• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: komputer steruje klimatyzacją w autobusach

Patryk Szczerba
27 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Klimatyzacja w dostarczonych pojazdach MAN jest sterowana komputerowo. Klimatyzacja w dostarczonych pojazdach MAN jest sterowana komputerowo.

Pasażerów gdyńskiej komunikacji, podróżujących nowymi autobusami firmy MAN, zaniepokoiły komunikaty o włączonej klimatyzacji w pojazdach. - Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu i ma za zadanie utrzymywanie zadanej temperatury - odpowiadają przedstawiciele ZKM Gdynia.



Czy używasz klimatyzacji?

W zeszłym tygodniu na ulice Gdyni wyjechało 55 nowych autobusów firmy MAN Truck & Bus Polska wartych 76 mln zł. Wszystkie autobusy posiadają silniki diesla i spełniają unijne normy spalania EURO 6D. Są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w gniazda USB i klimatyzowane.

Właśnie ten ostatni element wyposażenia wzbudził zapytania wśród pasażerów. Zdziwionych, że mimo jesiennych temperatur, po zamknięciu drzwi pojazdu pojawia się komunikat informujący, że w pojeździe jest włączona klimatyzacja.

- To dziwne, bo za oknem mamy jesień. Wraz z włączoną klimatyzacją są zablokowane okna. Czy jest sens włączania jej o takiej porze roku? Nie za bardzo rozumiem, czemu to ma służyć - mówi pan Marek, mieszkaniec Gdyni.

Klimatyzacja sterowana komputerowo



Organizator przewozów - ZKM Gdynia - odpowiada, że w nowych pojazdach klimatyzacja służy nie tylko do chłodzenia, ale także do ogrzewania. W najnowszych pojazdach steruje nią komputer. Kierowca nie ma możliwości ręcznego ustawienia temperatury - może jedynie wyłączyć klimatyzację.

- Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu. Komputer, zgodnie z zadanym algorytmem, dąży do zapewnienia określonej temperatury wnętrza, stanowiącej optymalne odniesienie do temperatury zewnętrznej. Jest to trend ogólnoeuropejski. Nawiewy klimatyzacji w najnowszych pojazdach nie są punktowe, ale zapewniają rozproszenie wtłaczanego powietrza, przez co działanie klimatyzacji jest mniej uciążliwe - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Jak przekonują przedstawiciele ZKM Gdynia, "komputerowa" klimatyzacja to trend europejski. Jak przekonują przedstawiciele ZKM Gdynia, "komputerowa" klimatyzacja to trend europejski.
Konsekwencją działającej klimatyzacji jest blokada okien. Jak przekonuje rzecznik ZKM, takie rozwiązanie także wychodzi naprzeciw oczekiwaniom części pasażerów - seniorów, dla których przewiew z otwartych okien stanowi podczas jazdy dość poważną uciążliwość.

Jak dodaje, oczekiwania pasażerów związane z komunikacją rosną wraz z wyposażaniem większej liczby pojazdów w ten element.

Im więcej klimatyzacji w pojazdach, tym więcej skarg



Co ciekawe, najwięcej skarg pojawia się od pasażerów linii S łączącej Pustki Cisowskie z Sopotem. To linia, którą podróżuje dużo uczniów i studentów, ale również seniorów. Ich oczekiwania są odmienne.

Rozkład ZKM Gdynia


Jak nietrudno się domyśleć, za intensywnie działającą klimatyzacją optuje przede wszystkim młodzież szkolna i studencka, zaś o ograniczenie intensywności działania nawiewu proszą przeważnie seniorzy.

- Latem 2019 roku, kiedy w gdyńskiej komunikacji miejskiej było już eksploatowanych 30 nowych trolejbusów, wyposażonych w klimatyzację, liczba skarg na niedziałającą lub działającą zbyt mało wydajnie klimatyzację, niemal zrównoważyła się z liczbą skarg na nadmierne wychłodzenie pojazdów - wskazuje Marcin Gromadzki.
"Ofiarami" skarg padają kierowcy. System, w którym komputer steruje klimatyzacją może więc pomóc także im.

- Prowadzący autobus kierowca nie jest w stanie podczas jazdy ocenić temperatury panującej np. w członie B autobusu przegubowego - z reguły przyjmuje więc za adekwatne do rzeczywistości zgłoszenie podchodzącego do niego pasażera. System komputerowy rozwiązuje ten problem - opowiada Gromadzki.
Podobny system funkcjonuje także w nowych trolejbusach, gdzie jednak nadal w jej działanie mogą ingerować ręcznie kierowcy.

Miejsca

Opinie (187) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Piękna sprawa (13)

    całe życie mażyłem, żeby komputer sterował klimatyzacją a nie jakiś dziadu z wąsem co to jak chce to włącza a jak nie chce to nie wlącza

    • 131 45

    • Zacznij marzyć o słowniku (1)

      • 39 5

      • Przyda mu się bardziej niż klimatyzacja w autobusie.

        • 13 4

    • Kierowca nie ma możliwości ręcznego ustawienia temperatury - może ją jedynie wyłączyć

      • 7 0

    • Oceń

      To kup sobie auto i będziesz miał spełnione swoje marzenie

      • 7 6

    • (4)

      Tyle gadają ostatnio o ochronie przyrody, ale klimę, zużywającą ogromną ilość ilość energii to wszyscy muszą włączać.

      • 6 16

      • Dzbanie, jak grzeje, to nie chłodzi i agregat nie chodzi. Wtedy tylko reguluje czy z nagrzewnicy dmuchac czy z wentylacji z (3)

        powietrzem z zewnątrz...co za dzban z ciebie, Poczytaj, doucz się, potem zabieraj głos.

        • 9 3

        • daj spokój, to kolejny internetowy specjalista tak jak ten cały anonimowy pan Marek, który się dziwi

          i temat w tabloidzie jest

          • 5 0

        • leć odbierz nobla (1)

          wymyśliłeś perpetuum mobile skoro twierdzisz, że klima nie zużywa energii

          Do obrażania ludzi pierwszy, do myślenia ostatni, typowy dzbanuch.

          • 3 3

          • raczej to ty obrażasz i to ty nie rozumiesz jak działa klima

            i tylko się kompromitujesz, rekuperacja to energia odzyskana, która inaczej byłaby stracona czyli klima nie zużywa nic gdy grzeje a nawet gdy chłodzi gdy jest odpowiedni system

            • 1 1

    • Ale marzy się przez "rz" :)

      • 3 0

    • całe życie mażyłeś? (1)

      to się domażyłeś...

      • 2 0

      • smażył się chyba

        • 1 1

    • Ja tam nie mażę, bo wolę marzyć. Każdy jednak ma prawo wyboru co i dlaczego? Więc spoko. Poproś jednak pod choinkę o słownik języka polskiego. Niech to będzie teraz Twoim mażeniem albo marzeniem, możesz sobie wybrać.

      • 1 0

  • A komputerem steruje (3)

    Kierowca

    • 56 36

    • Gupiś

      Kierowca ma przycisk włącz i wyłącz. W warsztacie ustawiają zadana temp. i to wszystko. Kierowca może tylko u siebie w kabinie sterować swoim własnym nawiewem.

      • 13 3

    • To komputer steruje kierowca, ile reszty ma wydać

      • 6 0

    • Jeszcze troche i bedzie na odwrot.

      • 1 0

  • Ale problem (2)

    Najwyzej bedzie 20 stopni ale szyby nie będa parowały. Straszne kłopoty...chyba lepiej się cieszyć ze nowy tabor jest prawda?

    • 95 9

    • ostatnio dyrektorzy szkół musieli przyjąć do wiadomości ze nie mają grzać więcej niż 20 :)

      • 0 3

    • Ten nowy tabor jest rewelacyjny, ekstra wymiana powietrza, sucho i elegancko. Temperatura się automatycznie dostosowuje do ilości osób itd.
      Nie zaczynasz się pocić w kurtce, bo Januszowi w tej kabince i tak latają takie sprawy.

      • 7 3

  • (3)

    Czyli kierowca nie może regulować zadanej temperatury w pojeździe. Bez sensu

    • 19 57

    • Tak,

      nie może zmienić temp w pojeździe.

      • 11 0

    • kierowca też nie może ustawić zapłonu w silniku

      też bez sensu

      • 7 1

    • właśnie że super.

      Nie wykluczone ze kierowca ma osobną strefę i dla siebie moze zmienić. A tak na zewnątrz -10 kierowca lubi cieplo ustawi +25 a ludzie w kurtkach sie smażą a +10 spokojnie by wystarczyło. Latem odwrotnie. Na zewnątrz +35 a klima ustawiona na 16 gdzie 22 24 tez było by ok i komfortowo. Od samej temp wazniejsza wymiana powietrza.

      • 7 0

  • Ludzie w Polsce to jednak zaprzańcy (15)

    Nie mają pojęcia o klimatyzacji, technice wentylacyjnej i przewietrzaniu, ale im przeszkadza. W zasadzie wszystko. Klima włączona - źle. Wyłączona - też źle. Okna otwarte - źle. Zamknięte - źle. Walnijcie się w te puste baniaki.

    • 212 18

    • problemów jest wiele (6)

      Ludzie nie rozumieją słowa klimatyzacja, dla nich "klima" to synonim chłodzenia, co jest przecież bez sensu.

      A i producenci autobusów i skmek nie pojmują, że tu jest Polska, nie elgancja-Francja, i w jednej chwili pojazd może się zrobić pełen ludzi którzy w minutę zrobią warunki beztlenowe przekraczające wyobraźnię jakiegokolwiek komputera, a za chwilę opustoszeć.

      Uchylone okienko w ikarusie sobie z tym radziły, nowoczesne klimy zaplanowane na półpuste pojazdy i długie nieotwieranie drzwi niekoniecznie.

      • 21 6

      • (3)

        Nie że nie pojmują, tylko produkują według wytycznych w SIWZ. A co do ikarusów, to gdyńskie nie posiadały okien uchylnych, a rozsuwane, a to jest różnica.

        • 8 2

        • A Jelcze miały otwierane wywietrzniki dachowe! (1)

          I to w dwie strony! Najczęściej takie jeździły jako PKS-y. I każdy był zadowolony. Bo musiał.

          • 9 1

          • A teraz nikt nie jest. I się na mnie nie drzyj.

            • 3 7

        • Kiedyś to było...

          No tak nowoczesne technologie wcale nie ułatwiają życia ludziom...

          W Ikarusie to wcale latem zaduchu nie było, a zimą to w ogóle nie wiało przez szpary w drzwiach...
          No i jeszcze ten zapach spalin w środku - kto jechał linią R z placu górnośląskiego na Karwiny (pod górę cały czas ) ten dobrze wie.
          No ale tak te nowe technologie, komputery po co to komu - można by jeździć pod plandeką ciężarówki i wtedy na pewno wszyscy byli by zadowoleni.

          Kiedyś to było!

          • 1 1

      • (1)

        Co Ty człowieku piszesz? Przecież masz czujnik CO2 w autobusie który zasysa świeże powietrze do klimy, jak zajdzie potrzeba. To nie jest klima domowa.

        • 0 7

        • czujnik zasysa powietrze?

          Tak się kończy obcinanie godzin przedmiotów ścisłych w szkołach...

          • 8 0

    • Polacy znają się na wszystkim (2)

      • 14 0

      • (1)

        Głównie to znawcy własnych praw i cudzych obowiązków.

        • 23 1

        • takie pandy

          • 3 1

    • nie wszyscy ... bywalem we welu miastach i tylko trojmiasto jest takie

      • 6 2

    • Znasz znaczenie słowa zaprzaniec?

      • 3 1

    • bo stereotypowy Polak kocha uproszczenia i szersze pojęcia są dla niego obce

      swoją drogą klima działająca na podstawie właśnie różnicy temperatur jest najlepszym czego można oczekiwać. W zimie wszyscy (no dobra, 99% pasażerów) i tak jest ubrana w puchówki i kożuchy - przy temperaturze -10°C na dworze w przestrzeni pasażerskiej wystarczy 8-10°C aby nikt nie zamarzł a jednocześnie, żeby nie zrobić z klimy wylęgarni bakterii; 14°C to już serio jest komfort, a wyższa temperatura powoduje jedynie senność i szok termiczny. Z kolei przy upałach w wozie powinny być utrzymywane 22°C (stojący czy siedzący się nie zgrzeją, zaś wymienniki nie pokrywają się lodem i nie muszą działać falami). Co prawda do tego nie potrzeba komputera, wystarczy bardzo prosty sterownik (i to niekoniecznie programowalny) ale takie czasy, że w ten sposób jest taniej.

      • 13 0

    • Zgadzam się... I to można rozciągnąć na wszystkie dziedziny, od telefonów komórkowych po wypiek chleba.

      • 1 1

    • fiu fiu

      to nie w Polsce to w gdyni takie taborety mieszkają

      • 0 0

  • to teraz będą skargi nie na kierowce a na komputer (3)

    mam nadzieje ,że komputer dostanie po kieszeni hehe

    • 53 5

    • Łot taka nowoczesność idzie ;)

      A rzeczywistość swoje :))

      • 2 0

    • Komputer straci premię

      • 4 0

    • Nie komputer a firma odpowiedzialna za soft

      Pozdrawiam :D

      • 3 2

  • Opinia wyróżniona

    Pasażerom nie dogodzisz a kierowcy prawie zawsze się obrywa! (4)

    • 161 14

    • Nieprawda - zimą grzeją na maxa, latem nie włączają klimy - tyle w temacie (1)

      • 5 27

      • Latem klima wieje jak głupia

        już wolę otwarte okno i przewiew

        • 5 8

    • Ty komputer !!!!!!!!!!!

      • 2 0

    • Wystarczyłoby

      By zainteresowali się trochę motoryzacją zamiast pisać pierdoły do mediów.

      • 6 0

  • Czyli kierman nie ma wpływu na temperaturę. Na tę w kabinie też? (4)

    A jak jakiś czujnik się zepsuje? Co wtedy?

    • 14 25

    • To się czujnik wymieni

      • 10 1

    • W kabinie ma ale na wozie już nie. (1)

      Jak czujnik siądzie to...jest problem.

      • 0 4

      • następny specjalista z dyplomem Wikipedii

        idź się lepiej taśmą owiń i nie pęknij

        • 2 2

    • jest kilka czujników, jak się jeden zepsuje to się drugi włączy

      a ty lepiej pomyśl co się stanie jak meteoryt spadnie na autobus albo jak dach urwie, co wtedy? jak żyć?

      • 2 0

  • Coś dziwnego że komputer steruje moi drodzy i kochani (8)

    A w domu czujnik steruje temperaturą pieca i ktoś o tym piszę.

    • 22 13

    • (6)

      nie, tylko w naszym Pięknym kraju mieszkają ludzie o bardzo małym ilorazie inteligencji. Dla nich jak ktoś wcześniej wspomniał klimatyzacja to synonim chłodzenia. Nie rozumieją, że chłodzenie to tylko jedna z funkcji klimatyzacji. Może wypadałoby by jadąc samochodem zimą zapytali się kierowcy dlaczego ma włączoną klimatyzację... może będzie chciał poświęcić chwile czasu i wytłumaczyć jak to działa.

      Czasem ręce opadają jak się czyta takie kretynizmy i ten sposób rozumowania "Napiszę do mediów zanim ktoś mnie uprzedzi". Po co pierw zasięgnąć wiedzy jak funkcjonuje układ klimatyzacji...

      • 12 0

      • (5)

        Wiesz że pisanie takich rzeczy jest niedozwolone?

        • 3 4

        • zakazaaane zostało zakazaane zostaaaaaałoooo

          ostatni dzwonek

          • 1 1

        • (3)

          Jakich rzeczy? Nie sądzę bym kogoś obraził swoją wypowiedzią.

          • 2 0

          • obraziłeś pracownika trójmiasto (seria anonimowych listów- metoda tabloidów) (2)

            który tego gniota spreparował

            • 4 0

            • I ładnie napusal komentarz to jest gniot (1)

              • 1 1

              • komentarze pracownika są nudne

                • 2 0

    • Nowe są to wszystko gra zobaczymy jak będzie za rok??? Doświadczenie nas uczy jak to JEST w praktyce z tą klimatyzacją w komunikacji

      • 1 1

  • (3)

    Jeszcze się taki nie urodził który by wszystkim dogodził,głownie w Gdyńskiej komunikacji gdzie to wymagania są rozdmuchane do granic absurdu.Za zimno ,za ciepło,za szybko za wolno ,za miękko za twardo,za sucho za mokro.

    • 54 10

    • (1)

      sam masz za mokro... zmien pampersa

      • 8 7

      • Sio,do budy miłośniku,wytrzyj smarki.

        • 3 4

    • jedno wielkie szambo

      gdynia to sami konfidenci

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane