Fakty i opinie

Gdynia: komputer steruje klimatyzacją w autobusach

Najnowszy artukuł na ten temat

Midibusy wyjechały na gdyńskie ulice

Klimatyzacja w dostarczonych pojazdach MAN jest sterowana komputerowo.
Klimatyzacja w dostarczonych pojazdach MAN jest sterowana komputerowo. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Pasażerów gdyńskiej komunikacji, podróżujących nowymi autobusami firmy MAN, zaniepokoiły komunikaty o włączonej klimatyzacji w pojazdach. - Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu i ma za zadanie utrzymywanie zadanej temperatury - odpowiadają przedstawiciele ZKM Gdynia.



Czy używasz klimatyzacji?

tak i to nie tylko latem 64%
tak, ale tylko podczas dużych upałów 22%
raczej nie, bardzo rzadko 6%
nie, unikam jej bez względu na okoliczności 8%
zakończona Łącznie głosów: 1452
W zeszłym tygodniu na ulice Gdyni wyjechało 55 nowych autobusów firmy MAN Truck & Bus Polska wartych 76 mln zł. Wszystkie autobusy posiadają silniki diesla i spełniają unijne normy spalania EURO 6D. Są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w gniazda USB i klimatyzowane.

Właśnie ten ostatni element wyposażenia wzbudził zapytania wśród pasażerów. Zdziwionych, że mimo jesiennych temperatur, po zamknięciu drzwi pojazdu pojawia się komunikat informujący, że w pojeździe jest włączona klimatyzacja.

- To dziwne, bo za oknem mamy jesień. Wraz z włączoną klimatyzacją są zablokowane okna. Czy jest sens włączania jej o takiej porze roku? Nie za bardzo rozumiem, czemu to ma służyć - mówi pan Marek, mieszkaniec Gdyni.

Klimatyzacja sterowana komputerowo



Organizator przewozów - ZKM Gdynia - odpowiada, że w nowych pojazdach klimatyzacja służy nie tylko do chłodzenia, ale także do ogrzewania. W najnowszych pojazdach steruje nią komputer. Kierowca nie ma możliwości ręcznego ustawienia temperatury - może jedynie wyłączyć klimatyzację.

- Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu. Komputer, zgodnie z zadanym algorytmem, dąży do zapewnienia określonej temperatury wnętrza, stanowiącej optymalne odniesienie do temperatury zewnętrznej. Jest to trend ogólnoeuropejski. Nawiewy klimatyzacji w najnowszych pojazdach nie są punktowe, ale zapewniają rozproszenie wtłaczanego powietrza, przez co działanie klimatyzacji jest mniej uciążliwe - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Jak przekonują przedstawiciele ZKM Gdynia, "komputerowa" klimatyzacja to trend europejski.
Jak przekonują przedstawiciele ZKM Gdynia, "komputerowa" klimatyzacja to trend europejski. fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl
Konsekwencją działającej klimatyzacji jest blokada okien. Jak przekonuje rzecznik ZKM, takie rozwiązanie także wychodzi naprzeciw oczekiwaniom części pasażerów - seniorów, dla których przewiew z otwartych okien stanowi podczas jazdy dość poważną uciążliwość.

Jak dodaje, oczekiwania pasażerów związane z komunikacją rosną wraz z wyposażaniem większej liczby pojazdów w ten element.

Im więcej klimatyzacji w pojazdach, tym więcej skarg



Co ciekawe, najwięcej skarg pojawia się od pasażerów linii S łączącej Pustki Cisowskie z Sopotem. To linia, którą podróżuje dużo uczniów i studentów, ale również seniorów. Ich oczekiwania są odmienne.

Rozkład ZKM Gdynia


Jak nietrudno się domyśleć, za intensywnie działającą klimatyzacją optuje przede wszystkim młodzież szkolna i studencka, zaś o ograniczenie intensywności działania nawiewu proszą przeważnie seniorzy.

- Latem 2019 roku, kiedy w gdyńskiej komunikacji miejskiej było już eksploatowanych 30 nowych trolejbusów, wyposażonych w klimatyzację, liczba skarg na niedziałającą lub działającą zbyt mało wydajnie klimatyzację, niemal zrównoważyła się z liczbą skarg na nadmierne wychłodzenie pojazdów - wskazuje Marcin Gromadzki.
"Ofiarami" skarg padają kierowcy. System, w którym komputer steruje klimatyzacją może więc pomóc także im.

- Prowadzący autobus kierowca nie jest w stanie podczas jazdy ocenić temperatury panującej np. w członie B autobusu przegubowego - z reguły przyjmuje więc za adekwatne do rzeczywistości zgłoszenie podchodzącego do niego pasażera. System komputerowy rozwiązuje ten problem - opowiada Gromadzki.
Podobny system funkcjonuje także w nowych trolejbusach, gdzie jednak nadal w jej działanie mogą ingerować ręcznie kierowcy.

Opinie (187) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Piękna sprawa (13)

    całe życie mażyłem, żeby komputer sterował klimatyzacją a nie jakiś dziadu z wąsem co to jak chce to włącza a jak nie chce to nie wlącza

    • 131 45

    • Zacznij marzyć o słowniku (1)

      • 38 5

      • Przyda mu się bardziej niż klimatyzacja w autobusie.

        • 13 4

    • Kierowca nie ma możliwości ręcznego ustawienia temperatury - może ją jedynie wyłączyć

      • 7 0

    • Oceń

      To kup sobie auto i będziesz miał spełnione swoje marzenie

      • 7 6

    • (4)

      Tyle gadają ostatnio o ochronie przyrody, ale klimę, zużywającą ogromną ilość ilość energii to wszyscy muszą włączać.

      • 6 16

      • Dzbanie, jak grzeje, to nie chłodzi i agregat nie chodzi. Wtedy tylko reguluje czy z nagrzewnicy dmuchac czy z wentylacji z (3)

        powietrzem z zewnątrz...co za dzban z ciebie, Poczytaj, doucz się, potem zabieraj głos.

        • 9 3

        • daj spokój, to kolejny internetowy specjalista tak jak ten cały anonimowy pan Marek, który się dziwi

          i temat w tabloidzie jest

          • 5 0

        • leć odbierz nobla (1)

          wymyśliłeś perpetuum mobile skoro twierdzisz, że klima nie zużywa energii

          Do obrażania ludzi pierwszy, do myślenia ostatni, typowy dzbanuch.

          • 3 3

          • raczej to ty obrażasz i to ty nie rozumiesz jak działa klima

            i tylko się kompromitujesz, rekuperacja to energia odzyskana, która inaczej byłaby stracona czyli klima nie zużywa nic gdy grzeje a nawet gdy chłodzi gdy jest odpowiedni system

            • 1 1

    • Ale marzy się przez "rz" :)

      • 3 0

    • całe życie mażyłeś? (1)

      to się domażyłeś...

      • 2 0

      • smażył się chyba

        • 1 1

    • Ja tam nie mażę, bo wolę marzyć. Każdy jednak ma prawo wyboru co i dlaczego? Więc spoko. Poproś jednak pod choinkę o słownik języka polskiego. Niech to będzie teraz Twoim mażeniem albo marzeniem, możesz sobie wybrać.

      • 1 0

  • A komputerem steruje (3)

    Kierowca

    • 56 36

    • Gupiś

      Kierowca ma przycisk włącz i wyłącz. W warsztacie ustawiają zadana temp. i to wszystko. Kierowca może tylko u siebie w kabinie sterować swoim własnym nawiewem.

      • 13 3

    • To komputer steruje kierowca, ile reszty ma wydać

      • 6 0

    • Jeszcze troche i bedzie na odwrot.

      • 1 0

  • Ale problem (2)

    Najwyzej bedzie 20 stopni ale szyby nie będa parowały. Straszne kłopoty...chyba lepiej się cieszyć ze nowy tabor jest prawda?

    • 95 9

    • ostatnio dyrektorzy szkół musieli przyjąć do wiadomości ze nie mają grzać więcej niż 20 :)

      • 0 3

    • Ten nowy tabor jest rewelacyjny, ekstra wymiana powietrza, sucho i elegancko. Temperatura się automatycznie dostosowuje do ilości osób itd.
      Nie zaczynasz się pocić w kurtce, bo Januszowi w tej kabince i tak latają takie sprawy.

      • 7 3

  • (3)

    Czyli kierowca nie może regulować zadanej temperatury w pojeździe. Bez sensu

    • 19 57

    • Tak,

      nie może zmienić temp w pojeździe.

      • 11 0

    • kierowca też nie może ustawić zapłonu w silniku

      też bez sensu

      • 7 1

    • właśnie że super.

      Nie wykluczone ze kierowca ma osobną strefę i dla siebie moze zmienić. A tak na zewnątrz -10 kierowca lubi cieplo ustawi +25 a ludzie w kurtkach sie smażą a +10 spokojnie by wystarczyło. Latem odwrotnie. Na zewnątrz +35 a klima ustawiona na 16 gdzie 22 24 tez było by ok i komfortowo. Od samej temp wazniejsza wymiana powietrza.

      • 7 0

  • Ludzie w Polsce to jednak zaprzańcy (15)

    Nie mają pojęcia o klimatyzacji, technice wentylacyjnej i przewietrzaniu, ale im przeszkadza. W zasadzie wszystko. Klima włączona - źle. Wyłączona - też źle. Okna otwarte - źle. Zamknięte - źle. Walnijcie się w te puste baniaki.

    • 212 18

    • problemów jest wiele (6)

      Ludzie nie rozumieją słowa klimatyzacja, dla nich "klima" to synonim chłodzenia, co jest przecież bez sensu.

      A i producenci autobusów i skmek nie pojmują, że tu jest Polska, nie elgancja-Francja, i w jednej chwili pojazd może się zrobić pełen ludzi którzy w minutę zrobią warunki beztlenowe przekraczające wyobraźnię jakiegokolwiek komputera, a za chwilę opustoszeć.

      Uchylone okienko w ikarusie sobie z tym radziły, nowoczesne klimy zaplanowane na półpuste pojazdy i długie nieotwieranie drzwi niekoniecznie.

      • 21 6

      • (3)

        Nie że nie pojmują, tylko produkują według wytycznych w SIWZ. A co do ikarusów, to gdyńskie nie posiadały okien uchylnych, a rozsuwane, a to jest różnica.

        • 8 2

        • A Jelcze miały otwierane wywietrzniki dachowe! (1)

          I to w dwie strony! Najczęściej takie jeździły jako PKS-y. I każdy był zadowolony. Bo musiał.

          • 9 1

          • A teraz nikt nie jest. I się na mnie nie drzyj.

            • 3 7

        • Kiedyś to było...

          No tak nowoczesne technologie wcale nie ułatwiają życia ludziom...

          W Ikarusie to wcale latem zaduchu nie było, a zimą to w ogóle nie wiało przez szpary w drzwiach...
          No i jeszcze ten zapach spalin w środku - kto jechał linią R z placu górnośląskiego na Karwiny (pod górę cały czas ) ten dobrze wie.
          No ale tak te nowe technologie, komputery po co to komu - można by jeździć pod plandeką ciężarówki i wtedy na pewno wszyscy byli by zadowoleni.

          Kiedyś to było!

          • 1 1

      • (1)

        Co Ty człowieku piszesz? Przecież masz czujnik CO2 w autobusie który zasysa świeże powietrze do klimy, jak zajdzie potrzeba. To nie jest klima domowa.

        • 0 7

        • czujnik zasysa powietrze?

          Tak się kończy obcinanie godzin przedmiotów ścisłych w szkołach...

          • 8 0

    • Polacy znają się na wszystkim (2)

      • 14 0

      • (1)

        Głównie to znawcy własnych praw i cudzych obowiązków.

        • 23 1

        • takie pandy

          • 3 1

    • nie wszyscy ... bywalem we welu miastach i tylko trojmiasto jest takie

      • 6 2

    • Znasz znaczenie słowa zaprzaniec?

      • 3 1

    • bo stereotypowy Polak kocha uproszczenia i szersze pojęcia są dla niego obce

      swoją drogą klima działająca na podstawie właśnie różnicy temperatur jest najlepszym czego można oczekiwać. W zimie wszyscy (no dobra, 99% pasażerów) i tak jest ubrana w puchówki i kożuchy - przy temperaturze -10°C na dworze w przestrzeni pasażerskiej wystarczy 8-10°C aby nikt nie zamarzł a jednocześnie, żeby nie zrobić z klimy wylęgarni bakterii; 14°C to już serio jest komfort, a wyższa temperatura powoduje jedynie senność i szok termiczny. Z kolei przy upałach w wozie powinny być utrzymywane 22°C (stojący czy siedzący się nie zgrzeją, zaś wymienniki nie pokrywają się lodem i nie muszą działać falami). Co prawda do tego nie potrzeba komputera, wystarczy bardzo prosty sterownik (i to niekoniecznie programowalny) ale takie czasy, że w ten sposób jest taniej.

      • 13 0

    • Zgadzam się... I to można rozciągnąć na wszystkie dziedziny, od telefonów komórkowych po wypiek chleba.

      • 1 1

    • fiu fiu

      to nie w Polsce to w gdyni takie taborety mieszkają

      • 0 0

  • to teraz będą skargi nie na kierowce a na komputer (3)

    mam nadzieje ,że komputer dostanie po kieszeni hehe

    • 53 5

    • Łot taka nowoczesność idzie ;)

      A rzeczywistość swoje :))

      • 2 0

    • Komputer straci premię

      • 4 0

    • Nie komputer a firma odpowiedzialna za soft

      Pozdrawiam :D

      • 3 2

  • Czyli kierman nie ma wpływu na temperaturę. Na tę w kabinie też? (4)

    A jak jakiś czujnik się zepsuje? Co wtedy?

    • 14 25

    • To się czujnik wymieni

      • 10 1

    • W kabinie ma ale na wozie już nie. (1)

      Jak czujnik siądzie to...jest problem.

      • 0 4

      • następny specjalista z dyplomem Wikipedii

        idź się lepiej taśmą owiń i nie pęknij

        • 2 2

    • jest kilka czujników, jak się jeden zepsuje to się drugi włączy

      a ty lepiej pomyśl co się stanie jak meteoryt spadnie na autobus albo jak dach urwie, co wtedy? jak żyć?

      • 2 0

  • Coś dziwnego że komputer steruje moi drodzy i kochani (8)

    A w domu czujnik steruje temperaturą pieca i ktoś o tym piszę.

    • 22 13

    • (6)

      nie, tylko w naszym Pięknym kraju mieszkają ludzie o bardzo małym ilorazie inteligencji. Dla nich jak ktoś wcześniej wspomniał klimatyzacja to synonim chłodzenia. Nie rozumieją, że chłodzenie to tylko jedna z funkcji klimatyzacji. Może wypadałoby by jadąc samochodem zimą zapytali się kierowcy dlaczego ma włączoną klimatyzację... może będzie chciał poświęcić chwile czasu i wytłumaczyć jak to działa.

      Czasem ręce opadają jak się czyta takie kretynizmy i ten sposób rozumowania "Napiszę do mediów zanim ktoś mnie uprzedzi". Po co pierw zasięgnąć wiedzy jak funkcjonuje układ klimatyzacji...

      • 12 0

      • (5)

        Wiesz że pisanie takich rzeczy jest niedozwolone?

        • 3 4

        • zakazaaane zostało zakazaane zostaaaaaałoooo

          ostatni dzwonek

          • 1 1

        • (3)

          Jakich rzeczy? Nie sądzę bym kogoś obraził swoją wypowiedzią.

          • 2 0

          • obraziłeś pracownika trójmiasto (seria anonimowych listów- metoda tabloidów) (2)

            który tego gniota spreparował

            • 4 0

            • I ładnie napusal komentarz to jest gniot (1)

              • 1 1

              • komentarze pracownika są nudne

                • 2 0

    • Nowe są to wszystko gra zobaczymy jak będzie za rok??? Doświadczenie nas uczy jak to JEST w praktyce z tą klimatyzacją w komunikacji

      • 1 1

  • (3)

    Jeszcze się taki nie urodził który by wszystkim dogodził,głownie w Gdyńskiej komunikacji gdzie to wymagania są rozdmuchane do granic absurdu.Za zimno ,za ciepło,za szybko za wolno ,za miękko za twardo,za sucho za mokro.

    • 54 10

    • (1)

      sam masz za mokro... zmien pampersa

      • 8 7

      • Sio,do budy miłośniku,wytrzyj smarki.

        • 3 4

    • jedno wielkie szambo

      gdynia to sami konfidenci

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.