• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: mieszkańcy chcą większej strefy parkowania

Patryk Szczerba
15 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Samowolkę w parkowaniu najlepiej widać na ul. Warszawskiej. Samowolkę w parkowaniu najlepiej widać na ul. Warszawskiej.

Obniżenie abonamentu dla mieszkańców do 10 zł miesięcznie i rozszerzenie strefy płatnego parkowania o teren Działek Leśnych zobacz na mapie Gdyni to pomysł aktywistów i radnych dzielnicy na uporządkowanie sytuacji parkingowej w okolicach centrum Gdyni. Urzędnicy do tych propozycji podchodzą z dystansem, nie wykluczając jednak wprowadzenia opłat dla parkujących przy bulwarze Nadmorskim zobacz na mapie Gdyni.



O tym, że wielu kierowców przyjeżdżających do Gdyni nadal nie chce płacić za postój w centrum, można przekonać się każdego dnia. Część szuka miejsca na terenach prywatnych, inni zostawiają auta na cały dzień w okolicy granic strefy płatnego parkowania. Przejście kilkuminutowym spacerem do docelowego miejsca w śródmieściu nie stanowi wtedy problemu, a do tego nie trzeba płacić za postój.

Pomysł nie jest nowy

Dzielnicami sąsiadującymi ze strefą są Wzgórze św. Maksymiliana i Działki Leśne. Dyskusja dotycząca konieczności jej rozszerzenia toczy się tam od dawna. Do tej pory nie kończyło się jednak na rozmowach. Na Wzgórzu ostatnio usunięto część znaków zakazujących postoju, zapowiadając jeszcze budowę dodatkowych miejsc.

Inaczej sytuacja przedstawia się na Działkach Leśnych, gdzie za sprawą radnych dzielnicy konsekwentnie jest wprowadzany na ulicach ruch jednokierunkowy. W ostatnim czasie sporo emocji wywołało też skośne parkowanie na odcinku ul. Warszawskiej zobacz na mapie Gdyni, w miejscu, gdzie wcześniej był przystanek. Skończyło się na interwencjach strażników miejskich i zapowiedziach wprowadzenia znaków nakazujących kierowcom równoległe parkowanie.

Kierowcy na Działkach Leśnych parkują jak im wygodniej, nie zważając na przepisy. Kierowcy na Działkach Leśnych parkują jak im wygodniej, nie zważając na przepisy.
Do poważnych zmian ma przekonać Gdynię inicjatywa aktywistów ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, których głos został wzmocniony podpisem przewodniczącego Rady Dzielnicy. Wspólnie wystosowali w ostatnich dniach do władz miasta oficjalną petycję, której głównym postulatem jest poszerzenie strefy o Działki Leśne.

- Narastającym problemem pozostają pozastawiane w ciągu dnia ulice, które pustoszeją wieczorami i w weekendy. Podobnie jak w śródmieściu, mało kto decyduje się dodatkowo zapłacić i zostawić samochód na płatnych prywatnych miejscach - wyjaśnia Wojciech Jankowski, przewodniczący Rady Dzielnicy Działki Leśne.
Więcej płatnych miejsc, taniej dla mieszkańców

Propozycją, która ma złagodzić skutki rozszerzenia strefy, jest obniżenie opłaty za parkowanie dla mieszkańców i niepełnosprawnych z 30 zł do 10 zł miesięcznie.

- Mamy w Gdyni problem z nierównowagą popytu i podaży miejsc parkingowych. Jeśli popyt na nie w takich dzielnicach, jak Działki Leśne jest za duży, utrudnia życie mieszkańców, to lepsza jest w tym miejscu strefa płatnego parkowania, wyznaczenie miejsc zgodnych z przepisami i większa kontrola tego, jak kierowcy parkują - opowiada Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Na dowód konieczności zmian, oprócz ogólnego wrażenia, przytaczają druzgocące dla miasta liczby. Na każde 1000 mieszkańców Gdyni przypada 556 samochodów osobowych. Zmniejsza się także udział komunikacji zbiorowej z prawie 52 proc. w 2008 roku, do 39,8 proc. w roku 2015 przy jednoczesnym wzroście udziału samochodu z 47 proc. na 57 proc. w analogicznym okresie.

- Nadmiar samochodów w mieście jest problemem pogłębiającym się. Wiemy już, że nie będzie rozwiązany przez budowę parkingów podziemnych. Zarówno z powodu dużego obciążenia budżetu takimi inwestycjami, brakiem zainteresowania ze strony inwestorów prywatnych do podejmowania tego typu inicjatyw, jak i zachowaniem kierowców - uzupełniają twórcy petycji.
Nie lepiej jest na innych ulicach Działek Leśnych. Aktywiści i Rada Dzielnicy przekonują, że można to zmienić poprzez wprowadzenie płatnego parkowania. Nie lepiej jest na innych ulicach Działek Leśnych. Aktywiści i Rada Dzielnicy przekonują, że można to zmienić poprzez wprowadzenie płatnego parkowania.
Nie ma analiz, nie ma decyzji

Z ust urzędników można usłyszeć, że petycja to ważny głos mieszkańców, a proponowane zamierzenia wymagają badań.

- Bez przeprowadzenia szczegółowej analizy określającej zakres oddziaływania obecnie funkcjonującej strefy płatnego parkowania, a także przeprowadzenia symulacji ekonomicznej zwiększającej koszta utrzymania parkomatów i ich serwisu oraz zwiększenia liczby kontrolerów nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie - odpowiada Roman Witowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Przypomina przy okazji, że w tym roku dla miasta szykuje się jeszcze wydatek związany z modernizacją parkomatów. Pierwszy przetarg nie został rozstrzygnięty, bo zaproponowane ceny okazały się dla miasta o wiele za wysokie.

Parking przy bulwarze płatny?

Nie ma także planów obniżenia opłat, co nie oznacza, że nie są szykowane żadne zmiany dla parkujących w śródmieściu. Miasto rozważa włączenie do strefy płatnego parkowania miejsc postojowych przy bulwarze Nadmorskim zobacz na mapie Gdyni.

- Na etapie wyznaczania strefy w 2008 roku parking ten nawet w sezonie był bardzo rzadko zapełniany i można było na nim swobodnie znaleźć wolne miejsce postojowe, w zasadzie o każdej porze dnia. Obecnie obserwujemy, iż bardzo często jest trudno na nim o wolne miejsca postojowe, co doprowadza do zajmowania chodników oraz niszczenia pasów zieleni. Wprowadzenie opłaty spowodowałoby większą rotację pojazdów - tłumaczy Witowski.
Na Kamiennej Górze pomogło

Wato przypomnieć, że gdyby urzędnicy przychylili się do postulatów mieszkańców Działek Leśnych, byłoby to kolejne rozszerzenie strefy w Gdyni. Od listopada 2011 roku kierowcy zostali zobligowani do wnoszenia opłat na Kamiennej Górze oraz w okolicach ulic Piłsudskiego i Wendy. Powodem była nadmierna liczba zaparkowanych aut, która zaczęła m.in. przeszkadzać mieszkańcom mającym problem z przejazdem, a nierzadko nawet wyjazdem ze swoich posesji.

Takie rozwiązanie było też - co jasne - na rękę władzom miasta, bo z jednej strony pojawiła się jeszcze większa rotacja miejsc w centrum, a z drugiej dodatkowy zarobek dla urzędu z racji większej liczby płatnych miejsc. Cała inwestycja - głównie w postaci ustawienia nowych parkomatów - kosztowała Gdynię ok. 1,4 mln zł, ale szybko zaczęła się zwracać.

Mieszkańcy odetchnęli, ale na krótko. Kierowcy w końcu przyzwyczaili się bowiem do opłat i zaczęli... zastawiać chodniki. W dyscyplinowaniu parkujących gdzie popadnie miała pomagać gdyńska straż miejska. Komendant zapowiadał, że zamiast pouczeń zaczną stosować kary. Efekty są widoczne, ale jak przekonują mieszkańcy, problem będzie powracał, jeśli strażnicy nie będą konsekwentni w karaniu, a nie w pouczaniu parkujących niezgodnie z przepisami.

Miejsca

Opinie (271) 7 zablokowanych

  • To juz lekka przesada.... (8)

    Strefa platnego parkowania na Dzialkach lesnych ?
    Moze idac tym tokiem rozumowania zrobmy strefe platnego parkowania takze w sasiedztwie Riviery, na calym Wzgorzu, a takze przy portach i na Grabowku.
    Z kazdego z wymienionych miejsc jest w miare blisko do centrum miasta.
    A jeszcze lepiej stworzmy ja w calym miescie, rowniez na Karwinach, Dabrowie i Chwarznie Wiczlinie. Czyz nie ?
    No bo czym sie roznia mieszkancy Gdyni centrum od zamieszkujacych w dzielnicach ? Placmy wszyscy sobie rowno kase wzajemnie.....tylko czy o to w tym wszystkim chodzi ???
    U mnie tez na Sokolkach odczuwam pernametny brak miejsc parkingowych w godzinach wieczornych. Czy mamy wprowadzic platny tani abonamet dla mieszkancow oraz droga odplatnosc dla przyjezdnych z centrum badz innych dzielnic ?

    • 22 2

    • To przyjezdni z innych dzielnic przyjeżdżają do ciebie (3)

      na noc parkować ?
      Ogarnij się.

      • 6 5

      • Nie spac, tylko na sale gimnastyczna do szkoly, albo do pobliskiego gym-u. (2)

        Czy mamy zakazac Im parkowania ? Wprowadzic odplatnosc ?

        • 4 0

        • a dlaczego nie? (1)

          parkowanie to luksus w naszych czasach,
          zapytaj na zachodzei Europy,
          tu każdy parch ma po dwa auta i każdy chce wszędzie zaparkować

          • 0 3

          • dla ciebie luksusem sa parówki wiedeńskie, więc już się zamknij.

            • 1 0

    • Tak powinno być. Jak jest problem z parkowaniem, to się go reguluje. (3)

      • 2 5

      • Tylko ze regulujac to kasa, zawsze beda pokrzywdzeni sasiadujacy z ta strefa. (2)

        Taka metoda dobra nie jest. W ten sposob bedziemy sie tylko przesuwac dzielnica po dzielnicy, by za kilka lat platna strefa objac cale miasto, ku uciesze gdynskiego urzedu.

        • 5 1

        • kolejny pretensjonalny dziad węszący spiski (1)

          weź swoją szpachlę i udaj się w wyprawę w jedną stronę

          • 0 3

          • zastosuj się do swojej rady i spierd... stąd.

            • 3 0

  • A wystarczy podwyższyć normy dotyczące spalin. (7)

    I zakazać wjazdu na teren miasta pojazdom nie spełniającym tych norm.
    I tym sposobem 70% blachosmrodów znajdzie się na złomowcu.

    • 13 12

    • (6)

      daj lewcki baranie zarobić ludziom a potem wprowadzaj normy skowyt lewactwa mnie bawi stosujcie może ch..je normy zarobków pierw takie jakie są na zachodzie a potem zachodnie normy spalin

      • 6 8

      • Lewactwo z prlu (1)

        To jest taki mix, lewactwa, mentalności prlowskiej, donosicielstwa i dopierd****ia drugiemu, żeby mu było gorzej. Dzień świra panie :P

        • 1 4

        • głupim debilom od regulowania wszystkiego na zachodnią modłę nie dociera do świadomości że Polacy mają takie auta na jakie jest ich stać nie jeździmy 20 letnimi samochodami dlatego że to kochamy i jesteśmy masochistami

          • 3 2

      • byle burek nie powinien miec szrota tylko ma jezdzic komunikacja miejska (3)

        jak cie nie stac na utrzymanie auta to sobie kup bilet miesieczny a nie wyjezdzonego pasata z wycietym dpfem.

        • 4 3

        • (2)

          a kto niby ma decydować kto ma mieć auto a kto nie?

          • 1 3

          • nie stać cię to nie kwicz, sam o tym zdecydowałeś (1)

            gardząc edukacją
            to teraz nie obwiniaj całego swiata za to,
            że ci się nie chciało uczyć a książkami w piecu paliłeś

            i kto tu jest lewak i wszystko chce mieć za darmo?

            • 2 2

            • przygłupie tyle co wnoszą posiadacze aut do budżetu to nie wnosi nikt.Łupienie na każdym kroku

              • 2 1

  • Kto wymyśla te głupie projekty???? (2)

    Ewidentna nagonka na kierowców... zróbmy jeszcze strefe płatnego parkowania na terenie prywatnym

    • 15 5

    • Jak to kto :) (1)

      Aktywiści niby oddolni, Piesiewicze wszystkich krajów łączcie się :D

      • 2 3

      • absurd

        siedzą w domach i zastanawiają się jak komuś uprzykrzyć życie, bo sami nie mają samochodów... Zamiast wybudować więcej parkingów, lub nawet parkingi wielopiętrowe to wprowadzą strefę PP...

        • 2 2

  • Parkingi (1)

    Ograniczenia dla aut w Śródmieściu - świetna sprawa. Miasto zbiera za parkowanie - to powinno zorganizować sieć parkingów wokół centrum. Poza tym zmiany muszą też nastąpić w organizacji transportu publicznego, tak by opłacało się z niego korzystać ( oszczędzając nie tylko pieniądze ale i czas )

    • 12 2

    • parkingów jest opór tylko dziadostwo piątaka żałuje

      • 1 1

  • Samowolkę w oznakowaniu też widać na pierwszym zdjęciu.

    Nie ma tam żadnego znaku zakazującego zatrzymywania się ani postoju, a zdanie wywieszone nad garażami można traktować jako szyld lub ozdobę uliczną.

    • 7 3

  • Gryzoń musi odejść!

    • 14 2

  • Ale na tej propozycji zyskuje tylko Śródmieście

    Bo im abonament spadnie do 10 z 30 zł.

    • 8 1

  • Chcą urzedasy (1)

    Kasiore

    • 10 3

    • dlatego ja mam gdzie parkować a ty za swojego piątaka lejesz paliwo

      twoja własna decyzja,

      jest jedno miejsce i nas dwóch chętnych,
      ja dam piątaka za nie a ty kwiczysz, że złodzieje,
      typowy bolszewicki jazgot

      • 0 2

  • (1)

    pazerność na kasę nie zna granic ciekawe czy urzędasy uznają za normalne to że ja mam np dojechać do parkingu przesiadkowego autem a potem telepać się zdezelowanym tramwajem płacąc jeszcze za to bilet?Ile tych opłat kochane urzędasy?

    • 11 4

    • w Gdyni nie ma tramwajów, są zdezelowane trajtki

      • 2 2

  • (1)

    Działki Leśne są dosyć duże jeśli idzie o sieć ulic i nie na wszystkich są problemy z parkowaniem

    • 7 1

    • To niech zrobią tam, gdzie są problemy z parkowaniem i obok - bo będzie się problem przenosił

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane