• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia inwestuje w rowery dostawcze

Michał Sielski
19 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: rowery towarowe także dla mieszkańców
Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku. Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku.

Ok. 1 mln zł unijnej dotacji dostanie Gdynia na wprowadzenie rowerów cargo. Chce przekonać do nich mieszkańców i przedsiębiorców, głównie ze Śródmieścia.



Rowery dostawcze to dobry pomysł?

Co to jest rower cargo? W skrócie: rower dostawczy, który ma "przyczepkę" lub przestrzeń ładunkową, najczęściej z przodu. Nie musi być to jednak odpowiednik małego samochodu dostawczego, bo w część bagażową można zaaranżować tak, by wozić w niej np. małe dzieci.

W centrum Gdyni takie pojazdy mają służyć przede wszystkim dostawcom, którzy w ten sposób mogliby rozwozić część towarów. Wszystko dzięki unijnemu projektowi CoBiUM, w którym weźmie udział Gdynia. Ze środków unijnych zakupione zostaną rowery, które będą własnością miasta. Nie wiadomo jeszcze jednak na jakich zasadach początkowo będzie można z nich korzystać. Prawdopodobnie docelowo trafią do sieci Roweru Metropolitalnego i każdy będzie mógł je wypożyczyć.

- Gdynia ma zamiar zaangażować się w badanie i prowadzenie działań pilotażowych wśród pracowników jednostek samorządowych oraz przedsiębiorców na terenie ścisłego centrum miasta. Połączymy to z innym projektem, dotyczącym systemu dostaw w Śródmieściu. W planach jest również zakup rowerów dostawczych - mówi Alicja Pawłowska, kierownik referatu projektów unijnych i zarządzania mobilnością w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Czy wprowadzenie rowerów dostawczych rozwiąże problemy z parkowaniem na chodnikach i drogach rowerowych?


Z takich rowerów korzystać będą też pracownicy miejskich służb, odpowiedzialni np. za czyszczenie ulic. Urzędnicy chcą również zachęcić do nich kurierów, a także mieszkańców, którzy np. wygodnie mogliby dowozić dzieci do przedszkoli i szkół.

Gdynia przystąpiła do projektu wraz ze Słupskiem, szwedzkim Vaxjo, Uniwersytet w Greifswaldzie, Duńską Organizację Turystyki Rowerowej (Kopenhaga) oraz firmą Energiekontor z Bremy. Budżet na realizację gdyńskiej części projektu wynosi 247 tys. euro i otrzyma dofinansowanie w wysokości 85 proc. Projekt musi być zrealizowany do końca stycznia 2021.

Ile z tej kwoty zostanie przeznaczone na zakup rowerów, a ile na działania promocyjne? Na razie nie wiadomo. Za miesiąc ustalone zostaną szczegóły. Pozostaje mieć nadzieję, że większość, bo w ciągu najbliższych trzech lat Gdynia uczestniczyć będzie też w projekcie City Changer Cargo Bike, który polegać będzie głównie na organizacji warsztatów, tworzeniu materiałów edukacyjnych oraz promowaniu ruchu rowerowego z wykorzystaniem rowerów towarowych.

Opinie (263) 7 zablokowanych

  • w miescie gdzie nie ma spójnych dróg dla rowerów robią cos takiego??? (6)

    Panie prezydencie niech pan już odejdzie!!!

    • 149 24

    • rower

      Dzieło dwudziestoletnich rządów naszego kochanego władcy to rowerowa autostrada słońca (terminal kontenerowy - Obłuże )

      • 0 0

    • spójna może być sieć całej infrastruktury rowerowej

      W Gdyni spójna jest sieć udogodnień dla samochodów.

      Piesi i rowerzyści muszą się poruszać co i raz wchodząc na "obce terytorium".

      Brakuje ciągłości chodników i dróg rowerowych na wielu skrzyżowaniach - tak jak robi się w Gdańsku np. na wylotach jezdni bocznych ulic dochodzących do głównych magistrali ruchu rowerowego takich jak Kartuska, Jaśkowa Dolina, Grunwaldzka czy Aleja Zwycięstwa.

      Nie potrzeba wynajdywać koła na nowo - często wystarczy uspokoić ruch i przebudować wybrane skrzyżowania.

      • 5 4

    • mamy dużo farby

      Coś się maluje i będzie ok

      • 14 2

    • (1)

      W mieście w którym nie ma spójnych dróg dla rowerów?.... w mieście w którym mieszkańcy nie mają bieżącej wody, kanalizacji, gazu,dróg, chodników, oświetlenia ulic robi się drogi dla rowerów a teraz inwestuje się w rowery dostawcze.

      • 13 3

      • po co ta cała propaganda jak nie ma podstawowych rzeczy czyli wszystkich mediów w dzielnicach

        • 12 2

    • Niech Pan już odejdzie panie prezydencie Adrianie!

      • 9 11

  • (8)

    Ścieżek nie ma, a jak są to nie mają ciągłości, także będą jeździć po chodnikach, bo z małym dzieckiem można...

    • 84 5

    • Z dziexkiem tmo samodzielnym rowerzystą do 10 lat.

      • 0 0

    • Ciekawe jak się miną takie 2 rowery towarowe na (1)

      wąskiej ścieżce. Do tego użyteczność takiego roweru jako transportowca - może będzie tandem - 2 pedałujących to nie jeden.

      • 1 0

      • DDR ma szerokość co najmniej 1,5m

        taki rower to max 90 cm szerokości ;)

        • 0 0

    • (2)

      Masakra ścieżki są za wąskie na takie jeździło! Będzie masa kolizji ze wszstkim co na ścieżce rowerowej można spotkać...

      • 4 2

      • Kierownica współczesnego roweru ma 75-85cm

        Wózek rowerowy może mieć 90. 10cm zrobi taką różnicę?

        • 2 0

      • fury, śmietniki, piechurów z psami i bez...

        policja powinna patrolować na rowerach
        inaczej nikt nie wymusi naszych praw

        • 2 1

    • Pod warunkiem że dziecko jedzie na rowerze jako kierujący, a nie w rowerze jako pasażer. (1)

      • 5 1

      • trzeba dzieciakowi dorobić kierownicę i pedały
        chocby i w przyczepce
        i jedziesz na legalu

        • 1 1

  • Co z kurierami ? (1)

    Zanim zjadą z Kowal do centrum to będzie 18 a załadują do rykszy 25kg ? to 5 paczek...

    • 9 1

    • takim rowerem przewozi się ładunki do 100 kg bez większego problemu

      • 0 0

  • (1)

    Kolejny absurd za unijną kasę. Może zamiast realizować kolejne fanaberie, władza zrobiłaby wreszcie coś dla zwykłego mieszkańca, żeby żyło mu się lepiej? W tym całym wyścigu o prestiż zgubił się zwykły Kowalski, który chciałby na przykład nie wracać do domu 3 godziny komunikacją miejską, bo trochę śniegu spadło, albo nie wybijać zawieszenia w samochodzie na dziurawych i popękanych drogach. Przy innych europejskich miastach Gdynia to zaścianek, pomimo usilnych prób zamaskowania swojej indolencji przy pomocy sztabu PR-owców. Zastanawiam się kiedy się wreszcie ta szopka skończy.

    • 3 1

    • przecież tekst nie jest na temat komunikacji miejskiej

      to jest tekst o korzyściach dla zwykłych ludzi korzystających z nietypowych rowerów.

      Ludzie korzystający z typowych rowerów też mają z tego tytułu korzyści.

      • 0 0

  • A gdzie ma się zatrzymać? (1)

    Na parkingu nie bo miejsca zajęte. Nawet jak by było jedno miejsce to by zaparkował na parkingu. Musiał by tyłem. A tak nie miał wyjścia i staną na ścieżce rowerowej. Powiedzmy do przykładu. "Rowerzysta rowerem blokuje chodnik tak że piesi nie mogą przejść". Zwróci się takiemu rowerzyście uwagę żeby tak nie stawiał roweru, to rowerzysta oczywiście z mordą i z łapami. Taka jest parszywa natura rowerzystów. Tylko chamstwo i jeszcze raz chamstwo''.

    • 1 2

    • wstaw zamiast rowerzystów kierowców

      tekst dużo lepiej odda rzeczywistość, z którą mamy codziennie do czynienia.

      Chyba że siliłeś się na ironię - miałbyś plusa

      • 0 0

  • Bardzo ciekawy materiał (5)

    Najważniejsze z dotarciem głównego przesłania: rower (w tym rower niekonwencjonalny - np. cargo bike lub rower wspomagany elektrycznie) to ważny katalizator sensownych zmian kierunków myślenia o przyszłości miasta.

    Nie ma na świecie miast, w których myślenie wyłącznie o samochodach jako sposobie poruszania się, doprowadziło do zadowolenia kierowców z rozbudowywanej infrastruktury.

    Jest wiele miast, w których tworzenie sensownego systemu rowerowego (spójnej sieci infrastruktury rowerowej, rowery publiczne, rowery cargo, rowery wspomagane elektrycznie, stacje serwisowe, parkingi etc.) doprowadziło do znaczącej poprawy jakości życia wszystkich mieszkańców.

    Trójmiasto powoli się do tego przekonuje. Oby tak dalej.

    • 4 26

    • (4)

      gdynia osobno gdansk osobno
      a ta aferalnomafijna zawalidroga na miedzy
      tez osobno

      urzędnicy nie dostrzegają TRÓJ miasta
      ino do miedzy

      • 2 1

      • co proponujesz? dlaczego ściemniasz? (3)

        Między Sopotem a Gdynią jest połączenie.
        Między Sopotem a Gdańskiem także.

        Problemy występują wewnątrz Gdyni

        • 0 1

        • (2)

          mnie pytasz co ja proponuję? jaja sobie robisz? czy ja dostaję grube pieniądze za proponowanie?

          ale dobra, chcesz, to proponuję:

          • ■ natychmiastowe zwolnienie wszystkich zatrudnionych w urzędach miejskich Gdyni, Sopotu i Gdańska, oraz
          ■ • rozwiązanie rad tych miast,
          • ■ natychmiastową zmianę okręgów wyborczych przez ich połączenie
          ■ • i wybór jednej małej wspólnej rady Trójmiasta,
          • ■ wybór bezpośredni jednego prezydenta którego pierwszą decyzją powinno być
          ■ • rozwiązanie spółek miejskich przewoźników miejskich w Gdyni i Gdańsku, oraz
          • ■ wycofania w trybie natychmiastowym funduszy utopionych w akcjach SKM
          ■ • rozwiązanie MZKZG tego zakładu pracy chronionej (zwanego też MZIMU)
          • ■ oraz założenie innej, od nowa, łączącej je wszystkie z jednolitą taryfą, w tym przyszłego roweru miejskiego
          ■ • agresywny audyt wszystkich innych spółek miejskich
          • ■ wywalenie do śmieci kilku ostatnich idiotyzmów, tych właśnie publicznych rowerów towarowych, drzewek w Sopocie, drugiej kładki i infoboxu w Gdańsku
          biletow za darmo dla wyborców z kartą miejską i wielu wielu innych wydłubów z nosów

          • 4 1

          • jestem pod wrażeniem (1)

            czekam na program partii: dajcie mi władzę, a ja was urządzę

            szukaj poparcia ale nie rób wody z mózgu.

            • 0 0

            • z wody mózgu nie zrobisz, z piasku bata nie ukręcisz

              Nieuprawnienie pytano o propozycje, aby dowieść, że są niemożliwe. Twa reakcja dowodzi, że pytano retorycznie. Jak nie chcesz odpowiedzi, jak je negujesz, to nie pytaj, a napewno nie w sposób obrażliwy. Bo mogą paść odpowiedzi, których nie chcesz.

              • 0 0

  • infrastruktura (4)

    Pomysł jest niszowy - da się to zastosować w okolicach Bulwaru Nadmorskiego i Skweru Kościuszki. Reszta miasta jest mało rowerowa, bo przestrzeń i ulice nie były zaplanowane do 3 typów użytkowników: pieszy, rower, samochód. Kiedyś rower to był po prostu pojazd kołowy, którym bez problemów jeździło się po normalnych drogach.

    Ścieżki rowerowe, które ukradły część przestrzeni pieszym, są za wąskie, żeby jeździły po nich szerokie rowery dostawcze.

    Obecnie trzeba raczej przywrócić kierowcom okrojoną przestrzeń parkingową, żeby w końcu przestali jeździć "na pusto" w poszukiwaniu parkingu. Niech jak najszybciej zaparkują samochód w dogodnym punkcie i dalej załatwiają sprawy pieszo, lub na rowerze, który można wozić na haku, lub w bagażniku.

    • 22 3

    • Mikuś - kolejny raz udajesz zdolnego do refleksji (3)

      Po co ten ton pesymistyczny?

      Wyjdź lepiej na spacer (sprawdziwszy dane o smogu i przekraczaniu lub nie przekraczaniu norm)

      Na pewno będzie to bardziej produktywnie spędzony czas niż potępianie dnia przed wieczorem.

      • 0 5

      • ? (1)

        Moim zdaniem wypowiedź jest refleksyjna, wesoła i optymistyczna.
        Skoro zwróciła Twoją uwagę, to może odnieś się do tego co napisałem, napisz co Ci się nie podoba i jak to powinno wyglądać po twojemu.
        Nie znamy się i Twoje personalne uwagi mnie nie interesują.

        • 0 1

        • tia, minus jest, argumentów nie ma

          • 0 0

      • tia, minusy są, argumentów nie ma

        jak zwykle w takich dyskusjach na tym forum

        • 0 1

  • Dobry pomysł !

    Chętnie kupię taki pojazd !

    • 1 0

  • kolejna lewacka bzdura (2)

    to może wróćmy od razu do jaskini.

    • 25 5

    • dopiero po wyjściu z jaskini można zacząć rozumieć świat (1)

      mam wrażenie, że ciągle w niej przebywasz

      • 1 3

      • o - minusujący to też jaskiniowcy?

        • 0 0

  • Zacznijmy od tego ze .... (2)

    Drogi dla rowerów są w całym srodmiesciu, miejsca dla inwalidów na każdym rogu, a nikt nie pomyśli o miejscach dla dostawców, którzy zaopatruja wszystkie te sklepy.Stają w zatoczkach bo nie mają wyboru i na wariata nie uzyja wozka transportowego tylko recznie zeby jak najszybciej.

    Szkoda tylko ze często gęsto policja czy straż miejska nie wykazują empatii, przecież wiadomo, ze Ci dostawcy nie są tam dla przyjemności.

    Miasto mogłoby pomyśleć o chociaż 1-2 miejscach na każdej bocznej uliczce w ścisłym centrum gdzie powiedzmy w godzinach 8-16 miejsce służyło dostawcom, a później mieszkańcom.

    • 23 1

    • jak część chodnika zajmie dostawca na rowerze cargo to nikomu korona z głowy nie spadnie (1)

      to jest właśnie źródło przewagi konkurencyjnej kurierskich firm rowerowych w Londynie.

      Tam samochody dostawcze blokują jezdnie, bo na chodnikach nie mają prawa stawać.

      W Gdyni to będzie działało w ten sam sposób.

      • 0 3

      • do minusujących: z faktami się nie dyskutuje

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane