• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia inwestuje w tereny dla portu

Patryk Szczerba
15 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę. Jednym z kluczowych elementów strategii jest umożliwienie rozwoju gdyńskiego portu. Konieczne do tego są inwestycje w infrastrukturę.

Zacieśnienie współpracy gospodarczej i turystycznej pomiędzy gminami zrzeszonymi w forum Norda to cel Gdyni i sąsiadów na najbliższe kilkanaście lat. Kończą się prace nad strategią, która w przyszłości ma mieć przełożenie na konkretne inwestycje. Koszt przedsięwzięcia to 2,6 mln zł.



Czy przygotowywanie takich opracowań ma sens?

Dokumenty uda się stworzyć dzięki wsparciu z funduszy norweskich EOG na lata 2009-2014 oraz dotacji z budżetu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Razem to 2,2 mln zł, a więc 85 proc. wszystkich kosztów. Oprócz Gdyni w projekcie biorą udział m.in.: Puck, Władysławowo, Kosakowo, Rumia, Reda, Wejherowo, Jastarnia, Hel, Krokowa, Choczewo, Łeba. W ramach współpracy wypracowane zostaną podwaliny i cele, do których partnerzy mają dojść w ciągu kilkunastu lat.

Jednym z najważniejszych jest rozwinięcie możliwości gdyńskiego portu. Przedsiębiorstwu powoli zaczyna bowiem brakować miejsca do działalności - wokół rozwija się coraz mocniej tkanka miejska. Zdaniem samorządowców koniecznością jest poszerzenie działalności o Kosakowo, Rumię, Redę i Wejherowo. Za kilka lat wspólnie mogłyby więc utworzyć Dolinę Logistyczną

- Nie chcemy zamknąć portu w granicach administracyjnych, tak jak dotychczas, ale pozwolić na rozwój. Zwłaszcza, że przestrzeni zaczyna realnie brakować. Ładunki mogłyby być składowane i magazynowane na terenach niezagospodarowanych w sąsiednich gminach. Nie ma przeciwwskazań co do tego - zwłaszcza, że grunty tam są tańsze - wyjaśnia Ryszard Toczek, naczelnik Biura Rozwoju Miasta Gdyni.

Czytaj więcej: Gdynia chce wyprowadzić logistykę poza miasto.

By móc zrealizować takie zamierzenie potrzebna jest jednak nowa infrastruktura. Kluczowe będą starania o środki na budowę Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej oraz Drogi Czerwonej. Szansą dla portu w Gdyni będzie zakończenie budowy terminalu intermodalnego w trzecim kwartale 2015 roku. Rozwój ma dotyczyć także kolei.

- Logistyka wchodzi na nowy poziom. To już nie tylko rozładunek, przeładunek i dalsza podróż, ale także produkcja. Wierzymy, że Dolina Logistyczna, którą chcemy stworzyć, będzie odpowiadała na takie potrzeby - wyjaśnia dr Michał Wolański, pracujący nad dokumentem.

Oprócz gospodarczej części zacieśnić ma się także współpraca w ramach usług i wspólnej promocji gmin zrzeszonych w forum Norda. Samorządowcy nie mają wątpliwości, że skoordynowanie zagospodarowania gruntów przy Zatoce Gdańskiej i Puckiej od Gdyni aż po Hel w ramach działań nazwanych Nadmorskim Obszarem Usługowym Norda może przynieść wiele korzyści.

- O konkretnych działaniach na razie za wcześnie mówić, ale na pewno jednym z kluczowych zagadnień będzie poprawa połączenia z Półwyspu Helskiego do Gdyni - lądowego i morskiego - dodaje Michał Wolański.

Po tym, jak dokumenty dla obu zadań powstaną, następnym krokiem ma być stworzenie kolejnych dokumentów, takich jak programy operacyjne dotyczące rozwoju przestrzennego, gospodarczego i promocji, gdzie pojawią się konieczne do rozwiązania problemy.

Finalnym etapem będzie dostosowanie planów zagospodarowania oraz kierunków rewitalizacji do wytycznych wskazanych we wcześniejszych zapisach. Czasu jest dużo, bo efekty mają przyjść dopiero w połowie XXI wieku.

- Chcemy najpierw pokazać cel, jaki chcemy osiągnąć. To w ogólnym pojęciu większa spójność społeczna i gospodarcza na szczeblu lokalnym. Do niej dostosowywać będziemy projekty, które będą się pojawiały z czasem. Niestety, zwykle robi się to odwrotnie - wyjaśnia Wolański.

Opinie (197) 5 zablokowanych

  • kosakowo drżyjcie. Składy i terminal Gazu nadchodzi!!!!

    • 3 0

  • Nie jestem z Gdyni ale szkoda mi tego miasta

    Jeszcze pod koniec lat 90 patrzyłem na nie z podziwem. Dziś dla mnie to symbol zmarnowanego potencjału

    • 16 3

  • jestę ekspertę (1)

    I powiadam wam: w miejscu międzytorza powinno powstać metro. Przejazdy metrem oczywiście za darmo. Pociągi pod ziemię, tory zaorać i zrobić na nich tanie mieszkania dla pijaków i nieudaczników życiowych.
    A prezydent co miesiąc niech rozdaje mąkę i cukier, papierosy i wódkę własnoręcznie z wagonów w porcie. I niech złoży hołd budyniowi waniliowemu.
    Wówczas cała pisząca tu patologia umysłowa będzie zadowolona i będą go popierać.

    • 4 11

    • sam im dowieź

      po co mają się fatygować do portu?

      • 0 0

  • Droga na Hel już jest - nadmiernie zakorkowana co weekend przed sezonem

    w czasie sezonu i po sezonie. Ile jeszcze miejsc do parkowania trzeba zbudować na Helu by zlikwidować sens przyjeżdżania na ten półwysep?
    Kto nadal myśli o budowie Drogi Czerwonej przez Gdańsk z przedłużeniem w postaci tunelu pod Sopotem?
    Infrastruktura owszem, ale nie tylko z myślą o zwiększaniu skali ruchu samochodów, które w dobrze zaprojektowanym mieście potrzebne są jak świni siodło.

    • 1 1

  • najpierw oddano za półdarmo tereny wydarte morzu

    najpierw oddano za półdarmo deweloperom pod tzw Water Front tereny portowe wydarte morzu przez Wendę i Kwiatkowskiego by teraz za nasze podatki na nowo budować infrastrukturę

    • 12 0

  • jarmarkki swiateczne (1)

    Gdynia chyba jedynym wiekszym miastem w Polsce gdzie nie czuje sie swiatecznego nastroju.Co z tego ze sa swiatelka,ale w innych miastach sa jarmarki swiateczne,slychac koledy,czuje sie swieta! na ulicy.Przyklad GDANSK! Tak blisko a taka roznica,to miasto tetni zyciem! Chyba ze niezauwazylam ze gdzies jest cos switecznego ,jesli tak to z gory przepraszam!

    • 4 3

    • Kolędy się śpiewa od Wigilii. To właśnie w tym dniu w Kościele katolickim rozpoczyna się okres Bożego Narodzenia, który trwa do 2 lutego. W tym czasie w kościołach podczas nabożeństw śpiewa się kolędy, tak jak np w okresie adwentu pieśni adwentowe, a w okresie Wielkiego Postu pieśni wielkopostne. W sumie dobrze że w Gdyni nie śpiewa się jeszcze kolęd.

      • 2 2

  • Dolina logistyczna?

    Zróbcie krzemową, koniecznie!

    • 1 0

  • Gdynia kiedys Morska Potega Polski dzisaj miasto upadle

    tu sie nic nie oplaci
    tu sie wszystko zamyka
    tu sie wszystko likwiduje
    tu sie gasi swiatlo
    tu nie ma gospodarki
    tu nie ma przyszlosci
    tu nie ma nadziei
    tu nie ma wizji miasta
    stad sie ucieka
    Gdynia Miasto upadle - Liberalizacja i Globalizacje gospodarki usmiercily Gdynie
    Gdynia juz jest skonczona

    • 0 0

  • GDYNIA - Port i Stocznie obecnie buduje sie na glebokiej wodzie

    Port i stocznie prosze budowac w Trojkacie Gdynia Puck Hel Gdynia

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane