Fakty i opinie

Gdynia inwestuje w rowery dostawcze

Najnowszy artukuł na ten temat

Gdynia: rowery towarowe także dla mieszkańców

Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku.
Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Ok. 1 mln zł unijnej dotacji dostanie Gdynia na wprowadzenie rowerów cargo. Chce przekonać do nich mieszkańców i przedsiębiorców, głównie ze Śródmieścia.



Rowery dostawcze to dobry pomysł?

tak, to kolejny krok, by odkorkować centrum 30%
dobry, ale raczej jako ciekawostka niż remedium na korki 28%
fanaberia, to nic nie zmieni 42%
zakończona Łącznie głosów: 1093
Co to jest rower cargo? W skrócie: rower dostawczy, który ma "przyczepkę" lub przestrzeń ładunkową, najczęściej z przodu. Nie musi być to jednak odpowiednik małego samochodu dostawczego, bo w część bagażową można zaaranżować tak, by wozić w niej np. małe dzieci.

W centrum Gdyni takie pojazdy mają służyć przede wszystkim dostawcom, którzy w ten sposób mogliby rozwozić część towarów. Wszystko dzięki unijnemu projektowi CoBiUM, w którym weźmie udział Gdynia. Ze środków unijnych zakupione zostaną rowery, które będą własnością miasta. Nie wiadomo jeszcze jednak na jakich zasadach początkowo będzie można z nich korzystać. Prawdopodobnie docelowo trafią do sieci Roweru Metropolitalnego i każdy będzie mógł je wypożyczyć.

- Gdynia ma zamiar zaangażować się w badanie i prowadzenie działań pilotażowych wśród pracowników jednostek samorządowych oraz przedsiębiorców na terenie ścisłego centrum miasta. Połączymy to z innym projektem, dotyczącym systemu dostaw w Śródmieściu. W planach jest również zakup rowerów dostawczych - mówi Alicja Pawłowska, kierownik referatu projektów unijnych i zarządzania mobilnością w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Czy wprowadzenie rowerów dostawczych rozwiąże problemy z parkowaniem na chodnikach i drogach rowerowych?


Z takich rowerów korzystać będą też pracownicy miejskich służb, odpowiedzialni np. za czyszczenie ulic. Urzędnicy chcą również zachęcić do nich kurierów, a także mieszkańców, którzy np. wygodnie mogliby dowozić dzieci do przedszkoli i szkół.

Gdynia przystąpiła do projektu wraz ze Słupskiem, szwedzkim Vaxjo, Uniwersytet w Greifswaldzie, Duńską Organizację Turystyki Rowerowej (Kopenhaga) oraz firmą Energiekontor z Bremy. Budżet na realizację gdyńskiej części projektu wynosi 247 tys. euro i otrzyma dofinansowanie w wysokości 85 proc. Projekt musi być zrealizowany do końca stycznia 2021.

Ile z tej kwoty zostanie przeznaczone na zakup rowerów, a ile na działania promocyjne? Na razie nie wiadomo. Za miesiąc ustalone zostaną szczegóły. Pozostaje mieć nadzieję, że większość, bo w ciągu najbliższych trzech lat Gdynia uczestniczyć będzie też w projekcie City Changer Cargo Bike, który polegać będzie głównie na organizacji warsztatów, tworzeniu materiałów edukacyjnych oraz promowaniu ruchu rowerowego z wykorzystaniem rowerów towarowych.

Opinie (263) 7 zablokowanych

  • (9)

    Oby jak najszybciej pojawiły się takie ryksze. Karniemy sie ze szwagrem. :)

    • 59 15

    • Ponoć (4)

      istnieją już koncepcje i na gdyńskich drogach ponownie pojawiają się holzwageny.

      • 16 2

      • schrott wageny jeżdżą prawie codziennie (3)

        warto sobie uświadomić, że co najmniej połowa przejazdów samochodem realizowanych w naszym mieście to przejazdy na odległość przypuszczalnie mniejszą niż 5 km.

        Rowerem 3 kilometry przejeżdża się w 10 minut, rowerem wspomaganym elektrycznie nawet szybciej.

        Wniosek: zwykłe rowery są dobrym lekarstwem na korki, rowery cargo mogą być lekarstwem na problemy tworzone przez samochody dostawcze stające na chodnikach lub blokujące jezdnie.

        • 5 1

        • Podjedź u mnie pod górę 12% . (1)

          • 1 0

          • jeżdżę co dzień cienistą... może być?

            • 1 1

        • Gdzie ciebie tak uswiadomiono

          W takie ciekawostki rodem z krainy mchu i paproci? Czego sie najarales oszolomie? Ponad polowa ponizej 5km ???? Hahaha. Sie nacoales koles.

          • 0 0

    • Lotnisko czeka

      • 6 3

    • Gdyby dało się przyśpieszyć czas

      do wyborów ehh

      • 3 2

    • Śmiech na sali,Gdynia nie ma nawet ścieżek dla zwykłych rowerów a co dopiero dla takich kolumbryn.Teraz dopiero będą jaja jak taka kolumbryna wjedzie na drogi,korki gwarantowane dodanego Wejerowa...powodzenia kierowcy

      • 1 0

    • bezsensu

      pogoda nie pozwala na takie wymysly, sama jezdze rowerem od marca do pazdziernika ale tylko deszcz, tylko snieg i koniec atrakcji, polska to szaruga i brzydka pogoda na to

      • 0 0

  • będziemy wozić cegły (5)

    na kolejne inwestycje

    • 115 9

    • Cegły zbierajcie na kolejne niepotrzebne pomniki wiadomo kogo!

      • 7 7

    • W Gdyni co najwyżej pędzle i farbę.

      • 20 2

    • niby po czym będą jeździć? (2)

      Ścieżki rowerowe są za wąskie A ulice niebezpieczne. Niech ten co ma takie głupie pomysły sam jeździ takim czymś np zimą albo w upalne lato.

      • 17 3

      • po ścieżkach nie wolno bo C-13 (1)

        oznacza drogę dla rowerów jednośladowych

        • 12 0

        • stare prawo powielaczowe
          obecna ustawowa definicja roweru mówi o szerokosci 90cm
          a nie o ilości kół itd

          dostawczak to nie ryksza
          prawnie to czesto rower, a nie wózek rowerowy
          zależy od producenta
          np. mój ma 80cm, niejeden i niejedna ma szerszy zad

          • 4 4

  • Przecież takie i inne rzeczy powinny być " od zawsze". (8)

    Nie blokujcie inicjatyw a wówczas nie trzeba wymyślać koła od nowa.

    • 21 27

    • Pewnie, tymi rowerami będą (2)

      kontenery z terminalu rozwozić estakadą

      • 13 5

      • Kontenery TIRami a w centrum...

        Jestem przekonana, że nie każda działalność handlowa czy usługowa w ścisłym centrum wymaga każdorazowo dużego transportowego pojazdu.
        Wydaje mi się, że gdyby była chęć wprowadzenia zmiany to wielu przedsiębiorców choć częściowo mogłoby być obsługiwanych właśnie rowerem cargo.

        • 3 9

      • A gazety do kiosków będziemy wozili supertankowcami

        • 5 4

    • Jeszcze tylko Tego brakuje na tych farba malowanych drogach rowerowych. Szkoda słów

      • 5 3

    • tiry na rowery! usługi na rowery! ryksze na rowery! rowery na tory (3)

      Zadanie w projekcie UE:
      przykładowy monter hydraulik Zbysiex-pol zasuwa z Dąbrowy do Śródmieścia ze skrzynką narzędziową i kolankami (a co!). Zapomniał elektronarzędzi w Kacku, musiał wrócić i dalej jedzie.
      Oblicz dzienne dodatkowe zapotrzebowanie na kalorie montera, przy założeniu że jedzie tą trasę 4 razy wioząc 150 kg bagażu.

      • 10 2

      • Heh prawda (1)

        Gdynia/Trójmiasto to nie kopenhaga, tu jakby trochę górzyście jest. Rower do pracy Ok, ale nie jako narzędzie pracy/transportu. Akurat to ździebko pojechali pomysłem w kosmos

        • 12 3

        • Skąd w Szwajcarskich miastach kilkunastoprocentowy udział przejazdów rowerem

          w ogólnej liczbie codziennych przejazdów?

          Między innymi z korzystania z rowerów wspomaganych elektrycznie.

          Jazdę rowerem promuje nawet król Bhutanu - autor pojęcia "szczęście narodowe brutto"

          • 2 2

      • Nie każdy pracuje fizycznie :)

        Niech monter sobie jeździ nawet i tirem, jak za niego 10 urzędników weźmie rower, i tak będzie luźniej.

        • 1 0

  • w miescie gdzie nie ma spójnych dróg dla rowerów robią cos takiego??? (6)

    Panie prezydencie niech pan już odejdzie!!!

    • 149 24

    • Niech Pan już odejdzie panie prezydencie Adrianie!

      • 9 11

    • (1)

      W mieście w którym nie ma spójnych dróg dla rowerów?.... w mieście w którym mieszkańcy nie mają bieżącej wody, kanalizacji, gazu,dróg, chodników, oświetlenia ulic robi się drogi dla rowerów a teraz inwestuje się w rowery dostawcze.

      • 13 3

      • po co ta cała propaganda jak nie ma podstawowych rzeczy czyli wszystkich mediów w dzielnicach

        • 12 2

    • mamy dużo farby

      Coś się maluje i będzie ok

      • 14 2

    • spójna może być sieć całej infrastruktury rowerowej

      W Gdyni spójna jest sieć udogodnień dla samochodów.

      Piesi i rowerzyści muszą się poruszać co i raz wchodząc na "obce terytorium".

      Brakuje ciągłości chodników i dróg rowerowych na wielu skrzyżowaniach - tak jak robi się w Gdańsku np. na wylotach jezdni bocznych ulic dochodzących do głównych magistrali ruchu rowerowego takich jak Kartuska, Jaśkowa Dolina, Grunwaldzka czy Aleja Zwycięstwa.

      Nie potrzeba wynajdywać koła na nowo - często wystarczy uspokoić ruch i przebudować wybrane skrzyżowania.

      • 5 4

    • rower

      Dzieło dwudziestoletnich rządów naszego kochanego władcy to rowerowa autostrada słońca (terminal kontenerowy - Obłuże )

      • 0 0

  • gdzieś już to widziałem (1)

    Chyba w Tczewie już z takiego rozwiązania korzystają, ale chyba nie na taką skalę.

    • 18 4

    • Chyba kurierzy

      Ale mogę się mylic

      • 3 1

  • Po lotnisku typu Monachium rowery dostawcze- Gdynia jednak potrafi nas zaskoczyć! (2)

    • 52 20

    • oni chcą

      Zrobić drugie Chiny haha

      • 6 2

    • Za Klicha i Siemoniaka

      Produkowaliśmy dla Bundeswery rowery pancerne.

      • 3 3

  • (8)

    Ścieżek nie ma, a jak są to nie mają ciągłości, także będą jeździć po chodnikach, bo z małym dzieckiem można...

    • 84 5

    • Pod warunkiem że dziecko jedzie na rowerze jako kierujący, a nie w rowerze jako pasażer. (1)

      • 5 1

      • trzeba dzieciakowi dorobić kierownicę i pedały
        chocby i w przyczepce
        i jedziesz na legalu

        • 1 1

    • (2)

      Masakra ścieżki są za wąskie na takie jeździło! Będzie masa kolizji ze wszstkim co na ścieżce rowerowej można spotkać...

      • 4 2

      • fury, śmietniki, piechurów z psami i bez...

        policja powinna patrolować na rowerach
        inaczej nikt nie wymusi naszych praw

        • 2 1

      • Kierownica współczesnego roweru ma 75-85cm

        Wózek rowerowy może mieć 90. 10cm zrobi taką różnicę?

        • 2 0

    • Ciekawe jak się miną takie 2 rowery towarowe na (1)

      wąskiej ścieżce. Do tego użyteczność takiego roweru jako transportowca - może będzie tandem - 2 pedałujących to nie jeden.

      • 1 0

      • DDR ma szerokość co najmniej 1,5m

        taki rower to max 90 cm szerokości ;)

        • 0 0

    • Z dziexkiem tmo samodzielnym rowerzystą do 10 lat.

      • 0 0

  • szczurek w zeszłym roku nie zrobił ani metra nowej drogi dla rowerzystów. (4)

    Jedyne inwestycje to makunki w centrum na dziurawym asfalcie.

    • 93 10

    • tyle wydał na białą farbę

      że już zabrakło pieniędzy na niebieską aby wymalować miejsca dla inwalidów

      • 21 3

    • adamowicz też, a sporo polikwidował i co z tego

      • 1 14

    • (1)

      A ryby na śmniecie?! Przełomowa inwestycja mająca na celu... sam nie wiem co, ale pewne coś ważnego, antycypujacego!
      No... zatkało kakao!

      • 8 1

      • masz racje, trzeba to docenić. W Gdyni działą studio dizajnu które to studio zatrudnia kilka osób

        wcześniej wymyślili rybkę na bloku teraz te śmietniki... Brawo!!!

        • 12 1

  • (7)

    Ciężko o głupszą inwestycję w Gdyni...

    • 175 14

    • Cała prawda o potrzebie ue...

      • 14 9

    • cała prawda o trollach na tym portalu!

      • 8 25

    • głupsze były tylko smietniki w ksztalcie rybek

      • 28 1

    • ja zainwestuje w taczkę dla szczura.

      • 20 2

    • (2)

      Rowery dostawcze taaaa, a dziury w jezdniach coraz wieksze...

      • 22 1

      • za to dzięki takim rowerom dziury w chodnikach nie będą się pojawiać (1)

        • 9 2

        • Albo znikną zapchane takimi rowerami.

          • 2 1

  • Jeden będziwe woził cegły i zaprawy (1)

    kolejny mięso i wędniny a później turysta swoje dzieci.

    • 83 6

    • mam firmę

      I będzie tym woził zwłoki

      • 16 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.