• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia inwestuje w tereny dla portu

Patryk Szczerba
15 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę. Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę.

Zacieśnienie współpracy gospodarczej i turystycznej pomiędzy gminami zrzeszonymi w forum Norda to cel Gdyni i sąsiadów na najbliższe kilkanaście lat. Kończą się prace nad strategią, która w przyszłości ma mieć przełożenie na konkretne inwestycje. Koszt przedsięwzięcia to 2,6 mln zł.



Czy przygotowywanie takich opracowań ma sens?

Dokumenty uda się stworzyć dzięki wsparciu z funduszy norweskich EOG na lata 2009-2014 oraz dotacji z budżetu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Razem to 2,2 mln zł, a więc 85 proc. wszystkich kosztów. Oprócz Gdyni w projekcie biorą udział m.in.: Puck, Władysławowo, Kosakowo, Rumia, Reda, Wejherowo, Jastarnia, Hel, Krokowa, Choczewo, Łeba. W ramach współpracy wypracowane zostaną podwaliny i cele, do których partnerzy mają dojść w ciągu kilkunastu lat.

Jednym z najważniejszych jest rozwinięcie możliwości gdyńskiego portu. Przedsiębiorstwu powoli zaczyna bowiem brakować miejsca do działalności - wokół rozwija się coraz mocniej tkanka miejska. Zdaniem samorządowców koniecznością jest poszerzenie działalności o Kosakowo, Rumię, Redę i Wejherowo. Za kilka lat wspólnie mogłyby więc utworzyć Dolinę Logistyczną

- Nie chcemy zamknąć portu w granicach administracyjnych, tak jak dotychczas, ale pozwolić na rozwój. Zwłaszcza, że przestrzeni zaczyna realnie brakować. Ładunki mogłyby być składowane i magazynowane na terenach niezagospodarowanych w sąsiednich gminach. Nie ma przeciwwskazań co do tego - zwłaszcza, że grunty tam są tańsze - wyjaśnia Ryszard Toczek, naczelnik Biura Rozwoju Miasta Gdyni.

Czytaj więcej: Gdynia chce wyprowadzić logistykę poza miasto.

By móc zrealizować takie zamierzenie potrzebna jest jednak nowa infrastruktura. Kluczowe będą starania o środki na budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej oraz Drogi Czerwonej. Szansą dla portu w Gdyni będzie zakończenie budowy terminalu intermodalnego w trzecim kwartale 2015 roku. Rozwój ma dotyczyć także kolei.

- Logistyka wchodzi na nowy poziom. To już nie tylko rozładunek, przeładunek i dalsza podróż, ale także produkcja. Wierzymy, że Dolina Logistyczna, którą chcemy stworzyć, będzie odpowiadała na takie potrzeby - wyjaśnia dr Michał Wolański, pracujący nad dokumentem.

Oprócz gospodarczej części zacieśnić ma się także współpraca w ramach usług i wspólnej promocji gmin zrzeszonych w forum Norda. Samorządowcy nie mają wątpliwości, że skoordynowanie zagospodarowania gruntów przy Zatoce Gdańskiej i Puckiej od Gdyni aż po Hel w ramach działań nazwanych Nadmorskim Obszarem Usługowym Norda może przynieść wiele korzyści.

- O konkretnych działaniach na razie za wcześnie mówić, ale na pewno jednym z kluczowych zagadnień będzie poprawa połączenia z Półwyspu Helskiego do Gdyni - lądowego i morskiego - dodaje Michał Wolański.

Po tym, jak dokumenty dla obu zadań powstaną, następnym krokiem ma być stworzenie kolejnych dokumentów, takich jak programy operacyjne dotyczące rozwoju przestrzennego, gospodarczego i promocji, gdzie pojawią się konieczne do rozwiązania problemy.

Finalnym etapem będzie dostosowanie planów zagospodarowania oraz kierunków rewitalizacji do wytycznych wskazanych we wcześniejszych zapisach. Czasu jest dużo, bo efekty mają przyjść dopiero w połowie XXI wieku.

- Chcemy najpierw pokazać cel, jaki chcemy osiągnąć. To w ogólnym pojęciu większa spójność społeczna i gospodarcza na szczeblu lokalnym. Do niej dostosowywać będziemy projekty, które będą się pojawiały z czasem. Niestety, zwykle robi się to odwrotnie - wyjaśnia Wolański.

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • kabaretu po gdyńsku ciąg dalszy

    • 18 6

  • Nic tylko bla bla bla (1)

    Piękne słowa i plany z których nic nie wyjdzie...

    • 11 4

    • Ale z ciebie smutny człowiek. Współczuję.

      • 1 6

  • Szanowny Panie dr. Michale Wolański (5)

    Osobiście rekomendowałbym Panu baczne zwrócenie uwagi na koordynacje w tych planach rozwojowo - infrastruktury o mega-hub portu morskiego w tym i wykorzystaniu mniejszych portów w obrębie NORDY z portem lotniczy Gdynia-Kosakowo/Cargo jako punktów wejściowych i wejściowych głównych sieci i głównych punktów, a zwłaszcza korytarzy w ramach koncepcji logistyki transportu różnymi środkami przemieszczenia towarowego co wzmocni i usprawni wariantowość i szybkość dostaw, a poprzez wsparcie technologiczne w "Dolinie Logistycznej" sprawi wartość dodaną do ciągu komunikacyjnego.

    • 6 8

    • marych, poza wazeliną wracaj do podstaówki : (2)

      po dr nie stawia się kropki zgodnie z polską pisownią. Chyba żeś niemiecki albo ruski.

      • 3 7

      • naucz się czytać

        P. doktorze "d-r."

        • 1 5

      • Ale po doktorze się stawia kropkę realny nieuku

        • 4 4

    • dr przybity tymi argumentami:)

      • 1 1

    • Szkoda, że nie podesłałeś tych swoich rewelacji zarządowi portu. Prezes tyle się męczył nad stworzeniem nowej strategii rozwoju portu, a tak miałby już gotowca. A jakby to zobaczyła rada nadzorcza, to z miejsca zaproponowałaby ci stanowisko w zarządzie spółki :). Ci cytowani w artykule mieliby zapewne też podobne szanse.

      • 2 2

  • woda !

    • 4 0

  • Kolejna ściema

    Najpierw ograniczyli rozwój portu pchając miasto i developerów na tereny stoczni Nauta i Dalmoru oraz budując Muzeum Emigracji w porcie a teraz udają greków i chcą rozwoju przez budowę OPATU. Niech wybudują drogę Czerwoną i połączą durnowate rondo przy Czechosłowackiej, które ogranicza transport wielkogabarytowy z ul. J. Wiśniewskiego. Kolejna ściema piesków Słońca Skweru Mistrza Bajeru. OPAT potrzebny warszawce a portowi potrzebna jest trasa Kaszubska, a nie połączenie Gdyni z Wejherowem.

    • 18 4

  • czy to prawda , że w Gdyni będzie kolejka jak na Gubałówkę

    .... wow super sprawa, lotnisko nie wyszło (wiadomo kto za tym stoi jest to działanie grubymi nićmi szycie na pasku określonych sił) , bo infoboks też macie

    • 14 1

  • "Kluczowe będą starania o środki na budowę [...] Drogi Czerwonej." (11)

    O, a którejż to ciemnej nocy zorganizowano w UM zebranie w tej sprawie?

    Oficjalne oświadczenie władz miasta nt. forsowanego przez UM zmienionego przebiegu Drogi Czerwonej sprzed dwóch lat po spotkaniu z mieszkańcami:
    "Ona na pewno nie powstanie za dziesięć, czy piętnaście lat, być może nie stanie się to nigdy. Wszystko zależy od przyszłych pokoleń."

    Na ostatnim oficjalnym mieszkańcy się nie zgodzili (wśród kilkudziesięciu obecnych nie było ani jednego przychylnego) na tę inwestycję biegnącą parę metrów od ich okien na wysokości pierwszego-drugiego piętra (ci mieszkający na parterze i pierwszym piętrze mieliby okna pod estakadą, czyli bez dostępu do światła słonecznego). Cena ich mieszkań spadłaby o 70% bez prawa do zadośćuczynienia finansowego ze strony miasta (przedstawiciele UM jasno to stwierdzili), a warunki panujące w tych mieszkaniach uczyniłyby je niezdatnymi do zamieszkania. przypomina to jako żywo sposoby na wypędzenie z mieszkań kamienicznych niechcianych lokatorów, z tym że te akurat mieszkania i budynki nie należą do miasta.

    • 12 3

    • Niby tak,

      ale jak bedziemy sie ogladac na tekie stekanie kazdej jednostki to nigdy nic nie wybudujemy bo zawsze bedzie komus cos przeszkadzalo.

      • 5 2

    • "bez prawa do zadośćuczynienia finansowego" (9)

      A co ma być zacofana Gdynia-Polska?
      Liczniku odrób lekcje z historii. Bo pewnie nie wiesz, że w ciągu tych 200 lat przez 123 państwo polskie nie istniało, a w II wojnie światowej straciło swoje elity w tym także gdyńskie prorozwojowe elity. A i owszem epoka PRL przywróciła model inwestowania , ale to inne czasy inne technologie i nie na wszystkie nam pozwalano i do tego był de facto jeden tylko inwestor, planista i dysponent funduszy, i kontroler ich jakości, pozbawiony kontroli społeczne.

      Ale to się zmienia i jeszcze zmieni bo proponuje się, żeby budowę inwestycji celu publicznego o charakterze krajowym oraz ponadlokalnym można było rozpocząć po uzyskaniu decyzji lokalizacyjno-środowiskowej regionalnego dyrektora ochrony środowiska oraz zintegrowanej zgody budowlanej wojewody tzw. KORYTARZY !!!!

      • 3 8

      • (1)

        Cha, cha. Ty chyba nie wiesz, jak wloką się sprawy decyzji środowiskowych w Polsce i jaka panuje u nas spychologia. Podpytaj się w porcie, co czasowo głównie blokuje w nim inwestycje.

        • 1 1

        • No tak jak będziemy wybierać dalej do Sejmu, Sejmiku; marketingowców, politruków

          zamiast sprawnych inżynierów z doświadczeniem, to faktycznie utopimy sie tylko w długach.

          • 3 3

      • No co za dekle w tym UM Gdynia (6)

        Dziś w całym Bożym i Laickim świecie buduje się tunele.
        Czy w Gdyni o czymś takim nie słyszano, zwłaszcza że wielkim atutem- ułatwieniem jest brak wody pod torami kolejowymi.
        Wylot na Janka Wiśniewskiego i.....dalej już szeroko za ścisłym centrum.
        Ok. 1,5 km tunelu. I na co tutaj czekać, co tutaj debatować.

        • 2 1

        • ale co tam tunel (2)

          W Gdyni prostego busspasa nie potrafią do końca na Kieleckiej wybudować.
          Z najmniejszego gow..na medialnie WIELKĄ budowę zrobią.
          Ach ta Gdyńska Propaganda Prezydenta Sz

          • 6 2

          • wszystk wymaga w Gdyni analizy finansowej (1)

            nie to co u kolesi, kolesiów :)))0

            • 3 3

            • Analiza finansowa jest prosta, jak konstrukcja cepa,

              wydało się pieniądze na bzdurne projekty, stąd nie ma finansowania dla sensownych.

              • 5 1

        • Ale dla urzędników Świat jest bytem nierozpoznanym i niepotrzebnym. (2)

          Oni są światem, świat jest w nich. Nie muszą wyjeżdżać po naukę, ani pieniądze do normalnych krajów. Mają swoich wyborców/wyznawców, którzy im podarowują kasę, a ci ewentualnie wybyczą się na rynku w Madrycie. Jak kilka lat temu pisałem o tunelach pod Marsylią, to niejaki Bezstronny/Marych wyśmiewał/a mnie, bełkocząc coś w urzędniczym amoku.

          • 5 1

          • "Marych wyśmiewał/a mnie" (1)

            - jak mozna nie wysmiewać farmazonów i głupawych założeń?

            Bo normalny pomysł na proj.inwest. zwykle rodzi się pod wpływem wielu czynników; sygnałów płynących z rynku czy strategicznych decyzji odpowiedzialnych za prognozy i wizje takich aktywów. Tylko wysokiej klasy specjaliści potrafią dostrzec potencjał regionu po wprowadzeniu odpowiednich mechanizmów zmieniających region.

            Niestety zgodnie z krzywa Gaussa takich ludzi jest b. mało, reszta to średnia do roboty za 1400 przynieść wynieść pozamiatać, ponarzekać na forum - dlaczego jesteś biedny bo głupi, takie żyje pretensje do ewolucji a nie do ...

            • 1 2

            • Dokładnie, tak wygląda urzędniczy amok.

              Dzięki, za przypomnienie. Nic się nie zmieniło, tylko Gdyni szkoda.

              • 2 1

  • Kolejna kadencja ściemy... (2)

    Bełkot pro szczurkowy kwitnie w najlepsze...
    ale tu trzeba być doktorem...
    rozmawiać z dr szczurkiem może tylko dr
    rozmowa jak równy z równym...
    ten sam rodzaj bełkotu na tym samym poziomie abstrakcji
    czyli co? Zaczęła się kolejna kadencja ściemy

    • 13 5

    • Pobiadol sobie. I tak szczęśliwie w Gdyni nigdy nie będzie rządził PiS :)

      • 3 8

    • mówisz w ten sposób jakbyś kandydował do rady miasta i sie nie dostał

      nie płacz bo klawiaturę zalejesz lamusie

      • 0 0

  • Ryszard K. czeka ...

    ...z niecierpliwością na kasę za działki Kąpieliska...
    co tu marzyciele urzędnicy ściemniacie o rozwoju...
    trzeba zakończyć omamianie ciemnego ludu gdyńskiego...
    kadencja dekadenckiej ściemy rozpoczęta...

    • 11 2

  • czegoś nie rozumiem. Za co Sczurek płaci rzeczniczce Grajter ???

    Ile razy jest jakiś tekst na temat Gdyni niemal ze świecą nie uświadczysz zdania rzecznik Gdyni. Wypowiada się jak tu jakiś Toczek, albo jakiś Stępa, albo jakiś Guć, albo..., albo ... Uprzejmie się pytam a po co Gdynia trzyma rzecznika prasowego ??? Mniejsza o to czy na etacie czy na działalności gospodarczej.

    • 14 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane