- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (78 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (507 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (283 opinie)
- 4 Mała uliczka, duży problem (231 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (135 opinii)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (139 opinii)
Gdynia: komputer steruje klimatyzacją w autobusach
Pasażerów gdyńskiej komunikacji, podróżujących nowymi autobusami firmy MAN, zaniepokoiły komunikaty o włączonej klimatyzacji w pojazdach. - Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu i ma za zadanie utrzymywanie zadanej temperatury - odpowiadają przedstawiciele ZKM Gdynia.
Właśnie ten ostatni element wyposażenia wzbudził zapytania wśród pasażerów. Zdziwionych, że mimo jesiennych temperatur, po zamknięciu drzwi pojazdu pojawia się komunikat informujący, że w pojeździe jest włączona klimatyzacja.
- To dziwne, bo za oknem mamy jesień. Wraz z włączoną klimatyzacją są zablokowane okna. Czy jest sens włączania jej o takiej porze roku? Nie za bardzo rozumiem, czemu to ma służyć - mówi pan Marek, mieszkaniec Gdyni.
Klimatyzacja sterowana komputerowo
Organizator przewozów - ZKM Gdynia - odpowiada, że w nowych pojazdach klimatyzacja służy nie tylko do chłodzenia, ale także do ogrzewania. W najnowszych pojazdach steruje nią komputer. Kierowca nie ma możliwości ręcznego ustawienia temperatury - może jedynie wyłączyć klimatyzację.
- Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu. Komputer, zgodnie z zadanym algorytmem, dąży do zapewnienia określonej temperatury wnętrza, stanowiącej optymalne odniesienie do temperatury zewnętrznej. Jest to trend ogólnoeuropejski. Nawiewy klimatyzacji w najnowszych pojazdach nie są punktowe, ale zapewniają rozproszenie wtłaczanego powietrza, przez co działanie klimatyzacji jest mniej uciążliwe - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Konsekwencją działającej klimatyzacji jest blokada okien. Jak przekonuje rzecznik ZKM, takie rozwiązanie także wychodzi naprzeciw oczekiwaniom części pasażerów - seniorów, dla których przewiew z otwartych okien stanowi podczas jazdy dość poważną uciążliwość.
Jak dodaje, oczekiwania pasażerów związane z komunikacją rosną wraz z wyposażaniem większej liczby pojazdów w ten element.
Im więcej klimatyzacji w pojazdach, tym więcej skarg
Co ciekawe, najwięcej skarg pojawia się od pasażerów linii S łączącej Pustki Cisowskie z Sopotem. To linia, którą podróżuje dużo uczniów i studentów, ale również seniorów. Ich oczekiwania są odmienne.
Rozkład ZKM Gdynia
Jak nietrudno się domyśleć, za intensywnie działającą klimatyzacją optuje przede wszystkim młodzież szkolna i studencka, zaś o ograniczenie intensywności działania nawiewu proszą przeważnie seniorzy.
- Latem 2019 roku, kiedy w gdyńskiej komunikacji miejskiej było już eksploatowanych 30 nowych trolejbusów, wyposażonych w klimatyzację, liczba skarg na niedziałającą lub działającą zbyt mało wydajnie klimatyzację, niemal zrównoważyła się z liczbą skarg na nadmierne wychłodzenie pojazdów - wskazuje Marcin Gromadzki.
"Ofiarami" skarg padają kierowcy. System, w którym komputer steruje klimatyzacją może więc pomóc także im.
- Prowadzący autobus kierowca nie jest w stanie podczas jazdy ocenić temperatury panującej np. w członie B autobusu przegubowego - z reguły przyjmuje więc za adekwatne do rzeczywistości zgłoszenie podchodzącego do niego pasażera. System komputerowy rozwiązuje ten problem - opowiada Gromadzki.
Podobny system funkcjonuje także w nowych trolejbusach, gdzie jednak nadal w jej działanie mogą ingerować ręcznie kierowcy.
Miejsca
Opinie (187) 6 zablokowanych
-
2019-10-28 22:54
Klimatyzacja
Tego samego dnia jadę autobusem i w każdym jest inny nawiew. Raz mocno z całej siły nawiewa full a w drugim autobusie nie. Temp na dworze ta sama ? Myślę że napewno kierowca ma na to wplyw
- 1 0
-
2019-10-28 23:11
co za głupota! komputer steruje systemem a kto steruje komputerem?! bo jeśli nikt obawiam się, że będzie sobie grzał latem chłodził zimą. a gdzie za przeproszeniem oszczędność energii i paliwa ? gdzie zmniejszenie ceodwa?
- 0 0
-
2019-10-28 23:13
Dlatego do pracy... (1)
...jeździmy samochodami :) czysto wygodnie i komfortowo.
Polecam spróbować !- 0 0
-
2019-10-29 16:29
I do pracy oddalonej o 2 km będziesz jechał 4 godziny w jedną strone :)
- 0 0
-
2019-10-29 01:07
Co jest na Kapitańskiej brak sygnału multimedia?
- 0 0
-
2019-11-25 15:39
widzisz i nie grzmisz
jednak w tej gdyni to mieszkają jakies taborety
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.