• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: komputer steruje klimatyzacją w autobusach

Patryk Szczerba
27 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Klimatyzacja w dostarczonych pojazdach MAN jest sterowana komputerowo. Klimatyzacja w dostarczonych pojazdach MAN jest sterowana komputerowo.

Pasażerów gdyńskiej komunikacji, podróżujących nowymi autobusami firmy MAN, zaniepokoiły komunikaty o włączonej klimatyzacji w pojazdach. - Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu i ma za zadanie utrzymywanie zadanej temperatury - odpowiadają przedstawiciele ZKM Gdynia.



Czy używasz klimatyzacji?

W zeszłym tygodniu na ulice Gdyni wyjechało 55 nowych autobusów firmy MAN Truck & Bus Polska wartych 76 mln zł. Wszystkie autobusy posiadają silniki diesla i spełniają unijne normy spalania EURO 6D. Są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w gniazda USB i klimatyzowane.

Właśnie ten ostatni element wyposażenia wzbudził zapytania wśród pasażerów. Zdziwionych, że mimo jesiennych temperatur, po zamknięciu drzwi pojazdu pojawia się komunikat informujący, że w pojeździe jest włączona klimatyzacja.

- To dziwne, bo za oknem mamy jesień. Wraz z włączoną klimatyzacją są zablokowane okna. Czy jest sens włączania jej o takiej porze roku? Nie za bardzo rozumiem, czemu to ma służyć - mówi pan Marek, mieszkaniec Gdyni.

Klimatyzacja sterowana komputerowo



Organizator przewozów - ZKM Gdynia - odpowiada, że w nowych pojazdach klimatyzacja służy nie tylko do chłodzenia, ale także do ogrzewania. W najnowszych pojazdach steruje nią komputer. Kierowca nie ma możliwości ręcznego ustawienia temperatury - może jedynie wyłączyć klimatyzację.

- Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu. Komputer, zgodnie z zadanym algorytmem, dąży do zapewnienia określonej temperatury wnętrza, stanowiącej optymalne odniesienie do temperatury zewnętrznej. Jest to trend ogólnoeuropejski. Nawiewy klimatyzacji w najnowszych pojazdach nie są punktowe, ale zapewniają rozproszenie wtłaczanego powietrza, przez co działanie klimatyzacji jest mniej uciążliwe - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Jak przekonują przedstawiciele ZKM Gdynia, "komputerowa" klimatyzacja to trend europejski. Jak przekonują przedstawiciele ZKM Gdynia, "komputerowa" klimatyzacja to trend europejski.
Konsekwencją działającej klimatyzacji jest blokada okien. Jak przekonuje rzecznik ZKM, takie rozwiązanie także wychodzi naprzeciw oczekiwaniom części pasażerów - seniorów, dla których przewiew z otwartych okien stanowi podczas jazdy dość poważną uciążliwość.

Jak dodaje, oczekiwania pasażerów związane z komunikacją rosną wraz z wyposażaniem większej liczby pojazdów w ten element.

Im więcej klimatyzacji w pojazdach, tym więcej skarg



Co ciekawe, najwięcej skarg pojawia się od pasażerów linii S łączącej Pustki Cisowskie z Sopotem. To linia, którą podróżuje dużo uczniów i studentów, ale również seniorów. Ich oczekiwania są odmienne.

Rozkład ZKM Gdynia


Jak nietrudno się domyśleć, za intensywnie działającą klimatyzacją optuje przede wszystkim młodzież szkolna i studencka, zaś o ograniczenie intensywności działania nawiewu proszą przeważnie seniorzy.

- Latem 2019 roku, kiedy w gdyńskiej komunikacji miejskiej było już eksploatowanych 30 nowych trolejbusów, wyposażonych w klimatyzację, liczba skarg na niedziałającą lub działającą zbyt mało wydajnie klimatyzację, niemal zrównoważyła się z liczbą skarg na nadmierne wychłodzenie pojazdów - wskazuje Marcin Gromadzki.
"Ofiarami" skarg padają kierowcy. System, w którym komputer steruje klimatyzacją może więc pomóc także im.

- Prowadzący autobus kierowca nie jest w stanie podczas jazdy ocenić temperatury panującej np. w członie B autobusu przegubowego - z reguły przyjmuje więc za adekwatne do rzeczywistości zgłoszenie podchodzącego do niego pasażera. System komputerowy rozwiązuje ten problem - opowiada Gromadzki.
Podobny system funkcjonuje także w nowych trolejbusach, gdzie jednak nadal w jej działanie mogą ingerować ręcznie kierowcy.

Miejsca

Opinie (187) 6 zablokowanych

  • Ogarnijcie sie ludzi!!! (1)

    Nowe autobusy, Sprawna klimatyzacja a ludzie dalej narzekają porazka totalna!!! A

    • 12 0

    • Bo to jest

      Gdyńska cebula...niestety tu ludzie są nadal zacofani, nic nie zrobisz

      • 0 0

  • A gdzie biletomaty (2)

    skoro M. G. wypowiada się o trendach Europejskich???? To może napisze czemu wzorem europejskich miast nie ma w Gdyni biletomatów na przystankach czy w autobusach

    • 9 1

    • Bo Europa zmierza w kierunku innych rozwiązań? Opłata kartą w inteligentnym kasowniku.

      • 1 1

    • a co, handlujesz tą przestarzałą technologią, że tak reklamujesz

      • 0 0

  • Klima w komunikacji miejskiej; zaprogramowana jest na zadaną temperaturę we wnętrzu (1)

    • 6 0

    • na całym świecie klima tak samo działa

      w komunikacji miejskiej też, widać anonimowy czytelnik z trójmiasto pl udaje i**otę, żeby zapchać czymś tabloid

      • 1 1

  • Starostwo do domu starców jeśli coś nie pasuje a nie do komunikacji miejskiej (3)

    • 9 7

    • (2)

      Życze ci żeby ciebie przewiało i sparalirzowało przy otwartym oknie w autobusie. I byś przesto leczył do końca życia.

      • 1 2

      • idź następną książkę spalić w piecu (1)

        ośle

        • 1 1

        • Dośc łatwo miec zmeczone i przepocone mieśnie i byc chorym troche. A to starczy żeby ci sparalizowac miesnie i bedziesz się leczył

          • 1 0

  • Prosty naród z komunistycznym rodowodem (1)

    Klimatyzację uważa za zbędny zbytek przejęty z zachodu tak jak kiedyś bikiniarstwo.

    • 11 3

    • dokładnie, ciemnogród

      nic dodać, ciemny jak tabaka w rogu

      • 3 1

  • (1)

    Ludzie widać by nadal woleli dymiace Ikarusy

    • 6 0

    • dokładnie, jak nie dymi i nie hałasuje to zaraz narzędzie szatana

      i kamieniami będą rzucać

      • 2 0

  • (1)

    Ciekawe czy te komputery są na tyle mądre, żeby przy temperaturze zewnętrzej 10 i pasażerach ubranych na 10 zostawić w środku 10 a nie robić saunę na 25. Jak będą okna poblokowane fo zostanje wybijanie szyb chyba

    • 5 3

    • To raczej ustawienie odpowiedniego oprogramowania. Bo tych programów jest kilka i zależy czy wybrany 1 czy 10 program klimatyzacji

      • 0 1

  • To się nazywa klimatronik i jest stosowany w autach osobowych (1)

    Od lat 80-tych...

    • 9 0

    • oni znają tylko kombajny z pgr

      z lat 60

      • 3 0

  • Kurcze zwykły climatonic ustawiasz temperature 20 stopni i wsio a ciemna masa sieje panikę a druga ciemna masa wciska kit że

    • 8 0

  • Ten pan Marek to jakis ciemniak (4)

    Klimatyzacja automatyczna to praktycznie standard w aucie. Wpuscic takiego ciemniaka do nowoczesnego auta to zaraz popsuje....

    • 9 0

    • ciemniak jak ziemniak

      • 0 1

    • Czy standard to bym nie powiedział. Liczba nowych aut z automatyczną i manualną klimatyzacją rozkłada się mniej więcej po połowie.

      • 2 1

    • ale w aucie nożesz nastawić temp zadaną. (1)

      Nawet kilka, jak klima strefowa. Tu, o ile artykuł jest rzetelny, temperatura zadana w poszczególnych segmentach autobusu jest zaszyta w kodzie i ani kierowca, ani specjaliści z obsługi nie mają na nią wpływu. Trochę to dziwne, może po prostu kierowca ma zablokowaną możliwość zmian, albo niedoczytano instrukcji.

      • 0 1

      • Pewnie są zle kierowcy i obsluga techniczna przygotowana do obsługo klimy. BO zawsze jest kilka opcji na chlodzenie/grzanie autobusu

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane