- 1 Mała uliczka, duży problem (143 opinie)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (429 opinii)
- 3 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (109 opinii)
- 4 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (265 opinii)
- 5 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (168 opinii)
- 6 Po wyborach chcą zbudować ruch miejski (105 opinii)
Gdynia: komputer steruje klimatyzacją w autobusach
Pasażerów gdyńskiej komunikacji, podróżujących nowymi autobusami firmy MAN, zaniepokoiły komunikaty o włączonej klimatyzacji w pojazdach. - Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu i ma za zadanie utrzymywanie zadanej temperatury - odpowiadają przedstawiciele ZKM Gdynia.
Właśnie ten ostatni element wyposażenia wzbudził zapytania wśród pasażerów. Zdziwionych, że mimo jesiennych temperatur, po zamknięciu drzwi pojazdu pojawia się komunikat informujący, że w pojeździe jest włączona klimatyzacja.
- To dziwne, bo za oknem mamy jesień. Wraz z włączoną klimatyzacją są zablokowane okna. Czy jest sens włączania jej o takiej porze roku? Nie za bardzo rozumiem, czemu to ma służyć - mówi pan Marek, mieszkaniec Gdyni.
Klimatyzacja sterowana komputerowo
Organizator przewozów - ZKM Gdynia - odpowiada, że w nowych pojazdach klimatyzacja służy nie tylko do chłodzenia, ale także do ogrzewania. W najnowszych pojazdach steruje nią komputer. Kierowca nie ma możliwości ręcznego ustawienia temperatury - może jedynie wyłączyć klimatyzację.
- Klimatyzacja jest sterowana komputerem pokładowym, w zależności od odczytu czujników temperatury we wnętrzu i na zewnątrz pojazdu. Komputer, zgodnie z zadanym algorytmem, dąży do zapewnienia określonej temperatury wnętrza, stanowiącej optymalne odniesienie do temperatury zewnętrznej. Jest to trend ogólnoeuropejski. Nawiewy klimatyzacji w najnowszych pojazdach nie są punktowe, ale zapewniają rozproszenie wtłaczanego powietrza, przez co działanie klimatyzacji jest mniej uciążliwe - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.
Konsekwencją działającej klimatyzacji jest blokada okien. Jak przekonuje rzecznik ZKM, takie rozwiązanie także wychodzi naprzeciw oczekiwaniom części pasażerów - seniorów, dla których przewiew z otwartych okien stanowi podczas jazdy dość poważną uciążliwość.
Jak dodaje, oczekiwania pasażerów związane z komunikacją rosną wraz z wyposażaniem większej liczby pojazdów w ten element.
Im więcej klimatyzacji w pojazdach, tym więcej skarg
Co ciekawe, najwięcej skarg pojawia się od pasażerów linii S łączącej Pustki Cisowskie z Sopotem. To linia, którą podróżuje dużo uczniów i studentów, ale również seniorów. Ich oczekiwania są odmienne.
Rozkład ZKM Gdynia
Jak nietrudno się domyśleć, za intensywnie działającą klimatyzacją optuje przede wszystkim młodzież szkolna i studencka, zaś o ograniczenie intensywności działania nawiewu proszą przeważnie seniorzy.
- Latem 2019 roku, kiedy w gdyńskiej komunikacji miejskiej było już eksploatowanych 30 nowych trolejbusów, wyposażonych w klimatyzację, liczba skarg na niedziałającą lub działającą zbyt mało wydajnie klimatyzację, niemal zrównoważyła się z liczbą skarg na nadmierne wychłodzenie pojazdów - wskazuje Marcin Gromadzki.
"Ofiarami" skarg padają kierowcy. System, w którym komputer steruje klimatyzacją może więc pomóc także im.
- Prowadzący autobus kierowca nie jest w stanie podczas jazdy ocenić temperatury panującej np. w członie B autobusu przegubowego - z reguły przyjmuje więc za adekwatne do rzeczywistości zgłoszenie podchodzącego do niego pasażera. System komputerowy rozwiązuje ten problem - opowiada Gromadzki.
Podobny system funkcjonuje także w nowych trolejbusach, gdzie jednak nadal w jej działanie mogą ingerować ręcznie kierowcy.
Miejsca
Opinie (187) 6 zablokowanych
-
2019-10-27 19:32
Opinia wyróżniona
(2)
Należałoby poruszyć kość niezgody - jak ma nie być zaduchu w wozach linii S gdy z uporem maniaka są puszczane na nią krótkie wozy, ludzie gniotą się jak sardynki w puszce. Seniorzy chyba nie rozumieją, że można zemdleć w takich warunkach a klimatyzacja tu ułatwia życie.
Jedyny kurs z długim wozem jest ok 7:00 w kierunku Sopot Reja, obstawia go jakiś wóz z Kaczych Buków. W krótkich wozach już w Chyloni jest problem z znalezieniem miejsca siedzącego.- 23 1
-
2019-10-27 20:01
(1)
Ten kurs o 7 to szkolny dodatek, a o przeguby na S trzeba pytać miasta Sopot, bo to ono musiałoby dopłacić.
- 0 1
-
2019-10-27 20:05
Wiem, że szkolny. :)
- 0 1
-
2019-10-28 09:54
Opinia wyróżniona
No nie wiem
Ostatnio coraz częściej spotykam się z brakiem ruchu powietrza w autobusach. Jazda z pogorza do centrum to walka z samym sobą albo wytrzymam albo na Janka Wiśniewskiego wysiade bo nie wytrzymam. Okna zamknięte lufty w dachu zamknięte a nawiewu brak. I nie koniecznie mówię tu o nowych autobusach firmy man.
- 18 0
-
2019-10-28 10:42
Opinia wyróżniona
Używanie klimatyzacji
Nie tylko służy do utrzymywania zadanej temperatury, ale także utrzymuje zadaną wilgotność, czyli osusza powietrze w środku, przez co nie parują szyby. Wyłączanie klimatyzacji nie jest wskazane. Sam mam zawsze włączoną, nawet zimą. Jest w autobusie, niech działa. Dla tych oszczędnych - może lepiej przesiądźcie się do ikarusów...., najlepiej jest liczyć nie swoje pieniądze
- 14 4
Wszystkie opinie
-
2019-10-27 18:06
Piękna sprawa (13)
całe życie mażyłem, żeby komputer sterował klimatyzacją a nie jakiś dziadu z wąsem co to jak chce to włącza a jak nie chce to nie wlącza
- 131 45
-
2019-10-27 18:09
Zacznij marzyć o słowniku (1)
- 39 5
-
2019-10-27 18:22
Przyda mu się bardziej niż klimatyzacja w autobusie.
- 13 4
-
2019-10-27 18:48
Kierowca nie ma możliwości ręcznego ustawienia temperatury - może ją jedynie wyłączyć
- 7 0
-
2019-10-27 19:05
Oceń
To kup sobie auto i będziesz miał spełnione swoje marzenie
- 7 6
-
2019-10-27 20:25
(4)
Tyle gadają ostatnio o ochronie przyrody, ale klimę, zużywającą ogromną ilość ilość energii to wszyscy muszą włączać.
- 6 16
-
2019-10-27 21:39
Dzbanie, jak grzeje, to nie chłodzi i agregat nie chodzi. Wtedy tylko reguluje czy z nagrzewnicy dmuchac czy z wentylacji z (3)
powietrzem z zewnątrz...co za dzban z ciebie, Poczytaj, doucz się, potem zabieraj głos.
- 9 3
-
2019-10-27 23:40
daj spokój, to kolejny internetowy specjalista tak jak ten cały anonimowy pan Marek, który się dziwi
i temat w tabloidzie jest
- 5 0
-
2019-10-28 06:50
leć odbierz nobla (1)
wymyśliłeś perpetuum mobile skoro twierdzisz, że klima nie zużywa energii
Do obrażania ludzi pierwszy, do myślenia ostatni, typowy dzbanuch.- 3 3
-
2019-10-28 10:48
raczej to ty obrażasz i to ty nie rozumiesz jak działa klima
i tylko się kompromitujesz, rekuperacja to energia odzyskana, która inaczej byłaby stracona czyli klima nie zużywa nic gdy grzeje a nawet gdy chłodzi gdy jest odpowiedni system
- 1 1
-
2019-10-27 20:39
Ale marzy się przez "rz" :)
- 3 0
-
2019-10-27 21:29
całe życie mażyłeś? (1)
to się domażyłeś...
- 2 0
-
2019-10-28 00:59
smażył się chyba
- 1 1
-
2019-10-28 04:19
Ja tam nie mażę, bo wolę marzyć. Każdy jednak ma prawo wyboru co i dlaczego? Więc spoko. Poproś jednak pod choinkę o słownik języka polskiego. Niech to będzie teraz Twoim mażeniem albo marzeniem, możesz sobie wybrać.
- 1 0
-
2019-10-27 18:06
A komputerem steruje (3)
Kierowca
- 56 36
-
2019-10-27 19:16
Gupiś
Kierowca ma przycisk włącz i wyłącz. W warsztacie ustawiają zadana temp. i to wszystko. Kierowca może tylko u siebie w kabinie sterować swoim własnym nawiewem.
- 13 3
-
2019-10-27 23:16
To komputer steruje kierowca, ile reszty ma wydać
- 6 0
-
2019-10-28 09:28
Jeszcze troche i bedzie na odwrot.
- 1 0
-
2019-10-27 18:06
Ale problem (2)
Najwyzej bedzie 20 stopni ale szyby nie będa parowały. Straszne kłopoty...chyba lepiej się cieszyć ze nowy tabor jest prawda?
- 95 9
-
2019-10-27 20:10
ostatnio dyrektorzy szkół musieli przyjąć do wiadomości ze nie mają grzać więcej niż 20 :)
- 0 3
-
2019-10-27 20:45
Ten nowy tabor jest rewelacyjny, ekstra wymiana powietrza, sucho i elegancko. Temperatura się automatycznie dostosowuje do ilości osób itd.
Nie zaczynasz się pocić w kurtce, bo Januszowi w tej kabince i tak latają takie sprawy.- 7 3
-
2019-10-27 18:06
(3)
Czyli kierowca nie może regulować zadanej temperatury w pojeździe. Bez sensu
- 19 57
-
2019-10-27 19:17
Tak,
nie może zmienić temp w pojeździe.
- 11 0
-
2019-10-28 01:00
kierowca też nie może ustawić zapłonu w silniku
też bez sensu
- 7 1
-
2019-10-28 01:13
właśnie że super.
Nie wykluczone ze kierowca ma osobną strefę i dla siebie moze zmienić. A tak na zewnątrz -10 kierowca lubi cieplo ustawi +25 a ludzie w kurtkach sie smażą a +10 spokojnie by wystarczyło. Latem odwrotnie. Na zewnątrz +35 a klima ustawiona na 16 gdzie 22 24 tez było by ok i komfortowo. Od samej temp wazniejsza wymiana powietrza.
- 7 0
-
2019-10-27 18:07
Ludzie w Polsce to jednak zaprzańcy (15)
Nie mają pojęcia o klimatyzacji, technice wentylacyjnej i przewietrzaniu, ale im przeszkadza. W zasadzie wszystko. Klima włączona - źle. Wyłączona - też źle. Okna otwarte - źle. Zamknięte - źle. Walnijcie się w te puste baniaki.
- 212 18
-
2019-10-27 18:46
problemów jest wiele (6)
Ludzie nie rozumieją słowa klimatyzacja, dla nich "klima" to synonim chłodzenia, co jest przecież bez sensu.
A i producenci autobusów i skmek nie pojmują, że tu jest Polska, nie elgancja-Francja, i w jednej chwili pojazd może się zrobić pełen ludzi którzy w minutę zrobią warunki beztlenowe przekraczające wyobraźnię jakiegokolwiek komputera, a za chwilę opustoszeć.
Uchylone okienko w ikarusie sobie z tym radziły, nowoczesne klimy zaplanowane na półpuste pojazdy i długie nieotwieranie drzwi niekoniecznie.- 21 6
-
2019-10-27 19:12
(3)
Nie że nie pojmują, tylko produkują według wytycznych w SIWZ. A co do ikarusów, to gdyńskie nie posiadały okien uchylnych, a rozsuwane, a to jest różnica.
- 8 2
-
2019-10-27 19:36
A Jelcze miały otwierane wywietrzniki dachowe! (1)
I to w dwie strony! Najczęściej takie jeździły jako PKS-y. I każdy był zadowolony. Bo musiał.
- 9 1
-
2019-10-27 20:00
A teraz nikt nie jest. I się na mnie nie drzyj.
- 3 7
-
2019-10-28 20:47
Kiedyś to było...
No tak nowoczesne technologie wcale nie ułatwiają życia ludziom...
W Ikarusie to wcale latem zaduchu nie było, a zimą to w ogóle nie wiało przez szpary w drzwiach...
No i jeszcze ten zapach spalin w środku - kto jechał linią R z placu górnośląskiego na Karwiny (pod górę cały czas ) ten dobrze wie.
No ale tak te nowe technologie, komputery po co to komu - można by jeździć pod plandeką ciężarówki i wtedy na pewno wszyscy byli by zadowoleni.
Kiedyś to było!- 1 1
-
2019-10-28 06:29
(1)
Co Ty człowieku piszesz? Przecież masz czujnik CO2 w autobusie który zasysa świeże powietrze do klimy, jak zajdzie potrzeba. To nie jest klima domowa.
- 0 7
-
2019-10-28 06:51
czujnik zasysa powietrze?
Tak się kończy obcinanie godzin przedmiotów ścisłych w szkołach...
- 8 0
-
2019-10-27 18:58
Polacy znają się na wszystkim (2)
- 14 0
-
2019-10-27 19:26
(1)
Głównie to znawcy własnych praw i cudzych obowiązków.
- 23 1
-
2019-10-27 23:42
takie pandy
- 3 1
-
2019-10-27 19:03
nie wszyscy ... bywalem we welu miastach i tylko trojmiasto jest takie
- 6 2
-
2019-10-27 19:18
Znasz znaczenie słowa zaprzaniec?
- 3 1
-
2019-10-27 21:54
bo stereotypowy Polak kocha uproszczenia i szersze pojęcia są dla niego obce
swoją drogą klima działająca na podstawie właśnie różnicy temperatur jest najlepszym czego można oczekiwać. W zimie wszyscy (no dobra, 99% pasażerów) i tak jest ubrana w puchówki i kożuchy - przy temperaturze -10°C na dworze w przestrzeni pasażerskiej wystarczy 8-10°C aby nikt nie zamarzł a jednocześnie, żeby nie zrobić z klimy wylęgarni bakterii; 14°C to już serio jest komfort, a wyższa temperatura powoduje jedynie senność i szok termiczny. Z kolei przy upałach w wozie powinny być utrzymywane 22°C (stojący czy siedzący się nie zgrzeją, zaś wymienniki nie pokrywają się lodem i nie muszą działać falami). Co prawda do tego nie potrzeba komputera, wystarczy bardzo prosty sterownik (i to niekoniecznie programowalny) ale takie czasy, że w ten sposób jest taniej.
- 13 0
-
2019-10-28 06:27
Zgadzam się... I to można rozciągnąć na wszystkie dziedziny, od telefonów komórkowych po wypiek chleba.
- 1 1
-
2019-11-25 15:42
fiu fiu
to nie w Polsce to w gdyni takie taborety mieszkają
- 0 0
-
2019-10-27 18:07
to teraz będą skargi nie na kierowce a na komputer (3)
mam nadzieje ,że komputer dostanie po kieszeni hehe
- 53 5
-
2019-10-27 19:32
Łot taka nowoczesność idzie ;)
A rzeczywistość swoje :))
- 2 0
-
2019-10-27 19:57
Komputer straci premię
- 4 0
-
2019-10-27 21:00
Nie komputer a firma odpowiedzialna za soft
Pozdrawiam :D
- 3 2
-
2019-10-27 18:09
Opinia wyróżniona
Pasażerom nie dogodzisz a kierowcy prawie zawsze się obrywa! (4)
- 161 14
-
2019-10-27 19:51
Nieprawda - zimą grzeją na maxa, latem nie włączają klimy - tyle w temacie (1)
- 5 27
-
2019-10-27 22:53
Latem klima wieje jak głupia
już wolę otwarte okno i przewiew
- 5 8
-
2019-10-28 00:43
Ty komputer !!!!!!!!!!!
- 2 0
-
2019-10-28 05:45
Wystarczyłoby
By zainteresowali się trochę motoryzacją zamiast pisać pierdoły do mediów.
- 6 0
-
2019-10-27 18:14
Czyli kierman nie ma wpływu na temperaturę. Na tę w kabinie też? (4)
A jak jakiś czujnik się zepsuje? Co wtedy?
- 14 25
-
2019-10-27 18:23
To się czujnik wymieni
- 10 1
-
2019-10-27 19:17
W kabinie ma ale na wozie już nie. (1)
Jak czujnik siądzie to...jest problem.
- 0 4
-
2019-10-27 23:46
następny specjalista z dyplomem Wikipedii
idź się lepiej taśmą owiń i nie pęknij
- 2 2
-
2019-10-27 23:44
jest kilka czujników, jak się jeden zepsuje to się drugi włączy
a ty lepiej pomyśl co się stanie jak meteoryt spadnie na autobus albo jak dach urwie, co wtedy? jak żyć?
- 2 0
-
2019-10-27 18:20
Coś dziwnego że komputer steruje moi drodzy i kochani (8)
A w domu czujnik steruje temperaturą pieca i ktoś o tym piszę.
- 22 13
-
2019-10-27 18:55
(6)
nie, tylko w naszym Pięknym kraju mieszkają ludzie o bardzo małym ilorazie inteligencji. Dla nich jak ktoś wcześniej wspomniał klimatyzacja to synonim chłodzenia. Nie rozumieją, że chłodzenie to tylko jedna z funkcji klimatyzacji. Może wypadałoby by jadąc samochodem zimą zapytali się kierowcy dlaczego ma włączoną klimatyzację... może będzie chciał poświęcić chwile czasu i wytłumaczyć jak to działa.
Czasem ręce opadają jak się czyta takie kretynizmy i ten sposób rozumowania "Napiszę do mediów zanim ktoś mnie uprzedzi". Po co pierw zasięgnąć wiedzy jak funkcjonuje układ klimatyzacji...- 12 0
-
2019-10-27 20:03
(5)
Wiesz że pisanie takich rzeczy jest niedozwolone?
- 3 4
-
2019-10-27 23:47
zakazaaane zostało zakazaane zostaaaaaałoooo
ostatni dzwonek
- 1 1
-
2019-10-28 00:44
(3)
Jakich rzeczy? Nie sądzę bym kogoś obraził swoją wypowiedzią.
- 2 0
-
2019-10-28 01:02
obraziłeś pracownika trójmiasto (seria anonimowych listów- metoda tabloidów) (2)
który tego gniota spreparował
- 4 0
-
2019-10-28 06:44
I ładnie napusal komentarz to jest gniot (1)
- 1 1
-
2019-10-28 10:51
komentarze pracownika są nudne
- 2 0
-
2019-10-28 06:43
Nowe są to wszystko gra zobaczymy jak będzie za rok??? Doświadczenie nas uczy jak to JEST w praktyce z tą klimatyzacją w komunikacji
- 1 1
-
2019-10-27 18:20
(3)
Jeszcze się taki nie urodził który by wszystkim dogodził,głownie w Gdyńskiej komunikacji gdzie to wymagania są rozdmuchane do granic absurdu.Za zimno ,za ciepło,za szybko za wolno ,za miękko za twardo,za sucho za mokro.
- 54 10
-
2019-10-27 18:49
(1)
sam masz za mokro... zmien pampersa
- 8 7
-
2019-10-27 19:02
Sio,do budy miłośniku,wytrzyj smarki.
- 3 4
-
2019-11-25 15:42
jedno wielkie szambo
gdynia to sami konfidenci
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.