• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: do końca września ułatwienia dla rowerzystów przy dworcu

Patryk Szczerba
24 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Droga rowerowa na ul. Morskiej urywa się na chodniku. Jesienią ma się to zmienić. Droga rowerowa na ul. Morskiej urywa się na chodniku. Jesienią ma się to zmienić.

Wszystko wskazuje na to, że ułatwiająca przejazd rowerzystom przebudowa skrzyżowania Morska - Warszawska w Gdyni zakończy się we wrześniu. Na inwestycję zaplanowano 1,9 mln zł z budżetu i 0,5 mln zł dofinansowania z Funduszu Dróg Samorządowych.



Czy zwracasz uwagę rowerzystom jeżdżącym po chodniku?

Przypomnijmy:

  • W sierpniu 2019 roku odbył się pierwszy przetarg.
  • Wpłynęła jedna oferta, dwukrotnie przewyższająca założony budżet.
  • Zapadła decyzja o powtórzeniu postępowania po tym, gdy okazało się, że Gdynia dostała pół miliona dofinansowania na inwestycję.

Przejazd na drugą stronę ul. Morskiej pozwoli na dotarcie do dworca PKP. Przejazd na drugą stronę ul. Morskiej pozwoli na dotarcie do dworca PKP.

Różne ceny, te same terminy



Po otwarciu kopert okazało się, że firma MTM przedstawiła ofertę na kwotę 2,3 mln zł, natomiast Eurovia Polska SA ten sam zakres prac chce wykonać za 2,6 mln złotych.

Czytaj też: Gdynia: ułatwienia dla rowerzystów przy dworcu

W deklaracjach obu firm pojawiają się te same terminy. Do 30 czerwca mają wykonać zamienną dokumentację projektową, a wszystkie prace drogowe zakończyć do końca września.

Obie firmy udzieliły identycznych terminów gwarancji i rękojmi. Złożone oferty będą teraz analizowane pod kątem wymagań formalno-prawnych, a urzędnicy informują, że decydująca będzie w tym przypadku cena.

2,4 mln zł na inwestycję



Przypomnijmy, że Gdynia zarezerwowała na realizację tej inwestycji blisko 1,9 mln zł. Dodatkowe pół miliona złotych to dofinansowanie pozyskane z Funduszu Dróg Samorządowych.

Planowany zakres prac:

  • ok. 120 metrów nowej nawierzchni chodników zostanie wyposażonych w system płyt fakturowanych ułatwiających poruszanie się osobom niewidomym i niedowidzącym,
  • na 1 550 m kw. zostanie wykonana nakładka bitumiczna jezdni w obszarze skrzyżowania, która obejmie wlot ulicy Warszawskiej i południową jezdnię ulicy Morskiej,
  • na długości 140 metrów chodnik ulicy Morskiej zostanie poszerzony, aby zabezpieczyć wspólny ruch pieszy i rowerowy.

- Realizacja tej inwestycji pozwoli nam fizycznie połączyć rowerowo kilka dzielnic z centrum. Dodatkowo wykorzystamy bardzo dużą szerokość jezdni ul. Warszawskiej na odcinku do ul. Wolności. Wyznaczymy tam pasy ruchu dla rowerów o długości 170 metrów. Pozwolą one cyklistom czuć się bezpieczniej, szczególnie w trakcie jazdy pod górę w kierunku Wzgórza św. Maksymiliana i Działek Leśnych - wyjaśnia Rafał Studziński z Samodzielnego Zespołu ds. Komunikacji Rowerowej w gdyńskim ZDiZ.

Opinie (174) ponad 10 zablokowanych

  • Największym ułatwieniem byłaby dymisja Szczurka

    • 38 3

  • Sama farba i pędzel nie wystarczą??

    • 31 3

  • "do końca września ułatwienia dla rowerzystów przy dworcu" (1)

    .... a później co? utrudnią? :D

    • 32 1

    • Kto wie

      może postawią zakaz jazdy rowerem, jakbyś chciał np. pojechać w Śląską lub tunelem i będziesz musiał dokoła doginać np. przez Wzgórze lub Warszawską

      • 2 0

  • (2)

    Wczoraj na chodnik na serpentynach pieniędzy nie było, dzisiaj na przejazd donikąd już jest.

    • 25 4

    • (1)

      Otóż właśnie bynajmniej nie do nikąd. To będzie część połączenia śródmieścia z Morską

      • 4 6

      • Donikąd pisze się razem.

        • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    przejście na drugą stronę morskiej (12)

    Przejście na drugą stronę ulicy morskiej jest w tym miejscu kompletnie niepotrzebne. Wystarczyloby przebudować przejście przy biskupa Okoniewskiego by mogły przejeżdżać tamtędy rowery. A tak macie kasę wyrzuconą w błoto i dodatkowy korek. Aha - przy przystanku bpa Okoniewskiego też się kończy ścieżka rowerowa ;-)

    • 90 25

    • Tylko, że to dotyczy rowerzystów jadących wyłącznie pod dworzec.

      Jeżeli rowerzysta jedzie przez tunel na 10 lutego np. w kierunku 3 Maja lub na ul. Śląską, to powinien zjechać wcześniej na właściwy pas jezdni.
      Każdy z pasów, powinien mieć po prawej stronie domalowane rowerki, żeby kierowcom nie rozumiejącym przepisów uzmysłowić takie pojęcia jak jazda zgodnie z kierunkiem i zamiarem rowerzysty.
      Prawo o ruchu drogowym art. 33.1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić.(...)
      A kierunek jest sprawą oczywistą: Konwencja... art1. lit. z) określenia "kierunek ruchu" oraz "odpowiadający kierunkowi ruchu" oznaczają prawą stronę,(...)
      Swoją drogą powinny być jakieś możliwości bezkolizyjnego włączenia do ruchu, bo widać wszyscy o tym zapominają. Potrafią wyłączyć rowerzystę i w sumie nie wiadomo, czy jest w ruchu czy nie, i jakim prawem to rowerzysta traci przywilej kontynuowania jazdy zbliżając się do takich przerzutek na lewą stronę.

      • 8 2

    • No tak, (3)

      A piesi z Warszawskiej i Wolności, którzy chcą się dostać do dworca to też niech nadrabiają te 800 metrów. Albo niech się wspinają po schodach. Bo wszyscy zdrowi, silni, a kierowcom to nawet sekundy nie można zabrać z zielonego światła. Nawet jeżeli fazy by się miały nie zmienić (wszak dla Warszawskiej też się czasem pali zielone światło), to też nie, bo nie.

      • 19 6

      • Piesi z Warszawskiej (2)

        Piesi z ulicy Warszawskiej i Wolności to mają super tunel na dworzec , którym i tak muszą przejść by dostać się do dworca. Fakt, że nie ma tam windy. I nie bronię tutaj interesu kierowców -sam jestem pieszym i rowerzystą.

        • 3 5

        • Co może być super w tunelu kiedy jedzie się rowerem?

          • 5 2

        • A jak chcą pójść CPR-em w stronę 10 Lutego

          To już muszą schodzić i wchodzić.

          • 1 0

    • Jaki korek ? Nowy przejazd rowerowy (3)

      w poprzek Morskiej będzie wpięty pod obecny układ sygnalizacji, a nie mieć odrębnej fazy.

      Poza tym z Wolności jak jechać rowerem na Podjazd i z powrotem ? Mocno naokoło przez Okoniewskiego ?

      • 7 2

      • (2)

        Normalnie się jedzie po jezdni

        • 3 2

        • (1)

          zależy gdzie jedziesz

          • 0 0

          • Moim zdaniem może jechać na dwa sposoby w tej sytuacji po jezdni lub nową infrastrukturą.

            Tak samo w przeciwną stronę, ale jak ktoś nie będzie wiedział, że aby się dostać na infrastrukturę po drugiej stronie Morskiej, będzie się musiał dostać na lewy pas prawoskrętu (ew. prawy pas lewosrkętu), to będzie musiał normalnie śmigać jezdnią.
            Tam powinno być ograniczenie na tej krzyżówce np. tempo 30 lub 40 km/h.

            • 0 1

    • Ale większość jedzie Warszawska w stronę sopotu (1)

      Bo po co masz jechać na dworzec, by później prowadzić rower jednymi, potem drugimi schodami?

      • 0 2

      • A co, na Śląskiej jest zakaz?

        • 0 0

    • ścieżka rowerowa biegnie za Bpa Okoniewskiego

      ścieżka rowerowa biegnie za Bpa Okoniewskiego w kier dworca PKP. PO drugiej stronie ulicy w kier dworca jest zwęzenie chodnika i przy dużym natęzeniu ruchu jazda jest niezbyt komfortoa. Dlatego to rozwiązanie jest znacznie lepsze

      • 0 1

  • Jakość nawierzchni (1)

    A kiedy poprawienie jakości nawierzchni i budowa odwodnienia tego skrzyżowania ?

    • 16 0

    • nigdy

      • 3 1

  • TYLKO

    czy farby wystarczy na te wszytskie ułatwienia ??

    • 20 1

  • A co z motorowerzystami ? (1)

    • 8 2

    • tak jak i skuterzyści - jadą jezdnią

      • 4 0

  • Ankieta. (10)

    Sam dużo jeżdżę na rowerze, ale jak idę chodnikiem i jadący tym samym chodnikiem rowerzysta na mnie i innych ludzi dzwoni to krew mnie zalewa. Podobnie jak widzę jadącego jezdnią rowerzystę , który nie skorzysta z drogi rowerowej która jest obok. Taka moda na bezmózgowie?

    • 37 10

    • Art 33.1 (1)

      Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić.
      Zrozumiałeś warunek? Po słowie "jeśli"?
      Nie mam obowiązku poruszania się po drodze rowerowej jeśli nie jest wyznaczona w kierunku w którym się poruszam lub zamierzam skręcić.

      • 8 7

      • Ba, jego obok, to jest nawet po lewej stronie drogi.
        I co, że rowerzysta ma prawo zadecydować, on wie lepiej, bo jak napisał "krew mnie zalewa".
        Typowy szeryf!

        • 4 4

    • (3)

      W Polsce nie ma dróg dla rowerów.
      95% infrastruktury rowerowej to drogi pieszo-rowerowe po których nie ma obowiązku jazdy.

      • 6 4

      • (2)

        Jest naciągana interpretacja, ale nie do obrony przed sądem moim zdaniem, że droga dla rowerów położona obok drogi pieszej (wbrew zapisom ustawy, bo bez żadnych urządzeń bezpieczeństwa) nadal będzie drogą rowerową.
        Kuriozalne jest też to, że taki koncept wynika wyłącznie z aktu wykonawczego.

        • 1 2

        • do obrony (1)

          obowiazek jazdy pieszorowerowkami zostal zniesiony w 2011r z ustawy jako niezgodny z konwencja wiedenską. to ze pozniej ktos tylnymi drzwiami dopisal ten obowiazek do rozporzadzenia mysle ze sie nie obroni jak by sprawa trafila do sadu.

          • 3 1

          • Miałem na myśli, że zarzut nie do obrony przed sądem :-) No oczywiście, że aktem wykonawczym nie można tworzyć innych i rozszerzać obowiązków już określonych. Taryfikator chyba nie powołuje rozporządzenia jako podstawy ukarania, a ustawa mówi o ddr i pasie dr. Słusznie, jak powinno z resztą to funkcjonować.
            Ja osobiście nie mam takich sytuacji, bo na długich odcinkach zjadę nawet na lewą, ale jak miałbym zjechać np. na pieszorowerówkę, która kończy się za 150m, bo cały CPR jest przenoszony na lewą stronę drogi, to nawet tam nie zjeżdżam, bo nie muszę jadąc na wprost itp. Kierowcy trąbią, spychają, wyzywają i to jest niestety patologia.

            • 2 0

    • (2)

      Dzwonienie na pieszych na chodniku jest niekulturalne. Ale co do tego drugiego, to czasem droga rowerowa urywa się bez sensu jak na przykład na 10 Lutego, więc tam teoretycznie powinno się jeździć jezdnią.

      • 4 0

      • Nie teoretycznie, a praktycznie. (1)

        Mamy fikcje prawną i zakłamywanie rzeczywistości. Rowerzysta kontynuujący jazdę chodnikiem powinien otrzymać mandat, tymczasem zarządca dopuszcza bubel, a policja udaje, że w tym miejscu jest OK, ale już w innym chodnikiem jechać nie wolno. Na chodniku dalej powinien być dop. ruch rowerowy.
        Jednak rowerzyści jadący od dworca powinni jeździć normalnie jezdnią, tym bardziej, że na 10 lutego mamy 2 pasy w jednym kierunku. Taka jazda jest zgodna z przepisami z czego niewielu rowerzystów i kierowców zdaje sobie sprawę.

        • 0 1

        • Sam sobie jedż po tym bruku na 10 lutego.

          • 0 0

    • Żaden rowerzyst nie wiedzie na drogę która ma 30 m i dalej jej brak

      • 0 0

  • Przydalby sie kontrpas na obwodnicy.... (1)

    • 20 4

    • dla ciężarówek

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane