• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia i Gdańsk wśród 10 największych dworców w kraju

oprac. MKo
25 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W ciągu doby na dworcu w Gdyni zatrzymuje się 415 pociągów. W ciągu doby na dworcu w Gdyni zatrzymuje się 415 pociągów.

Niemal 304 mln podróżnych skorzystało z transportu kolejowego w 2017 r. To najlepszy wynik od 15 lat. Urząd Transportu Kolejowego opublikował właśnie raport, analizujący ruch pasażerów na 10 największych dworcach kolejowych w kraju. Wśród nich na dwóch ostatnich miejscach znalazł się dworzec w Gdyni (9. miejsce) i Gdańsku (10.), gdzie wskaźnik tzw. wymiany pasażerów wynosił kolejno 11,2 i 10,3 mln pasażerów.



Który dworzec w Trójmieście jest Twoim zdaniem najbardziej przyjazny pasażerom?

Raport UTK zwraca uwagę, że aż jedna czwarta wszystkich pasażerów kolei w 2017 r. wsiadała i wysiadała na 10 największych stacjach w Polsce. Z danych zebranych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że w ubiegłym roku na każdej z nich obsłużono powyżej 10 mln pasażerów. Łącznie przez te 10 stacji przewijało się powyżej 420 tys. pasażerów na dobę.

- Po latach zapaści rynek przewozów pasażerskich znów zaczął rosnąć - podkreśla Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. - Wynik prawie 304 mln podróżnych przewiezionych w ubiegłym roku był najlepszy od 15 lat. To świadczy o tym, że Polacy chcą i będą podróżować pociągami. Oferta przewoźników coraz lepiej odpowiada potrzebom pasażerów. Wygodne, nowe lub zmodernizowane pociągi, krótsze czasy przejazdu, odpowiednie planowanie rozkładu - to zachęca do podróżowania. Jednak dla pasażera ważne również są dworce: ich wygląd, skomunikowanie z innymi środkami transportu, usługi oraz - do czego przywiązujemy coraz większą wagę - dostosowanie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. A przede wszystkim ważna jest oferta przewozowa: dostępne relacje, częstotliwość kursowania czy dopasowanie godzin kursowania pociągów - dodaje.

Jak powstał raport?



W opracowaniu przedstawiono charakterystykę każdej z tych stacji oraz zmiany, jakie na nich nastąpiły w latach 2014-2017. W analizie zwrócono także uwagę na stopień zintegrowania kolei z innymi środkami transportu, ponieważ duże stacje pasażerskie powinny pełnić funkcję centrów przesiadkowych ułatwiających pasażerom podróżowanie. Drugą istotną kwestią jest dostosowanie stacji do obsługi podróżnych o ograniczonej możliwości poruszania się.

W odniesieniu do stacji kolejowych mówimy o wymianie pasażerów - czyli ogólnej liczbie podróżnych wsiadających i wysiadających. Aby uzyskać wielkość wymiany pasażerskiej na stacjach należy liczbę pasażerów pomnożyć przez 2, ponieważ każdy pasażer liczony jest dwukrotnie - pierwszy raz wsiadając do pociągu i drugi - wysiadając.

Od otrzymanego wyniku trzeba jednak odliczyć pasażerów, którzy wsiedli lub wysiedli za granicą kraju. Dlatego w ubiegłym roku pasażerowie wsiadali i wysiadali do pociągu ok. 605 mln razy - i na takim poziomie kształtowała się wymiana pasażerska na wszystkich stacjach i przystankach w Polsce w 2017 r.

Dworzec w Gdyni w zestawieniu znalazł się na 9. miejscu, tuż za nim jest Gdańsk Główny. Dworzec w Gdyni w zestawieniu znalazł się na 9. miejscu, tuż za nim jest Gdańsk Główny.

Gdynia 9. dworcem w Polsce



Dla stacji Gdynia Główna i Gdańsk Główny dane są dostępne jedynie za 2017 r. i 2016 r., dlatego nie przedstawiono liczby pasażerów w sposób analogiczny jak dla pozostałych stacji. W 2017 r. wymiana pasażerska w Gdyni Głównej wyniosła ok. 11 mln, a więc ok. 31 tys. podróżnych dziennie. W Gdyni Głównej, która jest stacją początkową lub końcową dla wielu relacji, zatrzymuje się dziennie ponad 400 pociągów, a średnia wymiana pasażerska wynosi ok. 75 pasażerów na pociąg.

Dominującą rolę na stacji Gdynia Główna ma PKP Szybka Kolej Miejska. Ogólna liczba przewiezionych pasażerów w okresie 2014-2017 wzrosła o 12 proc. Oprócz połączeń aglomeracyjnych i regionalnych na stacji Gdynia Główna wzrost odnotowały połączenia dalekobieżne spółki PKP Intercity. Dwukrotny wzrost podróżnych jest efektem zmodernizowania linii do Warszawy, a także zrewitalizowania linii do Poznania przez Bydgoszcz i Inowrocław.

Stacja w Gdyni została zmodernizowana w 2012 r. Remont przeszedł powojenny dworzec, na którym przypadkiem odkryto i odsłonięto freski, nawiązujące m.in. do tematyki morskiej oraz podróży. Stały się one symbolem dworca wpisanego do rejestru zabytków. Na remont i lepsze dostosowanie do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się czeka część podmiejska stacji, z której korzysta większość podróżnych.

W 2017 r. odnotowano 10 proc. spadek liczby pasażerów na Dworcu Głównym. Jak czytamy w raporcie powodem takiego stanu rzeczy może być oddanie do użytku stacji Gdańsk Śródmieście. W 2017 r. odnotowano 10 proc. spadek liczby pasażerów na Dworcu Głównym. Jak czytamy w raporcie powodem takiego stanu rzeczy może być oddanie do użytku stacji Gdańsk Śródmieście.

Gdańsk zamyka ranking



Dziesiątkę największych stacji w Polsce zamyka Gdańsk Główny z wynikiem w 2017 r. ok. 10,3 mln podróżnych, co w przeliczeniu dobowym daje ok. 28 tys. Na stacji Gdańsk Główny zatrzymuje się 350 pociągów na dobę, a średnia wymiana pasażerska na pociąg wynosi ok. 80 pasażerów.

W 2017 r. odnotowano 10 proc. spadek liczby pasażerów w stosunku do 2016 r. Powodem takiego stanu rzeczy może być oddanie do użytku stacji Gdańsk Śródmieście zlokalizowanej na południe od stacji Gdańsk Główny, która stanowi teraz stację końcową linii SKM. Podróżni jadący do stacji Gdańsk Główny kupują często bilety do stacji końcowej - Gdańsk Śródmieście - ponieważ cena biletu jest w tym przypadku taka sama, natomiast może to zafałszować statystyki na obu stacjach.

Charakterystyka zmian liczby pasażerów na stacji Gdańsk Główny jest analogiczna do przedstawionych w przypadku stacji Gdynia Główna. W związku z zakończeniem modernizacji linii biegnących zarówno na południe w stronę Tczewa, jak i na północ w stronę Helu od 2014 r. nastąpił wzrost liczby pasażerów.

We wrześniu 2015 r. otwarto Pomorską Kolej Metropolitalną, łączącą m.in. Gdańsk z portem lotniczym. Dodatkowo, podobnie jak na stacji Gdynia Główna, w ciągu ostatnich trzech lat liczba pasażerów pociągów dalekobieżnych wzrosła ponad dwukrotnie.

Województwo pomorskie, głównie za sprawą funkcjonowania SKM, ma najwyższy w Polsce wskaźnik wykorzystania kolei na mieszkańca, który w 2017 r. wyniósł 24 podróże. Przez kilka lat, do 2014 r. włącznie, wskaźnik ten spadał w związku z długotrwałą modernizacją linii Gdynia - Warszawa, jednak od tego czasu wzrósł o 21 proc. Dzięki modernizacji kluczowych tras oraz budowie PKM, w województwie pomorskim rola transportu kolejowego rośnie. Dla dalszego rozwoju połączeń regionalnych w kierunku Tczewa konieczne może być dobudowanie torów na południe od Gdańska.

W 2017 r. rozpoczął się oczekiwany remont stacji Gdańsk Główny: przebudowywane są perony dalekobieżne i tunele, powstają windy i ruchome schody, co dostosuje stację do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Od kilku lat zapowiadany jest remont zabytkowego budynku dworca.

Potrzebna integracja taryfowa



Dane z 25 głównych stacji potwierdzają, że kolej jest najbardziej wykorzystywana w województwach pomorskim i mazowieckim. Dzięki rozbudowanej infrastrukturze pozwalającej na separację przewozów aglomeracyjnych i dalekobieżnych, kolej może pełnić funkcję środka komunikacji miejskiej. W Warszawie i w Łodzi dodatkowym atutem jest integracja taryfowa w ramach karty miejskiej. Oba te aspekty są czynnikiem sprzyjającym wzrostowi wykorzystania kolei i powinny być rozwijane zarówno w Warszawie i Trójmieście, jak i innych polskich miastach.

źródło: Urząd Transportu Kolejowego
oprac. MKo

Miejsca

Opinie (149) 2 zablokowane

  • Sopot to nie dworzec kolejowy to bunkier i nawet nie CH. Tam jest stoisko ze sprzedażą biletów. Gdańsk Główny? Wstyd mówić bo przez wiele lat dworzec został zapuszczony , brak wind , wyświetlaczy .... kompletnie syf i jeszcze tunele z których się lała woda i był grzyb !!! Już dawno w zwykłej małej Iławie czy Działdowie był większy luksus !!! Nie piszcie o ilości pasażerów lecz o jakości bi Gdańsk jest daleko za czymkolwiek !!!!

    • 12 4

  • Kopia budynku gdańskiego dworca PKP znajduje się we Francji, nazywa się Gare de Colmar (1)

    • 8 1

    • Owszem , ale Colmar to małe miasteczko

      na peryferiach Francji. Tam o każdej porze dnia jest pustawo , a w Gdańsku tłum kłębi się przez całą dobę. Stan naszego Dworca ,zarówno techniczny jak i organizacyjny nie da się określić żadnym cenzuralnym polskim słowem !!!!

      • 2 2

  • Gdańsk to jakaś pomyłka

    • 4 5

  • no cóż, trudno nazwać gdański dworzec przyjaznym, skoro wygląda jak dworce w Indiach. Masakra nie tylko estetyczna. Niepełnosprawnym w ogóle odradzam się zbliżać.

    • 6 3

  • Perony w Gdyni Głównej (2)

    Codziennie jako mieszkaniec przejeżdżam obok tego tworu wykonanego na Euro 2102 i zastanawiam się, czy jest szansa na poprawę obecnego stanu. Wiele naprawdę nie potrzeba, nie jeden raz temat omawiano na forum. W skrócie- zadaszenie (przynajmniej w połowie długości peronu) połączyć ze schodami, poszerzyć je również do krawędzi peronu- a nie jak dotychczas na 3/4 jego szerokości. To co mamy dziś kompletnie nie zdaje egzaminu, wiele miesięcy pada, do tego wiatr. Zlikwidować te zbędne wiaty na końcach- one naprawdę nikomu nie służą. Zamontować porządne oświetlenie w technologii Led, koniecznie wymienić system nagłośnienia- to co mamy dziś jest zwykłą kpiną. W sezonie głośność jest celowo podkręcana, mimo tego to wszystko trzeszczy, warczy, nie wypada montować na stacji węzłowej technologii z lat 90-tych. Mamy XXI wiek i na koniec powiem ,że osoby które sporządziły i zatwierdziły projekt tego mega bubla powinny odpowiadać za to dyscyplinarnie. Tyle pieniędzy było w programie Unijnym na tego typu inwestycje w tamtych latach- z resztą do dziś, chociaż niebawem kończy się perspektywa a otrzymaliśmy perony z Pcimia. Wstyd dla naszej Gdyni, niewykorzystana szansa na dobry projekt i wykonanie.

    • 14 5

    • Może będzie szansa to poprawić przed Euro 2102.

      • 2 0

    • To minister Sławcio Nowak-PO,

      w podzięce za wykształcenie które zdobył w AM w Gdyni. Niestety za wszelką cenę poniżanie Gdyni w tym infrastrukturalne przez PO i u niego osobiście zwyciężyła.

      • 2 0

  • Gdynia wygrywa łatwo, ale dlatego że jej konkurencją jest Gdańsk - moim zdaniem najgorszy dworzec w całej Polsce, który wypada słabo nawet w porównaniu z malutkim Gnieznem i Olsztynem. Gdyński dworzec jest nieco bardziej funkcjonalny i na pewno ładniejszy, ale też nie jest ideałem. Przydałoby się popracować nad peronami i wejściami na nie. Małe, powolne windy i nierówne schody nie przystają do reszty budynku, nie mówiąc już o tym, że osoba niepełnosprawna nie ma szans z tego dworca wyjść o własnych siłach, bo od frontu wszędzie zamontowane są potwornie ciężkie drzwi, a od strony Morskiej nie ma ani windy ani podjazdu.

    • 9 3

  • sefem gdyńskiego dworca musi być jakiś ociemniały głupawy Idiota ! , że jemu nie jest wstyd czemuś takiemu szefować !!!

    toż to kompletny kretynizm coś takiego stworzyć ! , co za Bałwan to zaprojektował a drugi który wyraził zgode na stworzenie tego -wstyd ,wstyd i jeszcze raz wstyd !!!

    • 2 5

  • Wystarczy wpuścić koleje niemieckie na nasze tory, i będzie wreszcie porządek. Dość tego chaotycznego polactwa i kilkunastu różnych przewoźników, kilkunastu różnych taryf. Jak i braku elementarnego poczucia bezpieczeństwa w całym tym syfie.

    • 4 7

  • (1)

    W Gdyni od remontu co chwile znika zegar (wstyd)

    • 11 2

    • , ale o tym to juz nie napisza...

      • 2 1

  • Czy w rankingu opanowania przez meneli i sępienia drobnych od ludzi dworzec gdynski też prowadzi?

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane