• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia i Gdańsk wśród 10 największych dworców w kraju

oprac. MKo
25 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W ciągu doby na dworcu w Gdyni zatrzymuje się 415 pociągów. W ciągu doby na dworcu w Gdyni zatrzymuje się 415 pociągów.

Niemal 304 mln podróżnych skorzystało z transportu kolejowego w 2017 r. To najlepszy wynik od 15 lat. Urząd Transportu Kolejowego opublikował właśnie raport, analizujący ruch pasażerów na 10 największych dworcach kolejowych w kraju. Wśród nich na dwóch ostatnich miejscach znalazł się dworzec w Gdyni (9. miejsce) i Gdańsku (10.), gdzie wskaźnik tzw. wymiany pasażerów wynosił kolejno 11,2 i 10,3 mln pasażerów.



Który dworzec w Trójmieście jest Twoim zdaniem najbardziej przyjazny pasażerom?

Raport UTK zwraca uwagę, że aż jedna czwarta wszystkich pasażerów kolei w 2017 r. wsiadała i wysiadała na 10 największych stacjach w Polsce. Z danych zebranych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że w ubiegłym roku na każdej z nich obsłużono powyżej 10 mln pasażerów. Łącznie przez te 10 stacji przewijało się powyżej 420 tys. pasażerów na dobę.

- Po latach zapaści rynek przewozów pasażerskich znów zaczął rosnąć - podkreśla Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. - Wynik prawie 304 mln podróżnych przewiezionych w ubiegłym roku był najlepszy od 15 lat. To świadczy o tym, że Polacy chcą i będą podróżować pociągami. Oferta przewoźników coraz lepiej odpowiada potrzebom pasażerów. Wygodne, nowe lub zmodernizowane pociągi, krótsze czasy przejazdu, odpowiednie planowanie rozkładu - to zachęca do podróżowania. Jednak dla pasażera ważne również są dworce: ich wygląd, skomunikowanie z innymi środkami transportu, usługi oraz - do czego przywiązujemy coraz większą wagę - dostosowanie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. A przede wszystkim ważna jest oferta przewozowa: dostępne relacje, częstotliwość kursowania czy dopasowanie godzin kursowania pociągów - dodaje.

Jak powstał raport?



W opracowaniu przedstawiono charakterystykę każdej z tych stacji oraz zmiany, jakie na nich nastąpiły w latach 2014-2017. W analizie zwrócono także uwagę na stopień zintegrowania kolei z innymi środkami transportu, ponieważ duże stacje pasażerskie powinny pełnić funkcję centrów przesiadkowych ułatwiających pasażerom podróżowanie. Drugą istotną kwestią jest dostosowanie stacji do obsługi podróżnych o ograniczonej możliwości poruszania się.

W odniesieniu do stacji kolejowych mówimy o wymianie pasażerów - czyli ogólnej liczbie podróżnych wsiadających i wysiadających. Aby uzyskać wielkość wymiany pasażerskiej na stacjach należy liczbę pasażerów pomnożyć przez 2, ponieważ każdy pasażer liczony jest dwukrotnie - pierwszy raz wsiadając do pociągu i drugi - wysiadając.

Od otrzymanego wyniku trzeba jednak odliczyć pasażerów, którzy wsiedli lub wysiedli za granicą kraju. Dlatego w ubiegłym roku pasażerowie wsiadali i wysiadali do pociągu ok. 605 mln razy - i na takim poziomie kształtowała się wymiana pasażerska na wszystkich stacjach i przystankach w Polsce w 2017 r.

Dworzec w Gdyni w zestawieniu znalazł się na 9. miejscu, tuż za nim jest Gdańsk Główny. Dworzec w Gdyni w zestawieniu znalazł się na 9. miejscu, tuż za nim jest Gdańsk Główny.

Gdynia 9. dworcem w Polsce



Dla stacji Gdynia Główna i Gdańsk Główny dane są dostępne jedynie za 2017 r. i 2016 r., dlatego nie przedstawiono liczby pasażerów w sposób analogiczny jak dla pozostałych stacji. W 2017 r. wymiana pasażerska w Gdyni Głównej wyniosła ok. 11 mln, a więc ok. 31 tys. podróżnych dziennie. W Gdyni Głównej, która jest stacją początkową lub końcową dla wielu relacji, zatrzymuje się dziennie ponad 400 pociągów, a średnia wymiana pasażerska wynosi ok. 75 pasażerów na pociąg.

Dominującą rolę na stacji Gdynia Główna ma PKP Szybka Kolej Miejska. Ogólna liczba przewiezionych pasażerów w okresie 2014-2017 wzrosła o 12 proc. Oprócz połączeń aglomeracyjnych i regionalnych na stacji Gdynia Główna wzrost odnotowały połączenia dalekobieżne spółki PKP Intercity. Dwukrotny wzrost podróżnych jest efektem zmodernizowania linii do Warszawy, a także zrewitalizowania linii do Poznania przez Bydgoszcz i Inowrocław.

Stacja w Gdyni została zmodernizowana w 2012 r. Remont przeszedł powojenny dworzec, na którym przypadkiem odkryto i odsłonięto freski, nawiązujące m.in. do tematyki morskiej oraz podróży. Stały się one symbolem dworca wpisanego do rejestru zabytków. Na remont i lepsze dostosowanie do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się czeka część podmiejska stacji, z której korzysta większość podróżnych.

W 2017 r. odnotowano 10 proc. spadek liczby pasażerów na Dworcu Głównym. Jak czytamy w raporcie powodem takiego stanu rzeczy może być oddanie do użytku stacji Gdańsk Śródmieście. W 2017 r. odnotowano 10 proc. spadek liczby pasażerów na Dworcu Głównym. Jak czytamy w raporcie powodem takiego stanu rzeczy może być oddanie do użytku stacji Gdańsk Śródmieście.

Gdańsk zamyka ranking



Dziesiątkę największych stacji w Polsce zamyka Gdańsk Główny z wynikiem w 2017 r. ok. 10,3 mln podróżnych, co w przeliczeniu dobowym daje ok. 28 tys. Na stacji Gdańsk Główny zatrzymuje się 350 pociągów na dobę, a średnia wymiana pasażerska na pociąg wynosi ok. 80 pasażerów.

W 2017 r. odnotowano 10 proc. spadek liczby pasażerów w stosunku do 2016 r. Powodem takiego stanu rzeczy może być oddanie do użytku stacji Gdańsk Śródmieście zlokalizowanej na południe od stacji Gdańsk Główny, która stanowi teraz stację końcową linii SKM. Podróżni jadący do stacji Gdańsk Główny kupują często bilety do stacji końcowej - Gdańsk Śródmieście - ponieważ cena biletu jest w tym przypadku taka sama, natomiast może to zafałszować statystyki na obu stacjach.

Charakterystyka zmian liczby pasażerów na stacji Gdańsk Główny jest analogiczna do przedstawionych w przypadku stacji Gdynia Główna. W związku z zakończeniem modernizacji linii biegnących zarówno na południe w stronę Tczewa, jak i na północ w stronę Helu od 2014 r. nastąpił wzrost liczby pasażerów.

We wrześniu 2015 r. otwarto Pomorską Kolej Metropolitalną, łączącą m.in. Gdańsk z portem lotniczym. Dodatkowo, podobnie jak na stacji Gdynia Główna, w ciągu ostatnich trzech lat liczba pasażerów pociągów dalekobieżnych wzrosła ponad dwukrotnie.

Województwo pomorskie, głównie za sprawą funkcjonowania SKM, ma najwyższy w Polsce wskaźnik wykorzystania kolei na mieszkańca, który w 2017 r. wyniósł 24 podróże. Przez kilka lat, do 2014 r. włącznie, wskaźnik ten spadał w związku z długotrwałą modernizacją linii Gdynia - Warszawa, jednak od tego czasu wzrósł o 21 proc. Dzięki modernizacji kluczowych tras oraz budowie PKM, w województwie pomorskim rola transportu kolejowego rośnie. Dla dalszego rozwoju połączeń regionalnych w kierunku Tczewa konieczne może być dobudowanie torów na południe od Gdańska.

W 2017 r. rozpoczął się oczekiwany remont stacji Gdańsk Główny: przebudowywane są perony dalekobieżne i tunele, powstają windy i ruchome schody, co dostosuje stację do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Od kilku lat zapowiadany jest remont zabytkowego budynku dworca.

Potrzebna integracja taryfowa



Dane z 25 głównych stacji potwierdzają, że kolej jest najbardziej wykorzystywana w województwach pomorskim i mazowieckim. Dzięki rozbudowanej infrastrukturze pozwalającej na separację przewozów aglomeracyjnych i dalekobieżnych, kolej może pełnić funkcję środka komunikacji miejskiej. W Warszawie i w Łodzi dodatkowym atutem jest integracja taryfowa w ramach karty miejskiej. Oba te aspekty są czynnikiem sprzyjającym wzrostowi wykorzystania kolei i powinny być rozwijane zarówno w Warszawie i Trójmieście, jak i innych polskich miastach.

źródło: Urząd Transportu Kolejowego
oprac. MKo

Miejsca

Opinie (149) 2 zablokowane

  • Zadaszenie peronów w Gdyni Głównej

    Tego kto zaprojektował, zatwierdził i wykonał zadaszenie peronów w Gdyni Głównej, powiesiłbym za jajca i trzymał tak długo, aż bezbłędnie nie wyrecytuje w czym jest problem. Przecież to jest istna kpina!!! W czasach kiedy zadaszenie dworców to przeważnie fajne, nowoczesne hale peronowe, tu jakiś d**il wymyślił wiaty jak na przystanku w Koziej Wólce. To jest skandal, który należy do skutku nagłaśniać i żądać działań eliminujących tę fuszerkę!

    • 1 0

  • Ważne są dworce... (8)

    Jak wygląda w Gdańsku wszyscy widzą. To chyba jedyne miasto wojewódzkie gdzie dworzec wizytówka miasta dalej wygląda jak relikt prl. nawet Gdynia od dawna ma nowy zmodernizowany dworzec

    • 113 42

    • jedź do Olsztyna :P (2)

      • 13 5

      • Dokładnie

        • 0 0

      • Po co?

        • 3 6

    • PKP może i tak wygląda jak za prl...

      ... ale dworzec PKS w Gdańsku to dopiero Bangladesz

      • 18 4

    • Co to znaczy (1)

      "nawet Gdynia"

      • 21 6

      • to znaczy ,że nawet małe miasta itd.....

        • 11 14

    • Chyba startuje b.duży remont

      • 16 3

    • No Kacper kiedy modernizacja, wydaj oświadczenie jak się starasz o modernę...

      • 20 12

  • (16)

    Pkm do Gdyni dojeżdża, do Gdańska już nie...

    • 89 14

    • Podobno była szansa na poprowadzenie SKM na tzw. Orunię Górną co by zlikwidowało korki i dało szybki dojazd do Oliwy. (9)

      Ale miasto nie zgłosiło pomysłu do PKP które czeka na takie wnioski do końca sierpnia (będzie przebudowa torów wzdłuż traktu).

      Kolejna sprawa to dziwie sie ze PKM nie jeździ do Gdańsk Śródmieście.

      • 27 7

      • Już było wile razy... (3)

        PKM nie jeździ do Gdańska Śródmieście, bo na wysokości Zaspy tory PKM są wpięte do torów dalekobieżnych, a nie do torów skm. zarówno na torach SKM i dalekobieżnych panuje zbyt duży ruch, żeby dołożyć tam jeszcze pkm. dodatkowo, żeby pociągi PKM wjechały na tory SKM trzeba by wstrzymywać na chwilę cały ruch.

        • 11 5

        • PKM nie jest przewoźnikiem

          Nie ma czegoś takiego jak pociągi pkm. pkm to firma zarządzająca liniami nr 248 i 253 po których jeżdżą pociągi skm. to tak jakby mówić o pociągach PLK albo autobusach GDDKiA.

          • 0 0

        • Łykasz wszystko jak pelikan (1)

          między Głównym, a Wrzeszczem nie ma możliwości zmiany torów dalekobieżnych na SKM ? to niby jakim cudem PKM mogły odjeżdżać z peronów SKM na Głównym był taki czas i to całkiem niedawno...

          • 14 11

          • Jest możliwość zmiany torów z dalekobieżnych na SKM pomiędzy Stocznią a Głównym, ale to na chwile blokuje cały ruch, bo wszystkie rozjazdy są w poziomie. w tej chwili gdy jeden pociąg tak przecina kilka torów, żaden inny przez chwilę nie może jechać tymi torami, ze względów bezpieczeństwa.
            Przez jakiś czas faktycznie tak było, że część pociągów z Kartuz wjeżdżała na perony SKM na stacji Gdańsk Główny, ale były perony 4 i 5 nie używane na co dzień w ruchu skm. gdyby wszystkie PKM-ki miały jeździć do Głównego albo do Śródmieścia, to trzeba by ograniczyć ruch SKM.

            • 13 7

      • bo jest tylko jeden peron

        • 0 0

      • Orunia Górna to strefa "No Go" (2)

        opanowana przez słojarnię z Mazur i Podlasia!

        • 14 20

        • Wszystkie słoje których znam wynajmują pokój na przymorzu, bez wyjatku

          • 9 4

        • Stajenny idz szorowac z gnoju

          • 6 5

      • czemu tu się dziwić na Śródmieśćiu SKM ma tyklo jeden peron i dwa tory - żadnego zapasu

        na głównym ma trzy perony i pięć torów, a można by jeszcze jeden peronik wyremontować i cztery tory uruchomić, ale chyba nie ma takiej potrzeby

        • 5 1

    • Ten ranking to oczywiście opiera się na przybliżonych danych (1)

      przecież nikt nie liczy pasażerów. Swoją drogą wygląda, że autor nie zadał sobie nawet trudu ściągnięcia ze strony UTK tego raportu i przejrzenia tych 28 stron. Raport wynika z wymogów UE i wykazania głównych stacji to jest takich które obsługują ponad 10k pasażerów. Poza wymienionymi dziesięcioma dochodzi 6 warszawskich (w tym Otwock Skierniewice), a potem 6 pomorskich podanych chyba alfabetycznie: Śródmieście, Wrzeszcz, Wzgórze, Sopot, Rumia, Wejherowo. Na liście sa dodatkowo Bydgoszcz G., Gliwice, Szczecin G.
      Patrząc na to że Gdańsk Śródmieście jest na tej liście, a nie ma Redłowa, Chyloni, Oliwy, Przymorza widać, że coś jest nie tak z tym wykazem. Śródmieście chyba jako stacja końcowa dla biletów miejskich i trójmiejskich osiągnęło taki wynik, ale te same bilety sa najczęściej używane do przejazdu do wcześniejszych stacji, a nie Śródmieścia.

      • 6 5

      • A gdzie dworzec we Włoszczwej

        • 2 0

    • jak to nie? Przecież dojeżdża do Gdańska Wrzeszcza.

      • 4 3

    • (1)

      Normalnie dojeżdża , teraz tylko jest zawieszona na czas remontu peronu.

      • 5 1

      • Do Śródmieścia PKM nie dojeżdżała nigdy. Jedynie do Gdańska Głównego był jeden pociąg z Kartuz raz na godzinę.

        • 6 2

    • Nie wiem kiedy ktoś się obudzi i zrobi tam sensowny rozkład PKM

      Kto na to pozwala? Komu zalezy, żeby nie rozwijać PKM? To wygląda na sabotaż.

      • 17 6

  • Oby tylko PiSuar nie doszedł do władzy bo spadniemy do drugiej setki albo trzeciej setki w rankingu. (3)

    • 27 26

    • własnie an odwrót,jak PiS dojdzie do władzy to w końcu wszystko bedzie czyste,funkcjonalne i dla ludzi... (1)

      • 7 11

      • Tak jak stadnina w Janowie Podlaskim..? :-P

        • 1 0

    • Nie strasz nie strasz bo się zes.asz.

      • 2 4

  • Kiedy PKM na północ Gdyni?? (2)

    Kiedy skończy się męka mieszkańców?

    • 29 3

    • Jutro, czyli w grudniu po południu 30 lutego.Pasuje wiecznie skomlącemu miernocie. (1)

      • 0 4

      • jeśli szczurek wygra to nigdy

        • 0 0

  • Gdańsk Główny - co bym zmienił...

    Po pierwsze nasz dworzec to już zabytek w skali unikatowej więc ruszać go za bardzo nie można aby zachować jego postać jak i budynki XIX wieczne. Kiedy wchodzi się na hol turyści są zdezorientowani ponieważ nie widzą literki 'i" czyli informacji turystycznej i PKP -aby zobaczyć i dowiedzieć się skąd /dokąd odjeżdżają pociągi - często to co mówi pani w informacji nie zgadza się z informatorami papierowymi ani z informatorami elektronicznymi. Zapowiedzi pociągów są niewyraźne - nadal ciąży nad nami syndrom PRL-u. W pomieszczeniu kasowym gdzie obecnie sprzedawane są bilety INTER-regio przewozy regionalne urządziłbym poczekalnię dla pasażerów z fotelami i telewizorkiem. Wszystkie windy prowadzące na dworzec są w złym stanie - nikt ich nie sprząta,śmierdzą - to po prostu wstyd dla miasta.Można pójść do KFC albo McDonalds, a tak jak ktoś słusznie tu zauważył przydałaby się lodziarnio-kawiarnia typu Grycan, czy Dom czekolady aby wypić kawę albo zjeść loda.Przydałby się dobrze oznaczony punkt ochrony PKP - gdzie można się udać do SOK-istów aby poprosić ich o pomoc w różnych sprawach - takie małe biuro pomocne PKP - do którego udają się podróżni.na dole i górze jest tyle wolnych pomieszczeń biurowych których nikt nie wynajmuje...WC powinno być bezpłatne - zwłaszcza tam - dla podróżnych - to w interesie radnych i samorządowców Gdańska aby sobie odmówili pensji w zamian za zadowolenie podróżnych. Wyjścia na perony są zbyt wąskie ?? Podróżnych przyjeżdżających można przekierowywać nie na hol główny tylko w kierunku Hotelu Central aby skorzystali z postoju taksówek lub mieli szybsze wyjście do autobusów (rozładowanie ruchu pieszego (tramwaje autobusy). Oczywiście brakuje parkingu na tyłach Dworca gdzie przyjezdni mogą zatrzymywać auta celem odbioru podróżnych. To wszystko trzeba wziąć pod uwagę - wystarczy pomyśleć a całość dworca byłaby lepsza w odbiorze przyjezdnych. No i tunele - nie wystarczy monitoring - czasami po prostu wystarczyłoby dobrej woli aby sprzątać je częściej - to też jest sprawa dla PKP i miasta. Liczy się pierwsze wrażenie.

    • 0 0

  • Dworzec Gdynia masakra dla niepełnosprawnych i osób z małymi dziećmi. (8)

    Polecam spróbować wyjechać z wózkiem lub na wózku na ulicę Śląska. Trzeci świat.

    • 77 29

    • Pretensje nie do PKP a do miasta. (5)

      Tunel pod ulicą to już działka miasta. I rzeczywiście ten odcinek nie jest zmodernizowany.

      • 28 1

      • Szczurek inwestuje w pomniki:) (4)

        • 16 6

        • Szczurek kieruje całą Polską, jest królem pkp, zkm, ustala ceny w supermarketach (3)

          jest ministrem wszystkiego od nfz po marynarkę wojenną, wojsko, policję, cba, szkolnictwo, tvp, potrafi przemieszczać się magicznie i pojawić w twoim domu, powoduje zaćmienia słońca i powodzie oraz wichury,
          ach ten szczurek edziu musi być wszechobecny i wszechpotężny
          kieruje budową autostrad i

          • 18 4

          • A przecież wiadomo (1)

            Że Słońce Bulwaru nic nie może i za nic nie odpowiada.

            • 0 1

            • poziom rynsztoka w pisuarze

              • 1 0

          • Boki zrywać.

            • 1 0

    • to jedż na około tylko dla zdrowia

      • 2 0

    • Ostatnio byłem skazany na półgodzinną kolejkę po bilet na tym dworcu.

      Bo nie szło kupić przez internet. Więc w czym on taki przyjazny??

      • 5 8

  • Gdynia to centrum przesiadkowe PKP

    a ja chciałbym aby z Pucka czy Helu można było jednym pociągiem dojechać do Malborka albo Tczewa a nawet Grudziądza byłaby większa integracja w naszym województwie, a tak patrząc na czekających ludzików na peronach czekających na pociąg do Malborka to czasem mi ich żal że tak długo muszą czekać aż pociąg odjedzie.

    • 2 0

  • bez windy

    Gdańsk chyba nr 1 w rankingu ...duża przelotowość i chyba jako jedyny w tej grupie bez windy..duże torby tachasz na perony a niepełnosprawni na wózkach chyba muszą jechać do Wrzeszcza albo dalej żeby wsiąść do pociągu. Dziękujemy panie prezydencie Adamowicz o troskę...wiele lat tak się męczymy a wystarczyłaby pochylnia metalowa jeśli w budżecie zabrakło na windę... 9 mieszkań prezydenta ....szkoda że nie uzgodnił z deweloperem żeby windę Gdańszczanom zainstalował za kolejne pozwolenie na budowę...

    • 3 0

  • Dworzec Gdynski na plus tylko do pełni obrazu brakuje zegara na budynku dworca:)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane