• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce tankować autobusy wodorem

Patryk Szczerba
3 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Jednym z producentów autobusów na wodór jest Ursus. Jednym z producentów autobusów na wodór jest Ursus.

Gdynia podpisała z Grupą Lotos list intencyjny, który jest pierwszym krokiem do tego, by w przyszłości zaczęły jeździć po mieście autobusy na wodór. Technologia nawet w Europie jest na razie jednak w fazie testów, choć do zakupu takich pojazdów przymierza się np. Gdańsk.



Jak oceniasz perspektywę współpracy w zakresie zasilania autobusów wodorem?

Wodór jest jedną z kluczowych substancji, wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Obecnie Rafineria Gdańska produkuje go około 13 ton na godzinę, docelowo ma to być 16,5 ton na godzinę.

Autobusy na wodór: mniej zanieczyszczeń, cichsza praca



Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi nie emitują żadnych zanieczyszczeń, przy cichej pracy silnika. Stąd - jak tłumaczą władze Gdyni - zainteresowanie tą technologią.

- Ważny jest dla nas nie tylko komfort przewozu pasażerów, ale też jakość powietrza. Z radością podjęliśmy współpracę z grupą Lotos w tej kwestii. Jesteśmy otwarci na nowe technologie, by jakość środowiska była jak najwyższa. To także rekomendacja dla innych samorządów, by tą drogą podążać - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Gdynia ma zamiar stworzyć park autobusów zasilanych wodorem. To jednak melodia przyszłości. Technologia jest bowiem na tyle nowatorska, że w regularnej eksploatacji takich pojazdów nie ma jeszcze w dużo bardziej zaawansowanych komunikacyjnie miastach w Europie, jak Londyn, Oslo, Mediolan, Hamburg czy Kolonia, do których władze Gdyni lubią się porównywać.

Czytaj też: Autobusy z Gdańska trafią do Gdyni

Lotos planuje inwestycje w wodór



Współpraca z Gdynią jest również w interesie grupy Lotos. Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje grupy Lotos produkują w ciągu godziny. Sęk w tym, że wodór dla ogniw paliwowych musi mieć czystość na poziomie 99,999 proc. czyli tzw. pięć dziewiątek.

Dlatego firma planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania, szukając partnerów w tym obszarze.

Zobacz również: Gdynia drugi raz chce kupić 55 autobusów


- Pracujemy nad projektami wodorowymi od lat. Dla transportu miejskiego wodór ma dużą wartość. Paliwo tankuje się szybko, może być wykorzystywane przez cały dzień. Ma wiele zalet, których nie ma CNG. Pracujemy z kilkoma samorządami na temat rozwoju podobnych projektów. Wierzę, że bliskość między Gdynią i rafinerią pozwoli działać bardzo szybko - wyjaśnia Mateusz A. Bonca, pełniący obowiązki prezesa zarządu Grupy Lotos.
W Polsce jest obecnie trzech producentów, którzy byliby w stanie dostarczyć takie pojazdy do Gdyni.

Czytaj również: Gdynia kupuje używane autobusy

Miasto nie wyklucza, że po upowszechnieniu się technologii, będzie tak formułowało zapisy przetargowe, by preferowany był właśnie napęd wodorowy. Konkretów i terminów, kiedy pierwsze autobusy zasilane nowym paliwem mogłyby wyjechać na ulice - na razie brakuje.

- Ekologiczny, niskoemisyjny transport to nasza wizytówka. Wdrożenie tej innowacyjnej technologii będzie miało niebagatelny wpływ na środowisko naturalne i szeroko rozumiane bezpieczeństwo - zapewnia prezydent Gdyni.
Przypomnijmy, że w zeszłym roku po mieście jeździł prototypowy model przegubowego trolejbusu zamówiony przez Rygę. Wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 100 kW, będące napędem pomocniczym z regulatorem w postaci baterii litowo-tytanowych o mocy 23 kW pojazd jeździł po Gdyni w ramach testów.

Zobacz też: Przegubowy trolejbus na testach w Gdyni

Autobusy wodorowe najpierw w Gdańsku?



Niewykluczone, że w Trójmieście pierwsze autobusy na wodór pojawią się jednak w Gdańsku. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje chce w ramach testów kupić trzy 12-metrowe pojazdy. Mają kosztować ok. 7 mln zł. Jeśli ich eksploatacja wypadnie pomyślnie, to do Gdańska mogłoby trafić osiem takich autobusów.

Plany miasta są elementem programu "Bezemisyjny transport publiczny" prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, w który wchodzą też autobusy elektryczne i hybrydowe. Pojazdy do Gdańska miałyby trafić do 2021 roku.

Przegubowy trolejbus na testach w Gdyni

Miejsca

Opinie (262) ponad 10 zablokowanych

  • Tylko bez wodoru w mieście.

    Jeśli CNG się nie sprawdziło i jest mało popularne to nie kombinujcie z ryzykownym i niedopracowanym wodorem. Może warto trochę poczekać i przejść w przyszłości na LNG?

    • 0 0

  • Nie przesadzajmy z tym wodorem, technologia nie do końca sprawdzona, a wodór jest gazem wybuchowym w razie kolizji i nie tylko. Były sterowce na wodór i jak się skończyło?

    • 0 0

  • Pewnie trepy z UM Gdyni wleja wode do zbiornikow...

    bo w wodzie jest duzo wodoru , H2O czyli dwa razy tele wodoru co tlenu. Wodor napedzi pojazdy a tlen do oddychania dla Gdynian, po wdychaniu spalin z gdanskich autobusow.

    • 0 1

  • odwołac szczurka (1)

    panie szczurek zacznij pan najpierw ze swymi urzedasami dbac o mieszkanców i ich poziom życia a nie na pokaz biegi rowery developerka i przytakiwacze wsparcia w postaci kierowników, towarzystwo wzajemnej adoracji i wszystkie decyzje na przekór mieszkańcom, odowłać ten zarząd co sobie nie radzi

    • 1 1

    • Lepiej napompowac go wodorem przez p.pe

      I odpalic na orbite

      • 0 0

  • Jak by urzednikow UMGdyni napompowac wodorem..,

    To by moze w koncu odlecieli w sina dal.

    • 0 1

  • (19)

    Brzmi dobrze ale póki co, kupili dwa 20 letnie trupy z Gdańska.

    • 159 33

    • Nie 20 letnie tylko 9 letnie. A to jest różnica

      • 0 0

    • Kupili jeszcze używane autobusy z niemiec ;) (3)

      Ale zapowiedzi o nowych autobusach były w kilkunastu artykułach i nic z zakupu nowych nie wyszło

      • 7 4

      • Ze Szwajcarii.

        • 1 1

      • (1)

        Kupili używane by sprawnie zastąpić najnowocześniejszymi. Dobra decyzja!!!!

        • 3 3

        • Dla biednego to i ocet słodki...

          • 2 1

    • Dobrze ze tylko dwa, bo jakby...

      Wykupili wszystkie wasze graty to do roboty wychodzilbys o 4 nad ranem a w domu bylbyś góra 22.30...

      • 2 1

    • Haha, dobre (2)

      Chyba dziewięcioletnie. Tak ciężko przeczytać całkiem nowy artykuł? A PKS-owe Lion'sy są w całkiem niezłym stanie, więc zakup jest dość udany.

      • 8 5

      • w porównaniu (1)

        co ma w swojej flocie PKM to fakt to będą najlepsze ich pojazdy

        a jeszcze niech napiszą ile będzie kosztować ich dostosowanie do gdyńskich umów?

        • 4 1

        • Chłopaki z warsztatu niż

          • 0 1

    • (5)

      9-letnie.

      • 21 8

      • 9lat (4)

        milion kilometrów w PKSie

        • 15 5

        • w pełni sprawne autobusy spełniające wszystkie wymagania (2)

          ale jeśli coś wiesz to najszybciej jak możesz zgłoś to do prokuratury

          • 16 7

          • wymagania przetargowe (1)

            a kto pisał przetarg?

            to jest Miś na miarę naszego wspaniałego miasta
            żeby spółka miasta kupowała używki od prywatnej firmy
            tym bardziej że vice prezes tej spółki był dyrektorem w PKSie

            miej dalej oczy szeroko zamknięte

            • 8 2

            • Łubudubu, łubudubu

              Może Władca Skweru Mistrz Bajeru się do niej/niego kiedyś uśmiechnie!

              • 2 1

        • A twój przepierzenia ile przejechał? No tak, licznik ci cofnięto.

          • 1 1

    • Kupili 9 letnie. To Gdańsk kupił od Kassel 40 letnie tramwaje, które to dumnie jeżdżą w gdańskiej komunikacji miejskiej

      • 14 12

    • tak, wraz z odorem

      starego budyniu

      • 13 3

    • oszczędzają na nowe

      • 5 4

    • 9 cio letnie

      małpo niewydymko

      • 5 15

  • Niech koledzy napiszą jak jest (1)

    W artykule nie ma żadnej informacji o jakim wodorze jest mowa? Skroplonym czy gazowym? Samochody na wodór są tankowanie skorpionym wodorem. Taki wodór nie jest dostępny w Gdansku

    • 1 1

    • Ja w domu gotuję wodorem.

      • 1 0

  • Dobry decyzja, ten krok zbliża nas do własnej bomby wodorowej.

    • 1 0

  • Odór??

    Kto by sie spodziewal?

    • 1 0

  • Gdynianin

    Panie Szczorek idz pan w h... juz i ustap mniejsca mlodszym madrzejszym z zapalem bo portow i bjurowcow wystarczy

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane