• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: jak przyciągnąć wycieczkowce?

Michał Sielski
7 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Władze Gdyni chcą, by w przyszłym roku do miasta przypłynęło 100 tys. pasażerów wycieczkowców. Władze Gdyni chcą, by w przyszłym roku do miasta przypłynęło 100 tys. pasażerów wycieczkowców.

W tym roku wycieczkowce wpływały do Gdyni zaledwie 53 razy. Bywały lata, gdy zawinięć było nawet ponad 100. Gdyńscy urzędnicy zaczęli walczyć o ich powrót.



Lubisz oglądać wycieczkowce?

Pozyskiwanie armatorów rozpoczęło się w Hamburgu na zakończonym w zeszłym tygodniu konwencie Seatrade Europe Cruise i Rivercruise. To największe spotkanie przedstawicieli branży wycieczkowców w Europie.

Gdynia promowała się wraz ze Szczecinem i Gdańskiem. W Hamburgu wspierała ich Regionalna Organizacja Turystyczna. Gdynia - podobnie jak inne miasta bałtyckie - stała się bowiem mniej atrakcyjna dla pasażerów wycieczkowców. Wielu z nich pływa na tych samych statkach co roku, więc trasy statków są zmieniane.

Wycieczkowce nie przypływają już do nas tak chętnie, a biorąc pod uwagę fakt, że praktycznie wszystkie zawijają do Gdyni kilka razy podczas sezonu, ich liczba jest znacznie mniejsza niż ilość zawinięć do portu. Władze miasta od lat chcą to zmienić, ale nasza oferta turystyczna nie jest już tak atrakcyjna.

- Dlatego właśnie byliśmy w Hamburgu, by podczas Seatrade Europe Cruise i Rivercruise zachęcić armatorów już z nami współpracujących do częstszych odwiedzin i przekonać tych, którzy jeszcze do nas nie przypływają - mówi Tomasz Banel, naczelnik wydziału polityki gospodarczej i nieruchomości gdyńskiego magistratu.

Gdynia promowała się wraz z Gdańskiem, Szczecinem i województwem pomorskim. Podróż wycieczkowca nie ogranicza się przecież do wizyty w jednym porcie. Cała trasa musi być atrakcyjna. Nie jest przecież tajemnicą, że cumujące w Gdyni wycieczkowce są pełne turystów, którzy bardziej od ul. Świętojańskiej chcą zobaczyć malborski zamek. Dlatego oferta dotyczyła nie tylko całego Trójmiasta, ale również Pomorza.

- Rachunek jest prosty - im więcej turystów przypłynie, tym więcej pieniędzy zostawią w naszym regionie - mówi Tomasz Banel.

Armatorzy cruiserrów decyzje będą podejmować w ciągu najbliższych miesięcy, gdy będą ostatecznie ustalane trasy statków. Wtedy przekonamy się, czy starania trójmiejskich urzędników były skuteczne.

Na pewno nie zachęci ich gdyńskie nabrzeże ze stertami węgla czy złomu. Sztokholm, Oslo, Kopenhaga, Hamburg czy Rostock mają specjalnie dla wycieczkowców dedykowane nabrzeża. U nas często traktowane są jako zło konieczne.

Wycieczkowce są jednak atrakcją dla mieszkańców Trójmiasta, którzy lubią oglądać duże statki. Podpowiadamy, że najlepszym miejscem do obserwacji od lat jest ostroga przy Dworcu Morskim przy ul. Polskiej zobacz na mapie Gdyni.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (110) 4 zablokowane

  • Proste. (14)

    Wystarczy zachęcic wycieczkowce niskimi kosztami pobytu w porcie. Zorganizowac obsługe turystów i same będa sie pchac. Ale skoro zakłada sie zyski wzięte z kosmosu to nikt i nic nie przypłynie.

    • 34 5

    • (5)

      dodaj również tanie burdele !

      • 11 4

      • (1)

        A czemu nie ...

        • 9 1

        • O czym wy piszecie? Wycieczkowce przyciąga się holownikami. I kropka.

          • 15 0

      • (1)

        nic z tego w Gdyni burdele bankrutują

        • 3 0

        • niemozliwe. przeciez nie placa podatkow ani ZUSu

          • 3 0

      • Na wycieczkowcach pływają emeryci i to starsi, może oni jeszcze chcą ale już nie mogą

        • 2 0

    • oczywiście, że tak!! Taki turysta od razu będzie wiedział.,

      ze zwiedzać będzie Gdyńską Metropolię Północną z Rumią jako największą atrakcją ... ;-(

      • 10 5

    • Akurat koszty pobytu w porcie o tym nie decydują. Liczy się atrakcyjność turystyczna regionu. Ponadto w ostatnich latach dosyć dużo było zawinięć takich statków i nasz region trochę się już im "przejadł". Prawdopodobnie za kilka lat tendencja się odwróci.

      • 6 0

    • (2)

      Gdynia nie ma nic do zaoferowania dla turystów

      • 7 3

      • Niedługo bedzie miała perełkę (1)

        Wyremontowany, zabytkowy dworzec główny!!!

        • 4 2

        • i lotnisko

          • 5 1

    • niskimi kosztami pobytu w porcie? A są wysokie? A myslisz ze jak ktos płaci 2-3tys euro za rejs to chce zwiedziać taką Gdynie czy zamek w Malborku jadąc tam autokarami? Prawda jest taka ze w Gdyni Gdansku i Malborku nie ma nic ciekawego poza naganiaczami bursztynowymi i mafią taksówkowo autobusowo wycieczkową. Są ciekawsze kraje do zwiedzania. Koszty portowe nie mają tu nic do gadania, a swoją drogą zanim napiszesz to moze bys sprawdził jakie są koszty? Polska to bury szary depresyjny kraj - to jest powodem ze tu niechętnie się przyjezdza wypoczywać.

      • 10 4

    • W Gdyni jedną godzinę

      W Gdańsku następne 8Później całonocna impreza w SopocieZwiedzanie Malborkai powrót na statek

      • 4 2

    • zorganizować autobusy /wycieczki/na kaszuby dla obcokrajowców .

      • 0 0

  • To i agencje mniej zarobiły (1)

    Czyli m.in agencje ds. turystyki mniej pieniędzy w tym roku zarobiły

    • 5 0

    • może towarzyskie więcej?

      • 4 0

  • Na pewno pomoże w tym: (1)

    1- zdychająca już w okolicach godziny 18tej ulica Świętojańska, 2- brak dobrych klubów, 3- obleśne budy z pamiątkami w okolicach mariny4- no i oczywiście zawalone samochodami Molo Południowe.

    • 52 3

    • o 18tej to wycieczkowce już wypływają i można zamykać

      • 2 0

  • to fakt, tu nie chodzi o atrakcyjność miast

    ale brawo za zaangażowanie w promowanie portów polskich !

    • 7 0

  • opłaty portowe (2)

    i wszystko jasne - podczas gdy Ryga, Tallin itd obniżyli opłaty bo kryzys itd. to w gdyni opłaty podwyższyli - myśleliśmy że nasz neptun i 200m deptaka jest wart każdych pieniędzy. okazuje się, że jednak nie do końca. Chciwość nas zjadła i tyle

    • 22 1

    • (1)

      Gdynia nie podniosła opłat. ST Petersburg otworzył nowy terminal dla wycieczkowców i tam się przeniosły.

      • 1 0

      • opłaty portowe...

        zgadza się, należy je obniżyć a nie trzymać się sztywnych sprzed kryzysu. Ale sama Gdynia nie ma nic do portu - tylko dzierżawi teren. Port należy do Czarującego Czarusia od kolei i dróg i do Zarządu Portu :)To wiem od moich koleżanek z UM Gdynia i Portu

        • 1 1

  • Turyści z wycieczkowców zwiedzają najczęsciej w kilka godzin Trójmiasto (3)

    Turyści z wycieczkowców wsiadają do autokarów zwiedzają Trójmiasto:- Gdynia - max 30 minut zwiedzania- Sopot - max 1 godzinę zwiedzania- Gdańsk - max 3 godziny zwiedzania+ do tego dochodzi popołudniowy "szoping" m.in. w Galerii Bałtyckiej

    • 16 1

    • tak naprawde o to chodzi. zawsze grafik maja napiety, a zakupy w Batorym to tak naprawde najlepsza atrakcja Gdyni - ale tez o to chodzi zeby u nas zostawili kase!!!

      • 4 3

    • a po co im szopingi w zmurszałej galerii bałtyckiej?

      oni mają u siebie takie "szopy" że ta całe galeria z towarem z przed paru sezonów wysiada dla nich

      • 3 4

    • Statki stoją od rana do wieczora, niektórzy turyści jada też na Kaszuby lub do Malborka. Co do "szoppingu" to niektórzy nadziani traktują to jako hobby, np w londyńskim Primarku pełno dobrze ubranych nastolatków oraz eleganckich emerytek stojacych w długich kolejkach do kasy.

      • 5 0

  • I ta sterta złomu na powitanie.

    • 19 0

  • Dlaczego dodaliście zdjęcie jakiejś popierdółki ? (3)

    a nie np. Emerald Princess, lub choćby AidaLuna? A ja już wiem, że w przyszłym roku zawinie do Gdyni Queen Mary 2 :)A wracając do tematu - za mało współpracy miedzy Gdańskiem a Gdynią jest. Jestem Gdynianinem i wcale nie płaczę z tego powodu, że te statki przypływają do Gdyni a pasażerowie zwiedzają Gdańsk i Malbork. Taka kolej rzeczy jest, w Gdyni nie ma co zwiedzac i kropka. Panie Redaktorze - niech Pan nie porównuje Gdyni do do Oslo, czy Kopenhagi itd. Te porty z racji swojego położenia geograficznego są atrakcyjne dla pasażerów - fiordy , wyspy itd. Tak zrobila natura i tego się nie zmieni. dlatego te porty już 30 lat temu inwestowaly w terminale pasażerskie. A Gdynia jest przed wszystkim portem handlowym. Nie oszukujmy sie, Gdynia zarabia więcej na niedużym statku z węglem czy kontenerowcy niż na duzym wycieczkowcu, natomiast wizyta wycieczkowca jest wydarzeniem prestiżowym. Wycieczkowce do Gdyni zaczęly przyplywać do piero od kilku lat i w 5 lat się nie wybuduje wielkiego dworca pasażerskiego, ktory będzie przynosil 3 razy mniej zysków niż ten z****ny złomiarz. To fakt, że jak statki przyplywają to pasażerowie widzą albo hałdy węgla albo hałdy zlomu, ale z tego nie można zrezygnować, dzieki tym hałdom port ma pieniadze na iwnestycje.Trochę cierpliwości, myślę, że za 3-4 lata najdalej powstanie duży terminal nowy dla Steny Line to będzie zupełnie inaczej.

    • 19 1

    • A ja chętnie na tej popierdółce bym popłynął do Tallina i Helsinek lub dalej tylko te koszty...

      • 3 0

    • w 100% racja.. pyzatym, że pasażery zawijają do Gdyni nie od 5 lat a przynajmniej od 15 :) a i tak sie nic nie zmieniło.

      • 3 0

    • bardzo sensowna wypowiedz.

      • 1 0

  • Mogli też promować naszą kochana SKM (2)

    Mieliby przeżycia i wrażenia z podróży do końca życia ;-)

    • 23 2

    • A ZAUWAŻYLIŚCIE, ŻE DZIŚ NIE BYŁO AWARII??? (1)

      • 6 0

      • cii.. dzień się jeszcze nie skończył

        • 5 0

  • Rozwiązanie: (6)

    Wymienić wszystkich 80-letnich zdrętwiały, zmurszałych, prychających i kaszlących oprowadzaczy i przewodników.. Okulary o denkach od wina, laska wygięta pod ciężarem ciała, głos zanikł już pół wieku temu, ale cisną i nie dopuszczają nikogo młodszego, kto by rozruszał to całe towarzystwo!

    • 20 2

    • Co ty wiesz o oprowadzaniu? (5)

      Większość przewodników to ludzie młodzi, tak jak niżej podpisany. Problem leży w tym, że turystów przyciąga Gdańsk, a port jest w Gdyni. Wróć sobie z Gdańska około 16-17 do Gdyni, policz ile to trwa i zastanów się jak turyści są zachwyceni naszą infrastrukturą.W czym jest problem krótko? W tym, że port powinien być w Gdańsku i zachęcać cenami, a jest w Gdyni i do tego kosztowny

      • 6 6

      • (4)

        Mniejsze wycieczkowce mogłyby stawać w Gdańsku na nabrzeżu z którego kilka lat temu pływały promy do Kopenhagi (na ul. Pokładowej). Stąd kilkanaście minut na piechotę na Westerplatte i do twierdzy Wisłoujście a nową Trasa Sucharskiego bez problemu do centrum Gdańska. Oddaję ten pomysł za darmo, może się przyda.

        • 9 1

        • (3)

          sugerujesz ze osoba płacąca 2000euro za tydzień ma ochote ogląda betonową wylewke wersterplatte ? ich to nie inteteresuje.

          • 3 2

          • (1)

            tak samo jak wielu ludzi płaci 2000Eu żeby być np na Nordkap bo to najbardziej na północ wysunięty punkt Europy to mogą przy okazji postoju w Gdańsku obejrzec miejsce gdzie zaczęła się II wojna światowa.Trzeba pamiętać że na wycieczkowcach pływają emeryci a to ich interesuje. Westerplatte to nie tylko wylewka.

            • 5 0

            • slusznie prawisz Wlodku

              • 3 0

          • Sugeruje ze miasto ma wylane na turystow. Gdansk powinien zbudowac terminal pasazerski z prawdziwego zdarzenia.

            • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane