• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: dyskusja o zmianach w komunikacji

Mirosław
2 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Połączenie z ul. Polską zapewnia nadal m.in. linia 119. Połączenie z ul. Polską zapewnia nadal m.in. linia 119.

Grudniowe zmiany rozkładu jazdy pozbawiły mieszkańców Działek Leśnych, Chwarzna, Wiczlina i Witomina bezpośredniego połączenia z ul. Polską. - To jest błąd i niepotrzebny koszt społeczny - pisze w liście do naszej redakcji pan Mirosław.



Jak oceniasz grudniowe zmiany w rozkładzie jazdy w Gdyni?

Przypomnijmy:

  1. Gdynia, przy dofinansowaniu z UE, zamierza w najbliższych latach kupić autobusy w pełni elektryczne.
  2. Jak tłumaczyli urzędnicy, stosowny wniosek o dofinansowanie, musi być poparty danymi z tras linii, na których mają jeździć "elektryki".
  3. M.in. w związku z tym od grudnia zmieniono rozkład jazdy.
  4. Wzburzyło to pracowników zakładów przy ul. Polskiej, dojeżdżających m.in. z Chwarzna i Witomina.




Oto spostrzeżenia pana Mirosława:

Linie autobusowe, które dojeżdżają do Dworca Morskiego 119 i 133 obsługują wspólnie dwie sąsiadujące ze sobą dzielnice Wzgórze i Redłowo. Przy okazji zrezygnowano z bezpośredniego połączenia ul. Polskiej z dzielnicami Działki Leśne, Witomino Radiostacja, Witomino Leśniczówka i Chwarzno - Wiczlino, które zapewniały linie 137 i 160.

Nowy rozkład jazdy dyskryminuje mieszkańców aż czterech dzielnic, których pozbawiono bezpośrednich połączeń z ul. Polską i znajdującymi się tam miejscami pracy.

Owszem, zostawiono poranne 147 do Dworca Morskiego. Ale jak pasażerowie mają wrócić z powrotem do domów? Przesiadką przy Dworcu PKP? To zawsze jest kilka minut bezproduktywnego czekania, a w skali roku te kilka minut zamieni się w kilkanaście godzin dodatkowo wystanych w pogodę i niepogodę. To jest błąd i niepotrzebny koszt społeczny.

Z własnego doświadczenia wiem, że muszę czekać ok. 5 minut na przesiadkę w kierunku Chwarzna. Ubolewam nad utraconymi popołudniowymi połączeniami 160 z Dworca Morskiego w kierunku Chwarzna. Ta korekta w rozkładzie jest szczególnie dokuczliwa, tym bardziej że jest ona przeprowadzana w okresie zimowym.

Przy ulicy Polskiej znajdują się miejsca pracy przede wszystkim o charakterze robotniczym. Przypuszczam, że to Witomino ma bardziej robotniczy charakter od Wzgórza i Redłowa i to właśnie Witomino bardziej zasługuje na bezpośrednie połączenie z tamtym obszarem gdyńskiego portu.

Nie wiem, czym ta zmiana została podyktowana, bo na pewno nie konsultacjami społecznymi.

Odpowiada Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia:
Charakterystyczną cechą układu tras linii gdyńskiej komunikacji miejskiej jest ukształtowany ewolucyjnie przez wiele lat system względnie dużej liczby linii - zapewniających wiele połączeń bezpośrednich pomiędzy ważnymi dla mieszkańców źródłami i celami ruchu, ale przez to charakteryzujących się dość niskimi częstotliwościami kursów, np. co 30 minut.

Cecha ta w ciągu ostatnich kliku lat wielokrotnie poddawana była krytyce w różnych publikacjach medialnych. Przeciwnicy takiego modelu podkreślali, że w warunkach upowszechnienia się motoryzacji indywidualnej i wywoływanych przez nią zatorów drogowych, korzyść z linii o niskich częstotliwościach ma wyłącznie garstka ich użytkowników - podróżujących z rejonu przystanku początkowego do przystanku końcowego - gdy tymczasem większość pasażerów narzeka na zjeżdżające się stadami z różnych kierunków (a więc i z różnym opóźnieniem) autobusy linii obsługujących wspólnie daną dzielnicę. Właśnie jako przykład złej organizacji przewozów wskazywano kursy linii 160 grzęznące w zatorach drogowych w ul. Wiśniewskiego i spóźniające się autobusy linii 137 z Dworca Morskiego - na przykład wskutek zamkniętego przejazdu kolejowego w ciągu ul. Chrzanowskiego. Czytelnicy apelowali o zmianę modelu obsługi Gdyni na zmniejszający liczbę linii i oferujący przez to wyższą częstotliwość kursów na każdej z nich.

Biorąc pod uwagę zarówno odczucia społeczne, artykułowane w różnych publikacjach, jak i wyniki badań marketingowych preferencji transportowych mieszańców, z których jednoznacznie wynika bardzo wysoka ranga postulatu punktualności, a także wzrastające koszy utrzymywania modelu wieloliniowego, ZKM w Gdyni zdecydował się na stopniowe upraszczanie siatki połączeń - podobnie jak to ma obecnie miejsce w szeregu innych miast kraju - np. w Warszawie.

W przypadku zmian w rozkładach jazdy linii obsługujących Dworzec Morski, do powyższego doszło jeszcze kilka innych argumentów.

  1. Wskutek automatyzacji pracy w porcie, mocno spadła nam liczba pasażerów - pracowników korzystających z połączeń komunikacji miejskiej oferowanych do portu. Z badań marketingowych wynikało, że większość z nich nie podróżowała autobusami linii 137 i 190 w relacjach do i z Witomina, tylko przesiadała się w kierunku Obłuża, Oksywia, Grabówka, Leszczynek i Chyloni oraz różnych innych dzielnic. Nie będąc w stanie zapewnić bezpośredniego połączenia portu z każdą z tych dzielnic, uznaliśmy, że naszą rolą jest częste połączenie portu z centrum, stanowiącym węzeł przesiadkowy do pozostałych dzielnic. Dedykowane obsłudze portu linie 119 i 133 w niewielkim stopniu wykraczają swoją trasą poza centrum i obejmują obszary mało narażone na kongestię drogową.
  2. W ostatnich latach wzrosła funkcja turystyczna rejonu Dworca Morskiego i zaczęliśmy spotykać się z postulatem uproszczenia sposobu dojazdu do tego rejonu - poprzez zmniejszenie liczby linii i w miarę możliwości nałożenie na siebie ich tras w centrum. Wprowadzona w grudniu zmiana wychodzi naprzeciw tym postulatom.
  3. Gdynia zamierza aplikować o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych ze środków Unii Europejskiej. Warunki już ogłoszonego konkursu sformułowano w taki sposób, że elektryfikacji mogą zostać poddane tylko już istniejące linie, spełniające określone kryteria eksploatacyjne.


Wskutek przeprowadzonej analizy wielokryterialnej, do zastąpienia przez elektrobusy w pierwszym etapie wybrano m.in. linie 133 i 190, ale wymagało to pewnych modyfikacji ich oferty przewozowej. Aplikując trzeba posiadać m.in. wszystkie dokumenty (zgody) uprawniające do budowy stacji szybkiego ładowania na wybranych pętlach. Efektywne wykorzystanie ładowarki planowanej przy ul. Wójta Radtkego także wymagało scalenia linii 137 i 190 w jedną, o wyższej częstotliwości kursów.
Mirosław

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (257)

  • W Gdyni tylko gadają i badają. to miasto stoi, skansen. (7)

    • 159 50

    • No jasne po co badać (4)

      Lepiej budować siatkę połączeń na podstawie sprzecznych interesów mieszkańców. Dzisiaj puszczamy 160 do Obłuża bo tak żąda Pan Kazio pracujący na Obłużu, jutro do Redłowa, bo tak chce Pani Kowalska pracująca w szkole w Redłowie.
      Uwielbiam takich merytorycznych gigantów internetowych. Przyjdzie, nasr* i ucieknie. Oryginalność komentarza sytuuje autora gdzieś pomiędzy maglem a ławeczką z opojami.

      • 26 18

      • przeciez tak zrobiono, nie zapytano ludzi tylko zabrano im połaczenia. (3)

        ludzie z Gdyni potraktowani jak bydło, zabieramy im jedyne połączenia, niech się przesiadają albo idą z buta. ewentualnie mogą zmienić prace i wziąć kredyt:)

        • 20 19

        • różni ludzie zapytani udzielali różnych odpowiedzi (2)

          dopiero sensowna refleksja oparta o uzyskane odpowiedzi i znajomość realiów może stanowić dobrą podstawę decyzji.

          Nie wszystkim uda się dogodzić.

          Dla mnie poprawa punktualności i wzrost częstotliwości jest ważniejsza niż bezpośredniość połączeń jednego przedmieścia z innym.

          • 19 5

          • ska wiesz, że likwidacja lini i pozbawianie ludzi bezpośredniej komunikacji da taki efekt? (1)

            • 8 9

            • a ty skąd wiesz?

              • 6 5

    • ale jak gadają! (1)

      ten rzecznik ukończył chyba akademie urzędniczego bełkotu

      • 18 9

      • jak przesiadki to może szczur przy wszystkich przystankach zainstaluje przysiadaki i smietniki rybki?

        • 11 9

  • (8)

    Dyskusja. Słowo klucz.

    • 101 6

    • testują i nie patrzą że mieszkańcy nie mogą wrócić do domu. (5)

      • 15 8

      • (4)

        mogą tylko czekać 5 min się nie chce, jeszcze rozumiem kwadrans, ale 5 min?

        • 21 10

        • Przesiadki - > wyzsze wplywy dla przewoznika (1)

          Taki trynd...

          • 13 11

          • bilet sieciowy = niższe wydatki dla mieszkańca

            lepszy trynd i oszczędność wydatków miasta i mieszkańca

            • 9 7

        • (1)

          5 minut na przesiadke to w wielu przypadkach czekanie pół godziny na następny kurs

          • 18 11

          • chyba w niedzielę w nocy

            po co zmyślasz?

            • 0 7

    • (1)

      Drogi w końcu naprawcie bo to jakaś masakra! Szkoda tych nowych pojazdów na te dziury!

      • 6 9

      • jak masz dziurę to waty sobie napchaj albo trociny uzupełnij

        i kapelusz załóż

        • 7 0

  • Dyskusja, wizualizacja, taka sytuacja (7)

    Gdyńskie kółko dyskusyjne

    • 124 20

    • Czy to temat (3)

      O Gdyni czy o Gdańsku Janusz Ch. zawsze wie o co chodzi , zna sprawę i się wypowie ... taki specjalista od wszystkiego

      • 17 13

      • Bo mnie interesuje wszystko co jest interesujące. (1)

        • 13 12

        • siedzenie na forum od 6 rano do 22 codziennie, nawet w niedziele przez 4lata

          to musi być bardzo interesujące

          • 13 3

      • to moze to ksiundz? ci tez na wszystkim sie znaja

        • 10 8

    • (2)

      Paranoja to co się działo w autobusach nocnych w sylwestra, ludzie upchani jak ogórki w puszkach, nikt nie pomyślał żeby zrobić tej nocy dodatkowe kursy jak zrobiło SKM.

      • 16 6

      • ale cielak, nie umie autobusem jeździć

        pojedź 5 minut wcześniej i będzie pusty,

        co, nie chce się 5 minut wcześniej wstać?
        d*pa za ciężka?
        kiedyś ludzie mogli a dziś co, same kaleki w narodzie?

        • 6 4

      • 11

        Ja nienarzekam , jechałem praktycznie pustym autobusem po imprezie .Tylko trza było troche odczeka , a niepcha sie do pierwszego nocnego autobusu/trajtku

        • 6 5

  • Nie dyskutować urzędasy. Brać się do roboty lenie (4)

    • 87 28

    • Nie da się

      • 10 13

    • dokładnie, nie dyskutować z mieszkańcami (2)

      zrobić bez dyskusji

      • 8 3

      • dokładnie (1)

        ale co zrobić?

        • 10 0

        • tego nie wiem, trzeba dyskusję otworzyć

          ale każdy mieszkaniec chce czegoś innego

          • 8 1

  • Gdynia z najlepszym prezydetem to najlepsze miejsce do życia. (11)

    To że korki, dziury w drogach, fatalna komunikacja to mały szczegół. Niech czytelnik sprawdzi czy lotnisko za 100 000 000 zl już ruszyło :)

    • 120 40

    • niech pozostali pasażerowie przesiada się do aut, najlepiej starych diesli.

      do tego prowadzi polityka szczura.

      • 22 11

    • komunikacja jest ok. (3)

      Trolle weźcie się do roboty, bo wasze kobiety w lumpie muszą się ubierać.

      • 9 14

      • urzędniku dokąd jeździsz komunikacją, że nie ma opóźnień? (2)

        • 11 7

        • Gdynia ma jedną z najlepszych komunikacji miejskich w Polsce

          ktoś tu nie może z zazdrości wytrzymać

          • 5 11

        • trolu, a gdzie ty jeździsz, że masz opóźnienia?

          bo nikt w gdyni nie ma problemu
          tylko ty

          • 1 9

    • (1)

      korki ? 15 min stania to korek ? jedz do warszawy to zobaczysz co to sa korki, dziury na drogach ? to przeprowac sie do Przemysla, a lotnisko jest super, pan morawiecki i ten dziwny prezydent czesto korzystaja. Tak i to sie zgadza, Gdynia to najlepsze miejsce do zycia.

      • 10 8

      • on ma w głowie korek

        zator i skrzep

        • 8 5

    • wyniki ekonomiczne Gdyni mówią że jednego z najlepszych (2)

      dyskutuj z faktami, start

      • 7 9

      • fakty masz na wspólnota.org - Gdynia jedna z najgorszych w kraju

        • 11 1

      • Żeby dyskutować z faktami

        To trzeba je najpierw poznać. Na początek polecam znaleźć Gdynię w rankingu inwestycyjnym samorządów. Podpowiem, że nie warto szukać gdzieś na początku tabeli.

        • 13 0

    • Komunikacja nie jest zła... Lepsza niż w Gdańsku

      • 6 3

  • Obyście się nie po..li (20)

    Co w tym złego że trzeba się przesiąść? Bezpośrednio jeżdżą taksówki.
    Kiedy pracowałem w Stoczni Gdynia musiałem dojechać z Chylońskiej do pracy. Przesiadki, kawał "z buta", nikt nie płakał..
    Kilka minut bezproduktywnego czekania? Zacznij czytać kurna książkę.

    • 177 41

    • Szczurek to ty napisałeś? (1)

      sam jeździsz limuzyna

      • 24 31

      • całe życie nikomu nie sprawiało problemu dojechanie wszędzie gdzie dusza zapragnie

        tylko ty nie możesz

        • 10 5

    • A nas...

      ... było jedenaścioro, mieszkaliśmy w jeziorze... na śniadanie matka kroiła wiatr, ojca nie znałem, bo umarł na raka wątroby, kiedy zginął w tragicznym wypadku samochodowym, po samospaleniu się na imieninach u wujka Eugeniusza. Wujka Eugeniusza zabrało NKWD w 59. Nikt nie narzekał.

      • 28 19

    • odezwał się emeryt, bezrobotny albo miejski urzedas jeżdżący autem. (6)

      autobusy jeżdżą niepunktualnie i często nie zdążam się przesiąść. rozumiem, że mam wtedy w zimie czytać książki na przystanku?

      • 17 18

      • Sęk w tym,że często miałem okazję widzieć 137 wyjeżdżający z Portowej czy pod szpitalem

        I tłumów to w nim nie było,nawet w szczycie. Jestem więc w stanie zrozumieć (a nawet pewnie i potwierdzić) argument o słabej frekwencji w 137 do/z Polskiej.

        • 13 1

      • d**il

        faktycznie,

        • 9 0

      • autobusy jeżdżą punktualnie, to nie jest artykuł o Gdańsku gdzie masz ruletkę (3)

        a jak ci w zimę zimno to siedź w domu ofiaro losu

        • 7 6

        • Widocznie często jeździsz w niedzielę o siódmej rano

          Wtedy autobusy jeżdżą punktualnie.

          • 10 4

        • jeżdżą tak punktualnie, że dzisiaj na przystanek Witomino Centrum podjechały dwa autobusy linii 141 praktycznie jeden po drugim. Wiadomo, w tym pierwszym masa ludzi a drugi całkowicie pusty. To i tak dziś miały małe spóźnienia. Przed świętami na przystanek zajechały z 2 minutową różnicą między sobą aż trzy autobusy linii 141.

          Z tym przystankiem też jest dziwnie rano (07:40) gdy chce się pojechać do Centrum. Linie 150, 140, 160 i 147 przyjeżdżają na raz, a jak mi odjadą z powodu długiego oczekiwania na zielone (dla pieszych na skrzyżowaniu z Witawą) to potem muszę czekać na przystanku 20 minut i nic w tym czasie nie jedzie. Jak ten rozkład jest ułożony, że przed 8 rano do Centrum jest tak mało autobusów z Witomina? Trzeba jechać albo 20 po 7 i być pół godziny przed czasem w pracy, albo się człowiek spóźnia. A niby tyle linii jeździ do Centrum z Witomina.

          • 9 2

        • zapomniałam dodać, że codziennie wychodzę na przystanek o tej samej godzinie a codziennie jestem o innej godzinie w pracy - autobusy jeżdżą jak chcą. Jedyne w miarę punktualne są te zaczynające bieg na Witominie, czyli np. 150. Cała reszta - dramat. Na szczęście ktoś wreszcie wpadł na pomysł aby kierowcom 190 pozwolić w razie korków przy cmentarzu zawracać autobus i jechać buspassem przez Kielecką. Jeszcze rok temu wjeżdżali bezmyślnie w korek.

          • 9 0

    • A kiedyś ludzie siedzieli w jaskiniach i mozna do starego wrócić. (2)

      Co za kretyńskie porównanie, powinno być lepiej a nie gorzej, dla starszych dojeżdżających do przychodni portowej to ogromny kłopot likwidacja 137.

      • 20 15

      • a co nie umiesz autobusem jeździć?

        jakoś miliardy ludzi na świecie jeżdżą
        tyko ty nie możesz

        • 5 7

      • 11

        Darek ale dalej możesz dojechac do przychodni , tylko tym razem linia 119

        • 8 3

    • skoro pod tą głupią wypowiedzią jest tyle plusów to w Gdyni nigdy nie bedzie lepiej. (5)

      • 13 19

      • (3)

        bez horala mamy pewnosc ze nie bedzie gorzej

        • 17 10

        • może być jeszcze gorzej? szczur chyba jest w stanie to zrobić:)? (2)

          • 13 9

          • słyszę kwik klęski tysiąclecia, takiej porażki jaką Kaczyński zaliczył jeszcze w historii Polski nie było (1)

            kwik, jazgot i skomlenie przegranego

            • 9 6

            • chcesz bełta?

              • 8 0

      • botnet do głosowania kupiony przez PiS

        • 6 7

    • Właśnie dlatego że trzeba się przesiąść a przesiadki często się rozmijaja bo jeden jest za wcześnie inny się spóźnia ludzie to wala i jadą samochodami

      • 16 9

  • Z ostatniej chwili ! - Raport Specjalny z Gdyni: (4)

    Nadal rozmawiamy!

    • 83 16

    • (3)

      Analizy w toku

      • 16 5

      • Są pierwsze pomysły i interesujące koncepcje (1)

        • 16 4

        • u pisopatow myslenie budzi wstret, taka mutacja

          • 10 7

      • przed chwilą napisałeś że w Gdyni nikt ludzi nie słucha

        to jak to jest?

        • 5 2

  • A ja chcę bezpośredni autobus z portu na Babie Doły! (3)

    I co, nie będzie? Napiszę jak Mirosław, to BŁĄD : )

    • 95 17

    • (1)

      Też poproszę, ale z pętli na Pogórzu Górnym. Niech już będzie moja strata tych 5 minut i niech bezpośredni autobus pojedzie nawet przez Babie Doły ;)

      • 18 0

      • Bo na Polskiej jest tak strategiczne miejsce, że z Witomina Mirek i jego sąsiad muszą dojechać pod samą furtkę. Bardziej ważnego miejsca jak ul.Polska próżno szukać w Gdyni

        • 22 3

    • Babie Doły zkm

      Wasze liczenie pasażerów ekonomika ergonomia pędzlem ale. Nie będziecie mieć więcej pasażerów gdy autobus będzie rzadziej kursował. Ludzi trzeba zachęcić to przesiada się w końcu z auta do busu. Transport dla ludzi nie ludzie dla transportu.wiecej połączeń bliżej przystanki ZKM do skm a korki znikną. Totalną bzdurą było przeniesieni m.in przystanku 109 z morskiej na estakadę,. A że mało łudzi w busach to wina samego podejścia ZKM do pasażera. Plakaty nic nie zmienią

      • 13 3

  • Kiedy całodzienne połączenie Chwarzna z Redlowem i pkm Karwiny? (4)

    Wszystkie autobusy jadą ta sama trasa do Wzgórza. A nam potrzeba ekspresowegonpolaczenia do Redlowa skm i Karwiny PKM

    • 89 8

    • Proponuje (1)

      Węzęł F. Cegielskiej-Górskiego-Sportowa-Łuzycka-Stryjska(zjazd na pętlę Redłowo SKM)-Małokacka-Chwarznieńska (z zajazdem na Chwarzno Sokółka)-Wiczlińska-Nowowiczlińska-Chwaszczyńska-Karwiny PKM

      • 19 3

      • Początek dałbym na pętli 128 nad samym morzem lub

        przy szpitalu PCK. W ten sposób obie części Gdyni by zyskały "Zachód" oraz Redłowo/Wzgórze. Przy Rivierze i Łużyckiej już jest 121 i 192.

        • 9 0

    • Z pkm karwiny? Jest już teraz:

      147 + 23/24/27/172/181/R

      • 8 15

    • O to chodzi

      Wstyd ze 7 km odcinek z Sokolki do Redlowa pokonuje sie w 1 godzine. Najpierw pol godziny w korku do Witomina potem przesiadka na Witominie i w dol Malokacką.

      • 9 0

  • 137 to może dwie osoby jechały do Dworca Morskiego (7)

    • 75 19

    • Bzdura (4)

      Dużo dojeżdżało doG UM i do Przychodni, a teraz nie dość, ze nie ma dobrego połączenia to jeszcze trzeba płacić podwójnie.

      • 11 16

      • (2)

        Raz w roku na badania do przychodni, swoja droga beznadziejnej?

        Podwojnie? Kupujesz bilet godzinny, ktory jest tylko drozszy o kilkadziesiat groszy..

        • 19 8

        • i o kilkadziesiąt groszy rosną koszty (1)

          to jedyny kierunek zmian.
          A nie mogą zmaleć?!

          • 14 3

          • Przy miesiecznym nic nie rosnie.

            • 12 6

      • Dużo? tzn ile 5, 10 czy 100?

        Bo jak 5 to chyba niedużo

        • 12 1

    • Co ty za głupoty piszesz Widać ze nie jesteś z Witomina Dużo osób dojeżdża UM i do przychodni szczególnie rano Ale dla ZKM to nic nie znaczy oni mają swoje poronione wizje Widać ze tam pracują mało kreatywni ludzie

      • 12 13

    • ja dawno temu mieszakłem w Gdyni

      i już wtedy nie mogłem się nadziwić, że do takich 23 czy 24 się ludzie w szczycie nie mieszczą a tam do dworca morskiego sobie w najlepsze pusty autobus jeździ, ten 137 to może jeden kurs w szczycie miał niezłe napełnienie a przez resztę dnia to powietrze woził, dobrze że zrobiono z tym porządek, do tego połączenie 137 i 190 to też uporządkowanie rozkładów i częstotliwości na witominie

      • 16 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane