• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: decyzje w sprawie Starowiejskiej po wyborach

Patryk Szczerba
28 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Po publikacji wyników konsultacji ma zapaść decyzja dotycząca zakresu zmian na Starowiejskiej. Odbędzie się to po wyborach samorządowych. Po publikacji wyników konsultacji ma zapaść decyzja dotycząca zakresu zmian na Starowiejskiej. Odbędzie się to po wyborach samorządowych.

Do końca września mieszkańcy Gdyni mieli poznać wyniki konsultacji w sprawie zmian na ul. Starowiejskiej zobacz na mapie Gdyni. Tak się nie stanie, bo prezydent Wojciech Szczurek chce kolejnych analiz. Tym razem potencjalnych kosztów realizacji poszczególnych wariantów zmian. Raport ma się pojawić 30 października, tydzień po pierwszej turze wyborów samorządowych.



  1. Rządzący Gdynią o chęci zmian na Starowiejskiej zaczęli mówić w marcu, na kilka miesięcy przed wyborami samorządowymi, ogłaszając konsultacje społeczne, które miało przeprowadzić Laboratorium Innowacji Społecznych.
  2. Zaczęło się od trzech warsztatów. Mieli w nich uczestniczyć mieszkańcy okolicy i innych części Gdyni oraz lokalni przedsiębiorcy, by wypracować kierunek zmian. Wzięło w nich udział 26 osób.
  3. Równolegle swoje pomysły mogli zgłaszać wszyscy mieszkańcy. Ostatecznie wpłynęły 822 ankiety. Całość pozwoliła na stworzenie trzech propozycji zmian:

  • Pierwsza zakłada zachowanie dotychczasowego układu przestrzennego ulicy i zasad organizacji ruchu, w tym możliwości przejazdu samochodem.
  • W drugiej projektanci proponują współdzielenie przestrzeni ulicy przez pieszych, rowerzystów i kierowców. Piesi zyskaliby przestrzeń, ale przejazd byłby swobodny.
  • W trzeciej, najbardziej rewolucyjnej, założono znaczące zwiększenie udziału przestrzeni dla pieszych i rowerzystów - zarówno na chodniku, jak i w pasie jezdni oraz ograniczenie ruchu aut i możliwości przejazdu przez całą długość ulicy za wyjątkiem mieszkańców, dostawców i służb.

Co sądzisz o braku publikacji wyników konsultacji nt. Starowiejskiej?

Razem w konsultacjach pojawiło się ponad 1600 ankiet z odpowiedziami. Urzędnicy na stronie internetowej Gdyni informowali w lipcu, że wyniki z powodu dużej ilości danych będą zaprezentowane do końca września. Wtedy też mieszkańcy mieli poznać ostateczne decyzje prezydenta co do zakresu zmian.

Wiadomo, że tak się nie stanie. Pojawił się właśnie komunikat mówiący o tym, że Wojciech Szczurek podjął decyzję o zleceniu analiz finansowych dotyczących potencjalnych kosztów realizacji poszczególnych wariantów przekształceń ulicy Starowiejskiej.

Wyniki po wyborach



Wyniki łącznie z analizami mieszkańcy poznają 30 października, kilka dni po pierwszej turze wyborów.

- Decyzja o zleceniu dodatkowych analiz finansowych jest związana ze znaczącym wzrostem cen usług budowlanych i remontowych w 2018 roku, co pokazały w ostatnim czasie przetargi na realizację kilku miejskich inwestycji - informują urzędnicy.
Rozgoryczenia postawą władz Gdyni nie ukrywają społecznicy z Miasta Wspólnego, którzy wciąż liczą, że ulica stanie się po kapitalnym remoncie przyjazna dla pieszych.

Społecznicy: dziwna argumentacja



- Nie rozumiem argumentacji i tego, dlaczego nie można opublikować wyników konsultacji już teraz, skoro i tak ostateczną decyzję podejmuje prezydent. Po co konieczne są trzy wyceny? Uważam, że remont Starowiejskiej bez głębszych zmian to wyrzucanie kasy w błoto i są ważniejsze tematy, jak np. wiadukt na Puckiej - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
O konieczności stworzenia strefy dla pieszych mówią też kandydaci na prezydenta Gdyni. Starowiejską wskazywał Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, natomiast Marcin HorałaMarcin Strzelczyk chcieliby zmian na ul. Świętojańskiej.

Plany od 10 lat



Przypomnijmy, że o remoncie Starowiejskiej mówi się od 10 lat. Dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy. Za pierwszym razem wpłynął tylko jeden projekt i wobec braku konkurencji unieważniono przetarg. Do drugiego nie zgłosił się już nikt.

Sprawa modernizacji ulicy wróciła, gdy Gdynia, w ramach projektu Civitas Dynamo, zadeklarowała stworzenie w centrum strefy pieszej z ograniczonym ruchem samochodów. Pod uwagę była wtedy brana m.in. ul. Starowiejska.

To wtedy po raz pierwszy uaktywnili się społecznicy zrzeszeni obecnie w stowarzyszeniu Miasto Wspólne, proponując radykalne zmiany w ruchu najstarszej ulicy w mieście. Szybko weszli w spór z przeciwnikami ograniczeń - w głównej mierze prowadzącymi punkty handlowe przy ulicy.

Skończyło się na postawieniu znaku ograniczenia prędkości do 30 km/h, a także analizach ruchu i sposobów parkowania kierowców.

Miejsca

Opinie (106) 5 zablokowanych

  • odwoołać szczurka i jego nie udolnych urzedników (2)

    jak zawsze przed wyborami szczurek mydli oczy mieszkańcom że coś robi rozkopał Gdynię otwiera inwestycje budowy ulice, kretyńskie stojaki na rowery stawia chociaż nikt nie korzysta w centrum Gdyni zamiast wybudować ścieżka nad morzem w strone orłowa aby połączyć Gdynię z Gdańskie pasem nadmorskim ścieżka co było by atrakcja dla wszystkich.
    Odwołać szczurka ten facet już sie wypalił nie potrafi nawet swoich urzędasów kontrolować.
    Wpuśćmy świeżej krwi do magistratu niech odstawi deweloperów od koryta szczurka.
    Horała na prezydenta!!!

    • 26 5

    • Horała nie ma szans na pokonanie Szczurka (1)

      Horała ma zbyt duży elektorat negatywny, bo jest z PiS-u, a tego ugrupowania większość mieszkańców Gdyni nie znosi. Także szkoda głosu - głosowanie na niego to tak na prawdę oddanie władzy na kolejną kadencję Szczurkowi. Jedynie Zmuda-Trzebiatowski ma realną szansę na pokonanie Szczurka, o ile oczywiście dojdzie do II tury. A to dlatego, że ma sensowny program ale też niewielki elektorat negatywny.

      • 6 6

      • Żmuda psuł Gdynię razem ze Szczurkiem przez lata całe. I za to należy mu się wykop

        • 0 0

  • Tematu ulic w Gdyni nie było, nie ma i nie będzie. (2)

    Włodarze uparcie unikają tematu. Diura na dziurze. Jazda jak po kartoflisku. Wjazd z Gdyni na obwodnice prowadzi przez Witomino. ( zobaczcie jak wygląda Chwarznieńska). No geniusz to wymyślił. I jeszcze buduje się na potęgę na Chwarzno-Wiczlino. A o alternatywnym dojezdzie nawet mowy nie ma. Kto tym rządzi?

    • 9 0

    • alternatywny dojazd ZKM (1)

      tak wiem, sa tacy co musza autem koniecznie jechac, widze ich w korku na witomino, jak siedza pojedynczo w autach. no przepraszam, czasem siedza dwie osoby. ale przeciez oni sie nie nudza, kazdy wlepia oczy w telefon, dzieki temu zator rozwleka sie jeszcze bardziej. caly ten korek mozna zapakowac do jednego miejskiego autobusu.

      • 1 2

      • a samochód ma na skrzydłach poecieć na obwodnicę imbecylu

        • 0 0

  • Durni z Gdyni powinni jeździć na szkolenia do Rumi, Wejherowa Tam nauczą ich jak się buduje drogi, ścieżki rowerowe i deptaki.

    Jak się buduje miasto dla mieszkańców a nie sypialnie dla Gdańska.

    • 3 0

  • Czy Ktos potrafi wyjasnic ? (3)

    Czego obawia sie prezydent Wojciech Szczurek, ze tak dlugo zwleka z zaprojektowaniem i realizacja wizualnych i funkcjonalnych zmian ulic w centrum Gdyni ? Mowi sie i psze juz od kilku lat o potrzebie budowy deptakow, woonerfow czy ciagow pieszo jezdnych w scislym centrum miasta, ale takze o budowie wielkoformatowych parkingow po obu jego stronach. I co ? I przelecialo kolejne 5 lat prezydentury, w ciagu ktorej nie wydarzylo sie wlasciwie nic, co by przyblizylo nas do realizacji tych zamierzen. Konsultacje ? Nawet nie komentujcie, ze mialy miejsce bo juz one same trwaja wieki, a ich efektow nie widac.

    • 43 3

    • jaki jest sens budowania "wielkoformatowych parkingów" ? (1)

      w Gdańsku za miejsce w takim parkingu liczą prawie 140 tysięcy złotych, w tym ponad 40 tysięcy dopłata miasta.

      Te pieniądze można wydać bardziej produktywnie na inne cele: np. poprawę jakości taboru SKM i częstotliwości połączeń, przedłużenie PKM do północnych dzielnic Gdyni, poprawę dostępu do stacji SKM etc. etc.

      Rower i kolej okazują się jedynymi atrakcyjnymi i faktycznie wybieranymi alternatywami przejazdów samochodami w dobrze zarządzanych miastach.

      • 0 2

      • co za tępy gamoń jaki jest sens parkingów? Ano taki że ludzie wysiadają z samochodu i wsiadają do busa/skm

        szybko i wygodnie a nie tłuką się przec całe miasto bo pod skm nie ma gdzie zaparkować.
        A W gdyni miejsca było w bród tylko szczurek zabudował całe wzgórze.
        Taki dziki parking funkcjonuje w chyloni i mimo braku dojazdu i mega dziur setki osób korzystają z tego rozwiązania. Ale Chylonię Szczurek ma głęboko.

        • 0 0

    • ale co tu wyjasniac

      jacy mieszkancy taki prezydent

      • 2 0

  • Kabza tutaj tylko po chodniku popylaj i uważaj na kocie łby bo klapcęgi masz zabójcze (2)

    • 3 0

    • No dosłownie one mogą być niebezpieczne

      • 1 0

    • A i w szarawary możesz się zaplatać jak nogawy pod kolana nie podwiniesz

      • 1 0

  • Przestancie sobie wycierać swoje mordy pełne frazesów głosami wyborców! (1)

    Nie ma spelnionych obietnic z poprzednich wyborów to fora ze dwora
    Zrobiliście sobie inwestycjami w Gdyni kartę przetargową. A jak Wam już naprawdę tak ciężko coś zrobić nie wikłając tego w grę układów finansowo koleżeńskich to odejdźcie.... jesli jeszcze ,macie troszkę honoru.
    I przestrzegam pseudo kandydatów....obiecajcie 3 rzeczy i to realne a nie milion z pod czapki!

    • 39 3

    • o jakich niespełnionych obietnicach prawisz?

      wymień kilka konkretów.

      Dla mnie problemem są obietnice spełniane na rzecz osób, które myślą, że jazda rowerem powoduje raka, a samochód jest jedynym poważnym środkiem poruszania się po mieście dla "normalnych" ludzi.

      Całe szczęście elementy infrastruktury dla pieszych i rowerzystów powstają, choć z kilkuletnim opóźnieniem.

      • 0 1

  • Oczekuje glebokich zmian zarowno na Starowiejskiej jak i Abrahama. (2)

    Mieszkalem tam za mlodu, gdy ruch samochodowy byl symboliczny, zas pieszy dzis niewyobrazalnie duzy. A byly to cale lata siedemdziesiate.... dzis widze pozostaje mnie jedynie ciagle i aktywne oczekiwanie na powrot tego prawdziwego zycia ulic z tamtych lat, przy biernej postawie miasta.

    • 32 3

    • Marzenie życia (1)

      Powrócić do lat siedemdziesiątych, he he.

      • 4 2

      • od kiedy na niego chorujesz?

        tak mało rowerzystów w Gdyni a u ciebie już objawy?

        • 0 1

  • (2)

    Szanowni mieszkancy Starowiejskiej . Sprawa jest jasna. Po wyborach, jezeli Szczurek wygra ,/ oby nie/, to sprawa Starowiejskiej podzieli los spraw typu "niedasie". UM nie bedzie miał zadnej motywacji by sie nia zajac bo mieszkancow ma generalnie gdzies, poza okresie wyborczym. Byłaby to ostatnia kadencja szczurka wiec po co i dla kogo miałby sie wysilać. Tak wiec zapomnijx\cie o zmz\ianach i chyba ze zająłby się tym nowy Prezydent

    • 29 6

    • w czasie ostatniej kadencji można realizować kontrowersyjne projekty

      Projekty wielu ulic przekształcanych w deptaki wywoływały opór lokalnych właścicieli sklepów.

      Po ich przekształceniu w strefy piesze wolne od jeżdżących i parkujących samochodów (z dopuszczeniem ruchu rowerów i samochodów dostawczych w wybranych godzinach dnia) w sklepach pojawiało się więcej klientów, a całe miasto zyskiwało na jakości życia.

      Bez woli politycznej i wyobraźni Starowiejska i inne ulice w Gdyni będą stopniowo ulegały degradacji: zostaną zamienione w ścieki komunikacyjne, na których kierowcy będą krążyć w poszukiwaniu wolnego miejsca do parkowania, a klientów sklepów będzie coraz mniej.

      Sklepikarze: samochód zaparkowany nie jest waszym klientem. Żywy człowiek owszem.

      • 0 1

    • sprawa zostanie skierowana do dodatkowych konsultacji i jak to Dyzma powiedział będzie w załatwianiu:)

      • 16 1

  • Czy Gdynia składa się tylko ze Starowiejskiej i Świętojańskiej??? (1)

    bo o innych ulicach jakoś nie słychać

    • 23 0

    • a co byś zaproponował?

      Starowiejska, Świętojańska i 10 lutego powinny stać się ważnymi "salonami" Gdyni z priorytetem dla ruchu pieszych: uspokojony i zredukowany ruch, żadnych samochodów parkujących na chodnikach poza wyznaczonymi miejscami

      Dla rowerzystów velostrada od stacji SKM Gdynia Główna do Sopotu i dalej wzdłuż linii SKM

      • 1 1

  • Starowiejska (1)

    Żadnych parkujących samochodów na tej ulicy. Wyp.... rowery z tej ulicy. Kilka ciekawych sklepów, lokale gastronomoczne typu kawiarnie. Żadne pizze, to śmierdzielstwo niech jest gdzie indziej. To ma być reprezentacyjna warta pokazania ulica.

    • 13 9

    • strefa piesza z dopuszczeniem ruchu rowerów i samochodów dostawczych w określonych godzinach

      to jest przyszłość ulic przydworcowych w wielu miastach Europy i świata.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane