• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia inwestuje w tereny dla portu

Patryk Szczerba
15 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę. Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę.

Zacieśnienie współpracy gospodarczej i turystycznej pomiędzy gminami zrzeszonymi w forum Norda to cel Gdyni i sąsiadów na najbliższe kilkanaście lat. Kończą się prace nad strategią, która w przyszłości ma mieć przełożenie na konkretne inwestycje. Koszt przedsięwzięcia to 2,6 mln zł.



Czy przygotowywanie takich opracowań ma sens?

Dokumenty uda się stworzyć dzięki wsparciu z funduszy norweskich EOG na lata 2009-2014 oraz dotacji z budżetu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Razem to 2,2 mln zł, a więc 85 proc. wszystkich kosztów. Oprócz Gdyni w projekcie biorą udział m.in.: Puck, Władysławowo, Kosakowo, Rumia, Reda, Wejherowo, Jastarnia, Hel, Krokowa, Choczewo, Łeba. W ramach współpracy wypracowane zostaną podwaliny i cele, do których partnerzy mają dojść w ciągu kilkunastu lat.

Jednym z najważniejszych jest rozwinięcie możliwości gdyńskiego portu. Przedsiębiorstwu powoli zaczyna bowiem brakować miejsca do działalności - wokół rozwija się coraz mocniej tkanka miejska. Zdaniem samorządowców koniecznością jest poszerzenie działalności o Kosakowo, Rumię, Redę i Wejherowo. Za kilka lat wspólnie mogłyby więc utworzyć Dolinę Logistyczną

- Nie chcemy zamknąć portu w granicach administracyjnych, tak jak dotychczas, ale pozwolić na rozwój. Zwłaszcza, że przestrzeni zaczyna realnie brakować. Ładunki mogłyby być składowane i magazynowane na terenach niezagospodarowanych w sąsiednich gminach. Nie ma przeciwwskazań co do tego - zwłaszcza, że grunty tam są tańsze - wyjaśnia Ryszard Toczek, naczelnik Biura Rozwoju Miasta Gdyni.

Czytaj więcej: Gdynia chce wyprowadzić logistykę poza miasto.

By móc zrealizować takie zamierzenie potrzebna jest jednak nowa infrastruktura. Kluczowe będą starania o środki na budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej oraz Drogi Czerwonej. Szansą dla portu w Gdyni będzie zakończenie budowy terminalu intermodalnego w trzecim kwartale 2015 roku. Rozwój ma dotyczyć także kolei.

- Logistyka wchodzi na nowy poziom. To już nie tylko rozładunek, przeładunek i dalsza podróż, ale także produkcja. Wierzymy, że Dolina Logistyczna, którą chcemy stworzyć, będzie odpowiadała na takie potrzeby - wyjaśnia dr Michał Wolański, pracujący nad dokumentem.

Oprócz gospodarczej części zacieśnić ma się także współpraca w ramach usług i wspólnej promocji gmin zrzeszonych w forum Norda. Samorządowcy nie mają wątpliwości, że skoordynowanie zagospodarowania gruntów przy Zatoce Gdańskiej i Puckiej od Gdyni aż po Hel w ramach działań nazwanych Nadmorskim Obszarem Usługowym Norda może przynieść wiele korzyści.

- O konkretnych działaniach na razie za wcześnie mówić, ale na pewno jednym z kluczowych zagadnień będzie poprawa połączenia z Półwyspu Helskiego do Gdyni - lądowego i morskiego - dodaje Michał Wolański.

Po tym, jak dokumenty dla obu zadań powstaną, następnym krokiem ma być stworzenie kolejnych dokumentów, takich jak programy operacyjne dotyczące rozwoju przestrzennego, gospodarczego i promocji, gdzie pojawią się konieczne do rozwiązania problemy.

Finalnym etapem będzie dostosowanie planów zagospodarowania oraz kierunków rewitalizacji do wytycznych wskazanych we wcześniejszych zapisach. Czasu jest dużo, bo efekty mają przyjść dopiero w połowie XXI wieku.

- Chcemy najpierw pokazać cel, jaki chcemy osiągnąć. To w ogólnym pojęciu większa spójność społeczna i gospodarcza na szczeblu lokalnym. Do niej dostosowywać będziemy projekty, które będą się pojawiały z czasem. Niestety, zwykle robi się to odwrotnie - wyjaśnia Wolański.

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • To jest właśnie logika Urzędu Miasta i ekipy Szczurka (5)

    Mówią, że wokół zaczyna brakować miejsca bo rozbudowuje się tkanka miejsca. Więc do cholery zamiast budować - na leżącym w bezpośrednim sąsiedztwie Portu - Międzytorzu 'Strefę Prestiżu" dla nowobogackich, przeznaczcie te tereny na zabudowę portową !! Jest to poparte analizami, że jedno miejsce pracy stworzone w Porcie tworzy 5 miejsc pracy w firmach współpracujących z Portem, Terminalami itd. A tak to mieszkańcy wieżowców, które kiedyś zostaną wybudowane na Międzytorzu będą narzekać, że "węgiel mi się kurzy" albo "śmierdzi śrutą sojową" itd itp. Wiem, że grunty należą do PKP PLK ale wystarczy zmienić plan zagospodarowania na taki, który będzie wspierał Port a nie deweloperów.

    • 48 4

    • Jeśli światem rządzi chciwość, to deweloper będzie zawsze na wierzchu

      bo jest w stanie dać łapówkę tu i teraz, a nie miejsca pracy za 20 lat.

      Czasem miasto umiera, choć tego nie widać. Jest głośno, kolorowo, wszyscy się cieszą, a pod spodem rak, którego nikt nie zatrzyma. RIP, Gdynio.

      • 20 2

    • Dlaczego skoro dawlam ocene negatywna to w tym samym momencie wskoczyla tez pozytywna? (2)

      O co tu chodzi? Komu na tym zalezy?

      • 1 5

      • Może zamiast klikać plusiki dla analfabetów wypowiedz się, z czym się w tekście nie zgadzasz.

        • 4 0

      • Powinnaś się podpisywać "Zdziwiona idiotka". Klikając w plusa albo minusa odświeżasz wyniki opinii, więc w czasie od załadowania strony do kliknięcia przez ciebie ktoś inny mógł dać plusa.

        • 4 1

    • Święta racja!

      Najpierw obudować port biurami i apartamentami, potem wyprowadzić wielką arterię z portu w pola i tam działać dalej! Przecież to jest jakiś obłęd!

      • 14 0

  • Dlaczego w tym tekście nie wypowiada się nikt z zarządu portu? (1)

    • 32 1

    • Bo pewnie ich zatkało jak to przeczytali.

      • 20 1

  • Skoro portowi brakuje miejsca, dlaczego zabrano Dalmor pod apartamentowce? (3)

    Czy jest jakiś projekt unijny, który szuka odpowiedzi na to pytanie?

    • 46 4

    • ..

      bo "warszawka" musi mieć widok z mieszkania na morze, w ekskluzywnym miejscu. Brakuje logiki. Miasto które powstało dzięki portowi oddało teren strategiczne pod apartamenty. Miejsc na mieszkania jest mnóstwo, granica lądu z morzem powinna mieć priorytetowe wykorzystanie przez port

      • 11 0

    • aby takich nieuków (1)

      podszkolić, bo nauczyć już pewnie się nie da :))

      Nie wiesz co to są priorytety, i jak sie tworzy projekty inwestycyjne oraz jak je się prognozuje, zarządza ryzykami i ile czynników na to wpływa? Do tego jakie się strategie przyjmuje wariantowe?

      • 0 13

      • skąd sie urwales?

        proponuje zebyś ty pogodzil sie ze szkola.
        idz dalej swoim krokiem, a gdańsk tylko na tym zyska

        • 5 1

  • przyjaciele BILA i BOBA

    jak chcą mieć widok na morze to niech budują w kosakowie albo w rewie,tam też dobrze widać.

    • 20 1

  • podwaliny i cele ha ha (1)

    W ramach współpracy wypracowane zostaną podwaliny i cele, do których partnerzy mają dojść w ciągu kilkunastu lat.

    Ogłupiania ciąg dalszy przez gdyńskich gebelsów.

    • 24 0

    • fakt, bełkot, jakby sie czytało Trybunę Ludu, tyle że unijnego ludu.

      • 12 1

  • Gdynia chce wyprowadzić logistykę poza miasto

    "By móc zrealizować takie zamierzenie potrzebna jest nowa infrastruktura infrastruktura.Kluczowe są starania o środki na budowę OPAT oraz Drogi Czerwonej" - Niech oni o tym zapomną - marzenie świętej głowy. Niech się najpierw postarają o przeniesienie Ministerstwa Infrastruktury do Szczecina i zamknięcie lotniska w Goleniowie

    • 8 2

  • (1)

    Jak narazie już skutkuje to ogromnymi korkami, którymi nikt się w magistracie nie przejmuje. Panie Prezydencie Miasto się dusi, brakuje arterii komunikacyjnych, połączeń z sypialniami budowanymi na obrzeżu miasta a Pan co ???

    • 21 1

    • A pan szczurek sie ladnie usmiecha

      Najbardziej nieudaczny z trojmiejskich prezydentow, za to z poparciem jak w korei polnocnej. Po co cos robic, wystarczy duzo siana na PR i sylwestra z polsatem

      • 12 1

  • "Gdynia inwestuje w tereny dla portu" -niezły tytuł panie redaktorze. Gratuluje poczucia humoru :)

    • 33 1

  • I tak kaszuby polegniecie z tą swoją nordą. (1)

    • 6 6

    • Polegną czy nie polegną. Zobacz ile w międzyczasie ktoś sobie zarobi :)

      "Kończą się prace nad strategią, która w przyszłości ma mieć przełożenie na konkretne inwestycje. Koszt przedsięwzięcia to 2,6 mln zł"

      • 8 0

  • Propagandowe bicie piany. (7)

    Nie wiem, czy się śmiać, czy płakać po przeczytaniu tego artykułu z zacytowanymi w nim wypowiedziami.
    Ci miejscy propagandziści chcą zmarnować 2,6 mln zł na stworzenie jakiegoś bezwartościowego gniota, który ma usprawiedliwiać faktyczną anty-portową politykę miasta?! Co to są za czary mary?! Nie dziwię się, że nie ma w tym propagandowym materiale żadnej wypowiedzi przedstawiciela gdyńskiego portu, bo to są brednie, które zapewne tylko tak zostałyby przez kogoś takiego ocenione. Z tej powyższej paplaniny jedynie fakt potrzeby budowy tzw. Drogi Czerwonej i jej połączenia z początkiem Obwodnicy Trójmiejskiej (przez początkowy odcinek projektowanej OPAT) jest bezsporny, ale natychmiast, a nie w jakiejś perspektywie długoletniej.

    • 27 3

    • (6)

      Jeżeli miasto Gdynia miałoby rzeczywiście szczere intencje we wspomaganiu rozwoju gdyńskiego portu, to, przede wszystkim, zwróciłoby się do zarządzających portem o współpracę przy tworzeniu tej strategii. Zwracam przy tym uwagę na fakt, że gdyński port dopiero co przyjął nową strategię swojego rozwoju na najbliższe lata, z którą strategia dotycząca jego gospodarczego otoczenia powinna być zgodna.

      • 8 3

      • no nie ośmieszaj się (5)

        tam oprócz czubka własnego nosa nic nie widzicie, a świat idzie mocno do przodu.

        Prezydentowi Szczurkowi i jego ekipie powinniście peany śpiewać zamiast "kiedy ranne...."

        A wy co robicie...:(( aż szkoda pisać :((

        • 3 11

        • (3)

          Ty już lepiej pisz o tym porcie lotniczym, a mniej fantazjuj o porcie morskim. Jak na razie, to pierwsze jest wdzięczniejszym obiektem dla literatury fantastycznej :).

          • 9 1

          • dla takiego jak Ty może byc fantastyka, (2)

            a dla mnie jest to OGROMNE KOŁO ZAMACHOWE REGIONU, tym sie różnimy :))

            Oczywiście obowiązuje analiza przepustowości i wykorzystania poszczególnych portów; powietrznego, .... portów z siecią kolejową i siecią dróg wodnych śródlądowych oraz zwiększenia ich udziału, jak i odpowiednich dróg. Dobrze, że opracowuje sie takie strategie i prognozuje a z czasem wdroży się jednolity dla przestrzeni powietrznej z zagwarantowaniem wysokiego priorytetu i kształtowania polityki, mającej na celu poprawę synergii i koordynację całości.

            • 3 8

            • Marych. Masz może żółte papiery? (1)

              • 6 2

              • nie

                to nasz nowy, Bezstronny wiceprezydent...

                • 3 2

        • Matka wie że ćpiesz...?

          • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane