• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia inwestuje w rowery dostawcze

Michał Sielski
19 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia: rowery towarowe także dla mieszkańców
Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku. Czy rowery cargo będą pojawiały się w Trójmieście nie tylko od święta? Tu na przejeździe dla WOŚP w styczniu 2018 roku.

Ok. 1 mln zł unijnej dotacji dostanie Gdynia na wprowadzenie rowerów cargo. Chce przekonać do nich mieszkańców i przedsiębiorców, głównie ze Śródmieścia.



Rowery dostawcze to dobry pomysł?

Co to jest rower cargo? W skrócie: rower dostawczy, który ma "przyczepkę" lub przestrzeń ładunkową, najczęściej z przodu. Nie musi być to jednak odpowiednik małego samochodu dostawczego, bo w część bagażową można zaaranżować tak, by wozić w niej np. małe dzieci.

W centrum Gdyni takie pojazdy mają służyć przede wszystkim dostawcom, którzy w ten sposób mogliby rozwozić część towarów. Wszystko dzięki unijnemu projektowi CoBiUM, w którym weźmie udział Gdynia. Ze środków unijnych zakupione zostaną rowery, które będą własnością miasta. Nie wiadomo jeszcze jednak na jakich zasadach początkowo będzie można z nich korzystać. Prawdopodobnie docelowo trafią do sieci Roweru Metropolitalnego i każdy będzie mógł je wypożyczyć.

- Gdynia ma zamiar zaangażować się w badanie i prowadzenie działań pilotażowych wśród pracowników jednostek samorządowych oraz przedsiębiorców na terenie ścisłego centrum miasta. Połączymy to z innym projektem, dotyczącym systemu dostaw w Śródmieściu. W planach jest również zakup rowerów dostawczych - mówi Alicja Pawłowska, kierownik referatu projektów unijnych i zarządzania mobilnością w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

Czy wprowadzenie rowerów dostawczych rozwiąże problemy z parkowaniem na chodnikach i drogach rowerowych?


Z takich rowerów korzystać będą też pracownicy miejskich służb, odpowiedzialni np. za czyszczenie ulic. Urzędnicy chcą również zachęcić do nich kurierów, a także mieszkańców, którzy np. wygodnie mogliby dowozić dzieci do przedszkoli i szkół.

Gdynia przystąpiła do projektu wraz ze Słupskiem, szwedzkim Vaxjo, Uniwersytet w Greifswaldzie, Duńską Organizację Turystyki Rowerowej (Kopenhaga) oraz firmą Energiekontor z Bremy. Budżet na realizację gdyńskiej części projektu wynosi 247 tys. euro i otrzyma dofinansowanie w wysokości 85 proc. Projekt musi być zrealizowany do końca stycznia 2021.

Ile z tej kwoty zostanie przeznaczone na zakup rowerów, a ile na działania promocyjne? Na razie nie wiadomo. Za miesiąc ustalone zostaną szczegóły. Pozostaje mieć nadzieję, że większość, bo w ciągu najbliższych trzech lat Gdynia uczestniczyć będzie też w projekcie City Changer Cargo Bike, który polegać będzie głównie na organizacji warsztatów, tworzeniu materiałów edukacyjnych oraz promowaniu ruchu rowerowego z wykorzystaniem rowerów towarowych.

Opinie (263) 7 zablokowanych

  • Co by tu jeszcze wymyślić (1)

    Panie Wojtku. Z przyjemnością Pana wywiozę takim rowerowym dostawczakiem jak najdalej od urzędu miejskiego.
    Zejdź Pan w końcu na Ziemię albo leć sobie w kosmos z Kosakowa i nie wracaj.

    • 6 1

    • a co konkretnie proponujesz w zamian?

      jakie masz rzeczowe argumenty przeciwko realizacji tego projektu?

      • 0 0

  • (1)

    Kolejny absurd za unijną kasę. Może zamiast realizować kolejne fanaberie, władza zrobiłaby wreszcie coś dla zwykłego mieszkańca, żeby żyło mu się lepiej? W tym całym wyścigu o prestiż zgubił się zwykły Kowalski, który chciałby na przykład nie wracać do domu 3 godziny komunikacją miejską, bo trochę śniegu spadło, albo nie wybijać zawieszenia w samochodzie na dziurawych i popękanych drogach. Przy innych europejskich miastach Gdynia to zaścianek, pomimo usilnych prób zamaskowania swojej indolencji przy pomocy sztabu PR-owców. Zastanawiam się kiedy się wreszcie ta szopka skończy.

    • 3 1

    • przecież tekst nie jest na temat komunikacji miejskiej

      to jest tekst o korzyściach dla zwykłych ludzi korzystających z nietypowych rowerów.

      Ludzie korzystający z typowych rowerów też mają z tego tytułu korzyści.

      • 0 0

  • A może raczej w bezpieczeństwo.

    to byłaby lepsza inwestycja.

    • 1 1

  • juz widze kurier wyciaga cargo (1)

    zeby dowiesc na swietojanską telewizor a dostawy do sklepu na pare razy z piwem.za co taka klęska w tej Gdyni.czy ci urzednicy cos biorą???

    • 2 1

    • a jednak zacząłeś myśleć. To pierwszy krok do wyobrażenia sobie poprawy warunków życia.

      • 1 1

  • cargo plugi i solarki

    • 2 1

  • A gdzie ma się zatrzymać? (1)

    Na parkingu nie bo miejsca zajęte. Nawet jak by było jedno miejsce to by zaparkował na parkingu. Musiał by tyłem. A tak nie miał wyjścia i staną na ścieżce rowerowej. Powiedzmy do przykładu. "Rowerzysta rowerem blokuje chodnik tak że piesi nie mogą przejść". Zwróci się takiemu rowerzyście uwagę żeby tak nie stawiał roweru, to rowerzysta oczywiście z mordą i z łapami. Taka jest parszywa natura rowerzystów. Tylko chamstwo i jeszcze raz chamstwo''.

    • 1 2

    • wstaw zamiast rowerzystów kierowców

      tekst dużo lepiej odda rzeczywistość, z którą mamy codziennie do czynienia.

      Chyba że siliłeś się na ironię - miałbyś plusa

      • 0 0

  • Dobry pomysł !

    Chętnie kupię taki pojazd !

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane