnika"

        klasyk

        • 1 0

    • dokładnie

      jeżdżę tamtędy codziennie i myślę tak samo. Potrzebny buspas od Witomińskiej do kładki a nie jakieś kontrapasy - wygibasy... Kasa wyrzucona w błoto.

      • 1 0

  • Czyli standardowo w Gdyni farba pędzel i gotowe

    • 19 3

  • (2)

    Autor niepotrzebnie wywoluje panike. Nic nie pojedzie pod prad tylko bedzie zmienna organizacja ruchu i autobus bedzie jechal zgodnie z przepisami

    • 6 10

    • ... czyli pod prąd. (1)

      • 2 3

      • Nie bo w tym momencie zmienia sie znaki i autobus bedzie jechal zgodnie z przepisami

        • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    Dobre rozwiązanie (12)

    W pięknym mieście Edynburgu, jeśli chcesz zarejestrować samochód, to musisz przedstawić zaświadczenie o posiadanym miejscu postojowym. Ot takie proste rozwiązanie, które problem przenosi na grupę zainteresowaną. Mam samochód i bardzo by mi takie rozwiązanie pasowało.

    • 71 47

    • Bajki opowiadasz...

      • 10 4

    • ale tak jest wielu miastach europy zachodniej i w całej Japoni!! (3)

      • 9 5

      • (2)

        nie, nie jest.

        • 8 2

        • To zarejestruj w Tokyo samochód bez dysponowania miejscem parkingowym ;) (1)

          • 3 2

          • Tokyo nie jest w Europie, po co kłamiesz, że tak jest w wielu miastach Europy? tak nie jest w żadnym mieście Europy

            • 0 1

    • ale o czym mowicie! mam miec miejsce pod domem czy pod praca a moze kolo babci tez gdzie zatrzymuje sie na 2 godziny? wiec

      lepiej budowac parkngi pietrowe i podziemne ale na to wladze gdyni pomyslu nie maja. roweroludki w tkącym deszczu zimą.

      • 8 7

    • ALE............... (1)

      Ale mieszkasz w Polsce i zapewniam cię że tyle miejsc nie ma w mieście.Powinno budować się parkingi podziemne albo piętrowe.

      • 4 7

      • Skad wiesz,ze mieszkam w polsce?

        • 1 0

    • O czym ty piszesz. Jakiej rejestracji w Edynburgu.Byłeś tu kiedyś. (2)

      • 1 2

      • on kłamie, nie ma tak w Edynburgu, to zwykły trol

        • 0 1

      • Tak, mieszkałem w Edynburgu przy Easter Dalry Wynd.

        • 0 1

    • a gdzie w tym KOwalski?

      ha ha i co nie mam miejsca postojowego ---blokowiska i co nie moge miec samochodu ale zes wymyslił-

      • 1 0

  • W końcu ktoś myśli!

    • 4 8

  • wszystko o'k - ale... (2)

    dlaczego ta zmiana ma tyle kosztować, 4mln za oznakowanie poziome i pionowe tego odcinka?

    • 18 3

    • Bo jezeli nic sie nie buduje

      To trzeba przyciac raz a konkretnie. Przeciez za zakup wiadra farby i namalowanie strzalek nie zaplaca 4 mln przypadkowej firmie

      • 2 1

    • bramownice, znaki zmiennej treści, znaki pryzmatyczne, zasilanie awaryjne, światłowód, sygnalizatory i bezpieczeństwo.
      Jeżeli wg ciebie drogo to trzeba było zgłośić się do przetargu i zarobić

      • 1 1

  • (2)

    I teraz zaczną się korki jak jeden pas będzie masakryczne rozwiązanie

    • 9 6

    • Jakie korki?

      O 8 rano z witomina w kierunku chwarzna? Dobrze sie czujesz?

      • 3 0

    • korki już są. Poszerzanie jezdni ich nie likwiduje.

      trzeba szukać innych rozwiązań

      • 1 1

  • Tajemnica tkwi w białej farbie !

    Tak się rozwiązuje problemy. A zaoszczędzone piniondze miżna wydać na jaki festyn

    • 23 3

  • łał

    Nowoczesna ta Gdynia. W Żywcu takie coś na moście wjazdopwym do miasta funkcjonuje około 20 lat:) Nowoczesna ta Gdynia:)

    • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane