• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia i Gdańsk wśród 10 największych dworców w kraju

oprac. MKo
25 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W ciągu doby na dworcu w Gdyni zatrzymuje się 415 pociągów. W ciągu doby na dworcu w Gdyni zatrzymuje się 415 pociągów.

Niemal 304 mln podróżnych skorzystało z transportu kolejowego w 2017 r. To najlepszy wynik od 15 lat. Urząd Transportu Kolejowego opublikował właśnie raport, analizujący ruch pasażerów na 10 największych dworcach kolejowych w kraju. Wśród nich na dwóch ostatnich miejscach znalazł się dworzec w Gdyni (9. miejsce) i Gdańsku (10.), gdzie wskaźnik tzw. wymiany pasażerów wynosił kolejno 11,2 i 10,3 mln pasażerów.



Który dworzec w Trójmieście jest Twoim zdaniem najbardziej przyjazny pasażerom?

Raport UTK zwraca uwagę, że aż jedna czwarta wszystkich pasażerów kolei w 2017 r. wsiadała i wysiadała na 10 największych stacjach w Polsce. Z danych zebranych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że w ubiegłym roku na każdej z nich obsłużono powyżej 10 mln pasażerów. Łącznie przez te 10 stacji przewijało się powyżej 420 tys. pasażerów na dobę.

- Po latach zapaści rynek przewozów pasażerskich znów zaczął rosnąć - podkreśla Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. - Wynik prawie 304 mln podróżnych przewiezionych w ubiegłym roku był najlepszy od 15 lat. To świadczy o tym, że Polacy chcą i będą podróżować pociągami. Oferta przewoźników coraz lepiej odpowiada potrzebom pasażerów. Wygodne, nowe lub zmodernizowane pociągi, krótsze czasy przejazdu, odpowiednie planowanie rozkładu - to zachęca do podróżowania. Jednak dla pasażera ważne również są dworce: ich wygląd, skomunikowanie z innymi środkami transportu, usługi oraz - do czego przywiązujemy coraz większą wagę - dostosowanie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. A przede wszystkim ważna jest oferta przewozowa: dostępne relacje, częstotliwość kursowania czy dopasowanie godzin kursowania pociągów - dodaje.

Jak powstał raport?



W opracowaniu przedstawiono charakterystykę każdej z tych stacji oraz zmiany, jakie na nich nastąpiły w latach 2014-2017. W analizie zwrócono także uwagę na stopień zintegrowania kolei z innymi środkami transportu, ponieważ duże stacje pasażerskie powinny pełnić funkcję centrów przesiadkowych ułatwiających pasażerom podróżowanie. Drugą istotną kwestią jest dostosowanie stacji do obsługi podróżnych o ograniczonej możliwości poruszania się.

W odniesieniu do stacji kolejowych mówimy o wymianie pasażerów - czyli ogólnej liczbie podróżnych wsiadających i wysiadających. Aby uzyskać wielkość wymiany pasażerskiej na stacjach należy liczbę pasażerów pomnożyć przez 2, ponieważ każdy pasażer liczony jest dwukrotnie - pierwszy raz wsiadając do pociągu i drugi - wysiadając.

Od otrzymanego wyniku trzeba jednak odliczyć pasażerów, którzy wsiedli lub wysiedli za granicą kraju. Dlatego w ubiegłym roku pasażerowie wsiadali i wysiadali do pociągu ok. 605 mln razy - i na takim poziomie kształtowała się wymiana pasażerska na wszystkich stacjach i przystankach w Polsce w 2017 r.

Dworzec w Gdyni w zestawieniu znalazł się na 9. miejscu, tuż za nim jest Gdańsk Główny. Dworzec w Gdyni w zestawieniu znalazł się na 9. miejscu, tuż za nim jest Gdańsk Główny.

Gdynia 9. dworcem w Polsce



Dla stacji Gdynia Główna i Gdańsk Główny dane są dostępne jedynie za 2017 r. i 2016 r., dlatego nie przedstawiono liczby pasażerów w sposób analogiczny jak dla pozostałych stacji. W 2017 r. wymiana pasażerska w Gdyni Głównej wyniosła ok. 11 mln, a więc ok. 31 tys. podróżnych dziennie. W Gdyni Głównej, która jest stacją początkową lub końcową dla wielu relacji, zatrzymuje się dziennie ponad 400 pociągów, a średnia wymiana pasażerska wynosi ok. 75 pasażerów na pociąg.

Dominującą rolę na stacji Gdynia Główna ma PKP Szybka Kolej Miejska. Ogólna liczba przewiezionych pasażerów w okresie 2014-2017 wzrosła o 12 proc. Oprócz połączeń aglomeracyjnych i regionalnych na stacji Gdynia Główna wzrost odnotowały połączenia dalekobieżne spółki PKP Intercity. Dwukrotny wzrost podróżnych jest efektem zmodernizowania linii do Warszawy, a także zrewitalizowania linii do Poznania przez Bydgoszcz i Inowrocław.

Stacja w Gdyni została zmodernizowana w 2012 r. Remont przeszedł powojenny dworzec, na którym przypadkiem odkryto i odsłonięto freski, nawiązujące m.in. do tematyki morskiej oraz podróży. Stały się one symbolem dworca wpisanego do rejestru zabytków. Na remont i lepsze dostosowanie do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się czeka część podmiejska stacji, z której korzysta większość podróżnych.

W 2017 r. odnotowano 10 proc. spadek liczby pasażerów na Dworcu Głównym. Jak czytamy w raporcie powodem takiego stanu rzeczy może być oddanie do użytku stacji Gdańsk Śródmieście. W 2017 r. odnotowano 10 proc. spadek liczby pasażerów na Dworcu Głównym. Jak czytamy w raporcie powodem takiego stanu rzeczy może być oddanie do użytku stacji Gdańsk Śródmieście.

Gdańsk zamyka ranking



Dziesiątkę największych stacji w Polsce zamyka Gdańsk Główny z wynikiem w 2017 r. ok. 10,3 mln podróżnych, co w przeliczeniu dobowym daje ok. 28 tys. Na stacji Gdańsk Główny zatrzymuje się 350 pociągów na dobę, a średnia wymiana pasażerska na pociąg wynosi ok. 80 pasażerów.

W 2017 r. odnotowano 10 proc. spadek liczby pasażerów w stosunku do 2016 r. Powodem takiego stanu rzeczy może być oddanie do użytku stacji Gdańsk Śródmieście zlokalizowanej na południe od stacji Gdańsk Główny, która stanowi teraz stację końcową linii SKM. Podróżni jadący do stacji Gdańsk Główny kupują często bilety do stacji końcowej - Gdańsk Śródmieście - ponieważ cena biletu jest w tym przypadku taka sama, natomiast może to zafałszować statystyki na obu stacjach.

Charakterystyka zmian liczby pasażerów na stacji Gdańsk Główny jest analogiczna do przedstawionych w przypadku stacji Gdynia Główna. W związku z zakończeniem modernizacji linii biegnących zarówno na południe w stronę Tczewa, jak i na północ w stronę Helu od 2014 r. nastąpił wzrost liczby pasażerów.

We wrześniu 2015 r. otwarto Pomorską Kolej Metropolitalną, łączącą m.in. Gdańsk z portem lotniczym. Dodatkowo, podobnie jak na stacji Gdynia Główna, w ciągu ostatnich trzech lat liczba pasażerów pociągów dalekobieżnych wzrosła ponad dwukrotnie.

Województwo pomorskie, głównie za sprawą funkcjonowania SKM, ma najwyższy w Polsce wskaźnik wykorzystania kolei na mieszkańca, który w 2017 r. wyniósł 24 podróże. Przez kilka lat, do 2014 r. włącznie, wskaźnik ten spadał w związku z długotrwałą modernizacją linii Gdynia - Warszawa, jednak od tego czasu wzrósł o 21 proc. Dzięki modernizacji kluczowych tras oraz budowie PKM, w województwie pomorskim rola transportu kolejowego rośnie. Dla dalszego rozwoju połączeń regionalnych w kierunku Tczewa konieczne może być dobudowanie torów na południe od Gdańska.

W 2017 r. rozpoczął się oczekiwany remont stacji Gdańsk Główny: przebudowywane są perony dalekobieżne i tunele, powstają windy i ruchome schody, co dostosuje stację do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Od kilku lat zapowiadany jest remont zabytkowego budynku dworca.

Potrzebna integracja taryfowa



Dane z 25 głównych stacji potwierdzają, że kolej jest najbardziej wykorzystywana w województwach pomorskim i mazowieckim. Dzięki rozbudowanej infrastrukturze pozwalającej na separację przewozów aglomeracyjnych i dalekobieżnych, kolej może pełnić funkcję środka komunikacji miejskiej. W Warszawie i w Łodzi dodatkowym atutem jest integracja taryfowa w ramach karty miejskiej. Oba te aspekty są czynnikiem sprzyjającym wzrostowi wykorzystania kolei i powinny być rozwijane zarówno w Warszawie i Trójmieście, jak i innych polskich miastach.

źródło: Urząd Transportu Kolejowego
oprac. MKo

Miejsca

Opinie (149) 2 zablokowane

  • Kiedy PKM na północ Gdyni?? (2)

    Kiedy skończy się męka mieszkańców?

    • 29 3

    • Jutro, czyli w grudniu po południu 30 lutego.Pasuje wiecznie skomlącemu miernocie. (1)

      • 0 4

      • jeśli szczurek wygra to nigdy

        • 0 0

  • Mam pytanie? (1)

    To dla czego jest tak mało pociągów?
    Kilkanaście lat niedogodnien,kilka miliardow wydane i 13 połączeń dziennienie do Rozyn! Stare ponad piedziesieciletnie pociagi.
    To ma być sukces?
    Piekne wyremontowane dworce a wlasciwie juz galerie handlowe to polowa sukcesu.
    Kolej na Kaszuby -coś wspaniałego na co czekaliśmy i ani jednego pociagu w tym kierunku z Gdanska.
    A jaki rodzaj biletu kupić? To już jest rebus który trudno rozwiązać.
    Marszalku czas znaleźć fachowców od koleji a nie kolegów królika.

    • 13 11

    • Ot to!

      Ostatnie zdanie to podsumowanie wszystkiego. Przyczyna i skutek stanu kolei na Pomorzu. Pirlegnowanie ukladow i mentalnosci z pogranicza prl i lat 90tych przez marszalka wojewodztwa zamiast tworzyc nowoczesna kolej z podejsciem do pasazera godnym xxi wieku !

      • 0 2

  • Oby tylko PiSuar nie doszedł do władzy bo spadniemy do drugiej setki albo trzeciej setki w rankingu. (3)

    • 27 26

    • własnie an odwrót,jak PiS dojdzie do władzy to w końcu wszystko bedzie czyste,funkcjonalne i dla ludzi... (1)

      • 7 11

      • Tak jak stadnina w Janowie Podlaskim..? :-P

        • 1 0

    • Nie strasz nie strasz bo się zes.asz.

      • 2 4

  • Z najwieksza iloscia cuchnacych meneli - bravo !

    • 12 6

  • W ankiecie brakuje opcji żaden. Gdańsk główny śmierdzi kałem i moczem, Wrzeszcz kompletna dezorganizacja. Oliwa to rudera. W sumie Sopot ok.

    • 23 6

  • W necie znalazłem mapkę połączeń kolejowych w byłych zaborach Polski. (3)

    I porównanie do współczesności. Teraz mamy na tych terenach równomierną sieć połączeń. Jest to wynikiem likwidacji ok. 40% połączeń kolejowych na terenach gdzie sieć była bardzo gęsta.

    • 15 3

    • Fajno

      • 2 4

    • Podziekowania naleza sie PR gdynia i m.in. naszemu urzedowi marszalkowskiemu. Zwlaszcza za dobicie wielu linii na poludniu regionu i celowe wygaszanie popytu

      • 4 1

    • PO dużo połączeń zlikwidowało,bo niby nieopłacalne były....

      • 2 6

  • ten we wrzeszczu

    to jakis żart nikt nic nie wie a o pkm nie wspomne

    • 23 3

  • dworzec gdynia główna

    to Bangladesz. Remont sprzed kilku lat, to w rzeczywistości lekka kosmetyka budynku i nic ponadto.
    W drugiej dekadzie XXI wieku mamy nadal:
    - tylko fragmentarycznie zadaszone perony,
    - strome schody,
    - ich zadaszenie z czereśniackim wzornictwem z lat dziewięćdziesiątych,
    - małe, zapyziałe windki,
    - ohydny tunel, którym osoba na wózku nie jest w stanie wydostać się na ulicę Morską, nie mówiąc o Warszawskiej,
    - parszywe budy przekupek przy wyjściach na Morską.
    - przed dworcem zawstydzające placowisko (bo nie dworzec) dla autobusów i prywatnych busików.
    Dodajmy do tego okolice dawnego baru frykas (świetnie widoczne z peronu 5.) oraz klepisko za budynkiem poczty, i mamy 9. dworzec RP.

    • 34 8

  • co to za dworzec w którym nie ma ani dużego supermarketu ani dworcowego baru mlecznego (1)

    ani darmowej toalety z prysznicem?

    • 19 7

    • w schronisku na Wiśniewskiego skorzystasz

      • 7 0

  • Hahaha co za głupie tlumaczenia mniejszej ilości pasażerów w Gdańsku głównym....

    Że niby bilety ktoś do śródmieścia kupuje???!!! Litości.... to może idźmy dalej tzn Gdynia przewyższa Gdańsk bo pewnie ludzie kupują bilety do (czesto) końcowego w Gdyni ale wysiadaja w Gdańsku??? ;)))))
    Bardziej mnie przekonuje to że po pierwsze PKM jedzie z pominięciem Gdańska więc zyskał Wrzeszcz na turystach. I całkiem możliwe że na innych pasażerach też bo łatwiej zaparkować w Metropolii by podrzucić czy odebrać kogoś BO to co się dzieje pod dworcem w Gdańsku głównym to jakaś paranoja. Taksówkarze wzajemnie się szykanują na oczach klientów bo jakieś układy miejscowe i generalnie zero miejsca by choć na chwilke się zatrzymać z pasażerami, nie wspominając o wiecznych korkach w tym rejonie.

    • 13 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane