• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: część ul. Abrahama oddana pieszym

Michał Sielski
18 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejny woonerf powstaje na Pustkach Cisowskich
Przesuń aby
porównać

Urzędnicy oficjalnie otworzyli pierwszy w Gdyni woonerf, który znalazł się na ul. Abrahama zobacz na mapie Gdyni. To miejsce przyjazne pieszym i rowerzystom, ale dostępne też dla kierowców. Przebudowa była możliwa dzięki pomysłowi społeczników i zaangażowaniu mieszkańców, który poparli ją w głosowaniu na Budżet Obywatelski. W sobotę na ulicy odbędzie się dzień sąsiedzki.



Podobają ci się zmiany na ul. Abrahama?

Przypomnijmy:

  1. Projekt zmian na Abrahama na odcinku od ul. Batorego do 10 Lutego przygotowany przez społeczników z Miasta Wspólnego zyskał uznanie mieszkańców w budżecie obywatelskim w 2016 roku.
  2. W lipcu 2018 roku ogłoszono przetarg na prace budowlane. W pierwszym przetargu nie było chętnych, w drugim firma WPRD Gravel z Gdańska zaproponowała cenę 3,8 mln zł.
  3. To więcej niż szacunki miasta, z których wynikało, że przebudowa powinna kosztować 2,4 mln zł, ale urzędnicy zdecydowali się dołożyć 1,4 mln zł.
  4. Prace ruszyły pod koniec listopada i zakończyły się w ostatni weekend.


- Pierwszy woonerf w Gdyni właśnie został otwarty, zapewniam że nie ostatni. Miasto to proces, a zmiany w nim zachodzące zawsze odzwierciedlają oczekiwania mieszkańców, które z czasem ewoluują - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Zmiany na ul. Abrahama w Gdyni



Pomiędzy ul. Batorego i 10 Lutego w Gdyni powstała enklawa, w której najważniejsi mają być piesi. Wcześniej przeciskali się pomiędzy zaparkowanymi po obu stronach samochodami. Teraz nawierzchnia chodników i jezdni na całej szerokości jest na jednym poziomie, miejsca parkingowe są ściśle oznaczone, a pieszy ma pierwszeństwo. Samochodem można tędy przejechać nie przekraczając prędkości 20 km/h. Informuje o tym znak "strefa zamieszkania"

- Przekonanie gdynian do tego, żeby zlikwidować 30 miejsc postojowych, a na ich miejsce dać zieleń i ławki, nie było łatwe, ale okazało się, że mimo pewnego zdominowania przestrzeni naszego miasta przez samochody, mieszkańcy chcą takiego miejsca - mówi Łukasz Piesiewicz, pomysłodawca zmian z Miasta Wspólnego i radny dzielnicy Śródmieście.
Oprócz zmian na powierzchni, sporo kosztów pochłonęły też prace nad budową kanalizacji burzowej, której wcześniej na tym fragmencie nie było. Nasadzono też drzewa i krzewy, pojawiły się ławki, które już są chętnie użytkowane.

Na wtorkowym otwarciu pojawiło się kilkaset osób, głównie starszych. Dlatego przedsiębiorcy z tej ulicy oraz społecznicy urządzają kolejne, mniej formalne wydarzenia. W najbliższą sobotę o godz. 15 rozpocznie się dzień sąsiedzki. Będzie poczęstunek, domowe ciasta i dyskusje o kolejnych terenach publicznych w Gdyni, które mogą zmienić się w najbliższej przyszłości na lepsze.

Wydarzenia

Otwarcie pierwszego woonerfu w Gdyni

Sąsiedzka Sobota - Otwarcie ul. Abrahama!

Opinie (345) 10 zablokowanych

  • pojawiły się ławki, które już są chętnie użytkowane...

    potwierdzam, nie dało się nie zauważyć rano puszek po "markowym" piwie na ławkach

    • 26 6

  • Przydałyby się progi zwalniające dla rowerzystów, w tym roku wyjątkowo szaleją po chodnikach i deptakach (16)

    ...

    • 40 17

    • (13)

      Taa pewnie pedza az 20km/h

      • 3 4

      • Wydaje Ci się że to wolno ? To poproś żeby ktoś w Ciebie wjechał (11)

        z 20km/h, ale tak znienacka, żebyś nie był przygotowany.

        • 9 1

        • (10)

          ... samochodem

          • 4 4

          • Ale samochody nie jeżdzą po chodnikach i deptakach (9)

            Więc po co je do tego mieszasz ?

            • 6 5

            • wg transport-publiczny (8)

              "W całym 2017 r. policja odnotowała 32760 wypadków drogowych, z tego 589 zdarzyło się na chodniku lub drodze dla pieszych. To ważne wskazanie, bo nie chodzi tu o przejścia dla pieszych, wyjazdy z posesji, parkingi, przystanki komunikacji publicznej czy przyautostradowe MOPy. Wszystkie te miejsca to w policyjnych statystykach osobne kategorie. Chodzi konkretnie o chodniki, czyli miejsca przeznaczone z zasady wyłącznie dla pieszych, na które auta nie mają wjazdu."

              "Pieszych, którzy zginęli na chodnikach wskutek najechania przez auto, było 17"

              wyszukiwanie zajęło mi sekundę

              • 7 0

              • (5)

                Zaorałeś kierofczyka.

                • 5 1

              • Warto cytować wszystko, a nie wybiórczo (1)

                "Jednak nie wszyscy to piesi potrąceni przez auto. W tej liczbie są też rowerzyści jadący po chodniku, czy ofiary wypadków które zdarzyły się na jezdni i miały konsekwencje na chodniku (np. auto potrąciło inne auto, to uderzyło w słup, itd.)."

                • 0 3

              • jesteś z TVPiS że tak cudnie cytujesz?

                Uwzględniając takich jak kombinujesz "śmierć w wypadkach drogowych na chodnikach poniosły w ubiegłym roku 22 osoby, a rany odniosło 628 osób"

                czyli więcej niż 17

                Liczba zabitych przez rowerzystów? Zero. Null. Nada.
                (w następnym roku na Saskiej Kępie zginęła 1 staruszka z masywną osteoporozą, może umarła by po każdym upadku tj. też niepotrącona przez i**otę na rowerze)

                • 4 1

              • nietrudno zaorać tępawy nieużytek (2)

                Przykład to jak tu cytek usiłował przeinaczyć wymowę cytatu który podałem. Koniecznie przeczytaj oryginał, sam zobaczysz. Wyszukaj, bo wycinają linki.

                Inny przykład:
                Jest fala upalów, media trąbią, ilu to ludzi topiło się w weekend, leją krokodylowe łzy.

                Tymczasem co dzień kierowcy zabijają średnio ok. dwukrotnie więcej. W weekend wielokrotnie więcej. Czasem siebie nawzajem, ale prawie połowa ich ofiar to niewinni' bo ani za kierownicą, ani pasażerowie.

                Ale to chyba wg. mediow to jest naturalna przyczyna zgonu. Kierowcom po prostu wg. nich samych wolno zabijać. Tacy OO7 w walonkach. "Złodziej krzyczy łap złodzieja", a tu morderca ostrzega przed groźnym rowerzystą. Żałosne.

                • 6 2

              • Skąd wiesz, że morderca ? Może po po prostu to pieszy którego najechał (1)

                rowerzysta ? Problemem rowerzystów jest nienawiść do aut i pieszych. Skąd się to bierze - pojęcia nie mam.

                • 4 3

              • Fakt, nie obnosił się z byciem kierowcą, chyba (może niesłusznie) połączylem go z wypowiedziami innych anonimów, w 100% kierowców.

                Inny fakt, rowerowi "chodnikowcy" są zakałami wśród rowerzystów, tak jak "batmani" i "spawacze". Ale w takiej Japonii systemowo zezwolono na jazdę rowerami po chodnikach i liczba wypadków jest odsetkowo równie nikła jak u nas.

                Ja sam unikam jazdy chodnikiem, bo jezdnią szybciej i nie trzęsie, ale cokolwiek bym robił, zawsze się znajdzie łajza, której to przeszkadza, a 99% "moich" łajz to wołowina w konserwach. Przypadek?

                • 5 0

              • Ale co z tego ? Rowerzyści są na chodnikach dużo większym zagrożeniem niż samochodu. (1)

                Wątek jest o rowerzystach, więc swoje kompleksy nieposiadania auta zachowaj dla siebie.

                • 3 6

              • A Ty nadal swoje. Kolega wyżej miał rację, jesteś "tępawy nieużytek" ;)

                • 3 0

      • 20 km/h to żadna prędkość. Nawet nasze MEVO można rozpędzić do większej prędkości w moment a co gorsze waży ponad 30 kg. Jak się w kogoś wpadnie to jak spotkanie z czołgiem.

        • 1 0

    • Przydałyby się szlabany dla samochodziarzy

      Coraz ich więcej w naszym mieście.

      • 2 1

    • Niestety wszystko dzięki Mevo

      Wypożycza kto chce. Większość bez chociażby podstawowej znajomości przepisów. Szaleją po chodnikach, aż strach iść z dzieckiem.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Po prostu zwiększono przestrzeń dla pieszych. (20)

    Patrząc na zdjęcia stanu poprzedniego nie widzę, żeby wcześniej brakowało chodników. Po prostu przez środek ulicy przebiegała jezdnia i wzdłuż jej lewej krawędzi znajdowały się miejsca parkingowe. Chodniki były po obu stronach ulicy ... i nadal są. Teraz po prostu można się poruszać pieszo również w części gdzie wcześniej była jezdnia. Z mojej perspektywy dostęp do tej ulicy został ograniczony wyłącznie do pieszych, czyli do lokalnych mieszkańców. Dla mnie takie zmiany mają wady i zalety. Zaleta taka, że dla mieszkańców jest przyjemniej - spokojniej, brak ruchu samochodowego, mniej hałasu, mniej spalin. Minus - ulica zmniejsza swoją dostępność dla osób które dotychczas mogły tam dotrzeć samochodem. Zobaczymy jak to się przełoży na lokale handlowo - usługowe w parterach kamienic. Ciekawy eksperyment.

    • 89 61

    • tyle że pieszy tam nie chodzą (5)

      wolą Kosciuszkosquar i Oceanarium, Rivierę i świętojanskastrasse

      • 11 9

      • wyglądało to jak ciemny bandit-zaułek ... to i nie chodzili (4)

        • 21 2

        • Antyszczur (3)

          Pomysł od początku głupi, lewacki. Jedyny cel lewaków: zlikwidowanie miejsc postojowych. Ciekawe, czy p. Piesiewicz na co dzień w obcisłych gaciach pogina? Na to wygląda. Podam normalne inwestycje, na które mieszkańcy czekają (i się nie doczekają, dopóki nie wywiozą uśmiechniętego na taczce): poszerzenie Rolniczej do dwóch pasów w górę, poszerzenie Kwiatkowskiego do dwóch pasów w obie strony od kościoła do Dąbka, poszerzenie Chwarznieńskiej od Witawy do Sosnowej do dwóch pasów w obie strony, tunel w Chyloni, alternatywny wyjazd z Oksywia np. połączenie Śmidowicza z Polską - wymieniać dalej?

          Ale i uśmiechniętego czeka to, co takiego jednego cwaniaczka w Egipcie. Ten moment nadejdzie prędzej czy później.

          • 3 11

          • mieszkańcy nie potrzebują autostrad pod oknami. prowadzenie dróg szybkiego ruchu przez miasta zachęca do wyprowadzki na przedmieścia/poza miasto. a wtedy jedyną opcją pozostaje samochód. korki się powiększają, dwa pasy to za mało, więc dobudować trzeci! to błędne koło.

            • 5 2

          • Oczywiście, komunikacja to podstawa. Nie trzeba tego udowadniać. (1)

            Ale 5 rowerzystów robi więcej szumu, więc władza robi takie bzdury. A to że 50-60 tyś ludzi stoi w krokach jest mało ważne, bo oni nie mają utopijnych pomysłów.

            • 0 1

            • i niech stoja w korkach nawet pol dnia jak swoimi samochodzikami chca dotrzeć nawet do konfesjonalu!!

              • 0 0

    • jedno zdjęcie z późnej jesieni kiedy drzewa nie miały liści a drugie z nowymi nasadzeniami. (5)

      manipulacja.

      • 23 8

      • Do tego korekcja barw (1)

        • 9 4

        • przejdż się i zobacz w naturze

          zamiast marudzić pod wąsem

          • 5 2

      • Te nowo nasadzone kikuty (2)

        to nawet drzew nie przypominają. To samo na 10 Lutego. Wielki mi szpaler drzew. Śmiech na sali. One nawet żadnego cienia nie dają.

        • 1 6

        • drzewa rosną (1)

          • 4 0

          • To popatrz na drzewa na Swietojanskiej

            Tez Ci nadal rosną? Drzewa wsadzone kilkanaście lat temu nadal wyglądają jak te kikuty na 10 Lutego. To jest taki typ drzewek co to nigdy nie urośnie.

            • 1 1

    • za tą uliczkę i za starowiejską Piesiewicz siedział cicho w kampani wyborczej.

      • 7 3

    • dlaczego szczurek tak ochoczo wycina wszystkie stare piekne drzewa???

      • 13 6

    • i gitara

      byłem widziałem podziwiałem

      • 9 3

    • Ale samochodem nadal można tam dotrzeć

      ba, są nawet miejsca parkingowe.

      A jak to się przełoży na lokale? Tak jak się przekłada na każdej w miarę reprezentacyjnej ulicy, czyli zwiększa się liczba lokali w których można przysiąść, coś zjeść, coś kupić. Nie jest to typowy handel "biedronkowy".

      • 16 0

    • dojechać znaczy wjechać

      sami inwalidzi

      • 8 3

    • Co to za brednie?

      "Minus - ulica zmniejsza swoją dostępność dla osób które dotychczas mogły tam dotrzeć samochodem" - czyli ogromny parking 100m. dalej z dojazdem od Armii Krajowej i Batorego to już za daleko?
      To cię oświecę: przy takim założeniu całe miasto jest niedostępne, bo w granicach 50m. nigdy nie zaparkuje więcej niż 20 samochodów.

      • 18 2

    • Miał być zakaz jazdy w godzinach 9:00 - 18:00. Nie ma. Samochody jeżdżą cały dzień, także pod prąd. Czy jest bezpieczniej? Nie.

      Nie ma miejsca dla niepełnosprawnego. Na kopercie dla zaopatrzenia (dozwolony postój do 15 minut) parkuje samochód. Straż miejska czy policja są rzadziej spotykani niż ptak dodo.

      • 0 0

    • to nie jest woonerf

      • 0 0

  • I teraz szok dla sklepikarzy ze Starowiejskiej - ten odcinek Abrahama rozkwitnie (10)

    Klientów będzie masa, otworzą się knajpy, czynsze pójdą w górę, ale co z tego, skoro - wróć na początek: klientów będzie masa!
    Zupełnie jak na ul. Stągiewnej w Gdańsku to się stało. Ciemny lud nie rozumie, że zawsze tak jest, bo samochody nie kupują tylko ludzie.

    • 45 36

    • Świętojańska już rozkwita: po tym jak parę lat temu zlikwidowano 70% miejsc parkingowych. (7)

      25% lokali ma wywieszki "Do wynajęcia" ... Na ławeczkach siedzą emeryci którzy nie mają kasy na sklepy i kawiarnie. Także rozkwit gwarantowany :)

      • 23 10

      • (4)

        tylko upadek świętojańskiej to nie jest spowodowany spadkiem liczby AUTEK

        Na Stagiewnej w Gdańsku wyeliminowano całkowicie samochody a właściciele knajp teraz taczkami kasę wywożą bo do aktówek im się już nie mieści :-)

        • 12 0

        • a ja słyszałem że że dopuszczą tam ruch kołowy

          bo kasę trzeba ciężarówkami wywozić

          • 1 5

        • Oczwyiście, że nie spadkiem liczby autek, a miejsc do ich zaparkowania. (2)

          Nie rozumiem po co kłócić się z faktami.

          • 3 8

          • (1)

            nie skojarzyłeś faktu odpływu sklepów (bo nie knajp) ze Swiętojańskiej z faktem otwarcia nieopodal Riviery z darmowym parkingiem? Gratuluję ....

            • 9 0

            • Ale co tu kojarzyć ? Ludzie z pieniędzmi przyjeżdzają autem na zakupy. Jakby mogli zaparkować przy

              Świętojańskiej to tak by zrobili. Ale UM nie daje im wyboru - likwidacja miejsc parkingowych i pieniądze jadą do Riviery.

              • 0 1

      • Świętojańska nie jest deptakiem, tam jest spory ruch samochodów

        Poza tym jakiekolwiek problemy Świętojańskiej, jeśli występują, są spowodowane dopuszczeniem w centrum miasta budowy największego centrum handlowego na Pomorzu...z blachy.

        • 10 0

      • na Świętojańskiej od zawsze jest duża rotacja najemców - może dlatego ze prywaciaze wymyslają czynsze z kosnmosu

        ale nie da się ukruyć że w porównaniu do ulicy sprzed remontu, to teraz rozkwita

        bo ja za rozkwit nie uwazam samych aptek i banków (jak to było kiedyś), ale przede wszystkim restauracje i kawiarnie, do tego jakies sensowne sklepiki - i tak własnie teraz zaczyna się zmieniać Świetojańska

        • 7 2

    • No nie wiem. W Gdyni jest ladny bulwar i wstretne modernistyczne miasto. Nie wiem czy tam bedzie duzo wiecej turystow. Może z Konina albo z Kartuz.

      • 0 6

    • Otworza sie knajpy - jak w Batorym na parterze: Kebab, Pizza, Burger - hajlajf.

      • 0 0

  • Po remoncie jest mniej chodnika od strony Batorego

    Ludzie i tak nie będą chodzić środkiem, tam wciąż będą rządzić auta

    • 17 5

  • Wspaniała zmiana, gratuluję Gdynianom:)

    • 13 21

  • gdynia

    tyle lat po wojnie, może w końcu miasto zbuduje nowe ulice i połączenia drogowe

    • 35 5

  • (2)

    trzeba było na otwarciu widzieć jak sępy rzuciły się na darmowe ciastka z piekarni ... strach było się zbliżyć, a przodowały w tym babcie z laskami...

    • 27 1

    • i ulica już zarzygana!

      a fe!

      • 7 0

    • babcie z laskami to wyborcy szczura

      • 5 1

  • całe centrum Gdyni powinno być wyłączone z ruchu samochodowego (3)

    10 lutego, Świętojańska, Armii Krajowej, Hryniewieckiego, Jana Pawła II powinny być wyłączone z wszelkiego ruchu
    ogrodzone wysoką siatką - a za siatką Błyskawica, ślązak i Kormoran - taki sarkofag Marynarki Wojennej

    • 30 23

    • To jest świetny pomysł! - nie będzie tam korków, A stonka turystyczna pozostanie w okolicach dworca!

      Brawo Komandorze! Jeszcze za ogrodzenie wstawiłbym UM - jako relikt przeszłości

      • 10 0

    • Piłeś - nie pisz!

      • 4 0

    • Nie żartuj

      Wiem, że to żart, ale ja mieszkam w tej okolicy i co ? Przepustki jakieś?

      • 0 0

  • I co w tym fajnego?

    Ani ciekawe ani fajne miejsce.. zacieniony odcinek bez ciekawych knajpek za te pieniądze było lepiej chodniki na Starowiejskiej naprawić.

    • 43 16

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane