• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia chce tankować autobusy wodorem

Patryk Szczerba
3 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
Jednym z producentów autobusów na wodór jest Ursus. Jednym z producentów autobusów na wodór jest Ursus.

Gdynia podpisała z Grupą Lotos list intencyjny, który jest pierwszym krokiem do tego, by w przyszłości zaczęły jeździć po mieście autobusy na wodór. Technologia nawet w Europie jest na razie jednak w fazie testów, choć do zakupu takich pojazdów przymierza się np. Gdańsk.



Jak oceniasz perspektywę współpracy w zakresie zasilania autobusów wodorem?

Wodór jest jedną z kluczowych substancji, wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Obecnie Rafineria Gdańska produkuje go około 13 ton na godzinę, docelowo ma to być 16,5 ton na godzinę.

Autobusy na wodór: mniej zanieczyszczeń, cichsza praca



Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi nie emitują żadnych zanieczyszczeń, przy cichej pracy silnika. Stąd - jak tłumaczą władze Gdyni - zainteresowanie tą technologią.

- Ważny jest dla nas nie tylko komfort przewozu pasażerów, ale też jakość powietrza. Z radością podjęliśmy współpracę z grupą Lotos w tej kwestii. Jesteśmy otwarci na nowe technologie, by jakość środowiska była jak najwyższa. To także rekomendacja dla innych samorządów, by tą drogą podążać - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Gdynia ma zamiar stworzyć park autobusów zasilanych wodorem. To jednak melodia przyszłości. Technologia jest bowiem na tyle nowatorska, że w regularnej eksploatacji takich pojazdów nie ma jeszcze w dużo bardziej zaawansowanych komunikacyjnie miastach w Europie, jak Londyn, Oslo, Mediolan, Hamburg czy Kolonia, do których władze Gdyni lubią się porównywać.

Czytaj też: Autobusy z Gdańska trafią do Gdyni

Lotos planuje inwestycje w wodór



Współpraca z Gdynią jest również w interesie grupy Lotos. Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje grupy Lotos produkują w ciągu godziny. Sęk w tym, że wodór dla ogniw paliwowych musi mieć czystość na poziomie 99,999 proc. czyli tzw. pięć dziewiątek.

Dlatego firma planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania, szukając partnerów w tym obszarze.

Zobacz również: Gdynia drugi raz chce kupić 55 autobusów


- Pracujemy nad projektami wodorowymi od lat. Dla transportu miejskiego wodór ma dużą wartość. Paliwo tankuje się szybko, może być wykorzystywane przez cały dzień. Ma wiele zalet, których nie ma CNG. Pracujemy z kilkoma samorządami na temat rozwoju podobnych projektów. Wierzę, że bliskość między Gdynią i rafinerią pozwoli działać bardzo szybko - wyjaśnia Mateusz A. Bonca, pełniący obowiązki prezesa zarządu Grupy Lotos.
W Polsce jest obecnie trzech producentów, którzy byliby w stanie dostarczyć takie pojazdy do Gdyni.

Czytaj również: Gdynia kupuje używane autobusy

Miasto nie wyklucza, że po upowszechnieniu się technologii, będzie tak formułowało zapisy przetargowe, by preferowany był właśnie napęd wodorowy. Konkretów i terminów, kiedy pierwsze autobusy zasilane nowym paliwem mogłyby wyjechać na ulice - na razie brakuje.

- Ekologiczny, niskoemisyjny transport to nasza wizytówka. Wdrożenie tej innowacyjnej technologii będzie miało niebagatelny wpływ na środowisko naturalne i szeroko rozumiane bezpieczeństwo - zapewnia prezydent Gdyni.
Przypomnijmy, że w zeszłym roku po mieście jeździł prototypowy model przegubowego trolejbusu zamówiony przez Rygę. Wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 100 kW, będące napędem pomocniczym z regulatorem w postaci baterii litowo-tytanowych o mocy 23 kW pojazd jeździł po Gdyni w ramach testów.

Zobacz też: Przegubowy trolejbus na testach w Gdyni

Autobusy wodorowe najpierw w Gdańsku?



Niewykluczone, że w Trójmieście pierwsze autobusy na wodór pojawią się jednak w Gdańsku. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje chce w ramach testów kupić trzy 12-metrowe pojazdy. Mają kosztować ok. 7 mln zł. Jeśli ich eksploatacja wypadnie pomyślnie, to do Gdańska mogłoby trafić osiem takich autobusów.

Plany miasta są elementem programu "Bezemisyjny transport publiczny" prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, w który wchodzą też autobusy elektryczne i hybrydowe. Pojazdy do Gdańska miałyby trafić do 2021 roku.

Przegubowy trolejbus na testach w Gdyni

Miejsca

Opinie (262) ponad 10 zablokowanych

  • Gdynia=dierewno! (1)

    • 8 4

    • gmina kosakowo buduje wiecej drog niz gdynia

      ktora jest zadluzona i pusta mimo ze PORT i ludnosc placi jej ogromne podatki.

      • 3 0

  • Wodorem... (1)

    Wy to najpierw te ulice połatajcie!

    • 23 2

    • A ty nie pij metylowego bo oslepniesz.

      • 1 1

  • Na ropę nie mają kasy bo w arkę wpompowali, (1)

    wy lepiej w tej prowincji poczekajcie jak na wodę auta będą,ale czy was nawet na wodę stać?

    • 15 3

    • póki co tabor Gdańska jest kiepski :-) gorszy niż w Gdyni no i jeszcze tramwaje

      Co blokują skrzyżowania ... lechia spada ... jak żyć pewnie pytasz się co dzień w lustrze .... proste przeprowadź się do Gdyni :-) autobusy sprawne tramwaje z baterią zamiast szyn ... Arka się pnie :-) i nawet skupujemy autobusy z pks waszego regionu bo was na nie nie stać by je odkupić ... z biedoty i oszczędności odbieracie linie pks gdzie są fajne klimatyzowane auta i puszczanie tam trupy bo taniej ... kierowcy marzą o pensji pani z biedronki a nawet żabki. Chwalicie się logiem stolica Kaszub ale Kaszubi wiedzą gdzie lepiej ...:-)

      • 1 6

  • Używane z Gdańska na wodorze daleko nie zajadą...

    • 11 3

  • NY (1)

    Hindenburg ! Bum !!!!! Raz, a dobrze.

    • 9 3

    • Twoja kuchenka wybuchnę jutro.Gaz do gotowania wybucha.

      • 2 0

  • w Gdyni ostatnio ciężarowy przed autobusem uszkodził kabel o napięciu mega dużym :-) (3)

    Był to autobus cng i dzięki Bogu spadający przewód już był bez prądu ( w ciężarówce wystrzelily opony :-) z napięcia... gdyby ten przewód pod napieciem opadł na zwykły cng była by masakra a na wodorowca była by ??? Bomba wodorowa?:-) zbiorniki są bezpieczne ale nie chronią przed napięciem np 5tys... :-) oczywiście. Chyba nikt nie przewiduje takich wypadków ale ... poza tym ciekawe gdzie będzie stacja tankowania Kacze buki w Gdyni? Musi być jakieś zakupie ...

    • 11 5

    • Widać że mózg już ci wyparował.

      • 1 1

    • Stacja tankowania w siedzibie MTM.

      • 2 0

    • Bredzisz.

      • 0 0

  • trudne sprawy... (1)

    Inicjatywa ciekawa, perspektywiczna ale....
    Czy ktoś uwzględnił pod względem bezpieczeństwa czynnik pasażerskiego tzw "wodoodóru" wydzielanego przez wąsatych Januszów , żon Grażyn w samym pojeździe?!
    Model matematyczny jasno pokazuje że połączenie wodoru + "wodoodoru" = niescieńscje :))

    • 4 5

    • Wypiera majtki swoje. Majtki można zdjąć przez głowę jak przegnija.

      • 0 0

  • Sorry, ale statystyki pokazują, że bardziej skuteczne (pod względem ograniczenia generowania spalin) byłoby ograniczenie chociazby o 40% liczby starych blachosmrodów na znanych wszystkim rejestracjach niż te próby zmiany pojazdów w komunikacji miejskiej

    • 3 3

  • Tak jak z tymi nowymi autobusami nic nie wyjdzie. Miały być nowe a kupili używane z Gdańska i od Niemców

    a za 9 lat kupią używane autobusy na wodór z Gdańska

    • 11 1

  • Bomba wodorowa bedzie z tego (1)

    • 7 3

    • Masz chory mózg. To się leczy w szpitalu.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane