- 1 Tak znaleziono podejrzanego o morderstwo (105 opinii)
- 2 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (221 opinii)
- 3 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (95 opinii)
- 4 Ostatnia sesja radnych w tym składzie (70 opinii)
- 5 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (254 opinie)
- 6 Mężczyzna spadł z klifu w Orłowie (184 opinie)
Gdynia: komputer steruje klimatyzacją w autobusach
Pasażerów gdyńskiej komunikacji, podróżujących nowymi autobusami firmy MAN, zaniepokoiły komunikaty o włączonej klimatyzacji w pojazdach. - Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu i ma za zadanie utrzymywanie zadanej temperatury - odpowiadają przedstawiciele ZKM Gdynia.
Właśnie ten ostatni element wyposażenia wzbudził zapytania wśród pasażerów. Zdziwionych, że mimo jesiennych temperatur, po zamknięciu drzwi pojazdu pojawia się komunikat informujący, że w pojeździe jest włączona klimatyzacja.
- To dziwne, bo za oknem mamy jesień. Wraz z włączoną klimatyzacją są zablokowane okna. Czy jest sens włączania jej o takiej porze roku? Nie za bardzo rozumiem, czemu to ma służyć - mówi pan Marek, mieszkaniec Gdyni.
Klimatyzacja sterowana komputerowo
Organizator przewozów - ZKM Gdynia - odpowiada, że w nowych pojazdach klimatyzacja służy nie tylko do chłodzenia, ale także do ogrzewania. W najnowszych pojazdach steruje nią komputer. Kierowca nie ma możliwości ręcznego ustawienia temperatury - może jedynie wyłączyć klimatyzację.
- Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu. Komputer, zgodnie z zadanym algorytmem, dąży do zapewnienia określonej temperatury wnętrza, stanowiącej optymalne odniesienie do temperatury zewnętrznej. Jest to trend ogólnoeuropejski. Nawiewy klimatyzacji w najnowszych pojazdach nie są punktowe, ale zapewniają rozproszenie wtłaczanego powietrza, przez co działanie klimatyzacji jest mniej uciążliwe - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Konsekwencją działającej klimatyzacji jest blokada okien. Jak przekonuje rzecznik ZKM, takie rozwiązanie także wychodzi naprzeciw oczekiwaniom części pasażerów - seniorów, dla których przewiew z otwartych okien stanowi podczas jazdy dość poważną uciążliwość.
Jak dodaje, oczekiwania pasażerów związane z komunikacją rosną wraz z wyposażaniem większej liczby pojazdów w ten element.
Im więcej klimatyzacji w pojazdach, tym więcej skarg
Co ciekawe, najwięcej skarg pojawia się od pasażerów linii S łączącej Pustki Cisowskie z Sopotem. To linia, którą podróżuje dużo uczniów i studentów, ale również seniorów. Ich oczekiwania są odmienne.
Rozkład ZKM Gdynia
Jak nietrudno się domyśleć, za intensywnie działającą klimatyzacją optuje przede wszystkim młodzież szkolna i studencka, zaś o ograniczenie intensywności działania nawiewu proszą przeważnie seniorzy.
- Latem 2019 roku, kiedy w gdyńskiej komunikacji miejskiej było już eksploatowanych 30 nowych trolejbusów, wyposażonych w klimatyzację, liczba skarg na niedziałającą lub działającą zbyt mało wydajnie klimatyzację, niemal zrównoważyła się z liczbą skarg na nadmierne wychłodzenie pojazdów - wskazuje Marcin Gromadzki.
"Ofiarami" skarg padają kierowcy. System, w którym komputer steruje klimatyzacją może więc pomóc także im.
- Prowadzący autobus kierowca nie jest w stanie podczas jazdy ocenić temperatury panującej np. w członie B autobusu przegubowego - z reguły przyjmuje więc za adekwatne do rzeczywistości zgłoszenie podchodzącego do niego pasażera. System komputerowy rozwiązuje ten problem - opowiada Gromadzki.
Podobny system funkcjonuje także w nowych trolejbusach, gdzie jednak nadal w jej działanie mogą ingerować ręcznie kierowcy.
Miejsca
Opinie (187) 6 zablokowanych
-
2019-10-27 18:23
(1)
Ludzie jak zwykle robia aferę z niczego
- 22 6
-
2019-10-28 01:03
to nie ludzie
to fikcyjny, tajemniczy, anonimowy pracownik trójmiasto płodzi te brednie
- 0 2
-
2019-10-27 18:26
Te komputer, angielska wóda...
- 11 3
-
2019-10-27 18:26
Jak jest sterowana komputerem tak jak oswietlenie ulic to bedzie goraco. (1)
- 8 6
-
2019-10-28 01:04
znowu wszystkie wpisy twoje pracowniku?
- 0 1
-
2019-10-27 18:30
Niech piszą te skargi gdzie chcą,kiedyś mawiano o takich literatach,pisz na Berdyczów.
- 10 2
-
2019-10-27 18:36
A ja tam się cieszę... (1)
Przynajmniej żaden z pasażerów składający skargi na kierowcę będzie mógł się odwołać do sztucznej inteligencji
- 18 3
-
2019-10-27 18:41
No tak,to prawda,szkoda że piszący te skargi nie posiadają wrodzonej inteligencji.
- 7 2
-
2019-10-27 18:38
(1)
Nie ma na co pieniążków wydawać publicznych tylko na klimę przy kilku stopniach za oknem?
- 3 25
-
2019-10-27 20:36
Jeśli jako klimatyzację rozumiesz tylko chłodzenie to gratuluje
- 5 0
-
2019-10-27 18:40
Każdemu się nie dogodzi ale jeśli przy 20 stopniach za oknem temperaturę można regulować za darmo otwarciem okna albo zablokować okno i zużywać 15% paliwa na klimę to... ?
- 8 16
-
2019-10-27 18:42
z cyklu : o autobusach z Gdyni. (1)
kabaret. Jeszcze artykuł o ławce z USB :-)
- 15 5
-
2019-10-27 19:46
Wole te o przysiadakach
- 1 1
-
2019-10-27 18:48
Nic w tym Nowego
Ameryki nie odkryliscie. W takim autobusie jest wiele komputerów co stresuje różnymi rzeczami
- 15 0
-
2019-10-27 19:03
Komputer nie widzi, że pasażerowie ubrani są w kurtki. (3)
A kierowca siedzi w lekkiej koszuli. Za gorąco jest w autobusach.
- 13 17
-
2019-10-27 19:07
Jest za goraco bo za duzo was jezdzi i jak nahuhacie to tak macie
- 10 2
-
2019-10-27 20:37
(1)
Bo są dwa obiegi. Dla kabiny kierowcy i przedziału pasazerskiego
- 2 0
-
2019-10-27 21:44
dwa biegi to masz w swoim komarku :) czy innej motorynce.
Janósz
- 0 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.